LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO 49, 59, 591, 64, 65, 206, 225, 226, 2261 IR 2262 straipsniŲ pakeitimo“

PROJEKTO NR. XIIIP-4552

 

2020 m. rugsėjo 16 d.  Nr. 102-P- 32

Vilnius

 

  1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, komiteto pirmininkės pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Vilija Aleknaitė – Abramikienė, Rimas Andrikis,  Irena Haase, Arvydas Nekrošius, Česlav Olševski, Lauras Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas.

            Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurga Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos Aidena Bacevičienė,  Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Finansų ministerijos Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vedėja Daiva Žibutienė, LR valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Audrius Misevičius, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus vyresnioji patarėja Akvilė Dulevičiūtė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-16

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto pavadinime po žodžio „STATUTO“ įrašytinas numeris „NR. I-399“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-16

4

 

 

2. Projekto 4 straipsniu keičiamo statuto 64 straipsnio 4 punkte vietoje formuluotės „Valstybinio socialinio draudimo fondo“ įrašytina formuluotė „valstybės socialinių fondų“.9

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-16

8

 

 

3. Projekto 7 straipsniu keičiamo statuto 225 straipsnio 1 dalyje trūksta 4 punkto.

 

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-16

8

 

 

4. Vienintelė projekto 8 straipsnio dalis nenumeruotina.

 

Pritarti

Pastabai pritartina, tačiau patobulinus Projektą, 8 straipsnį sudaro dvi dalys.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-16

12

2

 

5. Projekto 11 straipsnio 1 dalyje nustatoma, jog statutas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d., o šio straipsnio 2 dalyje nustatoma, kad šis statutas taikomas teikiant ir svarstant 2022 metų ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių metinių ataskaitų rinkinius. Atsižvelgus į tai, kad ataskaitų rinkiniai teikiami ir svarstomi už praėjusius ataskaitinius laikotarpius bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 11 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl teisinio reguliavimo, kuris taikomas teikiant ir svarstant 2021 metų ataskaitų rinkinius.

 

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė

2020-03-23

 

8

 

 

<...>  Teikiame pastebėjimus dėl šio įstatymo ir susijusių lydimųjų įstatymų projektų:

1.        <...> Atkreipiame dėmesį, kad planuojamas keisti Seimo Statuto 225 str. nuostatas vertėtų suderinti su Valstybės kontrolės įstatymo nuostatomis, kurios tiek galiojančiame įstatyme, tiek kartu su Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo pakeitimo įstatymo projektu teikiamame Valstybės kontrolės įstatymo 9 ir 10 str. pakeitimo projekte nustato, kad Valstybės kontrolė valstybinio audito išvadas ir ataskaitas dėl metinių ataskaitų rinkinių teikia Seimui (Statuto projekte nurodyta, kad valstybinio audito išvadas ir ataskaitas Seimui teikia Vyriausybė).

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija

2020-06-03

7,

8,

9

 

 

DĖL METINĖS VYRIAUSYBĖS VEIKLOS IR VALSTYBĖS PAŽANGOS ATASKAITŲ

Išnagrinėjome 2020 m. gegužės 19 d. gautą Seimo Audito komiteto raštą (2020-02-19 Nr. S‑2020-2219) ir teikiame atsakymą.

Vyriausybė, vadovaudamasi Seimo statuto 207 straipsniu ir Vyriausybės įstatymo 5 straipsnio 1 dalimi, kasmet iki kovo 31 d. pateikia Seimui metinę Vyriausybės veiklos ataskaitą, kurioje yra aptariami ir artimiausio laikotarpio Vyriausybės veiklos prioritetai.

Seimui svarstyti pateiktame Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo Nr. X-1212 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-4539 (toliau – Projektas) numatyta, kad ataskaita už pažangą bus susieta su valstybės metiniais finansiniais ir biudžeto vykdymo duomenimis ir pateikiama Seimui kasmet iki gegužės 25 d. Ši ataskaita bus daug išsamesnis, didesnės apimties dokumentas. Pateikus šią ataskaitą Seimui gegužės 25 d., jos svarstymas nusikeltų į birželį, t. y. į Seimo pavasario sesijos pabaigą.

