LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375
1 STRAIPSNIO PAKEITIMO
įstatymo projekto nr. xivp-2938

 

2024-07-15  Nr. 108-P-45

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro patarėjai: Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė.

Kviestieji asmenys (pasisakę nuotoliniame posėdyje): Lietuvos Respublikos Seimo narys Romualdas Vaitkus.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-07-03

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

Projektu siūloma pakeisti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 5 dalies 1 punktą, nustatant papildomą keičiamo įstatymo uždavinį, jog naftos degalų vartojimas Lietuvos transporto sektoriuje 2030 metais turėtų sumažėti ne mažiau kaip 41 procentu, lyginant su vartojimu 2021 metais. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo septintajame skirsnyje „Atsinaujinančių išteklių energijos gamybos ir naudojimo transporto sektoriuje plėtra“ nustatomos priemonės be kita ko ir keičiamo įstatymo 1 straipsnio 5 dalies 1 punkte įtvirtintam keičiamo įstatymo uždaviniui pasiekti.  Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Naftos degalų vartojimo mažinimo tikslai Lietuvoje šiuo metu yra siekiami nustatant  gretutinius tikslus“, vienu iš jų „siekiant, kad 2030 metais atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje, palyginti su bendruoju galutiniu energijos suvartojimu transporto sektoriuje, sudarytų ne mažiau kaip 15 procentų“. Aiškinamajame rašte taip pat nurodoma, kad „net įgyvendinus visus aukščiau išvardintus tikslus, kurie jau yra įrašyti į įstatymą, naftos degalų vartojimas Lietuvoje gali ir nesumažėti arba sumažėti smarkiai mažesne apimtimi nei siekiama.“ Tačiau projektu nesiūloma keičiamame įstatyme nustatyti jokių papildomų priemonių, kuriomis būtų užtikrintas projektu naujai nustatyto keičiamo įstatymo uždavinio įgyvendinimas. Projekto aiškinamajame rašte taip pat nėra pateikta jokių skaičiavimų ir prognozių, ar taikant galiojančiame įstatyme nustatytus įpareigojimus ir skatinimo priemones būtų galima pasiekti projektu siūlomo papildomo tikslo. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektas atitinka teisėkūros efektyvumo principą ir ar jo nuostatos gali būti įgyvendintos vien tik Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai patvirtinus projekto 2 straipsnyje nurodytą priemonių planą.

Nepritarti

Naftos degalų vartojimo mažinimo tikslo nustatymas įstatyminiame lygmenyje savaime yra signalas rinkos dalyviams, užtikrinantis valstybės kryptis ilgajam laikotarpiui. Įstatymu nustatomas tikslas gali būti įgyvendinamas nuosekliai užtikrinant kituose strateginiuose dokumentuose numatytas priemones.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-07-03

2

1

 

Projekto 2 straipsnio 1 dalimi siūloma nustatyti, kad  „Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2024 m. birželio 30 d. parengia ir patvirtina naftos degalų vartojimo  sumažinimo ne mažiau kaip 41 procentu, lyginant su vartojimu 2021 metais, Lietuvos transporto sektoriuje iki 2
030 metų priemonių planą, kaip dalį Nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano, ir kitus šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus“. Atkreiptinas dėmesys, jog analogišką nuostatą siūloma nustatyti ir kartu su projektu teikiamo Alternatyviųjų degalų įstatymo Nr. XIV-196 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-2939) 2 straipsnio 2 dalyje. Atsižvelgus į tai, jog minėta abiejuose projektuose kartojama nuostata, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija parengia ir patvirtina atitinkamą priemonių planą, turi būti nustatoma tik vieną kartą, projektai derintini tarpusavyje.

Pritarti

Siūlytina naftos degalų vartojimo sumažinimo tikslą nustatyti tik Alternatyviųjų degalų įstatyme (projektu Nr. XIVP-2939), kaip siūloma Vyriausybės Nutarime Nr. 509, ir nenustatyti pareigos patvirtinti atskirą priemonių planą.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-07-03

 

 

 

Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 4 straipsnį, kuriame įvardintos atsinaujinančių išteklių energetikos sektorių keičiamo įstatymo nustatyta tvarka reguliuojančios ir kontroliuojančios institucijos ir į kituose keičiamo įstatymo straipsniuose nustatytą šių institucijų kompetenciją, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti

Vyriausybės išvada gauta (2024-06-19 Nutarimas
Nr. 509).

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-07-03

 

 

 

Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, projekto 1 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina.

Pritarti

 

5.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė
2023-07-11

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2938 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacija
2024-07-02 Nr. G-2024-5910

 

 

 

Dėl naftos degalų vartojimo Lietuvoje tikslo patvirtinimo įstatymu

Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacija, būdama verslo pilietinės iniciatyvos „41% mažiau naftos“, prie kurios šiuo metu prisijungę daugiau apie 250 verslo įmonių ir organizacijų, viena iš iniciatorių, susipažinusi su Vyriausybės teikiama išvada Alternatyviųjų degalų įstatymo Nr. XIV-196 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2939 (toliau – Įstatymo projektas) ir Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2938, pritaria Vyriausybės išvadai ir kviečia Aplinkos apsaugos komiteto narius Vyriausybės išvadą palaikyti, pritariant Alternatyvių degalų įstatymo pakeitimui, numatančiam Lietuvos įsipareigojimo iki 2030 metų 39% sumažinti naftos degalų vartojimą transporto sektoriuje įtvirtinimą įstatyme.

Pastebime, kad Įstatymo projektas buvo užregistruotas prieš daugiau, nei metus, todėl įvertinus, kad naftos degalų vartojimas per tą laiką ne mažėja, o toliau auga (VMI duomenimis dyzelino vartojimas per 2024 metų sausį – gegužę, lyginant su dyzelino vartojimu per 2023 metų sausį - gegužę, išaugo 0,7%, benzino išaugo 10,2%), naftos degalų vartojimą 41% sumažinti įmanoma tik iki 2031 metų (atitinkamai iki
2030 metų - 39%).

Tuo pačiu norime pabrėžti, kad laikas išlieka labai svarbiu faktoriumi, todėl kviečiame Aplinkos apsaugos komiteto narius nedelsiant palaikyti įstatymo projektą, kad būtų įmanoma dar vasarą, neatidedant iki rudens, įstatymą priimti.

Duodant signalą rinkai, kad Valstybė rimtai įsipareigojusi mažinti naftos degalų vartojimą transporte jau dabar.

Verslas yra pasiruošęs investuoti į infrastruktūrą, reikalingą transporto sektoriuje, jį dekarbonizuojant, tačiau šių investicijų rizikingumas labai priklauso nuo politinės valios Valstybėje. Įstatymo priėmimas šį rizikingumą gerokai sumažintų, kas reikštų, kad tai pritrauktų didesnes investicijas į reikalingą infrastruktūrą, dekarbonizuojant transportą. O politikų blaškymasis, sprendimų atidėliojimas, tą rizikingumą didina, kas savo ruoštu brangina kapitalo kainą, mažina investicijas ir lėtina naftos degalų vartojimo mažinimą.

Jei mes jau dabar pradėtume mažinti naftos degalų vartojimą, tai reikštų ir mažesnes biudžeto išlaidas, perkant CO2 kreditus, įgyvendinant įsipareigojimus mažinti ŠESD išmetimus sektoriuose, nepatenkančiuose į ATL prekybos sektoriuje, kaip tai numatyta ES Pastangų pasidalinimo reglamente.

Kiekviena darbo diena, per kurią nemažėja naftos degalų vartojimas, reiškia papildomai apie 1 milijoną eurų išlaidų CO2 kvotų pirkimui iš ES šalių, kurios savo įsipareigojimus ES įgyvendins ir viršys.

Kviečiame atsižvelgti į laiko svarbą, priimant šį įstatymo pakeitimo projektą.

Pritarti

Naftos degalų vartojimo sumažinimo tikslą siūloma nustatyti tik Alternatyviųjų degalų įstatyme (projektu Nr. XIVP-2939), kaip numatyta Vyriausybės Nutarime Nr. 509.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės. 2024 m. birželio 19 d. Nutarimas
Nr. 509

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto
138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. lapkričio 22 d. sprendimo Nr. SV- S-1187 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 ir 5 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutaria:

Iš dalies pritarti Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo Nr. XIV-196 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2939 (toliau – Įstatymo projektas Nr. 1) ir Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2938 (toliau – Įstatymo projektas Nr. 2) (toliau kartu – Įstatymų projektai) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui juos tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymų projektais siūloma tą patį tikslą įtvirtinti Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme ir Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punktu, įtvirtinus tikslą viename įstatyme, tokio paties tikslo įtvirtinimas kitame įstatyme neatitiktų teisėkūros tikslingumo principo, todėl siūloma naftos degalų vartojimo sumažinimo tikslą nustatyti tik Alternatyviųjų degalų įstatyme, kuris tiesiogiai reglamentuoja transporto sektoriaus dekarbonizacijos tikslus ir priemones.

