LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 6, 8, 9 STRAIPSNIŲ, 2 IR 5 PRIEDŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-05-09 Nr. XIVP-2699
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsnyje dėstomos Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 1 dalies formuluotė „valdytojai moka šio įstatymo 2 priede nurodytą kelių naudotojo mokestį“ koreguotina, kadangi ji yra netiksli. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 2 priede nurodomi ne konkretūs kelių naudotojo mokesčiai už naudojimąsi magistraliniais keliais, o kelių naudotojo mokesčio maksimalūs dydžiai.
2. Projekto 1 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „kelių naudotojo mokesčio dydžius, neviršydama šio įstatymo 2 priede nustatytų maksimalių dydžių, šio mokesčio mokėjimo, administravimo ir priežiūros tvarką nustato Vyriausybė“. Pažymėtina, jog projekte nesiūloma nustatyti kriterijų, kuriais vadovaujantis Vyriausybė nustatytų konkrečius kelių naudotojo mokesčio dydžius. Atkreiptinas dėmesys, jog pagal šiuo metu galiojančias keičiamo įstatymo nuostatas Vyriausybė taip pat nustato konkrečius kelių naudotojo mokesčio dydžius, tačiau keičiamo įstatymo II priede yra nustatyti ne tik maksimalūs kelių naudotojo mokesčio dydžiai, bet ir minimali šių mokesčių dydžių riba, o patys ribiniai tarifai nustatyti kiekvienai transporto priemonių klasei atskirai bei atsižvelgiant į didžiausiąją leidžiamąją masę, t. y. tarifų dydžių diferenciacija reglamentuojama įstatymu, o Vyriausybės nutarimu nustatomi konkretūs dydžiai. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą konstatavo, kad tokie esminiai mokesčio elementai kaip mokesčio objektas, mokestinių santykių subjektai, jų teisės ir pareigos, mokesčio dydžiai (tarifai), mokėjimo terminai, išimtys ir lengvatos, baudos ir delspinigiai turi būti nustatomi įstatymu (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. rugsėjo 2 d., 2006 m. rugsėjo 26 d., 2007 m. lapkričio 29 d. ir 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimai). Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siekiant siūlomo teisinio reguliavimo suderinamumo su mokesčių nustatymo tik įstatymu principu, projektas neturėtų būti patobulintas nustatant bent jau kriterijus, kuriais vadovaujantis Vyriausybė nustatytų konkrečius kelių naudotojo mokesčio tarifus.
3. Projekto 7 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šis įstatymas įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Pažymėtina, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas, kuriuo sąvoka „neįgalusis“ keičiama į sąvoką „asmuo su negalia“. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 140 punktu, nustatančiu teisėkūros subjekto pareigą pirmą kartą keičiant tuos teisės aktus dėl kitų priežasčių patikslinti nebeaktualias nuorodas, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 2 punkte vietoj žodžio ,,neįgaliesiems“ įrašyti žodžius ,,asmenims su negalia“. Atitinkamai keistinos ir kitos keičiamo įstatymo nuostatos, kuriose vartojamas žodis „neįgalusis“ (keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 2 punktas ir 9 straipsnio 9 dalies 1 punktas).
4. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnis dėstomas nauja redakcija. Pastebėtina, kad 2023 m. liepos 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1704, kuriuo keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalis papildyta 10 punktu. Atsižvelgus į tai, projekto nuostatos atitinkamai pildytinos.
5. Projekto 7 straipsnio 1, 3 ir 4 dalyse siūloma nustatyti, kad įstatymo nuostatų, įsigaliosiančių 2024 m. sausio 1 d., įgyvendinamieji teisės aktai turi būti priimti iki 2023 m. gruodžio 31 d. Atkreiptinas dėmesys, jog tiek Vyriausybės nutarimo, kuriuo bus patvirtinti konkretūs kelių naudotojo mokesčio dydžiai, tiek susisiekimo ministro patvirtintos elektromobilio įkrovimo paslaugos kainos dydžio apskaičiavimo metodikos sklandžiam taikymui būtina pasirengti – pritaikyti informacines sistemas dėl pasikeitusių tarifų, pritaikyti kitą įrangą, kad būtų galima atsiskaityti už suteiktas elektromobilių įkrovimo paslaugas (tam reikalinga iš anksto žinoti ir tai, kaip apskaičiuojama tokių paslaugų kaina). Atsižvelgus į tai, projekto 7 straipsnio 3 ir 4 dalyje nustatyti terminai tikslintini, nustatant pakankamus terminus pasirengti pasikeisiančio teisinio reguliavimo taikymui. Be to, projekto 7 straipsnio 4 dalyje žodis „patvirtina“ keistinas žodžiu „priima“, kadangi susisiekimo ministras priims teisės aktą, o ne jį patvirtins (priims įsakymą dėl atitinkamos metodikos patvirtinimo).
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]