LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAPILDOMOSIOS IR ALTERNATYVIOSIOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. XIII-2771 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2582(2)
2023-12-06 Nr. 111-P-40
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai P. Kuzmickienė, O. Leiputė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, Seimo narys V. Kernagis, pavaduojantis M. Navickienę, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja V. Valainytė, padėjėja D. Žukauskė, padėjėja M. Neverkevičienė, Komiteto neetatinė ekspertė D. Mockevičienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, Visuomenės sveikatos departamento vyresnioji patarėja A. Kandratavičienė, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės vyriausioji specialistė L. Gedrimaitė, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Gyvūnų mokslų fakulteto profesorė E. Bartkienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Teisingumo ministerijos Europos sąjungos teisės grupė, 2023-10-03 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XIII-2771 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2582 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame šias pastabas ir pasiūlymus. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis 2018 m. birželio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2018/958 dėl proporcingumo patikros prieš priimant naujas profesijų reglamentavimo nuostatas nuostatomis, valstybės narės, prieš priimdamos naujas arba iš dalies keisdamos esamas įstatymų ar kitų teisės aktų nuostatas, kuriomis ribojama galimybė užsiimti reglamentuojamomis profesijomis ar jomis verstis, atlieka proporcingumo vertinimą pagal šioje direktyvoje nustatytas taisykles. Įgyvendinant Direktyvą (ES) 2018/958 Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo nustatytais atvejais, t. y., prieš nustatydami naują ar keisdami esamą teisinį reguliavimą, kurio nuostatomis ribojama galimybė užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, teisės aktų projektų rengėjai atlieka teisės aktų projektų, susijusių su reglamentuojamomis profesijomis, proporcingumo vertinimą, kurio tvarką nustato Vyriausybė. Ši tvarka nustatyta 2020 m. spalio 28 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 1218 „Dėl Teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, proporcingumo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Vadovaujantis Teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, proporcingumo vertinimo tvarkos aprašo (toliau – Tvarkos aprašas) 9–11 punktais, norminių teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis (toliau – Nuostatos), proporcingumo vertinimą atlieka teisės akto projekto rengėjas, kuris įvertina kiekvieną nuostatą pagal jos pobūdį, turinį ir galimą poveikį. Teisės akto projekto rengėjas, atlikęs Nuostatų proporcingumo vertinimą, parengia Nuostatų proporcingumo vertinimo išvadą, pagrįstą kokybiniais ir, jei įmanoma, kiekybiniais, rodikliais, pateikdamas duomenis apie kiekvienos Nuostatos atitiktį kriterijams, nurodytiems Tvarkos aprašo 5 punkte. Teisės akto projekto rengėjas vertinimo išvadą kartu su teisės akto projektu pateikia profesinių kvalifikacijų pripažinimo koordinatoriui, kuris užtikrina Nuostatų proporcingumo vertinimo objektyvumą ir nepriklausomumą. Atsižvelgiant į tai, turi būti atliktas Projekte numatytų kvalifikacinių reikalavimų proporcingumo vertinimas, kuris turi būti pateiktas kvalifikacijų pripažinimo koordinatoriui (Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijai). |
Pritarti |
|
2. |
Nacionalinė sveikatos taryba, 2023-04-27 |
|
|
|
Nacionalinė sveikatos taryba, susipažinusi su Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XI1I-2771 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektais Nr. XIVP-2528 ir Nr. XIVP-2582, pritaria siūlymui papildyti natūraliosios ir liaudies medicinos srities biologinio poveikio papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros paslaugų grupę, papildomomis psichologijos, akušerijos ir slaugos studijų programomis, tačiau šios paslaugų grupės papildymas specialistais, kurie yra baigę gyvulininkystės (gyvūno ir žmogaus sąveikos arba gyvūnų mokslo) studijų programas, yra abejotinas, nes šių specialistų rengime, studijų dalykuose, mažiausia dalis yra skirta žmogaus temai, jo psichinei sveikatai, ligų suvokimui ir jų prevencijai. |
Pritarti |
|
3. |
Sveikatos apsaugos ministerija, 2023-10-31 |
|
|
|
Sveikatos apsaugos ministerija (toliau – Ministerija) susipažino su Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų Komiteto 2023 m. spalio 4 d. sprendimu Nr. 111-S-31 ,,Dėl papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XIII-2771 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2582(2) svarstymo parengiamųjų darbų“ ir teikia informaciją. Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XIII-2771 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2582 siekiama sudaryti sąlygas asmenims, baigusiems gyvulininkystės (Gyvūno ir žmogaus sąveikos arba Gyvūnų mokslo) studijų krypties studijas, praktikuoti papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros (toliau – PASP) natūraliosios ir liaudies medicinos srities psichosocialinio poveikio paslaugų grupės paslaugas, kurias teikiant naudojami gyvūnai (toliau – PASP paslaugos, kurias teikiant naudojami gyvūnai). Vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. V-1075, gyvulininkystė priskirta žemės ūkio mokslų studijų krypčių grupei. Šios studijų programos tikslas – parengti gyvulininkystės specialistus, išmanančius gyvūnų auginimo, laikymo, priežiūros, mitybos, veisimo technologijas, gyvūninės produkcijos kokybę ir saugą gyvūnų sveikatingumo srityse, skiriant dėmesio žmogui tik gyvūnų gerovės kontekste, bet nesuteikiant bazinių žinių apie žmogaus kūno sandarą ir funkcijas, įvairius psichinius ir somatinius sutrikimus, patologijas, įvairių ligų vystymosi procesus ir mechanizmus, sveikatinimo priemones ir t.t. Ministerija pažymi, jog sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka parengtos ir išklausytos PASP specialistų mokymo programos, neturint būtino aukštojo išsilavinimo arba jam lygiaverčio aukštojo mokslo kvalifikacijos, nurodytos Papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 3 punkte, neužtikrins reikiamos specialistų kvalifikacijos ir kompetencijos bei PASP paslaugų, kurias teikiant naudojami gyvūnai, tinkamos kokybės ir saugumo pacientams. Atsižvelgiant į aukščiau nurodytus argumentus, Ministerija teikia nuoseklią poziciją (Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministerijos 2023-05-02 pažyma ,,Dėl 2023 m. gegužės 10 d. Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komiteto posėdžio darbotvarkės klausimo: ,,Dėl papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XIII-2771 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto“) ir nepritaria Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XIII-2771 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2582. Pažymėtina, jog gyvulininkystės (Gyvūno ir žmogaus sąveikos arba Gyvūnų mokslo) studijų krypties studijas baigę specialistai turi galimybę integruotis į PASP paslaugas, kurias teikiant naudojami gyvūnai, kaip PASP specialistų padėjėjai, kurie asistuoja PASP specialistui paslaugos teikimo metu, padeda parinkti tinkamus gyvūnus ir parengti juos PASP paslaugų teikimui, paruošti patalpas, reikiamas priemones, rūpintis gyvūnų, naudojamų PASP paslaugose, gerovę garantuojančiu laikymu, priežiūra, mityba ir t.t. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:.
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): grąžinti įstatymo projektą Nr. XIVP-2582(2) iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į :
1) Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Seimo Sveikatos reikalų komiteto neetatinių ekspertų, Teisingumo ministerijos Europos sąjungos teisės grupės, Nacionalinės sveikatos tarybos pastabas ir Sveikatos apsaugos ministerijos išvadą;
2) tai, kad projekto rengėjai neatliko įstatymo projekte numatytų kvalifikacinių reikalavimų proporcingumo vertinimo, vadovaujantis 2020 m. spalio 28 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 1218 „Dėl Teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, proporcingumo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: P. Kuzmickienė, Z. Streikus.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas