LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IŽDO ĮSTATYMO NR. I-712

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-711

 

2021-10-21  Nr. 109-P-48

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Matas Maldeikis, Liudas Jonaitis, Mindaugas Skritulskas (pavaduojantis Antaną Čepononį), Valius Ąžuolas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys, 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-07-21

(1)

1

 

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsnyje dėstomoje naujos redakcijos Valstybės iždo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šiuo įstatymu privalo vadovautis biudžetinės įstaigos, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdymo institucija, viešosios įstaigos, kurių savininkė arba dalininkė, turinti daugiau kaip pusę balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra valstybė, valstybės įsteigtos ir valstybės valdomos finansų įstaigos, kuriose valstybė turi įstatinio kapitalo ir (ar) balsavimo teisių dalį, suteikiančią teisę kontroliuoti finansų įstaigos veiklą, kiek tai susiję su skatinamųjų finansinių priemonių ir fondų lėšų valdymu, ir subjektai, kaupiantys ir (ar) naudojantys valstybės pinigų fondų lėšas (toliau kartu – įstaigos). Pažymėtina, jog pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 4 straipsnio 3 dalį, ne visų biudžetinių įstaigų, kurių vadovai yra biudžeto asignavimų valdytojai, savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdymo institucija (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija, Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarija, Nacionalinė teismų administracija ir kt.). Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektas neturėtų būti patobulintas patikslinant biudžetinių įstaigų, kurios privalo vadovautis Valstybės iždo įstatymu, sąrašą. Tuo atveju, jei būtų nepritarta tokiam tikslinimui, siūlytina projekte nustatyti bent jau teisę tokioms biudžetinėms įstaigoms esant poreikiui Lietuvos Respublikos finansų ministro nustatyta tvarka atsidaryti sąskaitas valstybės ižde (kaip tai nustatyta projekto 1 straipsnio 4 dalyje).

Pritarti.

Projekto 1 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Šiuo įstatymu privalo vadovautis biudžetinės įstaigos, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdymo institucija, išskyrus biudžetines įstaigas, kurių savininkė yra savivaldybė, viešosios įstaigos, kurių savininkė arba dalininkė, turinti daugiau kaip pusę balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra valstybė, valstybės įsteigtos ir valstybės valdomos finansų įstaigos, kuriose valstybė turi įstatinio kapitalo ir (ar) balsavimo teisių dalį, suteikiančią teisę kontroliuoti finansų įstaigos veiklą, kiek tai susiję su skatinamųjų finansinių priemonių ir fondų fondų lėšų valdymu, ir subjektai, kaupiantys ir (ar) naudojantys valstybės pinigų fondų lėšas (toliau kartu – įstaigos).

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-07-21

 (1)

1

 

4

 

2. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 1 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad šio įstatymo nuostatos netaikomos savivaldybėms, iš savivaldybės biudžeto išlaikomoms biudžetinėms įstaigoms bei savivaldybių įsteigtiems pinigų fondams, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė arba dalininkė, turinti daugiau kaip pusę balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra savivaldybė, taip pat valstybinėms aukštosioms mokykloms, tačiau šie subjektai esant poreikiui turi teisę Lietuvos Respublikos finansų ministro nustatyta tvarka atsidaryti sąskaitas valstybės ižde, kurioms būtų taikomos šio įstatymo nuostatos, susijusios su įstaigų tvarkomomis sąskaitomis. Pažymėtina, jog iš projekto ir kartu su projektu pateikto aiškinamojo rašto nėra aišku, ar tokiais atvejais būtų taikomos keičiamo įstatymo 11 straipsnio nuostatos dėl finansų ministerijos teisės laikinai laisvas lėšas – laikinai laisvus valstybės piniginius išteklius ir įstaigų tvarkomose sąskaitose laikinai nenaudojamas lėšas investuoti ir laikinai (grąžintinai) naudoti finansų ministro nustatyta tvarka. Siekiant teisinio aiškumo siūlytina projekte konkrečiai įvardinti keičiamo įstatymo straipsnius (ir (ar) jų dalis), kurie būtų taikomi (ir kokia apimtimi) atidarytoms sąskaitoms valstybės ižde pagal keičiamo įstatymo 1 straipsnio 4 dalį.

Pritarti.

Projekto 1 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

„4. Šio įstatymo nuostatos netaikomos savivaldybėms, iš savivaldybės biudžeto išlaikomoms biudžetinėms įstaigoms bei savivaldybių įsteigtiems pinigų fondams, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė arba dalininkė, turinti daugiau kaip pusę balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra savivaldybė, taip pat valstybinėms aukštosioms mokykloms, tačiau šie subjektai esant poreikiui turi teisę Lietuvos Respublikos finansų ministro nustatyta tvarka atsidaryti sąskaitas valstybės ižde sąskaitas, kurioms būtų taikomos šio įstatymo nuostatos, susijusios su įstaigų tvarkomomis sąskaitomis.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-07-21

(1)

11,

3

 

 

3

 

3. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad finansų ministerija turi teisę laikinai laisvas lėšas – laikinai laisvus valstybės piniginius išteklius ir įstaigų tvarkomose sąskaitose laikinai nenaudojamas lėšas investuoti ir laikinai (grąžintinai) naudoti finansų ministro nustatyta tvarka, vadovaudamasi šio straipsnio 3 dalyje nustatytais kriterijais. Pažymėtina, jog nei iš projekto, nei iš kartu su juo pateikto aiškinamojo rašto nėra aiškus formuluotės „įstaigų tvarkomose sąskaitose laikinai nenaudojamas lėšas“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžiamas tik sąvokos „laikinai laisvi valstybės piniginiai ištekliai“ turinys ir ši sąvoka siejama tik su valstybės iždo pagrindinėje sąskaitoje esančiais valstybės piniginiais ištekliais, o ne su įstaigų tvarkomomis sąskaitomis. Siekiant teisinio aiškumo, svarstytina, ar projektas neturėtų būti patobulintas.

Pritarti.

Projekto 3 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:

„3. Finansų ministerija, įgyvendindama valstybės iždo funkcijas, gali disponuoti įstaigos tvarkomoje sąskaitoje esančiomis ir įstaigų savo funkcijoms vykdyti laikinai nenaudojamomis lėšomis (toliau – įstaigų tvarkomose sąskaitose laikinai nenaudojamas lėšos), jeigu užtikrina įstaigos teisę netrukdomai disponuoti tomis lėšomis.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2021-10-13

 

 

 

 

Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-711 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.

Pritarti.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai):

Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms..

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Biudžeto ir finansų komitetas,

2021-10-20

(1)

8

 

3,4

 

 

Argumentai:

Valstybės iždo įstatymo projektu (toliau – Projektas) siūloma nustatyti, kad valstybės iždo funkcija yra įstaigų tvarkomų sąskaitų tvarkymas, mokėjimo operacijų vykdymas, valiutos keitimo operacijų apdorojimas, organizacinių ir techninių priemonių, kuriomis sudaromos sąlygos vykdyti įstaigų tvarkomų sąskaitų valdymo ir mokėjimo operacijas įstaigoms, teikimas. Rengiant poįstatyminius teisės aktus detalizuojant nuostatas, reikalingas šios funkcijos įgyvendinimui, atsirado poreikis patikslinti ir patį Projektą, nustatant Finansų ministerijai vykdant šią funkciją taikyti ir su tuo susijusias pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos priemones bei tvarkyti tams reikalingus asmens duomenis. 

Siūloma  papildyti Projekto 8 straipsnio 3 dalį, kurioje detalizuojama, kad Finansų ministras nustato mokėjimo sistemų mokėjimo operacijoms atlikti pasirinkimo, mokėjimo operacijų vykdymo paslaugų teikimo, centralizuoto jų įsigijimo, organizacinių ir techninių priemonių, kuriomis sudaromos sąlygos vykdyti įstaigų tvarkomų sąskaitų valdymo ir mokėjimo operacijas įstaigoms ir esant poreikiui - kitiems subjektams, suteikimo tvarką ir su tuo susijusias Finansų ministerijos organizacines, vidaus kontrolės ir rizikos valdymo ir pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones.

Taikant pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones atsiranda poreikis tvarkyti asmens duomenis, o teisinis pagrindas šiam veiksmui kyla iš Bendrojo duomenų apsaugos reglamento  6 straipsnio e) dalies „tvarkyti duomenis būtina siekiant atlikti užduotį, vykdomą viešojo intereso labui arba vykdant duomenų valdytojui pavestas viešosios valdžios funkcijas“. Atsižvelgiant į tai, 8 straipsnio 4 dalyje nurodoma, kad Finansų ministerija turi teisę tvarkyti asmens duomenis, kiek tai būtina valstybės iždo funkcijoms vykdyti.

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 8 straipsnio 3 dalį, 8 straipsnį papildyti 4 dalimi ir šias dalis išdėstyti taip:

„3. Finansų ministras nustato mokėjimo sistemų mokėjimo operacijoms atlikti pasirinkimo, mokėjimo operacijų vykdymo paslaugų teikimo, centralizuoto jų įsigijimo, organizacinių ir techninių priemonių, kuriomis sudaromos sąlygos vykdyti įstaigų tvarkomų sąskaitų valdymo ir mokėjimo operacijas įstaigoms ir esant poreikiui kitiems subjektams, nurodytiems šio įstatymo 1 straipsnio 4 dalyje, suteikimo tvarką ir su tuo susijusias Finansų ministerijos organizacines, vidaus kontrolės ir rizikos valdymo ir pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones.

4. Finansų ministerija turi teisę tvarkyti asmens duomenis, kiek tai būtina valstybės iždo funkcijoms vykdyti.“

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                              Mykolas Majauskas                                        

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė