LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ŠVIETIMO IR MOKSLO KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 46, 59, 74, 75, 751, 752, 753, 76, 77, 82, 83, 84 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, 9 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 761, 762, 831 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-652(2)

 

 

 2021-11-17  Nr. 106-P-44

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja Vilija Targamadzė, Komiteto nariai: Dalia Asanavičiūtė, Kristijonas Bartoševičius (pavaduojantis Arvydą Anušauską), Eugenijus Jovaiša, Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, Silva Lengvinienė, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Laima Nagienė, Aušrinė Norkienė, Beata Petkevič, Edmundas Pupinis, Edita Rudelienė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, patarėjos Justina Paukštė, Rūta Steponėnienė, Deimantė Žegunė, padėjėja Girmantė Petrauskaitė.

Kviestieji asmenys: Prezidento patarėjas Paulius Baltokas, Lietuvos studentų sąjungos prezidentas Vytautas Kučinskas.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

2

2

 

 

Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 46 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad mokslo ir (arba) meno veiklos ir studijų kokybė aukštosiose mokyklose užtikrinama taikant studijų prieinamumo priemones, tačiau nei pačiame projekte, nei kitose keičiamo įstatymo nuostatose jokios studijų prieinamumo priemonės apskritai neminimos. Atsižvelgiant į tai, arba reikėtų tikslinti šią nuostatą, arba keičiamo įstatymo nuostatose reikėtų aiškiai įvardinti studijų prieinamumo priemones bei atskleisti jų turinį.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgus į Teisės departamento pastabą yra tikslinama formuluotė.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 46 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Mokslo ir (arba) meno veiklos ir studijų kokybė užtikrinama taikant priėmimo į aukštąsias mokyklas sąlygas, studijų prieinamumo priemones, mokslo ir studijų institucijų vidines kokybės užtikrinimo sistemas, išorinį studijų programų vertinimą ir akreditavimą bei išorinį mokslo ir studijų institucijų įvertinimą ir (arba) akreditavimą.“

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

3

1

1,2

 

Siekiant teisinio aiškumo bei derinant projekto terminiją su Švietimo įstatymu, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 59 straipsnio 1 dalies 1 punkte vietoj žodžių „pagal Lietuvos Respublikos švietimo įstatymą švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prilygsta pagrindiniam mokymosi pasiekimų lygiui“ įrašytini žodžiai „švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prilygsta brandos egzaminų programose nustatytam pagrindiniam mokymosi pasiekimų lygiui“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir šios dalies 2 punktui.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgus į Teisės departamento pastabą yra tikslinama formuluotė.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 59 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktus ir juos išdėstyti taip:

„1) įvertinimų aritmetinis vidurkis pagal Lietuvos Respublikos švietimo įstatymą švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prilygsta pagrindiniam mokymosi pasiekimų lygiui švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prilygsta brandos egzaminų programose nustatytam pagrindiniam mokymosi pasiekimų lygiui, jeigu stojama į universitetines studijas;

2) įvertinimų aritmetinis vidurkis pagal Švietimo įstatymą švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prilygsta patenkinamam mokymosi pasiekimų lygiui švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prilygsta brandos egzaminų programose nustatytam patenkinamam mokymosi pasiekimų lygiui, jeigu stojama į kolegines studijas.“

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

3

2

 

 

Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 59 straipsnio 2 dalyje vartojamoje sąvokoje „iki atitinkamų studijų metų rugsėjo 1 dienos“ brauktinas perteklinis žodis „studijų“.

 

Pritarti

Redakcinė pastaba.

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

3,

4

7,

1

 

1

 

Projekto lyginamojo varianto 3 straipsnis netiksliai nurodo keičiamo įstatymo 59 straipsnio 7 dalies pakeitimus, o 4 straipsnis netiksliai nurodo keičiamo įstatymo 74 straipsnio 1 dalies 1 punkto pakeitimus.

Pritarti

Redakcinė pastaba lyginamajam variantui.

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

4

 

 

 

Ginčytinas projekto 4 straipsniu ir kitomis projekto nuostatomis įtvirtinamo reguliavimo, pagal kurį siūloma pakeisti jau nusistovėjusį mokslo ir studijų institucijų finansavimo modelį bei suniveliuoti valstybinių mokslo ir studijų institucijų bazinio finansavimo, skatinamojo finansavimo ir valstybės biudžeto skyrimo studijoms eilutes, tikslingumas. Pažymėtina, kad remiantis teisėkūroje taikomais tikslingumo, proporcingumo bei sistemiškumo principais, reikėtų vengti įstatyminių pakeitimų, kurie nėra būtini, be būtino pagrindo keičia jau nusistovėjusį ir tinkamai taikomą reglamentavimą. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu siūlomas reguliavimas, pagal kurį keičiamame įstatyme numatomos papildomos skatinamojo finansavimo lėšos, galėtų būti įtvirtinamas ir nekeičiant šiuo metu nusistovėjusio mokslo ir studijų finansavimo valstybės biudžeto lėšomis modelio (pagal kurį bazinis valstybinių mokslo ir studijų institucijų finansavimas bei lėšų skyrimas studijoms yra aiškiai atskirti ir sureglamentuoti), o tiesiog atskirais naujais straipsniais reglamentuojant siūlomo skatinamojo finansavimo skyrimo pagrindus. Atsižvelgus į tai, siūlome ne išbraukti keičiamo įstatymo 74 straipsnio 1 dalies 2 punktą, o šią dalį papildyti nauju punktu, nustatančiu, kad mokslo ir studijų institucijų lėšas sudaro ir skatinamojo finansavimo lėšos.

Atitinkamai siūlome atsisakyti 75 straipsnio 1 dalies naujo 2 punkto bei 4 dalies, 751-3 straipsnių ir 76 straipsnio pakeitimų, o visus skatinamojo finansavimo klausimus reglamentuoti naujuose 761, 762 ir 763 straipsniuose (761 straipsnyje dėstant bendruosius valstybės biudžeto skatinimui už mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros, meno veiklos pasiekimus bei skatinimui už studijų veiklos pasiekimus skyrimo klausimus, o projekte siūlomus 761 ir 762 straipsnius dėstyti kaip 762 ir 763 straipsnius).

Pritarti iš dalies

Argumentai:

EBPO nurodė, kad aukštojo mokslo finansavimui trūksta struktūros ir rekomendavo finansavimą dėlioti pagal tris dėmenis: bazinį, skatinamąjį ir strateginį. Todėl atsižvelgiant į šias rekomendacijas yra teikiami įstatymo pakeitimai ir tikslinama 75 straipsnio 1 dalies 2 punkto formuluotė.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 5 straipsniu keičiamo įstatymo 75 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) lėšos studijų kainai valstybės finansuojamose studijų vietose apmokėti ir studijų stipendijoms; geriausius studijų rezultatus pasiekusių valstybės nefinansuojamose studijų vietose studentų sumokėtai studijų kainai kompensuoti;

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

8

1

 

 

Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 753 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „pagal ekspertinio vertinimo rezultatus kiekvienais metais mokslo sričiai baziniam ir skatinamajam finansavimui skiriamų lėšų dydis negali būti mažesnis <...>“, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad 751 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, kad pagal ekspertinį vertinimą skiriamos tik bazinio finansavimo lėšos, kai tuo tarpu skatinamojo finansavimo lėšos universitetams ir mokslinių tyrimų institutams būtų skiriamos tik pagal formaliojo vertinimo rezultatus (751 straipsnio 3 dalis). Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 753 straipsnio 1 dalies nuostatos turi būti patikslintos.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgus į Teisės departamento pastabą yra tikslinama formuluotė.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 8 straipsnio keičiamo įstatymo 753 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Universitetams ir mokslinių tyrimų institutams valstybės biudžeto bazinio ir skatinamojo finansavimo lėšos kiekvienais metais skirstomos moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai pagal mokslo sritis ir meno veiklai. Šį skirstymą atlieka Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, atsižvelgusi į Lietuvos mokslo tarybos siūlymą. Pagal ekspertinio vertinimo rezultatus kiekvienais metais mokslo sričiai baziniam ir skatinamajam finansavimui skiriamų lėšų dydis negali būti mažesnis, negu buvo skirta praėjusiais metais, išskyrus atvejus, kai lėšos einamaisiais metais skiriamos jau pagal kito ekspertinio vertinimo rezultatus.“

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

8,

11,

15

5,

3,

5

 

 

Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 753 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „valstybės biudžeto lėšos įskaičiuojamos į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos asignavimus“ siūlome įrašyti žodžius „skiriamos iš Švietimo, mokslo ir sporto  ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų“. Atitinkamai tikslintina ir projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 762 straipsnio 3 dalis bei projekto 15 straipsniu pildomo 831 straipsnio 5 dalis.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą yra tikslinamos formuluotės.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 8 straipsnio keičiamo įstatymo 753 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Valstybės biudžeto bazinio ir skatinamojo finansavimo lėšos moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai, meno veiklai plėtoti valstybiniams universitetams ir valstybiniams mokslinių tyrimų institutams įskaičiuojamos į jų valstybės biudžeto asignavimus, tvirtinamus Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu. Valstybės biudžeto bazinio ir skatinamojo finansavimo lėšos moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai, meno veiklai plėtoti kolegijoms ir nevalstybinėms mokslo ir studijų institucijoms valstybės biudžeto lėšos įskaičiuojamos į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos asignavimus skiriamos iš Švietimo, mokslo ir sporto  ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 11 straipsnio keičiamo įstatymo 76 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Valstybės biudžeto lėšos skatinimui už studijų veiklos pasiekimus valstybiniams universitetams ir valstybiniams mokslinių tyrimų institutams įskaičiuojamos į jų valstybės biudžeto asignavimus, tvirtinamus Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu. Valstybinėms kolegijoms ir nevalstybinėms mokslo ir studijų institucijoms valstybės biudžeto lėšos skatinimui už studijų veiklos pasiekimus įskaičiuojamos į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos asignavimus skiriamos iš Švietimo, mokslo ir sporto  ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų.“

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 15 straipsnio keičiamo įstatymo 831 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Valstybės biudžeto lėšos, skirtos specialiosioms sutartims su mokslo ir studijų institucijoms įskaičiuojamos į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos asignavimus skiriamos iš Švietimo, mokslo ir sporto  ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų.“

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

9,

11

3

 

 

Derinant projekto nuostatų terminiją tarpusavyje, projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 76 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „lėšos skatinimui už studijų veiklos pasiekimus“ įrašytini žodžiai „skatinamojo finansavimo už studijų veiklos pasiekimus lėšos“. Atitinkamai tikslintinas ir projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 762 straipsnio pavadinimas bei kitos minėto straipsnio nuostatos.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą yra tikslinama formuluotė.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 9 straipsnio keičiamo įstatymo 76 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Valstybės biudžeto lėšos skatinimui už studijų veiklos pasiekimus skatinamojo finansavimo už studijų veiklos pasiekimus lėšos skiriamos mokslo ir studijų institucijoms pagal kiekvienais metais atliekamo mokslo ir studijų institucijų studijų veiklos pasiekimų vertinimo rezultatus Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.“

 

Pasiūlymas: Pakeisti projekto 11 straipsnio keičiamo įstatymo 762 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

762 straipsnis. Valstybės biudžeto skatinamojo finansavimo už studijų veiklos pasiekimus lėšų finansavimo lėšų skatinimui už studijų veiklos pasiekimus skirstymas mokslo ir studijų institucijoms

1. Mokslo ir studijų institucijoms valstybės biudžeto skatinamojo finansavimo už studijų veiklos pasiekimus lėšas lėšas skatinimui už studijų veiklos pasiekimus kiekvienais metais skiria Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. , atsižvelgusi į Studijų kokybės vertinimo centro siūlymą. Pagal vertinimo rezultatus kiekvienais metais visoms mokslo ir studijų institucijoms skiriamų finansavimo lėšų skatinimui už studijų veiklos kokybės pasiekimus dydis negali būti mažesnis, negu buvo skirta praėjusiais metais. Bendras metinis mokslo ir studijų institucijoms skiriamo valstybės biudžeto skatinamojo finansavimo lėšų už studijų veiklos pasiekimus dydis negali būti mažesnis, negu buvo skirta praėjusiais metais.

2. Pagal studijų veiklos pasiekimų vertinimo suminius įverčius visoms mokslo ir studijų institucijoms 2024 metais skiriama 5 procentai, 2025 metais – 10 procentų, 2026 ir vėlesniais metais - 20 procentų valstybės biudžeto lėšų, apskaičiuotų nuo praėjusių metų valstybės biudžete patvirtintų asignavimų, skirtų studijų baziniam finansavimui. Lėšos paskirstomos mokslo ir studijų institucijoms proporcingai jų studijų veiklos pasiekimų vertinimo suminiams įverčiams.

3. Valstybės biudžeto skatinamojo finansavimo už studijų veiklos pasiekimus lėšos lėšos skatinimui už studijų veiklos pasiekimus valstybiniams universitetams ir valstybiniams mokslinių tyrimų institutams įskaičiuojamos į jų valstybės biudžeto asignavimus, tvirtinamus Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu. Valstybinėms kolegijoms ir nevalstybinėms mokslo ir studijų institucijoms valstybės biudžeto skatinamojo finansavimo už studijų veiklos pasiekimus lėšos lėšos skatinimui už studijų veiklos pasiekimus įskaičiuojamos į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos asignavimus skiriamos iš Švietimo, mokslo ir sporto  ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų.“

 4. Valstybės biudžeto skatinamojo finansavimo už studijų veiklos pasiekimus lėšų lėšų skatinimui už studijų veiklos pasiekimus skirstymo mokslo ir studijų institucijoms tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.“

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

11

1

 

 

Projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 762 straipsnio 1 dalies pirmasis sakinys derintinas su projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 76 straipsnio 3 dalimi, nes abejose minėtose nuostatose tas pats dalykas reguliuojamas skirtingai.

Pritarti

Žiūrėti Komiteto pasiūlymą prie 8 Teisės departamento pastabos.

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

11

1

 

 

Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgus į tai, kad bendras skatinamojo finansavimo už studijų pasiekimus lėšų mokslo ir studijų institucijoms dydis nepriklausys nuo kasmetinio vertinimo, projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 762 straipsnio 1 dalies antrąjį sakinį siūlome dėstyti taip: „Bendras metinis mokslo ir studijų institucijoms skiriamo valstybės biudžeto skatinamojo finansavimo lėšų už studijų veiklos pasiekimus dydis negali būti mažesnis, negu buvo skirta praėjusiais metais“.

Pritarti

Žiūrėti Komiteto pasiūlymą prie 8 Teisės departamento pastabos.

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

11

2

 

 

Projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 762 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad  pagal studijų veiklos pasiekimų vertinimo suminius įverčius visoms mokslo ir studijų institucijoms skiriama iki 20 procentų valstybės biudžeto lėšų, apskaičiuotų nuo praėjusių metų valstybės biudžete patvirtintų asignavimų, skirtų studijų baziniam finansavimui. Iš siūlomos nuostatos nėra aiškūs kriterijai, lemsiantys konkretų skatinamojo finansavimo už studijų pasiekimus valstybės biudžeto lėšomis dydį. Atsižvelgiant į tai, kad esminiai  valstybės biudžeto lėšų skyrimo klausimai turi būti įtvirtinti pačiame įstatyme, manytina, kad šioje dalyje turėtų būti aiškiai įtvirtintas skatinamojo finansavimo už studijų veiklos pasiekimus santykis su baziniu finansavimu už studijas (analogiškai kaip tai nustatyta keičiamo įstatymo 753 straipsnio 2 ir 3 dalyse su lėšų skyrimu pagal ekspertinį ir formalųjį vertinimą).

Pritarti

Žiūrėti Komiteto pasiūlymą prie 8 Teisės departamento pastabos.

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

15

2

4

 

Projekto 15 straipsniu pildomo 831 straipsnio 2 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad specialiosios sutarties, sudaromos tarp Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos ir mokslo ir studijų institucijos, objektas gali būti valstybinės mokslo ir studijų institucijos reorganizavimas. Vertinant šią nuostatą, nėra aiškus jos turinys, nes valstybinės mokslo ir studijų institucijos reorganizavimas yra teisinė procedūra, vykdoma ne sutarties pagrindu, o įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis kompetentingos valdžios institucijoms priimant atitinkamus administracinius sprendimus.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgus į Teisės departamento pastabą yra tikslinama formuluotė.

 

Pasiūlymas: Pakeisti 831 straipsnio 2 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) valstybinių mokslo ir studijų institucijų reorganizavimas veiklos optimizavimas;“

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

15

2

6

 

Projekto 15 straipsniu pildomo 831 straipsnio 2 dalies 6 punkte Vyriausybės pavadinimas vartotinas be žodžių „Lietuvos Respublikos“.

Pritarti

Redakcinė pastaba.

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

15

4

 

 

Teikiamo projekto nuostatose siūloma įtvirtinti, kad specialiąsias sutartis su mokslo ir studijų institucija sudaro Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Šios nuostatos nedera su projekto 15 straipsniu pildomo 831 straipsnio 4 dalimi, kurioje imperatyviai nustatyta, kad specialiąją sutartį pasirašo švietimo, mokslo ir sporto ministras (kas savo ruožtu suponuoja, kad viena iš specialiosios sutarties šalių visada bus Švietimo, mokslo ir sporto ministerija).

Pritarti

Atsižvelgus į Teisės departamento pastabą yra tikslinama formuluotė.

 

Pasiūlymas: Projekto 15 straipsniu keičiamo įstatymo pakeisti 831 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Specialiąją sutartį pasirašo švietimo, mokslo ir sporto ministras, įvertinęs Lietuvos mokslo tarybos rekomendacinę išvadą, ir universiteto rektorius (kolegijos, mokslinių tyrimų instituto direktorius), gavęs mokslo ir studijų institucijos tarybos (mokslo tarybos) pritarimą. Įvertinęs Lietuvos mokslo tarybos rekomendacinę išvadą ir gavęs Vyriausybės įgaliojimą, specialiąją sutartį pasirašo švietimo, mokslo ir sporto ministras ir universiteto rektorius (kolegijos, mokslinių tyrimų instituto direktorius), gavęs mokslo ir studijų institucijos tarybos (mokslo tarybos) pritarimą.

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

16

1

 

 

Nėra aiškus projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 84 straipsnio 1 dalies pirmosios pastraipos, kurioje nustatyta, kokios lėšos priskiriamos valstybės biudžeto asignavimams moksliniams tyrimams, eksperimentinei plėtrai ir meno veiklai aukštojo mokslo ir valdžios sektoriuose, turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo Mokslo ir studijų įstatymo tikslas nustatyti būtent mokslo ir studijų institucijų finansavimo pagrindus, finansavimo šaltinius bei valstybės lėšų naudojimo principus. Atsižvelgiant į tai, reikėtų tikslinti šią dalį, nurodant, ne kokios lėšos priskiriamos finansavimui aukštojo mokslo ir valdžios sektoriuose (kas keičiamo įstatymo reguliavimo dalyko požiūriu yra apskritai nesusiję su įstatymo paskirtimi), o aiškiai apibrėžiant, iš kokių šaltinių gali būti skiriamas valstybės finansavimas moksliniams tyrimams, eksperimentinei plėtrai ir meno veiklai, vykdomai Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų institucijose.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgus į Teisės departamento pastabą, projekto 16 straipsnis yra išbraukiamas iš projekto.  

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

16

 

 

 

Tikslintina projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 84 straipsnio 1 dalies punktų ir šios dalies 2 punkto papunkčių numeracija.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgus į Teisės departamento pastabą, projekto 16 straipsnis yra išbraukiamas iš projekto. 

