LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS TARNYBOS STATUTO PRIEDO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-649

 

2022-03-30  Nr. 109-P-17

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Vytautas Gapšys, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: vedėja Alina Brazdilienė, patarėjos: Dalia Mudėnienė, Greta Genelienė, vyriausioji specialistė Audronė Čekanavičienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-16

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, pastabų neturime.

Atsižvelgti.

 

2.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2022-06-30

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-649 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Nacionalinis pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimas,

2021-10-19

1

 

 

Nacionalinis pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimas (toliau –Susivienijimas) vadovaudamasis Lietuvos Respublikos profesinių sąjungų įstatymo 14 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdamas  į Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-649 siūlomus pakeitimus lygiagrečiai teikia pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto priedo pakeitimo.

Susivienijimas siūlo, kartu su Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-649 siūlomais pakeitimais apsvarstyti ir kartu pakeisti Vidaus tarnybos statuto priedo, kuris nustato vidaus tarnybos sistemos pareigūnų pareigybių grupes ir pareiginių algų koeficientus, 10, 11 12 ir 13 punktus ir išdėstyti taip:

 

 

10

Vyresnysis laivavedys, vyresnysis tyrėjas, vyresnysis detektyvas, vyresnysis agentas, kuopos vado pavaduotojas, vyresnysis specialistas, vyresnysis inspektorius

7,3-13

6,5-12,5

11

Būrio vadas, vyresnysis inspektorius, laivavedys, tyrėjas, detektyvas, agentas, inspektorius, pamainos vadas, specialistas

7-12,5

6-12

12

Inspektorius, Ssargybos viršininkas, būrininkas, pamainos vadas, specialistas, vyriausiasis kovotojas, jaunesnysis specialistas, skyrininkas

6,7-12

5,7-11,5

13

Vyriausiasis patrulis, vyriausiasis postinis, skyrininkas, jaunesnysis specialistas, vyriausiasis ugniagesys gelbėtojas, viršila, jaunesnysis budėtojas, vyresnysis kovotojas

5,2-11,5

4,7-11

 

Vidaus tarnybos statuto priedo pagrindinės keitimo priežastys:

-skyrininkai turi didesnę atsakomybę, bet su vyriausiaisiais ugniagesiais yra vienodoje pareigybių kategorijoje. Taip pat siūlome jaunesniojo specialisto pareigybę perkelti į aukštesnę kategoriją. Bendrajame pagalbos centre jaunesniojo specialisto pareigybė yra labai nepatraukli dėl mažos pareiginės algos. Todėl būtina atskirti šias pareigybes nuo vyriausiojo ugniagesio į skirtingas grupes ir skyrininko bei jaunesniojo specialisto pareigybes perkelti į 12 grupę:

- pamainos vadas (12 pareigybių grupė), kaip ir būrio vadas (11 pareigybių grupė), yra vienintelis nepertraukiamai funkcijas vykdantis vidaus tarnybos „karininkas“, organizuojantis padalinio (pamainos) darbą bei vadovaujantis gelbėjimo darbams, atsižvelgiant į analogišką abiejų pareigybių darbo organizavimo pobūdį, pamainos vado pareigybę siūlytina ir tikslinga priskirti 11 pareigybių kategorijai. Be to, panaikinus Priešgaisrinės gelbėjimo tarnybų viršininkų pavaduotojų ir Valstybinės priešgaisrinės priežiūros inspekcijos poskyrių viršininkų pareigybes, jų funkcijos atitinkamai paskirstytos specialistams, pamainų vadams ir inspektoriams, todėl tikslinga visas šias pareigybes perkelti į 11 pareigybių grupę.

- vyresniojo inspektoriaus pareigybė turi būti perkelta iš 11 pareigybių grupės į 10 pareigybių grupę – prie visų vidaus tarnybos sistemos vyresniųjų pareigūnų, taip būtų sumažintas atotrūkis, skiriantis vyriausiąjį ir vyresnįjį inspektorių. Pagal siūlomą teisinį reguliavimą vyresnysis inspektorius yra 11 pareigybių grupėje, o vyriausias – 9 pareigybių grupėje. Taip pat, manome, kad Valstybinės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos vyresniojo inspektoriaus pareigybė atitinka Policijos vyresniojo tyrėjo pareigybei, tačiau pastaroji jau dabar yra 10 grupėje, o Valstybinės priešgaisrinės tarnybos vyresnysis inspektorius – 11 grupėje (šiuo metu analogiška aukščiau paminėta padėtis yra: inspektorius 12 grupė, tyrėjas -11 grupė).

Spręsti pagrindiniame komitete.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2022-01-19 d. nutarimas Nr.48

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. spalio 20 d. sprendimo
Nr. SV-S-247 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-649 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui – užtikrinti teisingesnį apmokėjimą už vidurinės grandies vidaus tarnybos sistemos pareigūnų darbą ir atsakomybės lygį ir padidinti jų motyvaciją, tačiau Lietuvos Respublikos Seimui pasiūlyti Įstatymo projekto nesvarstyti dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad, priėmus Įstatymo projektą, padidėtų vidurinės grandies pareigybėse numatytų darbo užmokesčio koeficientų žemesnioji riba, išaugtų mažiausią ar artimą jam darbo užmokestį gaunančių vidurinės grandies vidaus tarnybos sistemos pareigūnų (toliau – pareigūnai) atlyginimas, padidėtų vidurinės grandies pareigūnų motyvacija. Įstatymo projektu siūlomi Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto (toliau – Statutas) priedo 11, 10, 9 ir 8 pareigybių grupių minimalūs pareiginės algos koeficientai jau yra nustatyti galiojančio Statuto priede, todėl Įstatymo projektu vidurinės grandies pareigūnų, kuriems nustatyti žemiausi pareiginės algos koeficientai, darbo užmokestis nebūtų padidintas.

Valstybės tarnautojų registro duomenimis, Muitinės departamente prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos šiuo metu tarnauja 85 posto pamainos viršininkai, iš jų 48 posto pamainos viršininkų pareiginės algos koeficientas nesiekia Įstatymo projektu siūlomos Statuto priedo 8 pareigybių grupės minimalaus pareiginės algos koeficiento, ir 407 vyresnieji inspektoriai, iš jų 216 vyresniųjų inspektorių pareiginės algos koeficientas nesiekia Įstatymo projektu siūlomos Statuto priedo 10 pareigybių grupės minimalaus pareiginės algos koeficiento. Vidaus reikalų pareigūnų registro duomenimis, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro valdymo srities statutinėse įstaigose tarnauja 74 vyresnieji inspektoriai, iš jų 10 vyresniųjų inspektorių pareiginės algos koeficientas nesiekia Įstatymo projektu siūlomos Statuto priedo 10 pareigybių grupės minimalaus pareiginės algos koeficiento.

Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, pažymėtina, kad Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas bus aktualus tik nedidelei pareigūnų grupei, todėl sistemiškai (kompleksiškai) nespręs esminių pareigūnų darbo užmokesčio sistemos problemų.

2. Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, (toliau – Vyriausybės programa) 244.4 papunktyje numatyta skirti reikiamą dėmesį bei finansavimą ir suteikti būtinas priemones pareigūnų motyvacijai, taip pat užtikrinti tinkamas jų darbo sąlygas ir veiklos rezultatus atitinkantį darbo užmokestį. Vykdant Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“, 11.6.10 papunktyje nurodytą veiksmą „Parengti ir priimti Vidaus tarnybos statuto pakeitimo įstatymą, siekiant nustatyti didesnį pareigūnų darbo užmokesčio sistemos lankstumą, orientaciją į veiklos rezultatus, priemones, kurios pagerintų pareigūnų socialines garantijas ir tinkamai kompensuotų tarnybos ypatumus“, skirtą Vyriausybės programos 244.4 papunktyje nurodytai iniciatyvai įgyvendinti, numatoma peržiūrėti visų pareigūnų priskyrimą pareigybių grupėms bei pareiginių algų koeficientus ir numatyti lankstesnes bei įvairesnes pareigūnų darbo užmokesčio didinimo galimybes. Šio veiksmo įgyvendinimo terminas – 2022 m. IV ketvirtis.

Atsižvelgti.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-649.

 

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: V. Mitalas.

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Mykolas Majauskas                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė