LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIIi-787 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO AŠTUNTUOJU12 SKIRSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3351
2023-12-13 Nr. 107-P-49
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę).
Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė.
Kviestieji asmenys: Ekonomikos ir inovacijų viceministrė Ieva Valeškaitė, Aplinkos ministerijos atliekų politikos grupės patarėja Jovita Surdokienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai): Komiteto pasiūlymas:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-01 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Atliekų tvarkymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 75 dalyje siūloma apibrėžti sąvoką „didelę rinkos galią turinti mažmeninės prekybos įmonė“ ir įvesti šios sąvokos trumpinį „mažmeninės prekybos įmonė“. Atsižvelgiant į tai, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3441 straipsnyje vietoj vartojamos formuluotės „Didelę rinkos galią turinti mažmeninės prekybos įmonė (toliau – mažmeninės prekybos įmonė)“ reikėtų įrašyti trumpinį „Mažmeninės prekybos įmonė“. Šis trumpinys turėtų būti vartojamas ir šio straipsnio pavadinime. |
Pritarti |
Siūlomas patikslinimas keičiamo projekto 2 straipsnyje:
„3441
straipsnis.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-01 |
|
|
|
2. Iš projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3441 straipsnio nuostatų nėra pakankamai aišku, kuriam laikotarpiui (pavyzdžiui, kasmet ar ilgesniam) turėtų būtų rengiamas maisto atliekų susidarymo prevencijos planas. Be to, projekto 3 straipsnis turėtų būti pildomas įstatymo taikymo nuostatomis, nustatant maisto atliekų susidarymo prevencijos plano parengimo ir paskelbimo mažmeninės prekybos įmonės interneto svetainėje datą (kaip tai yra nustatyta dėl maisto atliekų susidarymo prevencijos plano įgyvendinimo ataskaitos parengimo ir paskelbimo). Pažymėtina ir tai, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar po įstatymo įsigaliojimo mažmeninės prekybos įmonės pirmąjį maisto atliekų susidarymo prevencijos planą turėtų rengti 2025 metams, ar 2026 metams. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsnio nuostatos, įskaitant jo pavadinimą, turėtų būti atitinkamai patikslintos.
|
Pritarti |
Siūlomas patikslinimas keičiamo projekto 2 ir 3 straipsniuose:
„3441 straipsnis.
„3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas 1. Šis įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. 2. Mažmeninės prekybos įmonės maisto atliekų susidarymo prevencijos planus parengia iki 2025 m. sausio 1 d.“
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-01 |
|
|
|
3. Siekiant aiškumo, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3441 straipsnyje prieš žodžius „informavimo kampanijas“ siūlytina įrašyti žodžius „visuomenės švietimo ir“.
|
|
Siūlomas patikslinimas keičiamo projekto 2 straipsnyje:
„3441 straipsnis. <...> Maisto atliekų susidarymo prevencijos plane turi būti nurodytas siektinas sumažinti mažmeninės prekybos įmonės veikloje susidarantis maisto atliekų kiekis per metus absoliučiaisiais arba santykiniais dydžiais ir numatomos priemonės šiam tikslui pasiekti, pavyzdžiui, maisto perdavimas labdarai ir (ar) paramai, maisto atliekų susidarymo prevencijos priemonės, įskaitant planuojamas rengti ar remti vartotojų elgsenos keitimo priemones, skirtas maisto atliekų susidarymui mažinti, visuomenės švietimo ir informavimo kampanijas, skirtas informuotumui apie maisto atliekų susidarymo prevenciją didinti, ir kitas maisto atliekų kiekį mažinančias priemones. <...>“ |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-01 |
|
|
|
4. Projekto 3 straipsnyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad su projektu susijusio ir kartu teikiamo Aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 47 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 931 straipsniu įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3350 3 straipsnyje siūloma nustatyti, kad minėtas įstatymas įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d. Siūlytina abiejuose susijusiuose projektuose suderinti įstatymų įsigaliojimo datas. |
Pritarti |
Siūloma nustatyti, kad Aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 47 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 931 straipsniu įstatymo projektas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-01 |
|
|
|
5. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija). 5.1. Projekto 1 straipsnyje dėstomą sąvoką reikėtų apibrėžti ne keičiamo įstatymo 2 straipsnio 75 dalyje, o šio straipsnio 262 dalyje, nes pagal Rekomendacijų 35 punktą terminai straipsnyje dėstomi abėcėlės tvarka. Be to, sistemiškai vertinant keičiamo įstatymo 2 straipsnyje dėstomų sąvokų formuluotes, siūlytina apibrėžiant mažmeninės prekybos įmonės sąvoką atsisakyti konkrečios Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo straipsnio dalies nurodymo. 5.2. Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje brauktinas žodis „nauja“.
5.3. Projekto 3 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai „ir įgyvendinimas“, nes šiame straipsnyje nėra išdėstyta jokių įstatymą įgyvendinančių nuostatų.
|
Pritarti |
Siūlomas patikslinimas keičiamo projekto 1 ir 3 straipsniuose:
„1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas Papildyti 2 straipsnį „
„3. straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas 1. Šis įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. 2. Mažmeninės prekybos įmonės maisto atliekų susidarymo prevencijos planus parengia iki 2025 m. sausio 1 d.“
|
6. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2022-12-11 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 2 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo aštuntuoju(12) skirsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-3351 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: .
7.1. Sprendimas: Pritarti Lietuvos Respublikos Atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 2 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo aštuntuoju(12) skirsniu įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2.Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Aplinkos apsaugos komitetas 2023-12-13 |
3 |
|
|
|
Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr.851 kartu su šiuo įstatymo projektu svarstomo Maisto įstatymo Nr. VIII-1608 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2055(2) pateiktą pastabą, siūloma papildyti šį įstatymo projektą nuostatomis dėl ex post vertinimo, papildyti projektą 4-ju straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnis. Šio įstatymo 3441 straipsnyje nustatyto teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimas 1. Aplinkos ministerija atlieka šio įstatymo 3441 straipsnyje nustatyto galiojančio teisinio reguliavimo poveikio ex post vertinimą (toliau – ex post vertinimas). 2. Atliekant ex post vertinimą, turi būti įvertinta, ar šio įstatymo 3441 straipsnyje nurodytuose maisto atliekų susidarymo prevencijos planuose numatytos priemonės yra pakankamos ir turi poveikį mažmeninės prekybos įmonėse susidarančių atliekų kiekio mažėjimui. 3. Ex post vertinimo laikotarpis – 3 metai nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos. 4. Ex post vertinimas turi būti atliktas iki 2029 m. gegužės 1 d.“ |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kasparas Adomaitis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas projektas Nr. XIIIP-3351(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Liucija Matusevičiūtė