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

16

1

7

 

Reikėtų tikslinti projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 84 straipsnio 1 dalies 6 punkto turinį, nes iš jo formuluotės nėra aišku, nei kokio pobūdžio ir turinio valstybės įmokos tarptautinėms mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros programoms, organizacijoms ir infrastruktūroms turimos omenyje, nei kuo tokios „valstybės įmokos“ susijusios su valstybės finansavimu moksliniams tyrimams, eksperimentinei plėtrai ir meno veiklai, vykdomai Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų institucijose.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgus į Teisės departamento pastabą, projekto 16 straipsnis yra išbraukiamas iš projekto. 

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

16

1

9

 

Pažymėtina, kad nėra aiškus projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 84 straipsnio 1 dalies 8 punkto formuluotės „kitos valstybės biudžeto lėšos (iš kitų valstybės įstaigų, be mokslo ir studijų institucijų)“ turinys. Jeigu turimos omenyje kitų valstybės institucijų ir įstaigų, kurios finansuojamos iš valstybės biudžeto, skiriamos lėšos mokslo ir studijų institucijoms pagal užsakymus, taip reikėtų ir nurodyti.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgus į Teisės departamento pastabą, projekto 16 straipsnis yra išbraukiamas iš projekto. 

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

19.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

5,

17

 

1,2

 

 

Projekto 17 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodoma, kad šio įstatymo 5 straipsnio 4 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d., tačiau pažymime, kad minėtas projekto 5 straipsnis turi tik vieną dalį (kuria keičiamo įstatymo 75 straipsnis dėstomas nauja redakcija). Jeigu norima nustatyti, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalioja būtent šio įstatymo 5 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 75 straipsnio 4 dalis, tai projekto 5 straipsnis turi būti dėstomas dviem dalimis: pirmoje dalyje turi būti dėstomas keičiamo įstatymo 75 straipsnio pakeitimas (1-3 šio straipsnio dalys); antroje dalyje turi būti dėstomas 75 straipsnio papildymas 4 dalimi. Šiuo atveju, projekto 17 straipsnio 1 ir 2 dalyse turi būti nuoroda į šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalį.

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

20.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-10

17

3,4

 

 

Siekiant teisinio aiškumo ir teisės normų dėstymo nuoseklumo, projekto 17 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatos turi būti sukeistos vietomis.

Pritarti

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai:

I. Kačinskaitė-Urbonienė,

V. Jukna,

A. Gedvilas,

M. Puidokas,

T. Bičiūnas,

B. Petkevič,

S. Tumėnas,

J. Pinskus,

D. Gaižauskas,

R. Šarknickas,

D. Šakalienė,

2021-11-16

 

 

3

1

 

 

Argumentai:

Pasiūlymo tikslas – padidinti aukštojo mokslo prieinamumą, atsisakant visoms studijų kryptims nebūtinų konkrečių egzaminų (matematikos) įvardijimo įstatyme.

Siūloma nustatyti, kad stojant į aukštąją mokyklą privalomas tik lietuvių kalbos ir literatūros valstybinis brandos egzaminas, ir ne daugiau nei du su studijų kryptimi susiję stojančiojo pasirenkami valstybiniai brandos egzaminai.

 

Pasiūlymas

1. Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsniu siūlomą keisti 59 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Į aukštosios mokyklos pirmosios pakopos ir vientisąsias studijas konkurso būdu priimami asmenys, turintys ne žemesnį kaip vidurinį išsilavinimą ir išlaikę ne mažiau kaip tris (stojantieji į menų studijų krypčių grupės studijas – ne mažiau kaip du) valstybinius brandos egzaminus: lietuvių kalbos ir literatūros, matematikos (stojantiesiems į menų studijų krypčių grupės studijas jo išlaikyti nebūtina) ir stojančiojo pasirinktą egzaminą, privalomą lietuvių kalbos ir literatūros valstybinį brandos egzaminą bei ne daugiau nei du su studijų kryptimi susijusius stojančiojo pasirenkamus valstybinius brandos egzaminus, kurių:

1) įvertinimų aritmetinis vidurkis pagal Lietuvos Respublikos švietimo įstatymą švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prilygsta pagrindiniam mokymosi pasiekimų lygiui, jeigu stojama į universitetines studijas;

2) įvertinimų aritmetinis vidurkis pagal Švietimo įstatymą švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prilygsta patenkinamam mokymosi pasiekimų lygiui, jeigu stojama į kolegines studijas.“

Nepritarti

Argumentai:

Matematikos mokslas skatina abstrakčiai mąstyti atsietai nuo realaus objekto. Taip pat matematikos mokymasis skatina bendruosius moksleivių gebėjimus, kurie leidžia pasiruošti tolesnėms studijoms.

 

Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 7, susilaikė – 0.

2.

Seimo nariai:

I. Kačinskaitė-Urbonienė,

V. Jukna,

A. Gedvilas,

M. Puidokas,

T. Bičiūnas,

B. Petkevič,

S. Tumėnas,

J. Pinskus,

D. Gaižauskas,

R. Šarknickas,

D. Šakalienė,

2021-11-16

 

10

1

2

7

N

Argumentai:

Pasiūlymo tikslas – gerinti studijų kokybę, įtraukiant studentų nuomonę apie studijų kokybę į studijų veiklos vertinimo rodiklių sąrašą, kas prisidėtų ir prie studentų motyvacijos.

Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė 2021 m. valstybinio audito ataskaitoje Nr. VAE-6 „Ar užtikrinama studijų kokybė aukštosiose mokyklose“ nurodoma, kad studentų nuomonė dėl studijų kokybės nepakankamai išgirsta, yra nepakankamas grįžtamasis ryšys studentams dėl atsižvelgimo į jų nuomonę. Šiuo metu studentų nuomonė apie studijų kokybę aukštojoje mokykloje įvertinimas numatytas tik poįstatyminiame teisės akte (Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. liepos 17 d. įsakymas Nr. V-835 „Dėl Studijų išorinio vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo, vertinamųjų sričių ir rodiklių patvirtinimo“).

Siūloma nustatyti, kad vienas iš mokslo ir studijų institucijų studijų veiklos pasiekimų vertinimo kriterijų būtų studentų nuomonės apie studijų kokybę aukštojoje mokykloje įvertinimas.

 

Pasiūlymas

2. Pakeisti įstatymo projekto 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

10 straipsnis. Įstatymo papildymas 761 straipsniu

Papildyti Įstatymą 761 straipsniu:

761 straipsnis. Studijų veiklos pasiekimų vertinimo kriterijai, taikomi skiriant valstybės biudžeto skatinamojo finansavimo lėšas

1. Mokslo ir studijų institucijų studijų veiklos pasiekimų vertinimas atliekamas pagal šiuos formalius kriterijus:

1) studijų rezultatyvumas;

2) studijų tarptautiškumas;

3) studentų įdarbinimas į mokslo, meno ir studijų veiklas;

4) absolventų karjeros sėkmingumas;

5) studijų prieinamumas;

6) mokslo ir studijų institucijų lėšos, gautos iš ūkio subjektų, nevyriausybinių organizacijų ir fizinių asmenų už užsakymus studijoms ir pagal paramos sutartis studijų veiklai vykdyti.

7) studentų nuomonės apie studijų kokybę aukštojoje mokykloje įvertinimas.

2. Mokslo ir studijų institucijų studijų veiklos pasiekimų vertinimo kriterijų svorio koeficientus tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, įvertinusi Lietuvos mokslo tarybos, ir Studijų kokybės vertinimo centro, Lietuvos studentų sąjungos siūlymus.

3. Duomenis, kurių reikia siekiant atlikti šio straipsnio 1 dalyje nurodytus vertinimus, mokslo ir studijų institucijos teikia Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.

4. Studijų veiklos pasiekimų vertinimą Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka atlieka Studijų kokybės vertinimo centras.“

Nepritarti

Studentų nuomonė gali būti subjektyvi, nes jų vertinimas susijęs su konkrečia aukštąją mokykla. Be to, Lietuvoje studentus atstovauja ne viena studentų organizacija, todėl įstatymo projekte negalima išskirti vienos.

 

Balsavimo rezultatai: už – 2, prieš – 3, susilaikė – 8.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Artūras Žukauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Rūta Steponėnienė