Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

Į 2024-03-04 Nr. S-2024-785-XIVP-3503

 

 

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS Pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 4, 5 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projektO NR. XIVP-3503 atitikties Europos Sąjungos teisei

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 4, 5 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3503(toliau – Projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus.

1.    Projekto 2 straipsniu keičiamas Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo 5 straipsnis, nustatant, kad reikalavimas importuojant pluoštinių kanapių produktus turėti licenciją, atitinkančią Įgyvendinimo reglamento (ES) 2016/1239 I priede nustatytą šabloną („importo licencija AGRIM“), netaikomas mokslo ir studijų institucijoms, importuojančioms ne daugiau nei 6 kg konkrečios veislės sėjai skirtų pluoštinių kanapių sėklų per kalendorinius metus moksliniais eksperimentiniais ar selekcijos tikslais, ir ūkio subjektams, importuojantiems ne daugiau nei 6 kg sėjai skirtų pluoštinių kanapių sėklų per kalendorinius metus sertifikavimo tikslais ūkinio vertingumo tyrimams atlikti siekiant pluoštinių kanapių veislę įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą. Pažymėtina, kad 2016 m. gegužės 18 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2016/1239, kuriuo dėl importo ir eksporto licencijų sistemos nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1308/2013 taikymo taisyklės ir Reglamento (ES) 2016/1237 9 straipsnis ir I priedas nenumato išimties, kuri leistų importuoti pluoštinių kanapių sėklas be licencijos, taip pat minimalaus kiekio, kuriems netaikomas licencijos reikalavimas. Atitinkamai, nustatomas reguliavimas laikytinas nesuderinamu su Reglamento (ES) 2016/1239 ir Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 nuostatomis.

2.    Projekto 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo 8 straipsnio pakeitimais siekiama nustatyti kanapių sėklų importo išimtį, numatant kad Projekte nurodytais atvejais būtų netaikomas 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 1308/2013, kuriuo nustatomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas ir panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 922/72, (EEB) Nr. 234/79, (EB) Nr. 1037/2001 ir (EB) Nr. 1234/2007, nustatytas reguliavimas. Pirmiausia, pažymėtina, kad pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 288 straipsnį, Reglamentas yra taikomas visuotinai. Jis privalomas visas ir tiesiogiai taikomas visose valstybėse narėse. Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnis nustato reikalavimus kanapių sėklų importui, įskaitant ir THC kiekį. Pažymėtina, kad jokių išimčių mokslo ir studijų institucijoms ar išimčių, susijusių su kanapių kiekiu, Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnis nenumato. Apibendrinant tai, kas išdėstyta, Projektu nustatomas reguliavimas laikytinas nesuderinamu su Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 nuostatomis.

3.    Atsižvelgiant į tai, kad bendra žemės ūkio politika yra pasidalijamoji valstybių narių ir Europos Sąjungos kompetencija, o bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas išsamiai reglamentuotas tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais, todėl vadovaujantis lojalaus bendradarbiavimo principu siūlytume dėl Projekto konsultuotis su Europos Komisija.

4.    Kadangi Projekto 1 straipsnio pakeitimai yra susiję su techninėmis specifikacijomis (nustatomi reikalavimai gaminio charakteristikoms ir administracinės taisyklės) manytume, kad Projektą derėtų notifikuoti Europos Komisijai, kaip nacionalinės teisės aktą, nustatantį techninį reglamentavimą. Notifikavimas vykdomas pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, ir ją įgyvendinančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugsėjo 28 d. nutarime Nr. 957 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ nustatytas taisykles, o Projekto priėmimas turėtų būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę. Svarbu pažymėti, jog Europos Sąjungos Teisingumo Teismas savo praktikoje yra išaiškinęs, kad techninis reglamentas negali būti taikomas, kol apie jį nepranešta arba, nors apie jį pranešta, tačiau jis buvo patvirtintas ir įvykdytas prieš pasibaigiant nustatytam trijų mėnesių atidėjimo laikotarpiui (1996 m. balandžio 30 d. sprendimas byloje CIA-Security International, C-194/94; 2000 m. rugsėjo 26 d. sprendimas byloje Unilever, C-443/98, 2015 m. liepos 16 d. sprendimas byloje UNIC ir Uni.co.pel, C-95/14). Techninių reglamentų nenotifikavimas laikytinas Europos Sąjungos teisės pažeidimu, todėl, vadovaujantis Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 258 straipsniu, Europos Komisija prieš Lietuvos Respubliką galėtų pradėti pažeidimo procedūrą.

 

 

Teisingumo viceministrė                                                                                                Jurga Greičienė

 

 

 

 

 

Eglė Kurelaitytė, tel. +370 671 86413, el. p. [email protected]