1.
|
|
|
4
|
Argumentai:
Įgyvendindami Konstitucijos preambulėje įtvirtintą atviros, teisingos,
darnios pilietinės visuomenės ir teisinės valstybės nuostatą, taip pat atkreipiant dėmesį, jog Geros mokyklos koncepcijoje (Švietimo ir mokslo ministro 2015 m. gruodžio 21 d. įsakymas Nr. V-1308)
pažymimas mokyklų bendruomenių noras pačioms skatinti,
inicijuoti pokyčius, keisti mokyklą, remtis mokyklų bendruomenės poreikiais
bei susitarimu, stiprinti mokyklos savivaldą. Tik esant stipriai mokyklos savivaldai
mokiniai gali ugdytis socialinius gebėjimus, dirbti komandoje,
konstruktyviai spręsti problemas, drąsiai priimti sprendimus, atsiskleisti
kaip lyderiams. Šiandieninei mokyklai labai trūksta stiprios savivaldos.
Todėl bendrojo ugdymo pokyčių būtina siekti ir mokyklų strateginės savivaldos
srityje, taip pat mokinius ugdant kuo įvairesnėse aplinkose.
Pasiūlymas:
Pakeisti 4 punkto 1 ir 4 papunkčius ir juos
išdėstyti taip:
„4. Bendrojo ugdymo pokyčių siekiama šiose susijusiose srityse:
4.1. ugdymo turinys ir aplinkų įvairovė;
4.4. mokyklų strateginis
valdymas strateginės savivaldos stiprinimas ir plėtojimas;“.
|
2.
|
|
|
18
|
Argumentai:
VII Lietuvos Respublikos Vyriausybės programoje teigiama, kad „didelį
susirūpinimą kelia mūsų vaikų fizinė ir psichinė sveikata“, akcentuojamas
pernelyg didelis vaikų ir paauglių savižudybių skaičius, paauglių patyčių
lygis, atkreiptinas dėmesys į alkoholio vartojimą tarp paauglių, taip pat į
itin žemą fizinio aktyvumo lygį.
Geros mokyklos koncepcijoje (Švietimo ir mokslo
ministro 2015 m. gruodžio 21 d. įsakymas Nr. V-1308), kuri minima šiame
dokumente, daug dėmesio skiriama ugdymui, kiekvienos asmenybės brandai,
pasiekimams ir pažangai, tačiau neakcentuojama vaikų
sveikata, kaip viena esminių sąlygų darniam asmenybės ir visuomenės
vystymuisi. Juk visapusiškai asmenybės brandai ir gebėjimams atskleisti yra
svarbios visos bendrojo ugdymo sritys, tačiau itin svarbi – vaikų sveikata,
kurią ypatingai stiprina sveikatinamasis fizinis aktyvumas, visavertė mityba,
streso kontrolė, mokymosi ir poilsio (ypač miego) derinimas, saugi ir
patikima psichosocialinė aplinka. Ankstyvas vaiko
sveikatos stiprinimas bei sveikatos priežiūra didžiąja dalimi lemia jo
sveiką augimą ir vystymąsi, tolesnę jo sveikatą ir būsimą ne tik jo, bet ir
jo šeimos, bendruomenės, valstybės gerovę. Tik sveikas
vaikas bus laimingas ir gebės siekti įvairių tikslų gyvenime.
Atkreipti dėmesį, jog minėtose gairėse, taip pat Geros mokyklos
koncepcijoje daug dėmesio skiriama stipriai mokyklų savivaldai, todėl siūloma
atsisakyti ydingos sąvokos „valdymas“ ir ją keisti „savivalda“.
Pasiūlymas:
Papildyti 18 punkto 1 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„18.1. Skatinti mokyklų savarankiškumą ir įvairovę. Geros mokyklos
koncepcija, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015
m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. V-1308, įvardija bendrojo ugdymo institucinės
pertvarkos siekinius, kuriais grindžiamas mokyklos strateginisė
valdymas savivalda. Mokyklos strategija apima visas
veiklos sritis – formalųjį ir neformalųjį ugdymą, projektus, socialines
sąlygas, žmogiškųjų ir materialiųjų išteklių plėtotę, bendradarbiavimą su visuomene
regionu. Mokyklos skatinamos kurti ir įgyvendinti veiklos modelius,
užtikrinančius geriausius ugdymo(si) rezultatus įvairių poreikių vaikams, sudarančius
tinkamas sąlygas vaikų sveikatos stiprinimui ir tausojimui – sveikatinamajam fiziniam aktyvumui, optimaliems
mokymosi krūviams ir aktyviam poilsiui, sveikai mitybai, žalingų
įpročių prevencijai, taip pat vaikų sveikatos stebėsenai bei
pozityvų psichologinį klimatą įvairių poreikių vaikams, plėtoti
demokratiškas savivaldos ir pasidalytos lyderystės formas.“.
|
3.
|
|
|
18
|
Argumentai:
Šiandieninei –
gerai ir sėkmingai mokyklai svarbūs ne tik mokinių pasiekimai, pažanga, bet
ir jų sveikata. Juk mokykloje vaikas praleidžia didžiąją dienos dalį, mokykla
tampa antraisiais namais. Todėl svarbu vaikui suteikti kuo įvairesnes
ugdymosi veiklas ir joms tinkamas sąlygas, formuoti gyvenimo įgūdžius (tarp
jų ir sveikos gyvensenos), neišskiriant fizinės veiklos, o ją labiau
vertinant ir akcentuojant – kaip būtinybę augančiam vaikui,
besiformuojančiai asmenybei. Todėl siūloma didinti mokyklų vaidmenį ir
atsakomybę už tinkamų sąlygų sudarymą vaikų sveikatos stiprinimui, jos
saugojimui.
Pasiūlymas:
Papildyti 18 punkto 2 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„18.2. Formuoti mokyklos kokybės kultūrą.
Mokyklos bendruomenė skatinama sutarti dėl planavimo laikotarpio
kokybės siekinių ir rodiklių bei būdų jiems pasiekti. Veiklos savianalizė,
dalyvaujant suinteresuotoms šalims, yra esminis ugdymo kokybės tobulinimo
veiksnys ir paskata kurti besimokančią, socialiai atsakingą organizaciją.
Išorinis mokyklų vertinimas nuosekliai keičiamas konsultavimu ir metodine
pagalba, atsižvelgiant į mokyklos strategijos įgyvendinimo pažangą ir jos
dermę su valstybinės švietimo politikos uždaviniais. Apie pasiektus mokyklos
veiklos rezultatus, mokinių sveikatos stovį ir sprendžiamas problemas
informuojama mokyklos bendruomenė, dalininkai ir steigėjas.“.
|