PASIŪLYMAS

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 2, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 18 IR 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

Nr. XIIIP-3491(2)

 

                                                                                                                                    2019-10-15

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

2

 

Argumentai:

Įstatymo projekte, vadovaujantis  Konstitucinio Teismo 2019 m. balandžio 16 d nutarimu, įtvirtinta nuostata, kad valstybinius miškus valdo „miškų urėdija“ ir  numatytos jos funkcijos. Teikiamame įstatymo projekte neliko vienos iš valstybinių miškų valdymo struktūros dalies – girininkijos.  Norint sėkmingai  įgyvendinti valstybinių miškų apsaugą, panaudojimą ir jų atkūrimą girininkijos, kaip teritorinis padalinys, atlieka svarbų darbą ir yra svarbi struktūros dalis.

Pasiūlymas:

Papildyti  2 straipsnį   dalimi ir ją išdėstyti taip:

41. Girininkijamiškų urėdijų struktūrinis teritorinis padalinys, kurio veiklos plotas negali viršyti 5000 ha valstybinės reikšmės miškų.“

 

2.

2

21

 

Argumentai:

Lietuvoje pagal  istoriškai susiklosčiusiais tradicijas miškų urėdijos gyvuoja jau 100 metų. Tačiau priėmus Miškų įstatymą urėdijos buvo pakeistos į vieną valstybinę įmonę, Miškų urėdiją ir visa struktūra sudaryta kitu principu. Priimtas įstatymas pakeitė visą iki dabar buvusią valstybinių miškų valdymo struktūrą.  Palikus miškų urėdijas susijusias su girininkijomis, struktūriniais padaliniais, būtų galima ne tik ekonomiškiau tvarkyti miškus, bet ir perspektyvoje rūpintis jų gausinimu bei išlikimu klimato kaitos sąlygomis.

Pasiūlymas:

Pakeisti 2 straipsnio  21 dalį ir ją išdėstyti taip:

“21. Miškų urėdija – valstybės įmonė, patikėjimo teise valdanti, naudojanti valstybinius miškus ir jais disponuojanti įstatymų nustatyta tvarka, taip pat vykdanti juose kompleksinę miškų ūkio veiklą ir kitą įmonės įstatuose numatytą veiklą.“

„21. Miškų urėdijos - Vyriausybės nustatytos teisinės formos valstybės valdomos įmonės, patikėjimo teise valdančios, naudojančios valstybinius miškus ir jais disponuojančios įstatymų nustatyta tvarka, taip pat vykdančios juose kompleksinę miškų ūkio veiklą ir kitą taikytinuose teisės aktuose numatytą veiklą. Miškų urėdijos turi struktūrinius padalinius – girininkijas.

 

3.

2

29¹

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

Papildyti  2 straipsnį 29¹ dalimi ir ją išdėstyti taip:

„291. Valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ – Vyriausybės nustatytos teisinės formos valstybės valdoma įmonė, patikėjimo įmonė, valstybinių miškų, priskirtų miškų urėdijoms, ūkinio valdymo institucija, organizuojanti ir koordinuojanti šių miškų atkūrimą, priežiūrą, apsaugą ir miško išteklių naudojimą.

 

4.

4

6

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Valstybinę miško žemę patikėjimo teise valdo miškų urėdija (urėdijos) urėdijos, valstybinių rezervatų direkcijos, nacionalinių parkų direkcijos, savivaldybės ir kiti juridiniai asmenys. Valstybinės miško žemės sklypai patikėjimo teise perduodami šiems subjektams Vyriausybės nutarimais valstybinėms funkcijoms įgyvendinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo nustatyta tvarka.“

 

5.

4

7

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

 Pakeisti  4 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Laisvos valstybinės žemės fonde esantys ir nepanaudoti nuosavybės teisėms atkurti valstybinių miškų sklypai, kurie yra įsiterpę į valstybinės reikšmės miškus arba su jais ribojasi, arba yra 5 hektarų ir didesni ir turi privažiavimo kelius, Vyriausybės nutarimais perduodami patikėjimo teise valdyti miškų urėdijai (urėdijoms) urėdijoms. Kiti nuosavybės teisėms atkurti nepanaudoti valstybinių miškų sklypai parduodami aukcionuose, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip.“

 

6

5

2

8

Argumentai:

Pasiūlymas:

Pakeisti 5 straipsnio  2 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

„8) Vyriausybės pavedimu įgyvendina miškų urėdijos savininko teises ir pareigas valstybės valdomos įmonės „Valstybinių miškų urėdijos“ savininko arba vienintelio dalyvio teises ir pareigas;“

 

7

5

2

9

Argumentai:

Pasiūlymas:

Pakeisti 5 straipsnio 2 dalies 9 punktą ir jį išdėstyti taip:

„9) nustato miškų urėdijai (urėdijoms) urėdijoms privalomąsias miško įveisimo, atkūrimo, apsaugos, tvarkymo darbų ir gamtotvarkos priemonių miškuose įgyvendinimo normas;“.

