AIŠKINAMASIS RAŠTAS

dėl Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos

įstatymo pakeitimo įstatymo projekto

 

Tikslas. Įstatymo projekto tikslas skatinti Lietuvos Respublikos asmenis teikti labdarą ir paramą, reglamentuoti labdaros ir paramos teikimą ir gavimą, teikimo ir gavimo tikslus, teikėjus ir gavėjus, jų atsakomybę, labdaros ir paramos teikimo ir gavimo kontrolę ir apskaitą, taip pat priderinti prie europietiškų teisės normų įstatymų nuostatas, reglamentuojančias ne pelno organizacijų veiklą.

 

Galiojanti teisinė reglamentacija. Šiuo metu galiojantis Labdaros ir paramos įstatymas bei su juo susiję kiti teisės aktai, reguliuojantys labdaros ir paramos teikimą nepakankamai reglamentuoja labdaros ir paramos teikimo ir gavimo mechanizmą, labdaros ir paramos skatinimą, labdaros ir paramos teikėjų ir gavėjų teises ir pareigas, jų atsakomybę bei mokesčių lengvatas, gaunant ir naudojant lėšas, materialines vertybes ar teikiant nemokamas paslaugas.

Labdaros ir paramos atskyrimas šiuo metu galiojančiame Labdaros ir paramos įstatyme yra painus, sunkiai įgyvendinamas, nėra konceptualiai pagrįstas ir sudaro sąlygas savavališkoms interpretacijoms. Labdaros ir paramos tikslai prieštaringai apibrėžti, dubliuojasi labdaros ir paramos gavėjai. Nėra vienodai traktuojamos skirtingų tipų nevyriausybinės organizacijos, kaip labdaros ir paramos gavėjai ir teikėjai, nors jų įstatuose numatyti tokie patys veiklos tikslai. Nepasiteisina ir paramos teikimas programoms. Programų tvirtinimas tapo biurokratine kliūtimi, teikiant ir gaunant labdarą ir paramą, tuo labiau, kad tos institucijos, kurios tvirtina programas, neturi jokių galimybių jų įvertinti bei patikrinti, ar jos realiai įgyvendinamos.

 

Naujos teisinio reguliavimo nuostatos, jų teigiamos savybės. Siūlomame Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo papildymo ir pakeitimo įstatymo projekte numatyta, kad labdara yra teikiama labdaros gavėjams - tam tikrų grupių fiziniams asmenims, kurie numatyti 6 str. 1 d., siekiant patenkinti jų minimalius poreikius, užtikrinti sveikatos priežiūrą, padėti likviduoti nelaimių pasekmes. Išvardinta kokios fizinių asmenų grupės gali gauti labdarą: neįgalieji, ligoniai, našlaičiai, bedarbiai ir kt.

Labdarą galės teikti tik tam tikrų tipų Lietuvos Respublikoje įregistruotos nevyriausybinės organizacijos (viešosios įstaigos, labdaros ir paramos fondai, religinės bendruomenės, visuomeninės organizacijos ir asociacijos), jeigu tai numatyta jų įstatuose bei jų veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose. Tuo siekiama užtikrinti labdaros panaudojimą pagal paskirtį.

 

Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad parama teikiama tik šiame įstatyme nurodytiems juridiniams asmenims (viešosioms įstaigoms, labdaros ir paramos fondams, religinėms bendruomenėms, visuomeninėms organizacijoms, asociacijoms ir kitiems juridiniams asmenis) visuomenei naudingiems tikslams įgyvendinti. Įstatymo projekte numatoma, kokia veikla gali būti laikoma visuomenei naudinga.

 

Pagal pasaulinę praktiką, asmenys turintys teisę gauti paramą yra arba registruojami specialiame registre, arba jiems suteikiamas specialus – paramos gavėjo – statusas tada, kai jie registruojami kaip juridiniai asmenys. Atskiro sąrašo sudarymas, o taip pat už tai atsakingos institucijos parinkimas būtų labai sudėtingas, todėl atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Seimui jau pateiktame Civilinio kodekso Antrosios knygos projekte numatytas vieningo juridinių asmenų registro sukūrimas, įstatymo projekte numatyta, kad įsigaliojus minėtai Civilinio kodekso knygai, asmenims, pageidaujantiems gauti paramą, bus suteikiamas specialus paramos gavėjo statusas, kurį suteiks juridinių asmenų registro tvarkytojas. Šio statuso neturintys juridiniai asmenys neturės teisės gauti paramos pagal Labdaros ir paramos įstatymą.

 

Tokia įstatymo nuostata neturėtų sukelti papildomų kliūčių, kadangi ši procedūra galėtų būti atliekama juridinių asmenų registravimo metu. Toks statuso suteikimo mechanizmas yra paplitęs pasaulyje, kadangi atskirų sąrašų sudarymas yra labai imlus darbo, laiko bei finansinių sąnaudų, o taip pat sukelia papildomų biurokratinių suvaržymų, todėl gerai veikia tik šalyse, turinčiose senas tokių sąrašų sudarymo tradicijas (pvz. Anglijoje).

Įstatymo projekte numatyta, kad paramos gavėjo statusas panaikinamas pačiam juridiniam asmeniui prašant arba už tam tikrus pažeidimus (piktybinį mokesčių įstatymų pažeidimą, pinigų plovimo prevencijos įstatymo pažeidimą, ataskaitų neparengimą arba sistemingą labdaros ir (arba) paramos teikimo ir (arba) gavimo tvarkos nesilaikymą). Pakartotinai paramos gavėjo statusas bus suteikiamas ne anksčiau nei po metų, jeigu jis buvo panaikintas už pažeidimus, ir tik tuo atveju, jeigu nepadaryta naujų pažeidimų.

 

Įstatymo projekte numatyta, kad iki Civilinio kodekso Antrosios knygos įsigaliojimo, visi įstatyme numatyti pelno nesiekiantys juridiniai asmenys galės gauti paramą.

 

Paramą galės teikti visi Lietuvos Respublikos fiziniai ir juridiniai asmenys, išskyrus politines partijas, valstybės ar savivaldybių įmones. Užsienio valstybių fiziniai ir juridiniai asmenys, tarptautinės organizacijos taip pat galės būti paramos teikėjai.

 

Įstatymo projekte taip pat nurodoma, kad pagal šį įstatymą gauta parama negali būti naudojama politinei veiklai finansuoti, naudojama kaip steigimo įnašai, perduodama paramos gavėjų nariams. Įstatymo projekte tiksliau nurodomi labdaros ir paramos teikimo būdai.

Labdaros ir paramos teikėjai privalės tvarkyti teikiamos labdaros ir paramos gavėjų apskaitą, taip pat kas ketvirtį teikti ataskaitas teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai bei Statistikos departamentui. Paramos gavėjai privalės atskirai tvarkyti lėšų ir materialinių vertybių, gautų kaip parama, apskaitą ir kiekvieną ketvirtį teikti ataskaitas teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai ir Statistikos departamentui, o taip pat teikti metines ataskaitas apie savo veiklą, siekiant kontroliuoti, kaip ji atitinka visuomenei naudingus tikslus, nurodytus įstatyme.

Labdaros ir paramos teikimo, gavimo ir panaudojimo teisėtumą, kiek tai susiję su mokesčių lengvatų taikymu, kontroliuos Valstybinė mokesčių inspekcija, o kitos institucijos kontroliuos pagal kompetenciją.

 

Įstatymui taikyti būtina priimti Vyriausybės ar jos įgaliotų institucijų teisės aktus, kurie reglamentuotų atskirų įstatymo nuostatų taikymą. Atskirų nuostatų taikymui būtina, kad įsigaliotų Civilinio kodekso Antrosios knygos nuostatos dėl juridinių asmenų registro.

 

Kiti teisės aktai. Kartu su šiuo įstatymo projektu parengti ir pateikti mokesčių įstatymų pakeitimų įstatymų projektai, susiję su mokesčių lengvatų taikymu. Šiuose projektuose siūloma suvienodinti mokesčių įstatymuose vartojamas sąvokas su Labdaros ir paramos įstatymo pakeitimo įstatymo projektu.

 

Įstatymo projektą rengė Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu sudaryta darbo grupė (vadovė – Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė V.Blinkevičiūtė) bei Finansų ministerijos Pajamų departamentas (direktorius – V.Vasiliauskas).

 

Neigiamos pasekmės. Priėmus įstatymo projektą ir kitus su juo susijusius teisės aktus, neigiamų pasekmių nesitikima.

 

Reikšminiai žodžiai: labdara, parama, labdaros ir paramos teikėjai, gavėjai.

 

 

Ministras                                                                                    Vytautas Dudėnas