LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-28
3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4007

 

2019-12-11  Nr. 113-P-42

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Ieva Lavišienė, Kristina Šimkutė,  padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Okupacinių režimų veiklos tyrimų ir viešinimo skyriaus vedėja Kristina Burinskaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

      1.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-12

1

1, 2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.   Pagal teisės technikos taisykles projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalyse dėstant pakeitimo esmę po žodžių „Pakeisti“ ir „Papildyti“ išbrauktinas žodis „įstatymo“.

Pritarti

 

      2.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-12

1

1

 

2.   Projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūloma Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 4 dalį papildyti nuostata, kuria Vyriausiajai rinkimų komisijai būtų pavesta kreiptis į „Lietuvos Respublikos kompetentingą instituciją, saugančią asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis), duomenis“, ir iki pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus privalomai patikrinti „visų pretendentų būti kandidatu į Respublikos Prezidentus duomenis“.

Ši nuostata nėra visiškai aiški ir turėtų būti patikslinta, aiškiau apibrėžiant, kokius būtent duomenis apie pretendentus patikrinti ir į kokią valstybės instituciją dėl to kreiptis privalo Vyriausioji rinkimų komisija. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 1 dalį pretendentai būti kandidatais į Respublikos Prezidentus privalo duomenų anketoje įrašyti ir Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikti duomenis apie savo darbą SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB ir kitų užsienio valstybių atitinkamose tarnybose (struktūrose), apie mokymąsi šių tarnybų (struktūrų) mokyklose ar apie bendradarbiavimą su šiomis tarnybomis (struktūromis). Taigi pagal šią Prezidento rinkimų įstatymo nuostatą Vyriausiajai rinkimų komisijai turi būti pateikiami duomenys ne tik apie slaptą bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis (dėl kurio prisipažinę asmenys pagal Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymą yra įrašyti į asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, įskaitą), bet ir apie darbą šiose tarnybose (struktūrose) bei mokymąsi jų mokyklose, taip pat apie darbą, mokymąsi atitinkamose kitų užsienio valstybių tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis. Atsižvelgiant į tai, Vyriausiosios rinkimų komisijos pareiga patikrinti pretendentų duomenis tikslintina šiais aspektais:

– institucijos, į kurią turėtų kreiptis Vyriausioji rinkimų komisija, apibrėžimas formuluote „sauganti asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis), duomenis“ yra teisiškai netikslus, nes Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatyme yra numatytas asmenų prisipažinimas Lietuvos valstybei slapta bendradarbiavus tik su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, o ne su visomis Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis, taigi ir kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis;

– atsižvelgiant į projekto tikslą manytina, kad Vyriausiosios rinkimų komisijos pareiga „patikrinti duomenis“ turėtų apimti ne tik jos pareigą kreiptis į kompetentingą valstybės instituciją dėl prisipažinusiųjų asmenų įskaitos duomenų patikrinimo, bet ir pareigą patikrinti prieinamą, be kita ko, viešai paskelbtą informaciją apie neprisipažinusius Lietuvos valstybei asmenis, slapta bendradarbiavusius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, tačiau iš projekto formuluočių tai nėra aišku;

– dėl minėtos instituciją apibrėžiančios formuluotės netikslumo neaišku, kokius būtent pretendentų duomenis turėtų patikrinti Vyriausioji rinkimų komisija – ar tik dėl slapto bendradarbiavimo su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, ar visus, kuriuos pretendentai pagal Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 1 dalį turi pateikti savo duomenų anketose, t. y. ir dėl darbo bei mokymosi kitų užsienio valstybių specialiosiose tarnybose (struktūrose), taip pat bendradarbiavimo su jomis.

Iš dalies pritarti

Žr. Komiteto argumentus ir pasiūlymą Nr. 1.

