LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 310 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS KRIMINALINĖS ŽVALGYBOS ĮSTATYMO NR. XI-2234 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.    Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo projektus paskatino pastarąją savaitę viešojoje erdvėje nuolat pasirodantys pranešimai apie žiaurų elgesį su gyvūnais. Susivienijusi visuomenė per itin trumpą laikotarpį atskleidė net kelias nelegalias gyvūnų veisyklas-daugyklas. Nelegalūs daugintojai, komerciniais tikslais gyvūnus, skirtus dauginimui, laiko nelaisvėje, antisanitarinėmis sąlygomis, jų nemaitina. Aptikti gyvūnai rasti akivaizdžiai išsekę ir neprižiūrėti. Tokia nelegalių daugintojų veikla yra pripažįstama kaip žiaurus elgesys su gyvūnais, kas yra laikoma nusikalstama veika pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 310 str.

Atsižvelgiant į tai, kad dauginimui išnaudojami gyvūnai yra nelegalių daugintojų pajamų šaltinis ir nuolatinė nelegali komercinė veikla, ši nusikalstama veika yra traktuotina kaip tęstinė, turinti komercinių tikslų. Dažnais atvejais ši nusikalstama veika atliekama ir bendrininkaujant. Visgi, esant dabartiniam teisiniam reglamentavimui, nelegalūs daugintojai atsiperka tik minimaliomis baudomis, kadangi baudžiamasis kodeksas nepakankamai reglamentuoja pasikeitusį nusikaltimo pobūdį. Teisėsaugos institucijos vis dar neturi pakankamai efektyvių įrankių nustatyti šio pobūdžio nusikaltimus bei užkirsti jiems kelią. Vienas tokių įrankių, padėsiančių nustatyti žiaurų elgesį su gyvūnais yra kriminalinės žvalgybos tyrimo atlikimas.

Pagal dabartinį teisinį reglamentavimą žiaurus elgesys su gyvūnais, yra priskirtinas prie nesunkių nusikaltimų, kas pagal Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo (toliau – KŽĮ) 8 str. 1 d. 1 p. nėra kriminalinės žvalgybos tyrimo objektas (kriminalinės žvalgybos tyrimas atliekamas labai sunkių, sunkių ir apysunkių nusikaltimų atveju).

Taip pat būtina akcentuoti, kad pagal dabartinį teisinį reglamentavimą BK 310 straipsnis nepakankamai reglamentuoja pastarosiomis dienomis išaiškintų nusikaltimų tipų. BK 310 straipsnyje yra numatyta bendra žiauraus elgesio su gyvūnais dispozicija, neišskiriant nusikaltimą kvalifikuojančių, t. y. sunkesnių, atvejų, kuomet ši nusikalstama veika yra vykdoma komerciniais tikslais, taip pat bendrininkaujant. Būtent tokia veikla apima pastarąją savaitę išaiškintus žiauraus elgesio su gyvūnais atvejus.

Įstatymo projektų tikslai: užkirsti kelią vykdyti nelegalią gyvūnų veisimo veiklą, žiaurų elgesį su gyvūnais, užtikrinti gyvūnų gerovę.

Įstatymo projektų uždaviniai:

1. BK 310 straipsnyje naujomis dalimis įtvirtinti žiauraus elgesio su gyvūnais nusikaltimą kvalifikuojančius požymius, t. y. atvejus, kuomet nusikalstama veika vykdoma komerciniais tikslais. Numatyti, kad už šią nusikalstamą veiką galėtų būti paskirta iki trejų metų laisvės atėmimo bausmė.

2. Nustatyti, kad žiaurus elgesys su gyvūnais komerciniais tikslais bendrininkų grupėje būtų baudžiamas iki ketverių metų laisvės atėmimo bausme. Tai reikštų, kad žiaurus elgesys su gyvūnais komerciniais tikslais bendrininkų grupėje pagal BK 11 str. būtų priskiriamas prie apysunkių nusikaltimų.

2. Pakeisti KŽĮ 8 str. 1 d. 1 p. nustatant, kad kriminalinės žvalgybos tyrimas galėtų būti atliekamas ir turint informacijos apie bendrininkų grupėje komerciniais tikslais vykdomą žiauraus elgesio su gyvūnais nusikaltimą, t. y. apie rengiamą, daromą ar padarytą BK 310 straipsnio 3 dalyje numatytą nusikalstamą veiką.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Seimo nariai: Dainius Gaižauskas, Kęstutis Mažeika, Aušra Papirtienė, Kęstutis Smirnovas, Robertas Šarknickas

 

3.    Kaip šiuo metu reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai 

Šiuo metu pagal galiojantį teisinį reglamentavimą kriminalinės žvalgybos tyrimas, turint informacijos apie žiaurų elgesį su gyvūnais, negali būti atliekamas. Taip pat šiuo metu BK 310 straipsnyje yra įtvirtinta tik bendro pobūdžio dispozicija, kurioje nėra numatyta nusikaltimą kvalifikuojančių požymių, apimančių atvejus, kuomet žiaurus elgesys su gyvūnais yra vedinas komercinių tikslų, taip pat bendrininkaujant, t. y. įstatymas nereglamentuoja nelegalių „veislynų“ atvejų.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Reaguojant į visuomenėje besiklostančios situacijos pokyčius, kurių BK 310 straipsnis nebeapima, t. y. reglamentuoja nepakankamai, BK 310 straipsnio pakeitimo projektu siūloma įtvirtinti nusikaltimą kvalifikuojančius požymius, kuomet žiaurus elgesys su gyvūnais yra vykdomas turint komercinių tikslų, taip pat, kai toks nusikaltimas yra vykdomas bendrininkaujant.

KŽĮ 8 straipsnio pakeitimo projektu siūloma leisti atlikti kriminalinės žvalgybos tyrimą, turint informacijos apie komerciniais tikslais bendrininkų grupėje vykdomą žiaurų elgesį su gyvūnais, t. y. apie rengiamą, daromą ar padarytą apysunkį nusikaltimą, numatytą BK 310 str. 3 d.

Priėmus įstatymų projektus BK 310 straipsnis apimtų nelegalių „veislynų“ atvejus, kuriuose vykdomas žiaurus elgesys su veisiamais gyvūnais, o teisėsaugai būtų suteiktos efektyvesnės priemonės užkirsti kelią šiam nusikaltimui, taip pat sumažėtų nelegalių daugintojų ir žiauraus elgesio su gyvūnais atvejų.

 

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Kriminogeninė situacija gerės, mažės BK 310 str. numatytų nusikaltimų.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Mažės nelegalia gyvūnų veisimo veikla užsiimančių asmenų. Tikėtina, kad daugės oficialiai registruotų veislynų.

 

8. Įstatymo įtraukimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Nereikia.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Taip.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Taip.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Nereikia.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Neprireiks.

 

13. Rengiant įstatymo projektą gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis

Žiaurus elgesys su gyvūnais, nelegalus veisėjas, nelegalus daugintojas, nelegalūs veislynai, apysunkis nusikaltimas, kriminalinės žvalgybos tyrimas, žiaurus elgesys su gyvūnais komerciniais tikslais, žiaurus elgesys su gyvūnais bendrininkaujant.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

Teikia                                                                                                 

Lietuvos Respublikos Seimo nariai:

Dainius Gaižauskas

Kęstutis Mažeika

Robertas Šarknickas

Aušra Papirtienė

Kęstutis Smirnovas