AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPORTO ĮSTATYMO NR. I – 1151 15 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
2022 m. spalio mėnesį Anykščiuose vykusių krepšinio varžybų metu mirė greitosios medicinos pagalbos brigados nesulaukęs 39 metų vyras. Sporto varžybų vietoje atliekamo dirbtinio kvėpavimo neužteko išgelbėti vyro gyvybę, o greitoji medicinos pagalba į renginio vietą vyko beveik pusvalandį. Tai ne pirmas, bet tikėkimės paskutinis toks atvejis sporto varžybose.
Lietuvoje skatinama sveikos gyvensenos kultūra ir vis aktyvesnis įvairių amžiaus grupių žmonių įsitraukimas į sportines veiklas gali turėti ir tam tikras sveikatos pasekmes sporto varžybų metu. Sutrikus asmens sveikatai sporto varžybų metu, ne visada vietoje yra budintys medikai arba greitosios medicinos pagalbos brigada. Todėl sporto varžybų metu esančių žmonių suteikiama pirmoji medicinos pagalba ne visada būna operatyvi ar tinkama, juolab neturint pirmosios pagalbos visų priemonių ir atliekant dirbtinį kvėpavimą. Projekto tikslas - būtinybė turėti automatinį arba pusiau automatinį bifazinį defibriliatorių, kurį nesudėtingai galėtų naudoti visi netoliese įvykio vietos esantys. Jis yra itin efektyvus, nes pirmosios minutės ypač svarbios gelbstint gyvybę iki kol atvyks medikai.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
LR Seimo narys Andrius Kupčinskas ir kolegos.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu Sporto įstatymo 15 straipsnis, reglamentuojantis sporto pratybų, sporto varžybų, fizinio aktyvumo pratybų ir kitų sporto renginių saugumo užtikrinimą, nenurodo būtinybės turėti defibriliatorių straipsniu reglamentuojamose vietose.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Siūloma papildyti Sporto įstatymo 15 straipsnį 11 dalimi, kuri apibrėžtų būtinybę sporto varžybų vietose turėti bifazinį automatinį arba pusiau automatinį defibriliatorių, jeigu varžybų metu varžybų vietoje nebudi greitosios medicinos pagalbos brigada.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Įtakos kriminogeninei situacijai ar korupcijai įstatymas neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymo įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai pasekmių neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:
Neprieštarauja.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Papildomų teisės aktų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios - nereikia.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Atitinka.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Papildomų lėšų gali reikėti savivaldybėms priklausantiems sporto centrams, defibriliatoriams įsigyti, kurie jų šiuo metu neturi. Defibriliatorių kaina svyruoja apie 1-2 tūkst. eurų. Tačiau pabrėžtina, kad bet kurio žmogaus gyvybei išgelbėti tai būtų minimalios lėšos.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Įstatymo rengimo metu gautos išvados iš Higienos instituto dėl tinkamo defibriliatorių apibrėžimo.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
Defibriliatorius, pirma medicinos pagalba, sporto varžybos.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Seimo narys Parašas Andrius Kupčinskas