P-2321 (2A)
2000 m. gegužės 8 d. Nr.40 (164)
Vilnius
dėl Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo
34 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (P-2321 (2A)
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: B.Visokavičienė – komiteto pirmininkė, komiteto nariai: D.Aleksiūnienė, J.Beinortas, R.Dovydėnienė, J.Dunauskaitė, R.Kupčinskas, A.Sysas, P.Šakalinis, I.Šiaulienė; kviestieji asmenys: J.Razma – LR Seimo Kancleris, D.Paukštė – LR Seimo narys, R.Melnikienė – LR Seimo narė, L.Andrikienė – LR Seimo narė, A.Nazarovas – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, A.Šatrauskienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo skyriaus viršininkė, A.Kugelevičius – Finansų ministerijos Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus viršininkas, V.Kunca – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktorius, A.Rutkauskienė – Statistikos departamento Įmonių statistikos skyriaus viršininkė, A.Gratulevičienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės socialinės paramos skyriaus vyr. specialistė, D.Dapkienė – Finansų ministerijos Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vyr. ekonomistė, T.Vaičiulienė – Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos Tiesioginių mokesčių poskyrio viršininkė, D.Dausinienė - Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos Mokesčių skyriaus grupės vadovė, R.Leonienė – LR Prezidentūros referentė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
- Seimo Teisės departamentas (2000 04 20):
Projektas yra alternatyvus Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr.P-2321.
Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir jo santykį su galiojančiais įstatymais, būtų galima pateikti kai kurių pastabų ir pasiūlymų:
1. Reikėtų patikslinti keičiamo įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinius ir nurodyti juos kaip tai numatyta Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje.
2. Projekto 1 straipsnio pavadinime nurodyta, kad papildomos keičiamo įstatymo 34 straipsnio 3 ir 4 dalys, tačiau straipsnio turinyje 4 dalies pakeitimas neteikiamas, todėl reikėtų tarpusavyje suderinti straipsnio pavadinimą ir jo turinį.
Keičiamo įstatymo 34 straipsnio 3 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad individualių (personalinių) įmonių savininkai ir jiems prilyginti savarankiškai dirbantys asmenys, išskyrus nevykdančius ūkinės – komercinės veiklos ir patentus įsigijusius asmenis, moka įmokas, apskaičiuotas nuo jų pačių pasirinktos valstybiniam socialiniam draudimui deklaruojamų faktiškai gaunamų pajamų sumos, bet ne mažesnes už kiekvieno kalendorinio mėnesio minimalią mėnesinę algą. Šią nuostatą reikėtų tikslinti, nes neaišku nuo kokios gi sumos turi būti mokamos įmokos – nuo jų pačių pasirinktos, nuo valstybiniam socialiniam draudimui deklaruotos ar nuo faktiškai gaunamų pajamų sumos. Taip pat neaišku kokią įmonę laikyti faktiškai nevykdančia ūkinės - komercinės veiklos.
Kartu galima būtų pasiūlyti pasvarstyti, ar pagrįstai tam tikrų asmenų valstybinis socialinis draudimas siejamas su jų turimos įmonės veikla bei tos veiklos rezultatais, nes įstatymas reglamentuoja asmens (ne įmonės) teisę į pensiją ir todėl pareiga draustis neturėtų būti siejama su įmonės turėjimu, o juo labiau su tos įmonės veiklos rezultatais. Šio įstatymo prasme, socialinio draudimo santykių dalyvis yra personalinės įmonės savininkas, bet ne jo įmonė. Ir tik tam, kad nustatyti, jog individualios (personalinės) įmonės savininko draudimo įmokos dydis skiriasi nuo asmens, dirbančio pagal darbo sutartį, įmokos, nurodomas to asmens skiriamasis bruožas – personalinės įmonės savininkas.
3. Projekte reikėtų nustatyti kaip ir kokia tvarka draudimo įmokas moka (ar jų neturi mokėti) individualių (personalinių) įmonių savininkai ir jiems prilyginti savarankiškai dirbantys asmenys, nevykdantys ūkinės – komercinės veiklos ir patentus įsigiję asmenys.
4. Projekto 3 straipsnio 3 dalyje žodžius “Įsigaliojus šiam įstatymui” reikėtų išbraukti kaip perteklinius.
3. Piliečiai, visuomeninės organizacijos, politinės partijos bei politinės organizacijos, kiti suinteresuoti asmenys pasiūlymų, pataisų, pastabų nepateikė.
4. Valstybės institucijos, savivaldybės pasiūlymų, pataisų, pastabų nepateikė.
5. Asmenys, turintys įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymų, pataisų, pastabų nepateikė.
6. Seimas nepaskyrė papildomų komitetų.
7. Komitetas nesiūlo įstatymo projekto teksto.
8. Komiteto sprendimas:
Daryti įstatymo projekto svarstymo komitete pertrauką iki 2000 m. gegužės 15 d. dėl to, kad nuspręsta surengti pasitarimą su Valstybinės mokesčių inspekcijos, Finansų ministerijos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Ūkio ministerijos ir Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos vadovais ir specialistais dėl individualių (personalinių) įmonių savininkų ir jiems Vyriausybės nustatyta tvarka prilygintų savarankiškai dirbančių asmenų draudimosi valstybinei socialinio draudimo pensijai, mokant įmokas, apskaičiuotas nuo jų pačių pasirinktos valstybiniam socialiniam draudimui deklaruojamų faktiškai gaunamų pajamų sumos, tvarkos.
9. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu – už.
10. Komitetas nepaskyrė pranešėjo.
11. Komiteto narių atskirosios nuomonės nebuvo.
Priedų nėra.
Komiteto pirmininkė
B. Visokavičienė