Kadangi Respublikos Prezidentas metinį pranešimą Seime paprastai skaito balandį, manytume, kad ir Ministrui Pirmininkui tikslinga atsiskaityti už Vyriausybės veiklą  balandį, pateikus ataskaitą, kuri atitiktų politinį pranešimą. Šiai nuostatai iš esmės pritarė ministrų kabinetas 2020 m. birželio 1 d. neformaliame ministrų pasitarime, taip pat pritarė sprendimui, kaip ir iki šiol, rengti ir teikti Seimui Vyriausybės veiklos ataskaitą ir Valstybės pažangos ataskaitą.

Atsižvelgiant į Projekto priede pateikiamus metinių ataskaitų rinkinių parengimo ir teikimo terminus, viešojo sektoriaus subjektai, t. y. ir ministerijos, metinių ataskaitų rinkinius, kurių viena iš dalių bus veiklos ataskaitos, pateiks kovo 1 d. Ši pateikta informacija bus naudojama rengiant metinę Vyriausybės veiklos ataskaitą, pritaikant ją prie Vyriausybės programos struktūros ir turinio. Todėl manome, kad ministerijoms administracinė našta nedidės.

Nepritarti

Seimo Audito komitetas svarstydamas pagrindinį paketo projektą – Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo Nr. IX-1212 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4539 siūlo šalies mastu taip pat sumažinti teikiamų ataskaitų skaičių ir vietoje Vyriausybės veiklos ataskaitos ir Valstybės pažangos ataskaitos rengti vieną ataskaitą – valstybės pažangos ataskaitą, teikiamą kaip valstybės metinių ataskaitų rinkinio sudėtinę dalį. Teikiant tokį siūlymą, atsižvelgta į tai, kad pagrindiniame paketo projekte Nr. XIIIP-4539 minima valstybės pažangos ataskaita (apimanti Nacionalinio pažangos plane numatytų uždavinių pažangą) ir Vyriausybės įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje numatyta metinė Vyriausybės veiklos ataskaita pagal savo paskirtį ir didžiąja turinio dalimi dubliuoja viena kitą ir ataskaitos iš dalies persidengia.

Papildomai Audito komitetas akcentavo, kad mažesnis ataskaitų skaičius prisideda prie strateginio valdymo reformos tikslo: sukurti ir plėtoti į rezultatus orientuotą strateginio valdymo sistemą. Ataskaitoje rodikliai turi būti susieti su įgyvendintomis priemonėmis ir joms sunaudotais ištekliais, kas leidžia turėti išsamesnę informaciją sprendimų priėmimui. Taip pat –

mažesnė administracinė našta. Svarstomu įstatymų projektų paketu siekiama sumažinti ataskaitų, teikiamų Seimui skaičių, kartu užtikrinant tinkamą visuomenės informavimą apie viešojo sektoriaus subjektų, jų grupių, tarp jų valstybės ir savivaldybių, veiklą ir veiklos rezultatus, finansinę būklę, išteklių naudojimą ir paskirstymą.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė

Ingrida Šimonytė

2020-09-11

4

 

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymu nuo 2020 m. sausio 1 d. Valstybinio socialinio draudimo fondo (VSDF) valdybai pavesta pensijų anuitetų mokėtojo funkcija, o pensijų anuiteto turtas ir įsipareigojimai yra laikytini atskiru išteklių fondu, kurio finansinės ataskaitos turi būti rengiamos pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą. Atitinkamai Seimas tvirtins šio išteklių fondo ataskaitų rinkinį. Iš šios nuostatos kyla reikalavimas, kad atitinkamas Seimo komitetas svarstytų pensijų anuitetų fondo metinį ataskaitų rinkinį.

Seimo statuto 64 straipsnio nuostatos reglamentuoja, kad viena iš Socialinių reikalų ir darbo komiteto veiklos krypčių – svarstyti ir teikti išvadas dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio;“.

Įvertinus tai, kad pensijų anuitetų mokėtoja yra paskirta VSDF valdyba, o  būtent Socialinių reikalų ir darbo komitetas svarsto VSDF ataskaitų rinkinius,  reikalinga patikslinti Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 49, 59, 59(1), 64, 65, 206, 225, 226, 226(1) ir 226(2) straipsnių pakeitimo“ projekto Nr. XIIIP-4552. Taip pat pasiūlymas suformuluotas atsižvelgiant į Audito komiteto išvadoje dėl projekto Nr. XIIIP-4552 išdėstytą argumentaciją ir pateiktus konkrečius komiteto pasiūlymus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4552 4 straipsniu keičiamo Seimo statuto 64 straipsnio 4 punktą ir jį išdėstyti taip:  

 „4) svarstyti ir teikti išvadas dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valstybės socialinių fondų bendrojo metinių ataskaitų rinkinio, Pensijų anuitetų fondo metinių ataskaitų rinkinio;“.

Pritarti

Projekto 8 straipsnyje, kuriuo siūloma keisti Seimo statuto 225 straipsnį, nurodyta, kad ne vėliau kaip iki gegužės 15 dienos Vyriausybė pateikia Seimui:

1) valstybės metinių ataskaitų rinkinį;

2) valstybės socialinių fondų  metinių ataskaitų rinkinį;

3) Privalomojo sveikatos draudimo fondo metinių ataskaitų rinkinį;

4) Pensijų anuitetų fondo metinių ataskaitų rinkinį.

Projekte numatyta, kad visus ataskaitų rinkinius svarstys Audito komitetas (Projekto 3 str.) ir kitas nurodytas komitetas (kaip specializuotas pagal statute numatytas jo veiklos kryptis), pavyzdžiui: valstybės socialinių fondų metinių ataskaitų rinkinį – Socialinių reikalų ir darbo komitetas (4 str.), Privalomojo sveikatos draudimo fondo metinių ataskaitų rinkinį – Sveikatos reikalų komitetas (5 str.). Tuo tarpu Projekte nėra išskirta, koks komitetas (be Audito komiteto) svarstytų Pensijų anuitetų fondo metinių ataskaitų rinkinį.

Atsižvelgiant į tai bei į Seimo narės pateikto pasiūlymo argumentus, pasiūlymui siūlytina pritarti.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas

2020-05-13

 

 

 

*

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4552.

Pritarti

 

2.

Biudžeto ir finansų komitetas

2020-05-13

 

 

 

*

6.2. Pasiūlymai: Pasiūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus.

Pritarti

 

3.

Audito komitetas

2020-06-17

 

 

 

*

iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 49, 59, 59(1), 64, 65, 206, 225, 226, 226(1) ir 226(2) straipsnių pakeitimo“ projektui Nr. XIIIP-4552 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas, kurioms pritarė Audito komitetas, ir Audito komiteto pasiūlymus.

Pritarti

 

4.

Audito komitetas

2020-06-17

3

2

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 49, 59, 59(1), 64, 65, 206, 225, 226, 226(1) ir 226(2) straipsnių pakeitimo“ projekte Nr. XIIIP-4552 (toliau – projektas Nr. XIIIP-4552), kaip ir naujos redakcijos VSAĮ projekte buvo įvesta nauja formuluotė „bendrasis metinių ataskaitų rinkinys“, kuri nebuvo apibrėžta, dėl to kėlė skirtingo interpretavimo rizikas ir buvo klaidinanti. Įvertinus tai, Audito komitetas – pagrindinis komitetas – pasiūlė VSAĮ projekte šios formuluotės atsisakyti, nes teisės aktų nuostatos turi būti aiškios, glaustos, vengiant nereikalingų, supratimą apsunkinančių žodžių.

Siūlytina suderinti VSAĮ projekto ir projekto Nr. XIIIP-4552 nuostatas tarpusavyje, atsisakant netikslių ir klaidinančių formuluočių.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4552 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo Seimo statuto 591 straipsnio 6 punktą ir jį išdėstyti taip:  

6) svarstyti ir teikti išvadas dėl nacionalinio metinių ataskaitų rinkinio, valstybės metinių ataskaitų rinkinio, valstybės socialinių fondų bendrojo metinių ataskaitų rinkinio, Privalomojo sveikatos draudimo fondo bendrojo metinių ataskaitų rinkinio, Pensijų anuitetų fondo bendrojo metinių ataskaitų rinkinio ir Valstybės kontrolės išvadų dėl jų;“.

Pritarti

 

5.

Audito komitetas

2020-06-17

4

 

 

 

Argumentai:

VSAĮ projekto 2 straipsnio 17 dalis numato, kad „Valstybės socialinis fondas – Valstybinio socialinio draudimo fondas, Garantinis fondas, Ilgalaikio darbo išmokų fondas, kitas išteklių fondas, kuriame kaupiamos turto ir įsipareigojimų, susijusių su socialinėmis įmokomis ir išmokomis, sumos ir kitos sumos, susijusios su šio fondo administravimo įstaigos vykdomomis funkcijomis, kurios jai pavestos teisės aktais, reglamentuojančiais šio fondo veiklą.“ Taip pat VSAĮ projekto 9 straipsnyje reglamentuota, kad valstybės socialinių fondų metinių ataskaitų rinkinys yra vienas iš Seimo tvirtinamų metinių ataskaitų rinkinių.

Atsižvelgiant į tai, reikalinga suderinti VSAĮ projekto ir projekto Nr. XIIIP-4552 nuostatas tarpusavyje, taip pat atsisakyti netikslių ir klaidinančių formuluočių, bei pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2 pastabai, tikslintinas projekto 4 straipsnis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4552 4 straipsniu keičiamo Seimo statuto 64 straipsnio 4 punktą ir jį išdėstyti taip:  

„4) svarstyti ir teikti išvadas dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valstybės socialinių fondų bendrojo metinių ataskaitų rinkinio;“.

Pritarti

Pažymėtina, kad Projekto 4 straipsnis, kuriuo keičiamas Seimo statuto 64 straipsnio 4 punktas, taip pat patobulintas, atsižvelgiant ir į Seimo narės I.Šimonytės pasiūlymą.

6.

Audito komitetas

2020-06-17

5

 

 

 

Argumentai:

Reikalinga suderinti VSAĮ projekto ir projekto Nr. XIIIP-4552 nuostatas tarpusavyje, taip pat atsisakyti netikslių ir klaidinančių formuluočių, nes teisės aktų nuostatos turi būti  aiškios, glaustos, vengiant nereikalingų, skaitymą ir supratimą apsunkinančių žodžių, tikslintinas projekto 5 straipsnis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4552 5 straipsniu keičiamo Seimo statuto 65 straipsnio 8 punktą ir jį išdėstyti taip:  

„8) svarstyti ir teikti išvadas dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo bendrojo metinių ataskaitų rinkinio.“

Pritarti

 

7.

Audito komitetas

2020-06-17

6

 

 

 

Argumentai:

Siūlytina patikslinti atitinkamas projekto Nr. XIIIP-4552 nuostatas dėl metinių ataskaitų rinkinių audito, nes ne visais atvejais metinių ataskaitų rinkiniai savo apimtimi ir turiniu yra privalomai audituojami.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4552 6 straipsniu keičiamo Seimo statuto 206 straipsnio 5 dalį ir jį išdėstyti taip:  

5. Valstybės institucijų vadovai, kuriuos skiria Seimas arba kurių paskyrimui reikalingas Seimo pritarimas, kasmet (paprastai iki gegužės 1 d.) pateikia vadovaujamos institucijos audituotą metinių ataskaitų rinkinį kartu su audito išvada, jei auditas yra privalomas. Valstybės institucijos, kurios vadovą skiria Seimas arba kurio paskyrimui reikalingas Seimo pritarimas, metinių ataskaitų rinkinys pristatomas Seimo komitetuose pagal šiame statute nustatytas komitetų veiklos kryptis. Prireikus valstybės institucijos metinių ataskaitų rinkinys pristatomas ir Seimo posėdyje. Po valstybės institucijos, kurios vadovą skiria Seimas arba kurio paskyrimui reikalingas Seimo pritarimas, metinių ataskaitų rinkinio pristatymo komitete ir (ar) Seimo posėdyje Seimo nariai gali užduoti klausimų šios valstybės institucijos vadovui dėl pateikto metinių ataskaitų rinkinio.“

Pritarti

 

8.

Audito komitetas

2020-06-17

7

 

 

 

Argumentai:

Audito komitetas, kaip pagrindinis komitetas, nagrinėjantis VSAĮ projektą, įvertinęs tai, kad VSAĮ projekto 11 straipsnio 3 dalyje minima valstybės pažangos ataskaita ir Vyriausybės įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje bei Seimo statute minima metinė Vyriausybės veiklos ataskaita didžiąja turinio dalimi dubliuoja viena kitą ir iš dalies persidengia, siekdamas mažinti administracinę naštą, pasiūlė vietoje Vyriausybės veiklos ataskaitos ir valstybės pažangos ataskaitos turėti vieną ataskaitą, teikiamą kaip valstybės metinių ataskaitų rinkinio sudėtinę dalį. Ši ataskaita vadintųsi valstybės pažangos ataskaita, kurios turinys būtų papildytas trūkstama informacija iš Vyriausybės veiklos ataskaitos ir kurioje pateikti valstybėje pasiekti veiklos rezultatai, įgyvendinant strateginio valdymo reformą, būtų susieti su panaudotais valstybės finansiniais ištekliais.

Pažymėtina, kad siūlomas panaikinti Seimo Statuto 207 straipsnis dėl Vyriausybės veiklos ataskaitos iš esmės yra perkeliamas į  Seimo statuto 225 ir 226 straipsnius, reglamentuojančius ataskaitų rinkinių pateikimą bei valstybės metinių ataskaitų rinkinio svarstymą Seime.

 

Pasiūlymas:

1.  Papildyti projektą Nr. XIIIP-4552 nauju 7 straipsniu ir jį išdėstyti taip:  

7 straipsnis. 207 straipsnio pripažinimas netekusiu galios

Pripažinti netekusiu galios 207 straipsnį.

207 straipsnis. Vyriausybės metinė ataskaita ir diskusija

1. Kiekvienais metais (iki kovo 31 d.) Vyriausybė privalo pateikti savo metinę veiklos ataskaitą, kurioje taip pat turi būti aptarti ir artimiausio laikotarpio Vyriausybės veiklos prioritetai. Vyriausybės veiklos ataskaitą pateikia Ministras Pirmininkas, kuris pateikimo metu atsako į Seimo narių klausimus. Klausimai užduodami tokia pat tvarka kaip Vyriausybės valandos metu.

2. Vyriausybės ataskaitos pateikimo metu Seimo posėdyje dalyvauja ir visi ministrai, kurie Seimo narių pageidavimu taip pat atsako į klausimus.

3. Po Vyriausybės ataskaitos pateikimo ją svarsto Seimo komitetai ir rengiama speciali Seimo diskusija, kurios pabaigoje Seimas gali priimti rezoliuciją. Diskusijoje pirmieji kalba Seimo opozicijos lyderis ir opozicinių frakcijų atstovai.

2.  Atitinkamai suderinti projekto Nr. XIIIP-4552 straipsnių numeraciją.

3.  Atitinkamai papildyti projekto Nr. XIIIP-4552 pavadinimą.

Pritarti

 

9.

Audito komitetas

2020-06-17

8

 

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymu nuo 2020 m. sausio 1 d. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai pavesta pensijų anuitetų mokėtojo funkcija, o pensijų anuiteto turtas ir įsipareigojimai yra laikytini atskiru išteklių fondu, kurio finansinės ataskaitos turi būti rengiamos pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą. Atitinkamai Seimas tvirtins šio išteklių fondo ataskaitų rinkinį. Įvertinus tai, reikalinga patikslinti nuostatas numatančias, kokius ataskaitų rinkinius Vyriausybė teikia Seimui.

VSAĮ projekte reglamentuota, kad valstybės metinių ataskaitų rinkinį, kurį tvirtina Seimas, sudaro:

a) valstybės pažangos ataskaita;

b) valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinys;

c) valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys.

Atsižvelgiant, jog Vyriausybės veiklos ataskaita yra valstybės metinio ataskaitų rinkinio dalis, tikslinga reglamentuoti šių ataskaitų pateikimo procedūras Seimo plenariniame posėdyje, kurių metu būtų išklausomi Vyriausybės pranešimai apie šiuos ataskaitų rinkinius, atsakoma į Seimo narių klausimus. Pažymėtina, kad ataskaitų rinkinių pateikimo teisinės procedūras reglamentuotinos analogiškai, kaip ir buvusiame Seimo statuto 207 straipsnyje.

Siūlytina suderinti VSAĮ projekto ir projekto Nr. XIIIP-4552 nuostatas tarpusavyje, atsisakyti netikslių, galimai skirtingai interpretuojamų ir klaidinančių formuluočių, nes teisės aktų nuostatos turi būti aiškios, glaustos, vengiant nereikalingų, supratimą apsunkinančių žodžių. Taip pat patikslinti ataskaitų rinkinių pateikimo terminus.

Audito komitetas – pagrindinis komitetas – VSAĮ projekte pasiūlė, kad Valstybės kontrolė kaip ir iki šiol savo valstybinio audito ataskaitas ir išvadas dėl atitinkamų ataskaitų rinkinių teiktų Seimui. Atsižvelgiant į tai, kad jog Vyriausybė teiks Seimui neaudituotus metinių ataskaitų rinkinius, o Valstybės kontrolė teiks atitinkamas valstybinio audito išvadas ir ataskaitas Seimui dėl valstybės metinių ataskaitų, valstybės socialinių fondų, Privalomojo sveikatos draudimo fondo ir Pensijų anuitetų fondo metinių ataskaitų rinkinių, taip pat pritariant ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabai, tikslintinos projekto Nr. XIIIP-4552 8 straipsnio nuostatos.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4552 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:  

„78 straipsnis. 225 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 225 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

225 straipsnis. Ataskaitų rinkinių pateikimas

1. Ne vėliau kaip iki gegužės 25 15 dienos Vyriausybė, pritarusi ataskaitų rinkiniams, nurodytiems šios dalies 1–4 punktuose, juos kartu su valstybinio audito išvadomis ir valstybinio audito ataskaitomis pateikia Seimui:

1) valstybės metinių ataskaitų rinkinį;

2) valstybės socialinių fondų bendrąjį metinių ataskaitų rinkinį;

3) Privalomojo sveikatos draudimo fondo bendrąjį metinių ataskaitų rinkinį;

4) Pensijų anuitetų fondo metinių ataskaitų rinkinį.

2. Ne vėliau kaip iki spalio 10 dienos Vyriausybė, pritarusi nacionaliniam metinių ataskaitų rinkiniui, kartu su valstybinio audito išvada ir valstybinio audito ataskaita teikia jį Seimui.

3. Gavus Vyriausybės pateiktus Seimo nutarimų dėl šio straipsnio 1 ir 2 dalyse dalyje nurodytų ataskaitų rinkinių patvirtinimo projektus ir Valstybės kontrolės pateiktas valstybinio audito išvadas bei valstybinio audito ataskaitas dėl šių ataskaitų rinkinių, artimiausiuose Seimo posėdžiuose išklausomi Vyriausybės pranešimai apie šiuos ataskaitų rinkinius, taip pat valstybės kontrolieriaus papildomi pranešimai, atsakoma į Seimo narių klausimus. Klausimai užduodami tokia pat tvarka kaip Vyriausybės valandos metu.

4. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų ataskaitų rinkinių pateikimo metu Seimo posėdyje dalyvauja ir visi ministrai, kurie Seimo narių pageidavimu taip pat atsako į klausimus.

45. Seimo posėdžiuose išklausius šio straipsnio 3 dalyje nurodytus pranešimus, komitetai apsvarsto šio straipsnio 1 ir 2 dalyse dalyje nurodytus ataskaitų rinkinius ir parengia išvadas.“

Pritari

Pažymėtina, kad Projekto 8 straipsnio 1 dalimi siūloma Seimo statuto 225 straipsnio 4 dalis patobulinta tiek pagal Audito komiteto pasiūlymą, tiek atsižvelgiant į Vyriausybės įstatymo 1 str. („Lietuvos Respublikos Vyriausybę (toliau - Vyriausybė) sudaro Ministras Pirmininkas ir ministrai“): t.y. siūloma konkrečiai nurodyti, kad Seimo statuto 225 str. 1 d. nurodytų ataskaitų rinkinių pateikimo metu Seimo posėdyje dalyvauja ne tik visi ministrai, bet ir Ministras Pirmininkas. Tai svarbu, nes, kaip minėta aukščiau, vietoje Vyriausybės veiklos ataskaitos ir Valstybės pažangos ataskaitos bus rengiama ir teikiama viena ataskaita – valstybės pažangos ataskaita, teikiama kaip valstybės metininė ataskaitų rinkinio sudėtinė dalis.

10.

Audito komitetas

2020-06-17

9

 

 

 

Argumentai:

Įvertinant tai, kad projekto Nr. XIIIP-4552 10 straipsnyje numatyta, kad valstybės socialinių fondų, Privalomojo sveikatos draudimo fondo ir Pensijų anuitetų fondo metinių ataskaitų rinkiniai, valstybinio audito išvados bei valstybinio audito ataskaitos dėl jų ne vėliau kaip iki birželio 30 dienos turi būti apsvarstyti Seimo posėdyje, siūlytina suvienodinti visų metinių ataskaitų rinkinių datą iki kurios jie turi būti apsvarstyti Seime.

