LIETUVOS RESPUBLIKOS

OFICIALIOSIOS STATISTIKOS IR VALSTYBĖS DUOMENŲ VALDYSENOS ĮSTATYMO NR. I-270 5, 21, 23 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1.    Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymo Nr. I-270 5, 21, 23 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – OSVDVĮ projektas) rengimą paskatino poreikis patikslinti šiuo metu galiojančias Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymo nuostatas dėl kurių kyla taikymo problemų. 2023 m. gruodžio 23 d. Seimas patvirtino Lietuvos ateities viziją „Lietuva 2050“, kurios įgyvendinimo sėkmė bus vertinama stebint ir analizuojant 28 rodiklius. Didelė dalis jų bus skaičiuojama remiantis planuojamo vykdyti Lietuvos ilgalaikio socialinio tyrimo (toliau – LIST) duomenimis, taip pat Gimstamumo ir šeimos tyrimo (toliau – GŠT) rezultatais. OSVDVĮ projektą sąlygojo tai, kad LIST ir GŠT kaip užsakomiesiems tyrimams – t.y. tyrimams, kurie įgyvendinami per Lietuvos mokslų tarybos paskirtinę programą – nėra Oficialiosios statistikos dalis. Pagal dabar galiojančius įstatymo apribojimus Valstybės duomenų agentūra neturi teisės į tyrimo metu renkamą duomenų masyvą (t.y. respondentų atsakymus į LIST/GŠT klausimynus) integruoti valstybės jau turimus duomenis iš administracinių registrų (pvz., Sodros, Valstybinės mokesčių inspekcijos, Adresų registro ir kt.). Tai galima tik tyrimams, turintiems oficialiosios statistikos statusą. OSVDVĮ projektu siekiama Valstybės duomenų agentūrai suteikti teisę integruoti administracinių registrų duomenis užsakomajam tyrimui, kurio atlikimo būtinybė būtų konstatuota arba įstatymu, arba Vyriausybės nutarimu.

Be to, 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujos redakcijos Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymui, reikalinga suderinti minėto įstatymo nuostatas su šiuo metu galiojančio Oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymo nuostatomis, reglamentuojančiomis Valstybės duomenų valdymo platformos naudojimą.

 

OSVDVĮ projektu siekiama:

1.       patikslinti Valstybės duomenų agentūros teisę, numatant kad ji turi teisę atlikti darbus, kurių atlikimo sąnaudas padengia valstybės duomenų vartotojas, jeigu šie darbai netrukdo atlikti Oficialiosios statistikos programos I dalyje nurodytų statistinių tyrimų ir Valstybės duomenų valdysenos programoje nurodytų darbų ir nepažeidžia oficialiosios statistikos organizavimo ir valstybės duomenų valdysenos principų, naudojant visus valstybės duomenis (netaikant apribojimo dėl asmens duomenų, tarp jų ir specialių kategorijų asmens duomenų);

2.       patikslinti valstybės duomenų tvarkymo reglamentavimą, kad visais atvejais, jie būtų tvarkomi pagal Valstybės duomenų agentūros patvirtintus standartizuotus duomenų ar paslaugų teikimo sąlygų aprašus;

3.       praplėsti asmens duomenų teikimo teisinius pagrindus, numatant, kad jie galėtų būti teikiami ne tik pagal įstatymą (-us), bet ir pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimą (-us);

4.       suderinti Valstybės duomenų valdymo platformos naudojimo reglamentavimą su Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu.

 

2.  Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

OSVDVĮ projektas inicijuotas ir parengtas Lietuvos Respublikos Seimo nario Raimundo Lopatos iniciatyva. 

3.  Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai klausimai

Pagal Oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 13 punktą, Valstybės duomenų agentūra turi teisę atlikti darbus, kurių atlikimo sąnaudas padengia valstybės duomenų vartotojas, jeigu šie darbai netrukdo atlikti Oficialiosios statistikos programos I dalyje nurodytų statistinių tyrimų ir Valstybės duomenų valdysenos programoje nurodytų darbų ir nepažeidžia oficialiosios statistikos organizavimo ir valstybės duomenų valdysenos principų ir šie darbai gali būti atliekami naudojant valstybės duomenis, bet įtvirtinta išimtis dėl asmens duomenų, tarp jų ir specialių kategorijų asmens duomenų naudojimo. Oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymas numato, kad valstybės duomenys tvarkomi pagal Valstybės duomenų agentūros parengtus standartizuotus duomenų ar paslaugų teikimo sąlygų aprašus, bet įtvirtinta išimtis, kai oficialiosios statistikos tikslams valstybės duomenys tvarkomi kartu su statistiniais duomenimis, tuomet jie tvarkomi pagal sutartis. Šiuo metu asmens duomenų teikimo tinkamu teisiniu pagrindu pagal Oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymą pripažįstamas tik įstatymas (-ai), bet ne Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas (-ai). Valstybės duomenų valdymo platformos naudojimą reglamentuoja Oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymo 25 straipsnis, dalinai nesuderintas su 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojusio naujos redakcijos Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu.

 

4.  Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Priėmus OSVDVĮ projektą:

1.       Valstybės duomenų agentūra turės teisę atlikti darbus, kurių atlikimo sąnaudas padengia valstybės duomenų vartotojas, jeigu šie darbai netrukdo atlikti Oficialiosios statistikos programos I dalyje nurodytų statistinių tyrimų ir Valstybės duomenų valdysenos programoje nurodytų darbų ir nepažeidžia oficialiosios statistikos organizavimo ir valstybės duomenų valdysenos principų, naudojant visus valstybės duomenis (nebeliks apribojimo minėtiems darbams atlikti naudoti asmens duomenis, tarp jų ir specialių kategorijų asmens duomenų), tokiu būdu bus galima atlikti darbus tenkinančius įvairesnius vartotojų poreikius;

2.       visais atvejais, valstybės duomenys bus tvarkomi pagal Valstybės duomenų agentūros patvirtintus standartizuotus duomenų ar paslaugų teikimo sąlygų aprašus, tokiu būdu bus užtikrintas greitesnis, standartizuotas valstybės duomenų tvarkymas;

3.       asmens duomenys galės būti teikiami ne tik pagal įstatymą (-us), bet ir pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimą (-us);

4.       Valstybės duomenų valdymo platformos naudojimo reglamentavimas bus suderintas su Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme įtvirtintu informacinių technologijų platformų reglamentavimu, tokiu būdu bus užtikrintas teisės aktų suderinamumas.

 

5.       Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Teigiamas poveikis nurodytas šio aiškinamojo rašto 4 punkte. Priėmus OSVDVĮ projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6.    Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priėmus įstatymą, neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai nenumatoma.

7.    Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai nenumatoma.

8.    Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

9.    Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymą kitų įstatymų keisti nereikės. Šio aiškinamojo rašto 12 punkte nurodyti kiti teisės aktai, kuriuos reikės priimti ar pakeisti.

 

10.     Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

OSVDVĮ projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

11.     Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

OSVDVĮ projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai bei Europos Sąjungos teisės aktams.

12.     Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus OSVDVĮ projektą institucijos turės pakeisti, priimti šiuos teisės aktus:

1.         Vyriausybė: pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. kovo 15 d. nutarimą Nr. 156 „Dėl Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymo įgyvendinimo“.

2.         Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija: pakeisti Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2020 m. balandžio 20 d. įsakymą Nr. 4-241 „Dėl Informacinių technologijų paslaugų teikėjo centralizuotai teikiamų informacinių technologijų paslaugų katalogo patvirtinimo“.

3.         Valstybės duomenų agentūra: pripažinti netekusiu galios Valstybės duomenų agentūros generalinio direktoriaus 2023 m. kovo 31 d. įsakymą Nr. DĮ-82 „Dėl Valstybės duomenų valdymo platformos veikimo ir naudojimo sąlygų tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

13.     Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

OSVDVĮ projekto nuostatoms įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.

 

14.                 Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Nėra.

 

15.   Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis

Oficialioji statistika, statistiniai duomenys, valstybės duomenys, Valstybės duomenų valdymo platforma.

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

Seimo narys                                                                         Raimundas Lopata