Pritarti

Siūlytina naftos degalų vartojimo sumažinimo tikslą nustatyti tik Alternatyviųjų degalų įstatyme (projektu Nr. XIVP-2939), kaip numatyta Vyriausybės Nutarime Nr. 509. Atsinaujinančių išteklių įstatymo projektą Nr. XIVP-2938 siūloma atmesti.

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės. 2024 m. birželio 19 d. Nutarimas
Nr. 509

 

 

 

Įstatymų projektais siekiama papildyti Alternatyviųjų degalų įstatyme ir Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme įtvirtintus tikslus ir uždavinius, nustatant, kad iki 2030 m. būtų siekiama sumažinti naftos degalų suvartojimą Lietuvos transporto sektoriuje ne mažiau kaip 41 procentu, palyginti su naftos degalų suvartojimu 2021 m. Šiuo metu yra atliekamas Nacionaliniame energetikos ir klimato srities (toliau – NEKS) veiksmų plano projekte įtvirtintų priemonių poveikio kuro ir energijos balansui vertinimas, kurį atlieka viešoji įstaiga Lietuvos energetikos agentūra ir Aplinkos apsaugos agentūra. Preliminariu vertinimu, visa apimtimi įgyvendinus NEKS veiksmų plano projekte įtvirtintas priemones, 2030 m. naftos degalų suvartojimas kelių transporte galėtų sumažėti  ne mažiau kaip 39 procentais, todėl siūloma Įstatymo projektu Nr. 1 keičiamą Alternatyviųjų degalų įstatymo 1 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo tikslas – mažinti transporto sektoriaus poveikį klimato kaitai ir aplinkos oro taršai, siekiant, kad
2030 metais atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje, palyginti su bendruoju galutiniu energijos suvartojimu transporto sektoriuje, sudarytų ne mažiau kaip 15 procentų. Šiuo įstatymu taip pat siekiama, kad iki 2030 metų naftos degalų suvartojimas kelių transporte sumažėtų ne mažiau kaip 39 procentais, palyginti su naftos degalų suvartojimu
2021 metais.“

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į Vyriausybės Nutarimą Nr. 509, projektą Nr. XIVP-2938 siūloma atmesti.

Tačiau Ekonomikos komitetas pritaria ne Vyriausybės Nutarimu Nr. 509, bet Aplinkos apsaugos komiteto patobulintai Alternatyviųjų degalų įstatymo projekto
Nr. XIVP-2939 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 1 straipsnio 2 dalies formuluotei.

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės. 2024 m. birželio 19 d. Nutarimas
Nr. 509

 

 

 

Įstatymų projektais taip pat siūloma įpareigoti Vyriausybę ar jos įgaliotą instituciją patvirtinti naftos degalų suvartojimo mažinimo priemonių planą kaip NEKS veiksmų plano dalį. Atsižvelgiant į tai, kad NEKS veiksmų plane jau yra įtvirtintos priemonės, prisidedančios prie naftos degalų suvartojimo mažėjimo, siūloma atsisakyti Įstatymo projektu Nr. 1 keičiamo Alternatyviųjų degalų įstatymo 2 straipsnio 2 dalies ir Įstatymo projektu Nr. 2 keičiamo Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 2 straipsnio 2 dalies.

Pritarti

Projektą Nr. XIVP-2938 siūloma atmesti. Naftos degalų vartojimo sumažinimo tikslą siūloma nustatyti tik Alternatyviųjų degalų įstatyme (projektu Nr. XIVP-2939), kaip numatyta Vyriausybės Nutarime Nr. 509, ir nenustatyti pareigos patvirtinti atskirą priemonių planą.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas
2024-07-12

 

 

 

 

            Siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui atmesti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2938, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): projektą Nr. XIVP-2938 atmesti, atsižvelgiant į Lietuvos Vyriausybės Nutarimą Nr. 509 ir Aplinkos apsaugos komiteto išvadą.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Gintautas Paluckas, Ieva Pakarklytė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Kazys Starkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė