PASIŪLYMAI

MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PAKEITIMO PROJEKTO Nr. XIIIP-4033

2019 -11-21

 

 

Ei.

Nr.

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Priedėlis

Dalis

Punktas

1.

1

I

 

Argumentai:

Išbraukiamas mokesčio už dioksinų ir furamų taršą tarifas todėl, kad jis visiškai nėra prasmingas pirmiausiai todėl, kad jų pavojinga tarša yra labai mažais kiekiais, o numatomas siūlomų sankcijų dydis būtų itin mažas, visiškai nedrausminantis. Nepaisant gąsdinančio tarifo dydžio už toną, šių teršalų, jų leistini kiekiai skaičiuojami mikrogramais. Bet to, tikslų metinių dioksinų ir furanų kiekių išmetimą būtų labai sudėtinga tiksliai suskaičiuoti, o suskaičiuotus išmetimų kiekius patikrinti, kadangi dioksinų ir furanų matavimai nėra atliekama nuolatinio monitoringo įranga, matavimus atliekant tik du kartus per metus sutartu laiku atliekant atliekų deginimo jėgainės operatoriaus samdomų užsienio įmonių. Lietuvoje iš viso nėra dioksinų ir furanų išmetimus matuojančių įmonių ar organizacijų.  Vertinant tai, kad šių teršalų sankcijos siejamos su atliekų deginimo jėgainių veiklos drausminimu, dėmesį reikia atkreipti, kad jų drausminimo priemonė yra ne vien taršą, bet ir atliekų deginimo patrauklumo mažinimas, skatinant atliekas panaudoti žaliavos kitų produktų gamybai pavidalu. Todėl sankcijos šiai veiklai turi būti taikomos per mokesčio už aplinkos teršimą nepavojingų atliekų deginimo įrenginiuose degintinomis atliekomis tarifą.

 

Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo 1 priedelio I skyrių ir jį išdėstome taip:

 

„Lietuvos Respublikos

mokesčio už aplinkos teršimą

įstatymo

1 priedas

 

MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ IŠ STACIONARIŲ TARŠOS ŠALTINIŲ LEISTINOS TARŠOS TARIFAI

 

I. Teršalai, išmetami į aplinkos orą

Teršalai

Tarifas, Eur/t

SO2  (sieros dioksidas)

136

NOx  (azoto oksidai)

256

Dioksinai ir furanai

500 000

Sunkieji metalai ir jų junginiai deginant atliekas

1 300

Kietosios dalelės (organinės ir neorganinės)*

225

Kietosios dalelės deginant kietąjį, skystąjį arba dujinį kurą ar atliekas

450

Asbesto turinčios kietosios dalelės

1 300

NH3 (amoniakas)

20

Lakieji organiniai junginiai, išskyrus metaną, nediferencijuoti pagal sudėtį (atskirus junginius)

450

Teršalų grupės

I

1 300

II

450

III

60

IV

20

2.

2

I

 

Argumentai:

Išbraukiamas mokesčio už dioksinų ir furamų taršą tarifas todėl, kad jis visiškai nėra prasmingas pirmiausiai todėl, kad jų pavojinga tarša yra labai mažais kiekiais, o numatomas siūlomų sankcijų dydis būtų itin mažas, visiškai nedrausminantis. Nepaisant gąsdinančio tarifo dydžio už toną, šių teršalų, jų leistini kiekiai skaičiuojami mikrogramais. Bet to, tikslų metinių dioksinų ir furanų kiekių išmetimą būtų labai sudėtinga tiksliai suskaičiuoti, o suskaičiuotus išmetimų kiekius patikrinti, kadangi dioksinų ir furanų matavimai nėra atliekama nuolatinio monitoringo įranga, matavimus atliekant tik du kartus per metus sutartu laiku atliekant atliekų deginimo jėgainės operatoriaus samdomų užsienio įmonių. Lietuvoje iš viso nėra dioksinų ir furanų išmetimus matuojančių įmonių ar organizacijų.  Vertinant tai, kad šių teršalų sankcijos siejamos su atliekų deginimo jėgainių veiklos drausminimu, dėmesį reikia atkreipti, kad jų drausminimo priemonė yra ne vien taršą, bet ir atliekų deginimo patrauklumo mažinimas, skatinant atliekas panaudoti žaliavos kitų produktų gamybai pavidalu. Todėl sankcijos šiai veiklai turi būti taikomos per mokesčio už aplinkos teršimą nepavojingų atliekų deginimo įrenginiuose degintinomis atliekomis tarifą.

 

„Lietuvos Respublikos

Mokesčio už aplinkos teršimą

įstatymo

2 priedas

 

MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ IŠ STACIONARIŲ TARŠOS ŠALTINIŲ NORMATYVUS VIRŠIJANČIA TARŠA TARIFAI

 

I. Teršalai, išmetami į aplinkos orą

Teršalai

Tarifas, Eur/t

SO2 (sieros dioksidas)

204

NOx (azoto oksidai)

384

Dioksinai ir furanai

150 000 000

Sunkieji metalai ir jų junginiai deginant atliekas

390 000

Kietosios dalelės (organinės ir neorganinės)*

338

Kietosios dalelės deginant kietąjį, skystąjį arba dujinį kurą ar atliekas

22 500

Asbesto turinčios kietosios dalelės

390 000

NH3 (amoniakas)

30

Lakieji organiniai junginiai, išskyrus metaną, nediferencijuoti pagal sudėtį (atskirus junginius)

 675

Teršalų grupės

I

390 000

II

22 500

III

1 800

IV

30

 

 

 

 

Argumentacija:

Šiuo metu teisės aktais nustatytas atliekų tvarkymo finansinis reguliavimas nesudaro prielaidų ir galimybių atliekų tvarkymui taikyti aukštesnius atliekų tvarkymo hierarchijos prioritetus, skatinti įgyvendinti Žiedinės ekonomikos principus. Galiojančiame įstatyme yra nustatytas mokestis už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamoms atliekoms. Tai taikoma tik pačiam žemiausiam atliekų tvarkymo būdui, tačiau toks reguliavimas tiesiogiai skatina sekantį, aplinkosauginiu bei Žiedinės ekonomikos požiūriu nepriimtiną ir neperspektyvų atliekų tvarkymo hierarchijos būdą – atliekų deginimą. Neribojamas atliekų deginimas užkertą kelia aukštesniems, Žiedinės ekonomikos principus atitinkantiems atliekų tvarkymo būdams vystytis.

Keičiamomis šio įstatymo nuostatomis nuo 2020 metų yra nustatomas mokestis nepavojingų atliekų deginimui. Mokesčio tarifas yra diferencijuojamas išskiriant: nekomunalinių atliekų srauto nepavojingų atliekų deginimą nepavojingų atliekų deginimo įrenginiuose; biologinio mechaninio apdorojimo įrenginiuose apdorotų komunalinių atliekų deginimą nepavojingų atliekų deginimo įrenginiuose; biologinio mechaninio apdorojimo įrenginiuose neapdorotų komunalinių atliekų deginimą nepavojingų atliekų deginimo įrenginiuose. Taip pat numatomas šio mokesčio didinimas iki 2030 metų.

Įstatymas yra papildomas nuostata, kad mokestis už aplinkos teršimą gaminių ar pakuotės atliekomis, mokestis už aplinkos teršimą nepavojingų atliekų įrenginiuose deginamomis atliekomis ir mokestis už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis, sumokėti į valstybės biudžetą, būtų naudojami Atliekų tvarkymo įstatyme numatytiems Atliekų tvarkymo programos tikslams įgyvendinti, kryptingai skatinant ir remiant Žiedinės ekonomikos principais grindžiamas veiklas atliekų naudojimo bei atliekų susidarymo prevencijos srityse. Ne komunalinių atliekų srauto atliekų deginimui numatomas didžiausias mokestis todėl, kad būtų nepatrauklus perdirbimui tinkamų antrinių žaliavų, pvz. išrūšiuotų pakuočių, kuomet vietoje sutvarkymo, jos paprasčiausiai pateikiamos sudeginti, deginimas.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymą 8 priedeliu ir jį išdėstyti taip:

 „Lietuvos Respublikos

mokesčio už aplinkos teršimą

įstatymo

8 priedėlis

 

MOKESČIO už aplinkos teršimą nepavojingų atliekų įrenginiuose deginamomis atliekomis TARIFAI

 

Atliekų rūšis

Mokesčio tarifai, Eur/t faktiškai sudegintų nepavojingų atliekų

nuo 2020 m.

nuo 2025 m.

nuo 2030 m.

1. Ne komunalinių atliekų srauto nepavojingųjų atliekų deginimas nepavojingų atliekų deginimo įrenginiuose.

50,00

55,00

60,00

2. Biologinio mechaninio apdorojimo įrenginiuose apdorotų komunalinių atliekų deginimas nepavojingų atliekų deginimo įrenginiuose

15,00

20,00

25,00

3. Biologinio mechaninio apdorojimo įrenginiuose neapdorotų komunalinių atliekų deginimas nepavojingų atliekų deginimo įrenginiuose

25,00

35,00

45,00

 

 

 

 

Teikia

Seimo narė                                                                                                                                                                                Virginija Vingrienė