VSAĮ projekte reglamentuota, kad valstybės metinių ataskaitų rinkinį, kurį tvirtina Seimas, sudaro:

a) valstybės pažangos ataskaita;

b) valstybės metinių finansinių ataskaitų rinkinys;

c) valstybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys.

Atsižvelgiant, jog Vyriausybės veiklos ataskaita yra valstybės metinio ataskaitų rinkinio dalis, tikslinga reglamentuoti šių ataskaitų svarstymo procedūras Seimo plenariniame posėdyje, kurio metu būtų rengiama speciali diskusija, išklausomas Biudžeto ir finansų komiteto pranešimas ir kitų komitetų išvados. Po specialios diskusijos būtų priimamas Seimo nutarimas. Pažymėtina, kad ataskaitų rinkinių svarstymo teisinės procedūras reglamentuotinos analogiškai, kaip ir buvusiame Seimo statuto 207 straipsnyje. Taip pat pritartina Seimo kanceliarijos Teisės departamento 4 pastabai.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4552 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:  

89 straipsnis. 226 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 226 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

226 straipsnis. Valstybės metinių ataskaitų rinkinio svarstymas Seimo posėdyje

1. Ne vėliau kaip iki birželio 2030 dienos valstybės metinių ataskaitų rinkinys ir valstybinio audito išvada bei valstybinio audito ataskaita dėl jo turi būti apsvarstyti Seimo posėdyje.

2. Seimo posėdyje rengiama speciali Seimo diskusija, išklausomas Biudžeto ir finansų komiteto pranešimas, kitų komitetų išvados. Diskusijoje pirmieji kalba Seimo opozicijos lyderis ir opozicinių frakcijų atstovai.

3. Po diskusijų priimamas Seimo nutarimas dėl valstybės metinių ataskaitų rinkinio.

4. Jei valstybės metinių ataskaitų rinkinys nepatvirtinamas dėl biudžeto vykdymo ataskaitų, Seimas sprendžia klausimą dėl pajamų ar išlaidų teisėtumo atkūrimo tvarkos. Tam parengiamas atitinkamo nutarimo projektas, taip pat gali būti balsuojama dėl nepasitikėjimo Ministru Pirmininku, ministru ar Vyriausybe šio statuto 222 ir 223 straipsniuose nustatyta tvarka.“

Pritarti

 

11.

Audito komitetas

2020-06-17

10

 

 

 

Argumentai:

Siūlytina suderinti VSAĮ projekto ir projekto Nr. XIIIP-4552 nuostatas tarpusavyje, taip pat atsisakyti netikslių ir klaidinančių formuluočių, nes teisės aktų nuostatos turi būti aiškios, glaustos, vengiant nereikalingų, supratimą apsunkinančių žodžių.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4552 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:  

910 straipsnis. 2261 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2261 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2261 straipsnis. Valstybės socialinių fondų bendrojo metinių ataskaitų rinkinio, Privalomojo sveikatos draudimo fondo bendrojo metinių ataskaitų rinkinio ir Pensijų anuitetų fondo bendrojo metinių ataskaitų rinkinio svarstymas Seimo posėdyje

1. Ne vėliau kaip iki birželio 30 dienos valstybės socialinių fondų bendrasis metinių ataskaitų rinkinys, Privalomojo sveikatos draudimo fondo bendrasis metinių ataskaitų rinkinys, Pensijų anuitetų fondo bendrasis metinių ataskaitų rinkinys, valstybinio audito išvados bei valstybinio audito ataskaitos dėl jų turi būti apsvarstyti Seimo posėdyje.

2. Seimo posėdyje išklausomi pagrindinių komitetų pranešimai, kitų komitetų išvados.

3. Po diskusijų priimami Seimo nutarimai dėl valstybės socialinių fondų bendrojo metinių ataskaitų rinkinio, dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo bendrojo metinių ataskaitų rinkinio, dėl Pensijų anuitetų fondo bendrojo metinių ataskaitų rinkinio.“

Pritarti

 

12.

Audito komitetas

2020-06-17

12

 

 

 

Argumentai:

Ataskaitose pateikta informacija yra retrospektyvinė, t. y. apibūdina praėjusius laikotarpius. Projekto Nr. XIIIP-4552 nuostatų įsigaliojimas numatytas 2022 m. sausio 1 d., tačiau jos būtų taikomos rengiant ataskaitų rinkinius už 2022 ir vėlesnius metus.

Siūlytina tikslinti teisės normų taikymą, nes neaiškus taikytinas teisinis reguliavimas ataskaitų rinkiniams, rengiamiems už 2021 metus, ir projekte

aiškiai suformuluoti atitinkamas nuostatas.

Atsižvelgiant į tai, kad metinis valstybės ataskaitų rinkinys neapima visos informacijos kuri gali ar turi būti atspindėta Vyriausybės veikos ataskaitoje, siekiant užtikrinti, kad Seimas tvirtindamas valstybės biudžetą disponuotų informacija apie praėjusių metų finansinių Vyriausybės veiklos ir kitokių rodiklių pasiekimą dar Seimo pavasario Sesijoje, tam kad būtų efektyvesnis valstybės biudžeto planavimo ir rengimo procesas, tikslinga paankstinti nacionalinio ataskaitų rinkinio pateikimo Seimui datą. Tačiau atsižvelgiant į tai, kad atitinkamai turi būti pasirengta tokių nuostatų įgyvendinimui, numatyti protingą pereinamąjį laikotarpį, per kurį turėtų būti parengtos informacinės duomenų apdorojimo sistemos, t. y. kad nacionalinis finansinių ataskaitų rinkinys būtų teikiamas Seimui iki birželio 5 d.

Siekiant, kad įsigaliojus atitinkamoms įstatymo nuostatoms 2025 m. neliktų neaiškus taikytinas teisinis reguliavimas ataskaitų rinkiniams, rengiamiems už 2024 metus, siūlytina projekto Nr. XIIIP-4552 12 straipsnyje aiškiai suformuluoti atitinkamas nuostatas.

Taip pat pritartina Seimo kanceliarijos Teisės departamento 5 pastabai.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4552 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip:  

1112 straipsnis. Statuto įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis statutas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

2. Šis statutas taikomas teikiant ir svarstant 2022 metų ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių metinių ataskaitų rinkinius. Teikiamiems ir svarstomiems ataskaitinių laikotarpių iki 2022 m. ataskaitų rinkiniams taikomos iki šio statuto įsigaliojimo galiojusios statuto nuostatos.

3. 2025 m. sausio 1 d. įsigalioja tokia šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 225 straipsnio 2 dalies redakcija:

„2. Ne vėliau kaip iki birželio 5 dienos Vyriausybė, pritarusi nacionaliniam metinių ataskaitų rinkiniui, teikia jį Seimui.“

4. Šio straipsnio 3 dalyje išdėstyta Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 225 straipsnio 2 dalies redakcija taikoma teikiamiems 2024 metų ir vėlesnių ataskaitinių laikotarpių nacionaliniams metinių ataskaitų rinkiniams.

5. 2025 m. sausio 1 d. įsigalioja tokia šio įstatymo 11 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 2262 straipsnio 1 dalies redakcija:

1. Ne vėliau kaip iki birželio 30 dienos nacionalinis metinių ataskaitų rinkinys ir valstybinio audito išvada bei valstybinio audito ataskaita dėl jo turi būti apsvarstyti Seimo posėdyje.“

6. Šio straipsnio 5 dalyje išdėstyta Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 2262 straipsnio 1 dalies redakcija taikoma svarstant 2024  metų ir vėlesnių ataskaitinių laikotarpių nacionalinius metinių ataskaitų rinkinius ir valstybinio audito išvadas bei valstybinio audito ataskaitas dėl jo.

Pritarti iš dalies

Iš esmės siūlymui pritartina, tačiau Teisės ir teisėtvarkos komiteto patobulintame projekte Seimo statuto 225 straipsnio 2 dalies ir 2262 straipsnio redakcijos, įsigaliosiančios 2025 m. sausio 1 d., dėstytinos ne 12 straipsnyje, o atitinkamai 8 ir 11 straipsniuose.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

Pritarti komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 49, 59, 591, 64, 65, 206, 225, 226, 2261, 2262 straipsnių pakeitimo ir 207 straipsnio pripažinimo netekusiu galios“ projektui XIIIP-4552(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Agnė Širinskienė, Stasys Šedbaras.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo statuto projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Agnė Širinskienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė