LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ, ATLIEKAMŲ GYNYBOS IR SAUGUMO SRITYJE, ĮSTATYMO NR. XI-1491 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 16, 24, 25, 32  STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. XI-570 3 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KINO ĮSTATYMO NR. IX-752 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS DARBO INSPEKCIJOS ĮSTATYMO NR. IX-1768 121 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBĖS ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. I-722 17 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKĖJIMŲ, ATLIEKAMŲ PAGAL KOMERCINES SUTARTIS, VĖLAVIMO PREVENCIJOS ĮSTATYMO NR. IX-1873 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS INVESTICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1312 151 IR 152 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO NR. IX-1565       37 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSISKAITYMO UŽ ŽEMĖS ŪKIO PRODUKCIJĄ ĮSTATYMO

NR. VIII-1422 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XII-2573 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS

SAUGOMŲ TERITORIJŲ ĮSTATYMO NR. I-301 28 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo Nr. XI-1491 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 16, 24, 25, 32 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo Nr. XI-570 3 priedo pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos kino įstatymo Nr. IX-752 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo Nr. IX-1768 121 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo Nr. I-722 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos mokėjimų, atliekamų pagal komercines sutartis, vėlavimo prevencijos įstatymo Nr. IX-1873 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 151 ir 152 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo Nr. IX-1565 37 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatymo Nr. VIII-1422 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 28 straipsnio pakeitimo ir Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2573 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektai) teikiami atsižvelgiant į nauja redakcija dėstomą Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Viešųjų pirkimų įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo projektą (toliau – Komunalinio sektoriaus pirkimų įstatymo projektas).

Dėl pasirinkto dviejų atskirų įstatymų, reguliuojančių klasikinio ir komunalinio sektoriaus pirkimus, priėmimo bei Viešųjų pirkimų įstatymo straipsnių numeracijos pasikeitimo, šiais įstatymų projektais siūlomi redakcinio pobūdžio pakeitimai tų įstatymų, kuriuose yra nuoroda į Viešųjų pirkimų įstatymo nustatytą tvarką, apimančią komunalinį sektorių, ar nuoroda į Viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnyje apibrėžtas perkančiąsias organizacijas, nurodytus subjektus, ar kitus konkrečius Viešųjų pirkimų įstatymo straipsnius.

Įstatymų projektų tikslas – užtikrinti, kad įstatymuose esančios nuorodos į Viešųjų pirkimų įstatymą (Komunalinio sektoriaus pirkimų įstatymą) ir vartojamos sąvokos būtų teisingos.

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymų projektų iniciatorė – Lietuvos Respublikos ūkio ministerija. Įstatymų projektus parengė Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos Ūkio plėtros departamento Viešųjų pirkimų politikos skyrius (vedėja – Birutė Mačiunskienė, tel. 8 706 64 839, el. p. [email protected]).

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymas nustato perkančiųjų organizacijų atliekamų viešųjų pirkimų gynybos ir saugumo srityje tvarką, todėl jo turinys labai glaudžiai susijęs su Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis, jame vartojamos tos pačios sąvokos, viešieji pirkimai atliekami naudojantis ta pačia elektroninių pirkimų sistema, tik nustatomos kitokios – gynybos ir saugumo požiūriu pritaikytos – procedūros.

Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 3 priedo 2 punkte tarp dokumentų, kuriems netaikomos tam tikros dokumentų priimtinumo sąlygos, pateiktas ir Viešųjų pirkimų įstatymo 33 straipsnio 3 dalyje, 34 ir 37 straipsniuose nurodytų dokumentų sąrašas.

Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 121 straipsnio 9 dalies 1 punktas darbdaviams, leidusiems dirbti nelegaliai trečiosios šalies piliečiams, nustato apribojimą dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, o Lietuvos Respublikos kino įstatymo 9 straipsnio 7 dalies 2 punkte nurodyta, kad valstybinis finansavimas neskiriamas juridiniam asmeniui, jeigu jo valdymo organų narys ar dalininkas yra nubaustas už viešųjų pirkimų administracinius teisės pažeidimus. Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 17 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodyta, kad valstybės ir savivaldybės įmonių auditorius ar audito įmonė atitinkamai parenkama Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka.

Lietuvos Respublikos mokėjimų, atliekamų pagal komercines sutartis, vėlavimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje ir Lietuvos Respublikos atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatymo 2 straipsnio 13 dalyje nurodyta viešojo subjekto sąvoka apibrėžta kaip Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodyta perkančioji organizacija.

Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo 151 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartis be kitų minimų teisės aktų turi būti sudaroma vadovaujantis ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, taip pat Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 37 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valdymą perėmęs subjektas pirkimus atlieka pagal Viešųjų pirkimų įstatymą.

Pareiga vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymo nustatytos tvarkos taip pat įtvirtinta Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 9 punkte, šio straipsnio 2 dalies 3 punkte ir Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo 28 straipsnio 6 dalyje.

            4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymų projektuose siūlomi vien redakcinio pobūdžio pakeitimai, susiję su Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimais ir Komunalinio sektoriaus pirkimų įstatymo priėmimu, t. y. keičiamos įstatymuose esančios nuorodos į Viešųjų pirkimų įstatymą tam, kad, įsigaliojus naujajam reguliavimui, nuorodos, kur tai aktualu, būtų taikomos ne tik viešiesiems pirkimams, bet pirkimams, atliekamiems vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų (toliau – komunalinio sektoriaus pirkimai).

Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo paskirtis papildoma – nurodoma, kad šis įstatymas nustato viešųjų pirkimų ir pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, kurie atliekami gynybos ir saugumo srityje. Tiek viešieji, tiek komunalinio sektoriaus pirkimai šiame įstatyme įvardijami bendru terminu – pirkimais, todėl visame įstatymo tekste atsisakoma žodžio „viešasis (-ieji)“. Kartu koreguojama ir perkančiosios organizacijos sąvoka – nurodoma, kad perkančioji organizacija šiame įstatyme suprantama ir kaip Viešųjų pirkimų įstatyme apibrėžta perkančioji organizacija ir kaip Komunalinio sektoriaus pirkimų įstatyme apibrėžtas perkantysis subjektas. Tam tikrose nuostatose minint Viešųjų pirkimų įstatymą papildoma nuoroda ir į Komunalinio sektoriaus įstatymą.

Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 3 priedo 2 punkte keičiamos nuorodos į nurodytas konkrečias Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas.

Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 121 straipsnio 9 dalies 1 punktas keičiamas – papildomas nuostata, kad darbdaviams, leidusiems dirbti nelegaliai trečiosios šalies piliečiams, taikomas apribojimas dalyvauti ne tik viešuosiuose pirkimuose, bet ir komunalinio sektoriaus pirkimuose. Panašūs pakeitimai siūlomi ir Lietuvos Respublikos kino įstatymo 9 straipsnio 7 dalies 2 punktui siekiant nustatyti, kad valstybinis finansavimas būtų neskiriamas juridiniam asmeniui, kurio valdymo organų narys ar dalininkas yra nubaustas už ne tik už viešųjų pirkimų, bet ir komunalinių pirkimų administracinius nusižengimus. Šiame punkte vietoj administracinių teisės pažeidimų nurodomi administraciniai nusižengimai atsižvelgiant į tai, kad 2016 m. balandžio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksas, pakeisiantis Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksą.

Keičiamos Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 17 straipsnio 1 ir 2 dalys – nustatoma alternatyva valstybės ir savivaldybės įmonių auditorius ar audito įmonę parinkti  Viešųjų pirkimų įstatymo arba Komunalinio sektoriaus įstatymo nustatyta tvarka. Tokia alternatyva įtvirtinama taip pat ir Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo 152 straipsnio 13 dalyje – nurodoma, kad paslaugos ir darbai, kuriems sudaroma valdžios ir privataus subjekto partnerystės sutartis, perkami vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymu arba Komunalinio sektoriaus pirkimų įstatymu.

Lietuvos Respublikos mokėjimų, atliekamų pagal komercines sutartis, vėlavimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje ir Lietuvos Respublikos atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatymo 2 straipsnio 13 dalyje viešojo subjekto sąvoka tikslinama atsižvelgiant į pasikeitusią Viešųjų pirkimų įstatymo numeraciją ir viešasis subjektas apibrėžiamas kaip Viešųjų pirkimų įstatyme apibrėžta perkančioji organizacija atsisakius nuorodų į Viešųjų pirkimų įstatymo konkretų straipsnį.

Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymas, Lietuvos Respublikos statybos įstatymas ir Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymas, kuriuose nustatoma pareiga vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymu, patikslinami – įtraukiama nuoroda į Komunalinio sektoriaus pirkimų įstatymo nustatytą tvarką.

Kartu su teikiamais Įstatymų projektais atitinkamai turėtų būti keičiamas ir Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymas, tačiau tokie pakeitimai nesiūlomi, kadangi įgyvendinant 2014 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos Direktyvą 2014/23/ES dėl koncesijos sutarčių suteikimo bus teikiamas visiškai naujas Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo projektas, kuris turėtų būti priimtas artimiausiu metu.

            5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymų projektus, neigiamų pasekmių nenumatoma. Dėl įstatymų projektų bus išvengta teisinio reguliavimo spragų kai teisės aktų nuostatos apims ir komunalinius pirkimus.

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimti įstatymai neturės įtakos kriminogeninei situacijai.

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų įgyvendinimas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Siekiant Įstatymų projektuose siūlomus pakeitimus inkorporuoti į teisinę sistemą, priimti naujų, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios galiojančių įstatymų nereikės.

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektuose esančios sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Naujų sąvokų į Įstatymų projektus įtraukti nesiūloma.

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektų nuostatos neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir atitinka Europos Sąjungos dokumentus.

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymų projektuose siūlomiems pakeitimams įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

12. Kiek valstybės, savivaldybės biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Priėmus Įstatymų projektus nebus reikalingos papildomos valstybės biudžeto lėšos.

13. Rengiant įstatymų projektus gauti specialistų vertinimai ir išvados

Rengiant Įstatymų projektus nebuvo gauta specialistų vertinimų ir išvadų.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas ir sritis

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra šie: „viešasis pirkimas“, „viešojo pirkimo sutartis“.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Įstatymai turėtų būti išversti į anglų kalbą.

––––––––––––––