LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS  komitetas

 

                                                                                                                                                                           

PAGRINDINIO  KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ PALAIKŲ LAIDOJIMO ĮSTATYMO NR. X-1404  6, 13, 16 IR 27 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO (XIP-4665(3)

 

2015 m. lapkričio 18 d. Nr. 102-P-51

 

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Vilija Aleknaitė- Abramikienė, Stasys Brundza, Juozas Bernatonis, Vytautas Gapšys, Vitalijus Gailius, Valdas Skarbalius.

Komiteto biuro vedėja Dalia Latvelienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė,  Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Modesta Banytė.

Kviestieji asmenys: Teisingumo ministerijos atstovai: viceministras G.Mozūraitis, Teisinių institucijų departamento direktorės pavaduotoja A.  Godienė; VĮ Registrų centro Registrų integracijos skyriaus vedėjas V. Kubertavičius; Gyventojų registro tarnybos direktoriaus  pavaduotoja J. Aleksandravičiūtė; Vilniaus m. sav. Civilinės metrikacijos skyriaus vedėja I. Jurgutienė; Lietuvos savivaldybių seniūnų asociacijos viceprezidentas K. Vilkauskas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos.

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės

departamentas

2015-06-30

1

 

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Projekto 1 straipsnio1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 6 straipsni 2 dalies 1 punktą siūloma nustatyti pareigą pateikti asmens, kurio palaikai kremuojami, medicininį mirties liudijimą.

Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio Lietuvos Respublikos žmogaus mirties nustatymo ir kritinių būklių įstatymo 13 straipsnyje nustatyta, kad gali būti išduodamas laikinas arba galutinis medicininis mirties liudijimas. Laikinas medicininis mirties liudijimas išduodamas,  kai medicininio mirties liudijimo išrašymo metu nežinoma mirties priežastis arba  kai reikia atlikti papildomą lavono arba jo audinių tyrimą mirties priežasčiai nustatyti arba patikslinti. Laikinas medicininis mirties liudijimas ne vėliau kaip per vieną mėnesį turi būti pakeistas galutiniu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina galimybė patikslinti teikiamą projektą.

Nepritarti

Galima diskusija tik tuo atveju, jeigu įtariama, kad mirties priežastis –nusikalstama veika, tuomet iš viso neturėtų būti leidžiama kremuoti palaikų. Kitais atvejais pastabai nepritariama - nebūtų tikslinga nustatyti, kad asmuo gali būti kremuojamas remiantis tik galutiniu medicininiu mirties liudijimu.   Pagal šiuo metu galiojančią tvarką, mirtis įregistruojama remiantis ne tik galutiniu, tačiau ir laikinu medicininiu mirties liudijimu (atitinkamai galiojančiame Civiliniame kodekse ir Civilinės metrikacijos taisyklėse naudojama bendra sąvoka „medicininis mirties liudijimas“, neįvardijant jo laikinu ar galutiniu). Siūlytina ir įstatymo projekte naudoti bendrą sąvoką − „medicininis mirties liudijimas“. Laikini medicininiai mirties liudijimai išduodami pakankamai dažnai, kai atliekamas teismo medicinos tyrimas ir būtina ne tik mirusiojo autopsija, bet ir kiti tyrimai, pvz., toksikologiniai, kurių rezultatai gaunami po keleto savaičių. Pastebėtina, kad išdavus galutinį mirties liudijimą, patikslinama tik mirties priežastis, o kiti duomenys, įrašyti iš laikino mirties liudijimo, iš esmės nekeičiami (pats asmens mirties faktas nesikeičia). Tokiu būdu nebūtų tikslinga nustatyti, kad mirtis įregistruojama tik remiantis galutiniu medicininiu mirties liudijimu ir sudaryti nepatogumus mirusiojo artimiesiems laukti, kada bus galima palaidoti mirusįjį. Pastebėtina ir tai, kad galėtų kilti problemų dėl mirusiųjų laikymo, t. y. galimai neužtektų mirusiųjų laikymo vietų. Be to, būtina, kad duomenys apie mirtį kuo skubiau būtų įregistruoti Gyventojų registre, nes remiantis registro duomenimis išmokamos socialinės ir laidojimo pašalpos.   

         3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

         4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta. 

         5.Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

         6.Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Informacinės visuomenės plėtros komitetas

2015-10-21

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo Nr. X-1404 6, 13, 16 ir 27 straipsnių pakeitimo  įstatymo projektui Nr. XIP-4665(3) ir siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti Komiteto sprendimui, pakoregavus Įstatymo projektą pagal Seimo Teisės departamento pastabas.

Pritarti iš dalies

 

 

 

 

 

 

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui XIP-4665(3), TD pastabai nepritarta. 

7. Komiteto sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui XIP-4665(3) ir Komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Vytautas Gapšys, Vilija Aleknaitė Abramikienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA.  Komiteto  teikiamas įstatymo  projektas XIP-4665(4) ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                             Julius Sabatauskas