      3.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-12

1

2

 

3.   Projekto 1 straipsnio 2 dalimi teikiamoje keičiamo įstatymo 3 straipsnio 13 dalyje siūloma įtvirtinti nuostatą, pagal kurią Respublikos Prezidentas atsakytų įstatymų nustatyta tvarka, jeigu jau po rinkimų, kuriuose jis išrinktas, būtų įrodyta, kad jis ne pagal Lietuvos Respublikos užduotis yra sąmoningai bendradarbiavęs su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis. Šioje nuostatoje po žodžio „Jeigu“ praleistas žodis „po“. Kadangi šioje nuostatoje kalbama apie jau išrinkto Respublikos Prezidento atsakomybę, po rinkimų paaiškėjus jo sąmoningo bendradarbiavimo su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis faktui, siūlome nevadinti jo pretendentu būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatu į Respublikos Prezidentus (nebent siekiama nustatyti, kad Respublikos Prezidentas atsakytų tik tuo atveju, jeigu su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis bendradarbiavo būtent tuo metu, kai buvo pretendentu būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatu į Respublikos Prezidentus). Svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas nebūtų aiškesnis, jeigu vietoj nuostatos, kad Respublikos Prezidentas „atsako įstatymų nustatyta tvarka“, būtų, kaip ir Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatyme, nustatyta, kad jis „atsako kaip už priesaikos sulaužymą“.

Pritarti

Žr. Komiteto argumentus ir pasiūlymą Nr. 1.

      4.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-12

1

2

 

4.   Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 13 dalyje taip pat siūloma nustatyti Vyriausiosios rinkimų komisijos pareigą, „paaiškėjus, kad tarp kandidatų į Respublikos Prezidentus yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis“, nedelsiant paviešinti „tokią informaciją“.

Ši nuostata vertintina kaip perteklinė, nes Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnyje yra detaliai reglamentuota, kaip turi būti viešai skelbiama informacija apie pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidato į Respublikos Prezidentus darbą, mokymąsi buvusios SSRS ar kitų užsienio valstybių specialiosiose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis (jeigu ši informacija nurodyta duomenų anketoje, ji viešai paskelbiama per 24 valandas nuo jos pateikimo; jeigu duomenų anketoje apie tai nėra įrašyta, bet pretendentas ar kandidatas, supažindintas su Vyriausiosios rinkimų komisijos gauta informacija apie jį, sutinka atitinkamai užpildyti anketą, ji privalo būti paskelbta ne vėliau kaip per 24 valandas; jeigu Vyriausioji rinkimų komisija kreipiasi į Lietuvos vyriausiąjį administracinį teismą su prašymu nustatyti faktą, kad pretendentas ar kandidatas duomenų anketoje nurodė neteisingus duomenis apie savo darbą, mokymąsi minėtose tarnybose ar bendradarbiavimą su jomis arba tokius duomenis nuslėpė, įsiteisėjusį šio teismo sprendimą Vyriausioji rinkimų komisija per 24 valandas paskelbia viešai).

Jeigu šios nuostatos nebūtų atsisakyta, atkreiptinas dėmesys į tai, kad:

– chronologiškai ji nedera po nuostatos apie jau išrinkto Respublikos Prezidento atsakomybę;

– neaišku, kodėl turėtų būti viešinama paaiškėjusi informacija tik apie prisipažinusius asmenis, o ne apie visus bendradarbiavusius su nurodytomis tarnybomis, juolab jeigu jie nėra prisipažinę Lietuvos valstybei;

– taip pat neaišku, kodėl būtų viešinama informacija tik apie slaptą bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, o ne su visų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis;

– formuluotė „paaiškėjus, kad tarp kandidatų <...> yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus <...>, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsiant paviešina tokią informaciją“ taisytina į „paaiškėjus, kad kandidatas <...> yra slapta bendradarbiavęs< ...>, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsdama paviešina šią informaciją“;

– svarstytina, kaip ši nuostata, įpareigojanti Vyriausiąją rinkimų komisiją nedelsiant paskelbti nurodytą informaciją, derėtų su Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 4–8 dalyse nustatyta tokios informacijos nagrinėjimo ir skelbimo tvarka, taip pat su šio straipsnio 11–12 dalių nuostatomis, kuriomis ribojamas atitinkamos informacijos skelbimas.

Iš dalies pritarti

Žr. Komiteto argumentus ir pasiūlymą Nr. 1.

      5.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-12

1

 

 

5.   Atsižvelgiant į tai, kad šis projektas teikiamas kartu su, be kita ko, Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo Nr. VIII-1436 7, 8 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-4006, atkreiptinas dėmesys į tai, kad Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio nuostatos, kuriomis reglamentuojami Vyriausiosios rinkimų komisijos įgaliojimai viešai paskelbti informaciją apie pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidato į Respublikos Prezidentus darbą, mokymąsi buvusios SSRS ar kitų užsienio valstybių specialiosiose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis, nėra suderintos su projektu Nr. XIIIP-4006 keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalimi, pagal kurią asmuo, nepateikęs duomenų Vyriausiajai rinkimų komisijai apie tai, kad jis slapta bendradarbiavo su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, neregistruojamas kandidatu į Respublikos Prezidentus arba išbraukiamas iš kandidatų.

Pritarti

Žr. Komiteto argumentus ir pasiūlymą Nr. 1.

      6.             

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos, 2019-10-29

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo Nr. I-28 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4007 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2019-11-27

 

 

 

*

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4007 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė, taip pat spręsti klausimą dėl teisinių pasekmių suvienodinimo visų rūšių rinkimuose, jeigu kandidatuojantis asmuo nepateikia Vyriausiajai rinkimų komisijai duomenų apie savo bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4007(2) ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2019-12-11

1

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas Nr. 2, 3, 4 ir 5 ir Komiteto poziciją, kad visuose rinkimų teisinius santykius reglamentuojančiuose įstatymuose turėtų būti iš esmės analogiškos teisinės nuostatos, straipsnis patikslintas šiais aspektais:

1) siūlome Prezidento rinkimu atveju atsisakyti specialios procedūros, kurios metu paaiškėjus duomenims apie bendradarbiavimą, darbą ar mokslą su nurodytomis struktūromis, kandidatui pasiūloma pasiaiškinti ir Vyriausiajai rinkimų komisijai numatoma pareiga kreiptis į Lietuvos Vyriausiąjį administracinį teismą dėl bendradarbiavimo fakto nustatymo;

2) Prezidento rinkimų atveju pretendentams į kandidatus ar kandidatams taip pat siūlome nustatyti  pasekmes už pareigos atskleisti duomenis apie darbą buvusios SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB ir kitų užsienio valstybių atitinkamose tarnybose (struktūrose), apie mokymąsi šių tarnybų (struktūrų) mokyklose ar apie bendradarbiavimą su šiomis tarnybomis (struktūromis) taip suderinant šio įstatymo ir Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo 9 straipsnio 5 dalies nuostatas.

3) Taip pat siūlome aiškiai nustatyti, kad informacijai apie bendradarbiavimą, darbą, mokymąsi paaiškėjus po Prezidento rinkimų, Respublikos Prezidentas atsako įstatymų nustatyta tvarka kaip už priesaikos sulaužymą.

4) straipsnis patikslinamas atsisakant perteklinių nuostatų ir atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Dokumentų departamento redakcines pastabas. Įstatymo projekto tekstas taip pat techniškai suderinamas su Seime svarstomu Prezidento rinkimų įstatymo Nr. I-28 3, 10, 12, 13, 15, 21, 23, 33, 35, 38, 39, 40, 53, 54, 60, 67, 68 ir 70 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3941(3) tekstu.

Neatsižvelgta į Teisės departamento pasiūlymą įstatyme įvardinti kompetentingą instituciją. Lietuvos Respublikoje kompetentinga institucija yra Genocido ir rezistencijos tyrimo centras, o ši jos kompetencija yra įvardinta specialiame šios įstaigos veiklą reglamentuojančiame įstatyme. Atsižvelgiant į teisėkūros tendencijas ir siekiant teisės ekonomiškumo, įstatymuose apskritai atsisakoma nurodyti konkrečius kompetentingų institucijų ar įstaigų pavadinimus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

 Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1.   Pakeisti įstatymo 3 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Vyriausioji rinkimų komisija kreipiasi į Lietuvos Respublikos kompetentingą instituciją, saugančią asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis), duomenis ir iki pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus privalomai patikrina visų pretendentų būti kandidatu į Respublikos Prezidentus duomenis. Jeigu Vyriausioji rinkimų komisija gauna raštu informaciją, kad duomenų anketoje pateikti duomenys yra neteisingi, nuslėpti ar kad nepateikta užpildyta anketa, taip pat kad pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatas į Respublikos Prezidentus dirbo, mokėsi šio straipsnio 1 dalyje nurodytose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavo su jomis, ir nustato, kad apie tai nėra įrašyta duomenų anketoje, per 48 valandas privalo pretendentą būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatą į Respublikos Prezidentus supažindinti su gauta informacija ir pasiūlyti jam pateikti paaiškinimus.“

2    Papildyti įstatymo 3 straipsnį 13 dalimi:

„13. Jeigu Respublikos Prezidento rinkimų įstatymų nustatyta tvarka įrodoma, kad pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatas į Respublikos Prezidentus ne pagal Lietuvos Respublikos užduotis sąmoningai bendradarbiavo su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis, nuo įrodymo dienos šis, jau išrinktas, Respublikos Prezidentas atsako įstatymų nustatyta tvarka. Paaiškėjus, kad tarp kandidatų į Respublikos Prezidentus yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsiant paviešina tokią informaciją.

 

3 straipsnis. Duomenys apie ryšius su užsienio specialiosiomis tarnybomis (struktūromis)

1. Pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus po to, kai Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija (toliau – Vyriausioji rinkimų komisija) priima sprendimą išduoti jam rinkėjų parašų rinkimo lapus, privalo iki įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus pateikti Vyriausiajai rinkimų komisijai duomenis apie savo darbą SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB ir kitų užsienio valstybių atitinkamose tarnybose (struktūrose), apie mokymąsi šių tarnybų (struktūrų) mokyklose ar apie bendradarbiavimą su šiomis tarnybomis (struktūromis). Šiuos duomenis pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus įrašo duomenų anketoje. Joje turi būti nurodyta: tarnybos (struktūros) pavadinimas ir pavaldumas, asmens pareigos, laipsnis, rangas ir funkcijos, darbo ar mokslo laikas ir vieta, apdovanojimai. Duomenų anketos formą nustato Vyriausioji rinkimų komisija. Anketos duomenys yra vieši. Jeigu pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus duomenų anketoje pateikia šioje straipsnio dalyje nurodytus duomenis, Vyriausioji rinkimų komisija privalo šią anketą anketos duomenis (vardą, pavardę, kitus šioje dalyje nurodytus duomenis) viešai paskelbti savo interneto svetainėje per 24 valandas nuo jos anketos pateikimo.

2. Jeigu pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus iki įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus nepateikė Vyriausiajai rinkimų komisijai užpildytos duomenų anketos, Vyriausioji rinkimų komisija apie tai viešai savo interneto svetainėje paskelbia ne vėliau kaip per 24 valandas nuo asmens įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus.

3. Apie savo darbą, mokymąsi ar bendradarbiavimą su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis) kandidatas į Respublikos Prezidentus privalo skelbti kiekvienoje savo vaizdo ar garso agitacinėje rinkimų medžiagoje.

4. Jeigu Vyriausioji rinkimų komisija gauna raštu informaciją, kad duomenų anketoje pateikti duomenys yra neteisingi, nuslėpti ar kad nepateikta užpildyta anketa, taip pat kad pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatas į Respublikos Prezidentus dirbo, mokėsi šio straipsnio 1 dalyje nurodytose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavo su jomis, ir nustato, kad apie tai nėra įrašyta duomenų anketoje, per 48 valandas privalo pretendentą būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatą į Respublikos Prezidentus supažindinti su gauta informacija ir pasiūlyti jam pateikti paaiškinimus. Vyriausioji rinkimų komisija kreipiasi į Lietuvos Respublikos instituciją, saugančią duomenis apie asmenų darbą, mokymąsi ar bendradarbiavimą su SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB tarnybomis (struktūromis), ir iki pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus šiuo aspektu patikrina pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus duomenų anketos duomenis.

5. Jeigu pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatas į Respublikos Prezidentus sutinka su Vyriausiojoje rinkimų komisijoje gauta informacija, jis turi nedelsdamas papildomai įrašyti šią informaciją į savo duomenų anketą, o jeigu duomenų anketa nebuvo užpildyta, ją užpildyti ir įrašyti nurodytą informaciją. Vyriausioji rinkimų komisija ne vėliau kaip per 24 valandas privalo šią informaciją paskelbti viešai. Paaiškėjus, kad pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus arba kandidatas į Respublikos Prezidentus dirbo, mokėsi ar bendradarbiavo su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis) ir to nenurodė duomenų anketoje, Vyriausioji rinkimų komisija jo neregistruoja kandidatu į Respublikos Prezidentus, o jeigu buvo įregistravusi, nedelsdama panaikina jo registravimą kandidatu į Respublikos Prezidentus ir šį sprendimą paskelbia savo interneto svetainėje. Jeigu po Respublikos Prezidento rinkimų įstatymų nustatyta tvarka įrodoma, kad asmuo, išrinktas Respublikos Prezidentu, dirbo, mokėsi ar bendradarbiavo su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis), jis atsako įstatymų nustatyta tvarka kaip už priesaikos sulaužymą.

6. Jeigu pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatas į Respublikos Prezidentus nesutinka su Vyriausiojoje rinkimų komisijoje gauta informacija, kviečiamas neatvyksta į Vyriausiąją rinkimų komisiją ar atsisako pateikti paaiškinimus dėl gautos informacijos, Vyriausioji rinkimų komisija prireikus gali kreiptis į informaciją suteikusius asmenis, taip pat į kitas įstaigas ar organizacijas, prašydama pateikti papildomus duomenis ar dokumentus.

7. Išnagrinėjusi gautą informaciją, Vyriausioji rinkimų komisija privalo priimti vieną iš šių sprendimų:

1) gautą informaciją pripažinti nepagrįsta;

2) kreiptis į Lietuvos vyriausiąjį administracinį teismą su prašymu nustatyti faktą, kad pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatas į Respublikos Prezidentus duomenų anketoje nurodė neteisingus duomenis apie savo darbą, mokymąsi šio straipsnio 1 dalyje nurodytose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis arba tokius duomenis nuslėpė.

8. Visais atvejais Vyriausioji rinkimų komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo informacijos gavimo turi priimti sprendimą ir per 24 valandas nuo sprendimo priėmimo jį paskelbti.

9. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas Vyriausiosios rinkimų komisijos prašymą išnagrinėja per 72 valandas ir priima sprendimą. Šis sprendimas įsiteisėja nuo paskelbimo.

10. Įsiteisėjusį Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo sprendimą Vyriausioji rinkimų komisija per 24 valandas paskelbia viešai.

11. Jeigu Vyriausioji rinkimų komisija gauna šio straipsnio 1 dalyje nurodytą informaciją iki rinkimų likus mažiau kaip 12 dienų, kandidatas į Respublikos Prezidentus su šia informacija nesupažindinamas ir Vyriausioji rinkimų komisija jos nenagrinėja.

12. Vyriausioji rinkimų komisija Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo nustatytą faktą gali viešai paskelbti ne vėliau kaip likus 72 valandoms iki balsavimo pradžios.

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2019-12-11

2

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu Seime taip pat yra svarstomas Prezidento rinkimų įstatymo Nr. I-28 3, 10, 12, 13, 15, 21, 23, 33, 35, 38, 39, 40, 53, 54, 60, 67, 68 ir 70 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-3941(3), kuriuo taip pat yra keičiamos Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio nuostatos, siekiant techniškai suderinti šių projektų nuostatas, siūlome Lietuvos Respublikos prezidento rinkimų įstatymo Nr. I-28 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4007 įsigaliojimo datą nustatyti atsižvelgiant į minėto įstatymo projekto Nr. XIIIP-3941(3) įsigaliojimo datą.

Pasiūlymas:

Įstatymo projektą papildyti 2 straipsniu:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2020 m. vasario 2 d.“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Vanda Kravčionok.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

           

Komiteto pirmininkė                                                                            (Parašas)                                                                                  Guoda Burokienė

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė