ŽEMĖS GELMIŲ ĮSTATYMO Nr. I-1034 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-2481

16  STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.      Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai.

 

Pagal  nuo 2020 m. liepos 1 d. įsigaliosiantį  Žemės gelmių įstatymą gėlą požeminį vandenį naudojantys asmenys namų ūkio reikmėms arba nekomercinei ūkinei veiklai per parą be leidimo galės išgauti iš požeminio vandens vandenvietės, kurioje yra vienas gręžinys arba keli gręžiniai, mažiau kaip 10 m3  skaičiuojant metinį vidurkį.  Taip kaimo vietovių  gyventojai naudojantys požeminį geriamą vandenį bendrai, jungtine teise savo reikmėmis, o ypatingai įrenginius  paveldėję iš sovietiniais laikais buvusių kolūkių susidurs su daugeliu problemų dėl įvairių perteklinių  leidimų, licencijų ir kitų biurokratinių reikalavimų gausos. Visų šių reikalavimų įgyvendinimas pareikalaus  didelių lėšų, kurias turės apmokėti  tose gyvenvietėse gyvenantys žmonės-  - vandens naudotojai, kurių dalis gyvena žemiau skurdo ribos, socialiai remtini. Pagal įsigaliojančius  teisės aktus toliau centralizuotai tiekiamu  vandeniu dalis jų nebegalės naudotis,  nes jų vandens tiekimo įrengimai neatitiks reikalavimų, šachtinių šulinių sodybose daugelis neturi, žmonės gali likti be geriamojo vandens aprūpinimo visiškai. Valstybė lėšų tokių įrengimų renovacijai ar naujų įrengimui neplanuoja skirti, savivaldybės jų taip pat neturi.                                                                                                                          Dalį tokių vandens tiekimo įrenginių  yra priėmę eksploatacijai savivaldybių vandens tiekimo įmonės,  bet perduoti geriamo vandens tiekimo įrenginius dalis kaimų negalės, nes neturi nuosavybės dokumentų (buvo gavę iš kolūkių pajus, nuosavybės dokumentų neišsaugojo, dalis bendrasavininkų mirę, emigravę) dėl to  nėra galimybės  turto registruoti Registrų centre. Pagal naujai įsigaliojantį Žemės gelmių įstatymą daugiau kaip 10m3 per parą išgaunantys požeminio geriamo vandens naudotojai, turės gauti leidimą, kuris kainuoja ne vieną tūkstantį eurų, be to dauguma kaimo vandens naudotojų negalės gauti leidimų, vandens tiekimo licencijų dėl daugelio kitų reikalavimų neatitikimo. Už be leidimo išgaunamą vandenį numatytos baudos, kurios gyventojams būtų materialiai nepakeliamos.   

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

Įstatymo projektą inicijavo ir parengė Lietuvos Respublikos  Seimo narys Viktoras Rinkevičius (el.p. viktoras.rinkevicius@lrs.lt, tel. 85 239 6979).

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai.

Pagal nuo 2020 m. liepos mėn. 1 d. įsigaliojantį Žemės gelmių įstatymą leidimo naudoti žemės gelmių išteklius ar žemės gelmių ertmes nereikalaujama  norint naudoti gėlą požeminį vandenį šeimos, namų ūkio reikmėms arba nekomercinei ūkinei veiklai vykdyti išgaunant  iš požeminio vandens vandenvietės, kurioje yra vienas gręžinys arba keli gręžiniai, mažiau kaip 10 m3 gėlo požeminio vandens per parą, skaičiuojant metinį vidurkį.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Įstatymo projektu siūloma padidinti be leidimo išgaunamo gėlo požeminio vandens per parą kiekį iki 50 m3  kadangi įsigaliosianti  10 m3 per parą riba  yra nepagrįstai žema. Lietuvoje yra nemažai gyvenviečių, kuriose gyvena  iki kelių šimtų gyventojų ir kurie požeminį vandenį, bendra jungtine teise,   naudoja namų ūkio reikmėms arba nekomercinei veiklai.  Padidinus išgaunamo gėlo požeminio vandens per parą ribą mažesnių gyvenviečių gyventojai, naudojantys gėlą požeminį vandenį bendra jungtine teise,  galės ir toliau apsirūpinti geriamuoju vandeniu.  

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Teisinio reguliavimo neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Priimtos įstatymo projekto nuostatos neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Priimtos įstatymo projekto nuostatos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.

Siekiant inkorporuoti priimtą įstatymo projektą į teisinę sistemą, galiojančių įstatymų keisti, panaikinti ar priimti naujų nereikės.

 9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, sąvokų ir terminų įvertinimas.

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nepateikiama naujų sąvokų ir sąvokas įvardijančių terminų, todėl projektas nevertintinas Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

11. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, juos priimti turintys subjektai.

Įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti.

Įstatymui įgyvendinti papildomų lėšų nereikės.

 13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.

Reikšminiai įstatymų projektų žodžiai:  ,,leidimas nereikalingas‘‘ , ,, 50 m3 gėlo požeminio vandens per parą‘‘

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

Teikia:

Seimo nariai                                                                                               Viktoras Rinkevičius

                                                                                                                    Petras Nevulis