DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS mokslo ir studijų ĮSTATYMO Nr. XI-242 PAKEITIMO ĮSTATYMo 75 ir 83 straipsnių pakeitimo įstatymo PROJEKTo

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai.

Įstatymo projektą paskatinusios priežastys.

Nauja Mokslo ir studijų įstatymo redakcija įsigaliojo 2017 m. sausio 1 d., tačiau aukštųjų mokyklų valdymo ir finansavimo nuostatų įsigaliojimo data buvo atidėta iki šių metų liepos 1 d. ir  paliktos galioti iki 2016 gruodžio 31 d. galiojusio Mokslo ir studijų įstatymo XI-242 nuostatos dėl aukštųjų mokyklų valdymo organų ir finansavimo.

Šiuo įstatymo projektu  siūloma, kad administravimo ir ūkio lėšos nebūtų įskaičiuojamos į studijų kainą ir nebūtų skirstomos pagal mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir vertinimo rezultatus. Tam nepritaria tiek aukštųjų mokyklų, tiek ir studentų atstovai.   Šios lėšos turėtų būti skaičiuojamos atskirai. Administravimo ir ūkio lėšų įrašymas į studijų kainą, žymiai pakeltų studijų kainą už mokslą ir šias išlaidas turėtų padengti mokantys už studijas studentai, o tai mažintų studijų prieinamumą. Be to, būtų sunku nustatyti kiek lėšų sunaudojama administravimui ir ūkiui.

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

Seimo nariai.

3. Dabartinis teisinis įstatymo projekte aptartų teisinių santykių reglamentavimas.

Nauja Mokslo ir studijų įstatymo redakcija įsigaliojo 2017 m. sausio 1 d., tačiau aukštųjų mokyklų valdymo ir finansavimo nuostatų įsigaliojimo data buvo atidėta iki šių metų liepos 1 d. ir  paliktos galioti iki 2016 gruodžio 31 d. galiojusio Mokslo ir studijų įstatymo XI-242 nuostatos dėl aukštųjų mokyklų valdymo organų ir finansavimo.

4. Naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Šio įstatymo nuostatos leis atskirai skaičiuoti administracijos ir ūkio lėšas. Bus galima nustatyti  ribą, kiek lėšų gali būti sunaudojama administravimui ir ūkiui. Valstybės biudžeto lėšos administravimui ir ūkiui bei sudėtingos infrastruktūros objektų priežiūrai valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms bus skiriamos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Neigiamų priimto įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.

6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Įstatymo projektas ir kiti teikiami teisės aktų projektai neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Įstatymo įgyvendinimas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti, panaikinti ar priimti, priėmus teikiamą įstatymo projektą.

Įsigaliojus šiam įstatymui, teisės aktų keisti nereikės.

9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, sąvokų ir terminų įvertinimas.

Įstatymo projektas parengtas, laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte vartojamos naujos sąvokos ir jas įvardijantys terminai bus įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

10. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys.

Statutų pakeitimus parengs pačios aukštosios mokyklos.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas.

Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti papildomas valstybės biudžeto lėšų poreikis šiuo metu nenumatomas.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Su visuomene konsultuojamasi, įstatymo projektą skelbiant Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų informacinėje sistemoje.

14. Reikšminiai šio įstatymo projekto žodžiai.

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: valstybės biudžeto lėšos administravimui ir ūkiui, studijų kaina sudėtingos infrastruktūros objektai.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra.
 
Teikia
Seimo nariai                                                                              Eugenijus Jovaiša