 

8

5

4

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

Papildyti 5 straipsnį 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:

4. Miškų urėdijoms priskirtų valstybinių miškų atkūrimą, priežiūrą, apsaugą ir miško išteklių naudojimą organizuoja ir koordinuoja valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“. Atlikdama šias funkcijas, valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“:

1) atlieka miškų urėdijų savininko arba vienintelio dalyvio teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos funkcijas ir koordinuoja jų veiklą;

2) nustato miškų urėdijoms privalomąsias miško atkūrimo, apsaugos ir tvarkymo darbų normas;

3) organizuoja bendrą valstybinę priešgaisrinės ir sanitarinės miško apsaugos sistemą;

4) organizuoja ir koordinuoja miškų atkūrimo, apsaugos, tvarkymo ir miško išteklių naudojimo pažangių technologijų įgyvendinimą.

 

9

5

5

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

Pakeisti  5 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Miškų urėdija urėdijos atlieka šias valstybines funkcijas:

1) patikėjimo teise valdo, naudoja valstybinius miškus ir jais disponuoja įstatymų nustatyta tvarka, taip pat vykdo juose kompleksinę miškų ūkio veiklą;

2) miškuose, nesvarbu, kokia yra jų nuosavybės forma, įgyvendina bendrą valstybinę miško priešgaisrinės apsaugos sistemą;

3) Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja ir (ar) įgyvendina bendrą miško kelių priežiūrą ir taisymą (remontą) visų nuosavybės formų miškuose;

4) diegia pažangias miškų įveisimo, atkūrimo, apsaugos, tvarkymo ir miško išteklių naudojimo technologijas.“

 

10

5

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

Papildyti 5 straipsnį   5² dalimi ir ją išdėstyti taip:

52. Girininkijos atlieka šias pagrindines funkcijas:

1) miško atkūrimo ir įveisimo;

2) medynų ugdymo;

3) sanitarinės, priešgaisrinės ir pažaidų apsaugos;

4) efektyvaus miško naudojimo organizavimo;

5) miško rangovų miškininkavimo kontrolės;

6) gamtosauginių priemonių įgyvendinimo;

7) kitas miškų urėdijų priskirtas funkcijas.

 

11

6

3

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

Pakeisti 6 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

“3. Valstybiniai miškų pareigūnai ir miškų urėdijos urėdijų darbuotojai neturi teisės dirbti pagal darbo sutartis, būti privačių medienos ruošos, medienos perdirbimo, prekybos mediena ir medžioklės aptarnavimo įmonių steigėjais ar juridinio asmens dalyviais (akcininkais, nariais, dalininkais), vykdyti nepriklausomo medienos matuotojo veiklą ir kitų įstatymų draudžiamą veiklą.”

 

12

7

1

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Lietuvos Respublikoje miškų urėdija veikia pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymą, vykdo kompleksinę miškų ūkio veiklą valstybiniuose miškuose, Vyriausybės nustatyta tvarka didmeninėje ir mažmeninėje prekyboje parduoda žaliavinę medieną, miško kirtimo liekanas ir nenukirstą mišką. Didmeninė prekyba valstybiniuose miškuose pagaminta žaliavine mediena ir miško kirtimo liekanomis vykdoma per elektroninę medienos pardavimo sistemą organizuojant aukcionus ilgalaikėms (nuo trijų iki dešimties metų trukmės), pusmetinėms (šešių mėnesių trukmės) ir trumpalaikėms (iki trijų mėnesių trukmės) sutartims sudaryti. Mažmeninėje prekyboje parduodama iki 7 procentų metinės pagrindinių miško kirtimų normos ir miško tarpinio naudojimo apimties. Mažmeninėje prekyboje parduodamas nenukirstas miškas ir žaliavinė mediena, prioritetą teikiant malkinės medienos pardavimui gyventojams.

“1. Lietuvos Respublikoje veiklą vykdančių miškų urėdijų skaičių nustato Vyriausybė. Viena miškų urėdija patikėjimo teise valdo 25-55 tūkstančių hektarų valstybinių miškų Lietuvos Respublikoje miškų urėdijos veikia pagal jų teisinę formą reglamentuojančius įstatymus, vykdo kompleksinę miškų ūkio veiklą valstybiniuose miškuose, Vyriausybės nustatyta tvarka didmeninėje ir mažmeninėje prekyboje parduoda žaliavinę medieną, miško kirtimo liekanas ir nenukirstą mišką. Miškų urėdijos Civilinio kodekso ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka jungtinės veiklos sutarties pagrindu gali kooperuoti lėšas ilgalaikiam turtui, skirtam kompleksinei miškų ūkio veiklai vykdyti įsigyti. Jungtinės veiklos sutarties įgyvendinimo kontrolę Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka vykdo pati Aplinkos ministerija arba jos įgaliota institucija. Didmeninė prekyba valstybiniuose miškuose pagaminta žaliavine mediena ir miško kirtimo liekanomis vykdoma per elektroninę medienos pardavimo sistemą organizuojant aukcionus ilgalaikėms (nuo trijų iki dešimties metų trukmės), pusmetinėms (šešių mėnesių trukmės) ir trumpalaikėms (iki trijų mėnesių trukmės) sutartims sudaryti. Mažmeninėje prekyboje parduodama iki 7 procentų metinės pagrindinių miško kirtimų normos ir miško tarpinio naudojimo apimties. Mažmeninėje prekyboje parduodamas nenukirstas miškas ir žaliavinė mediena, prioritetą teikiant malkinės medienos pardavimui gyventojams.“

 

13

7

2

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti ir gamtotvarkos priemonėms miškuose įgyvendinti Vyriausybės nustatyta tvarka miško valdytojams nustatomi privalomieji 5 procentų atskaitymai į valstybės biudžetą iš pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką. Šie atskaitymai įtraukiami į valstybės biudžeto pajamas ir naudojami bendrosioms miškų ūkio reikmėms ir gamtotvarkos priemonėms miškuose finansuoti (miškų inventorizavimui, apskaitai, valstybinių miškų miškotvarkos projektams rengti, bendrai, nepriklausomai nuo nuosavybės formos, valstybinei miško priešgaisrinės apsaugos sistemai organizuoti ir išlaikyti, stichinių nelaimių padariniams ir masinių ligų bei kenkėjų židiniams likviduoti, miško mokslo ir projektavimo darbams, privačių miškų savininkams konsultuoti bei mokyti, privačių miškų savininkų organizacinėms struktūroms kurtis, miško kelių ir susijusių miško žemės sausinimo sistemų įrenginių priežiūrai ir taisymui (remontui), informacijai apie miškus viešinti, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų vykdomoms programoms miškų ūkio ir gamtotvarkos priemonių miškuose srityse bei kitoms bendrosioms miškų ūkio reikmėms ir gamtotvarkos priemonėms miškuose finansuoti). Lėšas administruoja ir jų naudojimo tvarką nustato Aplinkos ministerija.“

 

14

18

1

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

“1. Miškuose, nepaisant jų nuosavybės formos, privalo būti sukurta ir palaikoma bendra valstybinė miško priešgaisrinės apsaugos sistema, apimanti stebėjimo, profilaktines ir priešgaisrines saugos priemones. Šią sistemą rengia ir jos įgyvendinimą Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja miškų urėdija (urėdijos) valstybės valdoma įmonė „Lietuvos valstybiniai miškai“ kartu su savivaldybėmis ir kitomis kompetentingomis institucijomis. Miško valdytojai, savininkai, naudotojai ir lankytojai privalo laikytis teisės aktais patvirtintų miškų priešgaisrinės apsaugos reikalavimų.”

 

15

18

2

 

Argumentai:

Pasiūlymas:

Pakeisti 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

“2. Bendra miško priešgaisrinės apsaugos sistema finansuojama Bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo programos ir miškų urėdijos (urėdijų) urėdijų lėšomis. Miško valdytojai ir savininkai savo lėšomis įgyvendina profilaktines priešgaisrines saugos priemones (įrengia priešgaisrines juostas ir laužavietes, valo užšlemštą mišką ir kita).“

 

 

Teikia

Seimo nariai:

 

Algimantas Salamakinas

 

Linas Balsys

 

Jurgis Razma

 

Kęstutis Bacvinka (2019-10-17)