1.
|
Lietuvos
Respublikos Prezidentas, 2020-07-09
|
|
|
|
DEKRETAS
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS
SEIMO PRIIMTŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS NACIONALINIAM SAUGUMUI UŽTIKRINTI SVARBIŲ
OBJEKTŲ APSAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1132 15 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO NR.
XIII-3184 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO,
NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO NR. VIII-729 23 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR
ĮSTATYMO PAPILDYMO 231 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO NR. XIII-3192 GRĄŽINIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMUI PAKARTOTINAI
SVARSTYTI
2020 m. liepos 9 d. Nr. 1K-335
Vilnius
1 straipsnis.
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 71
straipsnio pirmąja dalimi, grąžinu Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai
svarstyti Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių
objektų apsaugos įstatymo Nr. IX-1132 15 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr.
XIII-3184 (toliau – ir NSUSOAĮ pakeitimo įstatymas) ir Lietuvos Respublikos
valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo
įstatymo Nr. VIII-729 23 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 231
straipsniu įstatymą Nr. XIII-3192 (toliau – ir VSTVNDĮ pakeitimo įstatymas)
dėl šių motyvų:
1) Pagal Konstitucijos 128
straipsnio 2 dalį valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo tvarką
nustato įstatymas. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra
konstatavęs, kad valstybės turtas nėra savitikslis, bet turi duoti naudą
visuomenei, turi būti tausojamas, nešvaistomas, racionaliai tvarkomas
(Konstitucinio Teismo 2003 m. rugsėjo 30 d., 2008 m. kovo 20 d., 2019 m.
balandžio 16 d. nutarimai). Reguliuoti valstybės įmonių veiklos, valstybės
turimų akcijų akcinėse bendrovėse tvarkymo ir kitus su valstybės turto
valdymu, naudojimu ir disponavimu juo susijusius klausimus yra pavesta
įstatymų leidėjui, kuris gali pasirinkti šio reguliavimo teisines priemones,
kiek tai neprieštarauja Konstitucijai, įskaitant ir Konstitucijos 46
straipsnio 3 dalyje numatytą reikalavimą valstybei reguliuoti ūkinę veiklą
taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei (Konstitucinio Teismo 1996 m.
sausio 24 d., 2015 m. vasario 24 d. nutarimai).
2) Pagrindinis NSUSOAĮ pakeitimo
įstatymo tikslas ir vienas iš pagrindinių VSTVNDĮ pakeitimo įstatymo tikslų –
atitinkamai Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių
objektų apsaugos įstatyme (toliau – NSUSOAĮ) ir Lietuvos Respublikos
valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo
įstatyme (toliau – VSTVNDĮ) numatyti papildomus reikalavimus valstybės
valdomų bendrovių ir savivaldybių valdomų bendrovių (akcinių bendrovių ir
uždarųjų akcinių bendrovių, kurių atitinkamai valstybei ar savivaldybėms
priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų
susirinkime) bei jų dukterinių bendrovių visuotiniuose akcininkų
susirinkimuose renkamų kolegialių priežiūros ar valdymo organų sudėčiai.
3) NSUSOAĮ pakeitimo įstatymo 1
straipsniu numatoma pakeisti NSUSOAĮ 15 straipsnį jį papildant 7 dalimi,
pagal kurią pirmos ir antros kategorijos nacionaliniam saugumui užtikrinti
svarbių įmonių visuotinių akcininkų susirinkimų renkamuose kolegialiuose
priežiūros ar valdymo organuose turi būti bent po vieną valstybės tarnautoją.
4) VSTVNDĮ pakeitimo įstatymo 2
straipsniu numatoma VSTVNDĮ papildyti 231 straipsniu, pagal kurį
valstybės ir savivaldybių valdomų bendrovių visuotinių akcininkų susirinkimų
renkamuose kolegialiuose priežiūros ar valdymo organuose turi būti bent po
vieną valstybės tarnautoją ir ne mažiau kaip 1/2 visų narių skaičiaus turi
sudaryti nepriklausomi nariai, o šių bendrovių dukterinių bendrovių
atitinkamuose organuose – nepriklausomų narių turi būti ne mažiau kaip 1/3
visų narių skaičiaus. Šiame straipsnyje taip pat nustatyti atitinkami
bendrieji ir nepriklausomumo reikalavimai, pagrindinės narių atrankos
nuostatos.
5) Pagal Lietuvos Respublikos
akcinių bendrovių įstatymo 19 straipsnio 2 dalį kolegialus priežiūros organas
yra stebėtojų taryba, o kolegialus valdymo organas – valdyba. Šio įstatymo 31
ir 32 straipsniuose nurodyta, kad stebėtojų tarybą renka ir gali atšaukti
visuotinis akcininkų susirinkimas, jos narių skaičių ir kadenciją, kuri
negali būti ilgesnė kaip 4 metai, nustato bendrovės įstatai, o stebėtojų
tarybos kompetencija, be kita ko, apima valdybos narių (jei valdyba
nesudaroma – bendrovės vadovo) išrinkimą ir atšaukimą iš pareigų, bendrovės
veiklos strategijos svarstymą ir tvirtinimą, strategijos įgyvendinimo
vertinimą, valdybos ir vadovo veiklos priežiūrą, atsiliepimų ir pasiūlymų dėl
metinių finansinių ataskaitų rinkinio, pelno (nuostolių) paskirstymo
projekto, bendrovės metinio pranešimo, valdybos ir vadovo veiklos pateikimą
visuotiniam akcininkų susirinkimui. Pagal Akcinių bendrovių įstatymo 33 ir 34
straipsnius valdybą renka ir gali atšaukti stebėtojų taryba (jei ji
nesudaroma – visuotinis akcininkų susirinkimas), jos narių skaičių ir
kadenciją, kuri negali būti ilgesnė kaip 4 metai, nustato bendrovės įstatai,
o valdybos kompetencija, be kita ko, apima bendrovės vadovo išrinkimą ir
atšaukimą, jo veiklos vertinimą, su ilgalaikiu didelės vertės turtu susijusių
sprendimų priėmimą, bendrovės veiklos organizavimo, finansinės būklės, veikos
strategijos, metinių finansinių ataskaitų rinkinio, pelno (nuostolių)
paskirstymo projekto vertinimą, su tuo susijusių atsiliepimų ir pasiūlymų
pateikimą stebėtojų tarybai ir visuotiniam akcininkų susirinkimui.
6) Iš minėtų Akcinių bendrovių
įstatymo nuostatų matyti, kad tiek stebėtojų tarybos, tiek valdybos
kompetencija apima bendrovės veiklai reikšmingas funkcijas. Todėl šių
kolegialių priežiūros ir valdymo organų efektyvi bei sklandi veikla yra itin
svarbi valstybei ir savivaldybėms įgyvendinant savo, kaip atitinkamų
bendrovių, kurių dalis turi ir nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių
įmonių statusą, dalyvių ir savininkių, turtines ir neturtines teises, be kita
ko, susijusias su efektyviu ir racionaliu valstybės ir savivaldybės turto
naudojimu, viešojo intereso, visuomenės poreikių tenkinimu. Kadangi NSUSOAĮ
pakeitimo įstatymu ir VSTVNDĮ pakeitimo įstatymu numatomi pokyčiai turi
tiesioginę įtaką valstybės ir savivaldybių valdomų bendrovių ir jų dukterinių
bendrovių kolegialių organų sudarymo tvarkai, būtina užtikrinti, kad įgyvendinant
šiuos pokyčius nekils grėsmė bendrovių veiklai ir atitinkamai – viešąjį
interesą atitinkantiems jų veiklos tikslams.
7) NSUSOAĮ pakeitimo įstatymo 2
straipsnyje nurodyta, kad įstatymas įsigalioja 2020 m. lapkričio 1 d., o
įsigaliojus šiam įstatymui pirmos ir antros kategorijos nacionaliniam
saugumui užtikrinti svarbių įmonių kolegialūs priežiūros ir valdymo organai
pagal šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytus NSUSOAĮ 15 straipsnio 7 dalies
reikalavimus turi būti suformuoti artimiausiame tokios įmonės eiliniame
visuotiniame akcininkų susirinkime arba įmonės savininko teises ir pareigas
įgyvendinančios institucijos sprendimu iki 2020 m. lapkričio 1 d.
8) VSTVNDĮ pakeitimo įstatymo 3
straipsnyje nurodyta, kad įstatymas įsigalioja 2020 m. lapkričio 1 d., o
valstybės ir savivaldybių valdomų bendrovių kolegialūs priežiūros ar valdymo
organai pagal šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstytus VSTVNDĮ 231
straipsnio reikalavimus turi būti sudaryti artimiausiame po šio įstatymo
įsigaliojimo bendrovės eiliniame visuotiniame akcininkų susirinkime, bet ne
vėliau kaip iki 2021 m. gegužės 1 d.
9) Šios įstatymų įsigaliojimo ir
taikymo nuostatos suponuoja, kad iš esmės tuo pačiu ar panašiu laikotarpiu
turėtų būti keičiami, t. y. atšaukiami ir iš naujo sudaromi visų valstybės ir
savivaldybių valdomų bendrovių ir jų dukterinių bendrovių visuotinių
akcininkų susirinkimų sudaromi kolegialūs priežiūros ir valdymo organai – šių
bendrovių stebėtojų tarybos ar valdybos – neatsižvelgiant į esamų organų
kadencijos trukmę ir praėjusį kadencijos laikotarpį, įgyvendinamas bendrovių
strategijas ir kitus reikšmingus tęstinius uždavinius, kuriems daro įtaką šių
organų sprendimai, jų veiklos kokybę ir rezultatus.
10) Tokie santykinai skubūs ir visas valstybės
ir savivaldybių valdomas bendroves ir jų dukterines bendroves apimantys
pokyčiai gali kelti grėsmę šių bendrovių, įskaitant ir turinčių nacionaliniam
saugumui užtikrinti svarbių įmonių statusą, kolegialių priežiūros ir valdymo
organų efektyviai ir sklandžiai veiklai. Tai gali reikšmingai sutrikdyti
bendrovių veiklą, pakenkti jų įgyvendinamiems strateginiams projektams, be
kita ko, susijusiems ir su nacionalinio saugumo užtikrinimu, ir taip didinti
bendrą valstybės, visuomenės pažeidžiamumą. Dėl poreikio nesibaigus
kadencijai atšaukti ir iš naujo išrinkti keičiamų kolegialių organų narius
gali būti pažeisti esamų narių teisėti lūkesčiai, sumažėti potencialių naujų
kompetentingų narių paskatos kandidatuoti ir eiti tokias pareigas. Be to,
pokyčiams įgyvendinti gali reikėti atlikti bendrovių įstatų ir kitų jų veiklą
reglamentuojančių vidaus teisės aktų pakeitimus. Tokiu būdu atliekami
pokyčiai gali sudaryti prielaidas skubotiems, neskaidriems, abejonių dėl
kokybės, pagrįstumo ir teisėtumo keliantiems sprendimams, kurie neatitiktų
nei atsakingo valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių valdymo standartų
(pavyzdžiui, įtvirtintų Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos
rekomendacijose), nei Konstitucijoje įtvirtintų valstybės ir savivaldybių
turto valdymo principų.
11) Siekiant sklandaus ir tvaraus pokyčių
įgyvendinimo, kuris nekeltų grėsmės valstybės ir savivaldybių valdomų
bendrovių veiklos tęstinumui bei su tuo susijusiems visuomenės poreikiams,
nacionaliniam saugumui, viešajam interesui, turi būti keičiamos su NSUSOAĮ
pakeitimo įstatymo ir VSTVNDĮ pakeitimo įstatymo taikymu susijusios
nuostatos. Nauji reikalavimai turi būti taikomi po šių įstatymų įsigaliojimo
2020 m. lapkričio 1 d. sudaromiems valstybės ir savivaldybės valdomų
bendrovių ir jų dukterinių bendrovių kolegialiems priežiūros ar valdymo
organams.
2 straipsnis.
S i ū l a u pakeisti:
1. Lietuvos Respublikos
nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo Nr.
IX-1132 15 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIII-3184 2 straipsnio 2 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„2. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytoje Lietuvos
Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos
įstatymo 15 straipsnio 7 dalyje nustatyti reikalavimai taikomi po šio
įstatymo įsigaliojimo sudaromiems pirmos ir antros kategorijos nacionaliniam
saugumui užtikrinti svarbių įmonių visuotinio akcininkų susirinkimo
renkamiems kolegialiems priežiūros ar valdymo organams. Iki šio įstatymo
įsigaliojimo sudaryti tokie kolegialūs organai savo funkcijas atlieka iki
kadencijos, kuriai jie buvo sudaryti, pabaigos arba iki bus sudaryti nauji
atitinkami priežiūros ar valdymo organai.“
2. Lietuvos Respublikos valstybės ir
savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr.
VIII-729 23 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 231
straipsniu įstatymo Nr. XIII-3192 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstytame Lietuvos
Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo
juo įstatymo 231 straipsnyje nustatyti reikalavimai taikomi po šio
įstatymo įsigaliojimo sudaromiems valstybės ir savivaldybių valdomų bendrovių
ir jų dukterinių bendrovių visuotinio akcininkų susirinkimo renkamiems
kolegialiems priežiūros ar valdymo organams. Iki šio įstatymo įsigaliojimo
sudaryti tokie kolegialūs organai savo funkcijas atlieka iki kadencijos,
kuriai jie buvo sudaryti, pabaigos arba iki bus sudaryti nauji atitinkami
priežiūros ar valdymo organai.“
3 straipsnis.
P a v e d u Respublikos Prezidento vyriausiajam
patarėjui Simonui Krėpštai, o jam negalint dalyvauti – Respublikos Prezidento
vyriausiajam patarėjui Jaroslav Neverovič, pateikti šį dekretą Lietuvos
Respublikos Seimui.
|
Pritarti.
|
|