Projekto

lyginamasis variantas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS
BRANDUOLINĖS SAUGOS ĮSTATYMO NR. XI-1539 2, 3, 9, 11, 14, 17, 22, 25, 26, 27, 28, 30, 32, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 50 STRAIPSNIŲ, SEPTINTOJO SKYRIAUS PAVADINIMO IR 2 PRIEDO PAKEITIMO IR PAPILDYMO 341 IR
391 STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMAS

 

201  m.                            d. Nr.
Vilnius

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Branduolinė sauga visuma teisinių, organizacinių ir techninių priemonių ir branduolinės energetikos objektą eksploatuojančios organizacijos ar kitą veiklą su branduolinėmis ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagomis vykdančių asmenų ir (ar) jų darbuotojų kompetencijų, garantuojančių tinkamą branduolinės energetikos objektų eksploatavimo ar atitinkamos veiklos sąlygų užtikrinimą, branduolinių ir radiologinių avarijų išvengimą (prevenciją) ar jų padarinių sušvelninimą, įskaitant atitinkamas radiacinės saugos priemones, siekiant užtikrinti žmonių ir aplinkos apsaugą nuo žalingo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio.“

2 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 3 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) branduolinės saugos prioriteto organizacijų, vykdančių branduolinės energetikos srities veiklą ir kitą veiklą su branduolinėmis ir branduolinio kuro ciklo medžiagomis, vadyboje principas. Veiksmingas vadovavimas ir vadyba saugai užtikrinti turi būti sukurti ir palaikomi visų su branduolinės energetikos objektų veikla bei branduolinių ir branduolinio kuro ciklo medžiagų naudojimu ir kita veikla susijusių asmenų. Šių asmenų vadybos sistemos aukščiausias prioritetas turi būti branduolinės saugos užtikrinimas. Išteklių skyrimas saugai užtikrinti turi būti diferencijuojamas atsižvelgiant į proporcingas nagrinėjamo klausimo įtaką įtakai saugai;“.

3 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„9 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės kompetencija branduolinės saugos srityje

Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau – Vyriausybė):

1) įgyvendina valstybės politiką branduolinės saugos srityje;

2) ne rečiau kaip kartą per 10 metų organizuoja reguliarius nacionalinės branduolinės saugos teisinio reglamentavimo sistemos ir kompetentingų reglamentavimo institucijų veiklos įvertinimus ir paprašo atlikti atitinkamų nacionalinės branduolinės saugos teisinio reglamentavimo sistemos dalių ir (arba) institucijų padalinių tarptautinį ekspertinį įvertinimą, siekdama nuolat gerinti branduolinę saugą. Visų ekspertinių įvertinimų, kai jie būna parengti, rezultatai pateikiami Europos Sąjungos valstybėms narėms ir Europos Komisijai;

2) nustato nacionalinės branduolinės saugos reglamentavimo ir priežiūros sistemos, įskaitant ir kompetentingų reglamentavimo ir priežiūros institucijų, tarptautinio ekspertinio įvertinimo organizavimo tvarką;

3) atlieka kitas šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.

3) nustato branduolinės energetikos objektų reguliariųjų teminių branduolinės saugos vertinimų ir jų kolegialios ekspertinės tarpusavio peržiūros organizavimo tvarką;

4) nustato tarptautinio ekspertinio įvertinimo, įvykus branduolinei ar radiologinei avarijai branduolinės energetikos objekte Lietuvoje, organizavimo tvarką;

5) nustato informacijos teikimo Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai Branduolinės saugos konvencijos 5 straipsnyje nurodytų pranešimų ir kitų su šia konvencija susijusių dokumentų rengimui tvarką.

4 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 11 straipsnį nauju 9 punktu:

9) atlieka Branduolinės saugos konvencijos 8 straipsnio 1 dalyje nurodytos reguliuojančios institucijos funkcijas, koordinuoja šios konvencijos 2 skyriaus nuostatų įgyvendinimą bei rengia šios konvencijos 5 straipsnyje nurodytus pranešimus, kitus su šia konvencija susijusius dokumentus ir šioje konvencijoje nustatyta tvarka teikia pranešimus ir kitus dokumentus šios konvencijos susitariančiųjų šalių apžvalginiams susitikimams;“.

2. Buvusį 11 straipsnio 9 punktą laikyti 10 punktu.

5 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

Papildyti 14 straipsnį 4 dalimi:

4. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija turi bendradarbiauti su kaimynystėje esančių Europos Sąjungos valstybių branduolinės saugos valstybinės priežiūros institucijomis, inter alia, keisdamasi ir (arba) dalindamasi informacija apie branduolinės saugos užtikrinimą branduolinės energetikos objektuose, esančiuose Lietuvos Respublikoje ir šiose valstybėse.

6 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 17 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Branduolinės energetikos objektus eksploatuojančios organizacijos ir kiti licencijų ir (ar) leidimų turėtojai privalo:

1) užtikrinti aukštą organizacijos ir jos darbuotojų saugos kultūros lygį ir kompetenciją;

2) nuolat analizuoti branduolinės saugos būklę ir gerinti branduolinę saugą;

3) visais branduolinės energetikos objekto gyvavimo etapais atsižvelgti į žmogiškuosius veiksnius (žmogaus gebėjimus ir jų ribas);

4) turėti veiksmingą integruotą vadybos sistemą, kurioje būtų teikiamas deramas prioritetas branduolinei saugai.

2. Branduolinės energetikos objektus eksploatuojančios organizacijos ir kiti licencijų turėtojai privalo:

1) palaikyti saugos kultūros lygį, užtikrinantį neįprastųjų įvykių branduolinės energetikos objekte, kuriuos nulemia žmogaus veika, prevenciją, ir nuolat jį gerinti;

2) užtikrinti, kad organizacijoje dirbtų toks branduolinės saugos, radiacinės saugos, avarinės parengties, fizinės saugos ir tarptautinių branduolinio ginklo neplatinimo įsipareigojimų vykdymo sričių kompetentingų darbuotojų skaičius, jog būtų užtikrinta, kad organizacija veiklą vykdo ir yra pasirengusi reaguoti į branduolines ir radiologines avarijas bei branduolinius incidentus vadovaudamasi branduolinę, radiacinę ir fizinę saugą bei tarptautinių branduolinio ginklo neplatinimo įsipareigojimus reglamentuojančius teisės aktais ir branduolinės saugos normatyviniais techniniais dokumentais;

3) nuolat analizuoti branduolinės, radiacinės ir fizinės saugos būklę ir ją gerinti;

4) visais branduolinės energetikos objekto gyvavimo etapais atsižvelgti į žmogiškuosius veiksnius (žmogaus gebėjimus ir žmogaus gebėjimų ribas);

5) turėti integruotą vadybos sistemą, kurioje būtų teikiamas prioritetas branduolinei, radiacinei ir fizinei saugai;

6) įdiegti branduolinių ir radiologinių avarijų valdymo ir (ar) avarinės parengties procedūras ir parengti šių procedūrų aprašus, kuriais vadovaujantis būtų reaguojama į branduolines ir radiologines avarijas taip, kad būtų išvengiama jų radiologinių padarinių arba šie padariniai būtų sušvelninti;

7) užtikrinti, kad licencijų turėtojams paslaugas teikiantys, prekes tiekiantys ir darbus atliekantys asmenys ir šiems asmenims paslaugas teikiantys, prekes tiekiantys ir darbus atliekantys asmenys, kurių veikla gali daryti įtaką licencijos turėtojo vykdomos veiklos branduolinei, radiacinei ir fizinei saugai ar tarptautinių branduolinio ginklo neplatinimo įsipareigojimų vykdymui, turėtų tokius žmogiškuosius išteklius, įskaitant darbuotojų kompetenciją, kurie užtikrintų, kad jų įsipareigojimai galės būti įvykdyti ir jų veikla atitiks branduolinę, radiacinę ir fizinę saugą bei tarptautinių branduolinio ginklo neplatinimo įsipareigojimus reglamentuojančius teisės aktus ir branduolinės saugos normatyvinius techninius dokumentus;

8) įgyvendindami branduolinės saugos, radiacinės saugos ir fizinės saugos reikalavimus, nepažeisti darbuotojų saugos ir sveikatos, priešgaisrinės saugos, civilinės saugos ir aplinkos apsaugos, kibernetinio saugumo reikalavimų, nesusijusių su jonizuojančiosios spinduliuotės keliamu pavojumi, ir siekti visus šiuos reikalavimus įgyvendinti taip, kad jiems įgyvendinti skirtos priemonės būtų suderintos tarpusavyje;

9) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka teikti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai informaciją, reikalingą parengti Branduolinės saugos konvencijos 5 straipsnyje nurodytus pranešimus ir kitus su šia konvencija susijusius dokumentus.

7 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 22 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Bendra tos pačios rūšies licencija gali būti išduodama dėl kelių branduolinės energetikos objektų, jeigu jie yra numatyti viename bendrame projekte. Pareiškėjo prašymu atskiriems branduolinės (atominės) elektrinės energijos blokams gali būti išduodamos atskiros licencijos. Jei branduolinės energetikos objekto, dėl kurio yra išduota licencija, veikla dėl bendrų technologinių procesų yra susijusi su kitu branduolinės energetikos objektu (objektais), dėl šių branduolinės energetikos objektų taip pat gali būti išduodama bendra tos pačios rūšies licencija ir (arba) keičiama jau išduota licencija (licencijos).

2. Papildyti 22 straipsnį 31 dalimi:

31. Licencija, nurodyta šio straipsnio 1 dalies 6 punkte, nereikalinga, kai branduolinio kuro ciklo medžiagos vežamos nekontroliuojamose pakuotėse, nurodytose Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse, reglamentuojančiose pavojingų krovinių vežimą.

3. Papildyti 22 straipsnį 32 dalimi:

32. Licencija, nurodyta šio straipsnio 1 dalies 6 punkte, nereikalinga šio straipsnio 1 dalies 2–4 punktuose nurodytų licencijų turėtojams,  jei branduolinio kuro ciklo medžiagų, šio įstatymo 1 priede nurodytų branduolinių ir daliųjų medžiagų nustatytais kiekiais vežimas vykdomas kartu su šio straipsnio 1 dalies 2–4 punktuose nurodyta veikla šiam ūkio subjektui priklausančių branduolinės energetikos objektų aikštelėse ar jam priklausančiais ir jam priklausiančius branduolinės energetikos objektus jungiančiais keliais. Šiuo atveju šių medžiagų vežimas turi būti numatytas branduolinės energetikos objektų projektuose ir jo sauga pagrįsta saugą pagrindžiančiuose dokumentuose, teikiamuose šio straipsnio 1 dalies 2–4 punktuose nurodytoms licencijoms ir šio straipsnio 2 dalies 1 ar 2 punktuose nurodytiems leidimams gauti, kai pareiškėjas yra licencijos, nurodytos šio straipsnio 1 dalies 3 punkte, turėtojas.

4. Papildyti 22 straipsnį 33 dalimi:

33. Licencija, nurodyta šio straipsnio 1 dalies 6 punkte, nereikalinga šio straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodytos licencijos turėtojams, jei branduolinio kuro ciklo medžiagų, šio įstatymo 1 priede nurodytų branduolinių ir daliųjų medžiagų nustatytais kiekiais vežimas vykdomas kartu su šio straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodyta veikla ūkio subjekto teritorijoje ar jam priklausančiais ir ūkio subjekto teritorijas jungiančiais keliais. Šiuo atveju šių medžiagų vežimas turi būti numatytas ir jo sauga pagrįsta saugą pagrindžiančiuose dokumentuose, teikiamuose šio straipsnio 1 dalies 7 punkte nurodytai licencijai gauti.

5. Pakeisti 22 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Vykdyti veiklą, nurodytą šio straipsnio 1 dalies 1–7 punktuose, išskyrus šio straipsnio 31–33 dalyse nurodytus atvejus, be licencijos ir veiklą, nurodytą šio straipsnio 2 dalies 1–7 punktuose, be leidimo draudžiama.“

6. Pakeisti 22 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Licencijų ir leidimų, nurodytų šio straipsnio 1 ir 2 dalyse, išdavimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Pareiškėjo ar licencijos turėtojo prašymas išduoti bendrą tos pačios rūšies licenciją ir (arba) pakeisti išduotą licenciją (licencijas) nagrinėjamas Vyriausybės nustatyta tvarka.

8 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 25 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

„12. Atitinkamos licencijos Licencijos ir leidimai vykdyti šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2, 4 ir 5 punktuose nurodytą veiklą ir leidimai vykdyti šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose nurodytą veiklą išduodami tik tuo atveju, kai Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija įsitikina, kad aplinkos radiologinio monitoringo (stebėsenos) programa teisės aktų Aplinkos ministro nustatyta tvarka yra suderinta su Aplinkos ministerija ar jos įgaliota institucija ir maisto produktų, jų žaliavų bei geriamojo vandens radiologinės stebėsenos programa Sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka yra suderinta su Sveikatos apsaugos ministerija ar jos įgaliota institucija. Aplinkos ministerija ar jos įgaliota institucija ir Sveikatos apsaugos ministerija ar jos įgaliota institucija ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo praneša Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai apie sprendimus, susijusius su radiologinio monitoringo (stebėsenos) programos šių programų suderinimu, atnaujinimo (pakeitimo) suderinimu.“

2. Papildyti 25 straipsnį 171 dalimi:

171. Sprendimas dėl bendros licencijos išdavimo ir (ar) išduotos licencijos pakeitimo, siekiant turėti bendrą licenciją branduolinės energetikos objektams, kuriems tos pačios veiklos licencija yra išduota, priimamas per 30 kalendorinių dienų nuo prašymo gavimo. Jei kreipiamasi dėl bendros licencijos išdavimo ir kitos licencijos (licencijų) pakeitimo dėl branduolinės energetikos objektų, iš kurių bent vienam nėra išduota tos pačios rūšies licencija, sprendimas dėl licencijų išdavimo ir pakeitimo priimamas šio straipsnio 16 ir 17 dalyse nustatytais terminais.

3. Pakeisti 25 straipsnio 19 dalį ir ją išdėstyti taip:

„19. Laikoma, kad yra gauti visi tinkamai įforminti dokumentai, reikalingi sprendimui dėl licencijos išdavimo priimti, kai Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija gauna visus šio įstatymo 24 straipsnio 1 dalyje nurodytus dokumentus ir visus dokumentų pateikimo grafike nurodytus dokumentus, įskaitant šių dokumentų patikslinimą kaip nurodyta šio įstatymo 391 straipsnio 9 dalyje.“

9 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 26 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Sprendimas dėl leidimų, nurodytų šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 1, 2 ir 5 punktuose, išdavimo priimamas per 30 dienų nuo visų tinkamai įformintų dokumentų pateikimo gavimo dienos, išskyrus sprendimus dėl leidimų, nurodytų šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose, kai dėl jų kreipiasi šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytos licencijos turėtojas, kurie priimami per 4 mėnesius nuo visų tinkamai įformintų dokumentų gavimo dienos.“

2. Pakeisti 26 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Sprendimas dėl leidimų, nurodytų šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 3 punkte, išdavimo priimamas per 90 dienų nuo visų tinkamai įformintų dokumentų pateikimo gavimo dienos.

3. Pakeisti 26 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Sprendimas dėl leidimų, nurodytų šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 4 punkte, išdavimo priimamas per 60 dienų nuo visų tinkamai įformintų dokumentų pateikimo gavimo dienos.

4. Pakeisti 26 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:

„13. Laikoma, kad yra gauti visi tinkamai įforminti dokumentai, reikalingi sprendimui dėl leidimo išdavimo priimti, kai Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija gauna visus šio įstatymo 24 straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytus dokumentus, o dokumentų, šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytų licencijų turėtojų teikiamų šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 1 ar 2 punktuose nurodytiems leidimams gauti, atveju, įskaitant šių dokumentų patikslinimą kaip nurodyta šio įstatymo 391 straipsnio 9 dalyje.“

10 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas

3. Papildyti 27 straipsnį 31 dalimi:

31. Be šio straipsnio 3 dalyje nurodyto atvejo, licencijos galiojimas taip pat sustabdomas [UA1] šio įstatymo 32 straipsnio 75dalyje nurodytu atveju.

11 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 28 straipsnį 11 dalimi:

11. Be Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nurodytų pagrindų, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija gali atlikti neplaninius patikrinimus šiais atvejais:

1) įvykus neįprastajam įvykiui;

2) gavus informacijos apie ūkio subjekto ar kitų asmenų, veikiančių branduolinės energetikos sektoriuje, patirtį, jei tokia informacija kelia pagrįstų įtarimų, kad ūkio subjektui vykdant veiklą gali įvykti neįprastasis įvykis;

3) kai patikrinimas yra atliekamas atsižvelgiant į ūkio subjekto nusistatytą vykdomos veiklos tvarkaraštį, kai, atsižvelgiant į šį tvarkaraštį, nėra galimybių ūkio subjektą informuoti apie patikrinimą Viešojo administravimo įstatyme nurodytais ūkio subjekto informavimo apie planinį patikrinimą terminais.

2. Papildyti 28 straipsnį 12 dalimi:

12. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ūkio subjektą informuoja apie neplaninį jo veiklos patikrinimą Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos tvirtinamose neplaninių patikrinimų taisyklėse nurodytu terminu, kuris negali būti ilgesnis nei 10 darbo dienų ir trumpesnis nei 1 valanda, jei atsižvelgiant į patikrinimo tikslą tokiems patikrinimams ūkio subjektas turėtų pasiruošti iš anksto.

12 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Branduolinės energetikos srities veiklos, kitos veiklos su branduolinėmis ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagomis branduolinės saugos analizę ir pagrindimą turi atlikti pareiškėjas arba licencijos turėtojas, o saugos analizę ir pagrindimą branduolinės (atominės) elektrinės statybos vietos (aikštelės) vertinimo metu – branduolinės energetikos objekto projektą įgyvendinantys asmenys. Branduolinės saugos analizės ir pagrindimo rezultatai įforminami branduolinę saugą pagrindžiančiuose dokumentuose, kuriems reikalavimus nustato Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, vadovaudamasi principu, jog, saugos analizės ir pagrindimo apimtis ir išsamumas turi būti proporcingi konkretaus branduolinės energetikos objekto ar veiklos su branduolinėmis ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagomis keliamo pavojaus galimam dydžiui, pobūdžiui ir šio pavojaus pasireiškimo tikimybei, taip pat turi būti proporcingi su konkretaus branduolinės energetikos objekto statybos vieta (aikštele) susijusių pavojų galimiems dydžiams, pobūdžiui ir šių pavojų pasireiškimo tikimybei, nustatytuose šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose. Branduolinės saugos analizės ir pagrindimo rezultatai turi būti nepriklausomai patikrinti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko nustatyta tvarka. Už šio nepriklausomo patikrinimo atlikimą atsakingas yra pareiškėjas arba licencijos turėtojas, o branduolinės (atominės) elektrinės statybos vietos (aikštelės) vertinimo atveju – branduolinės energetikos objekto projektą įgyvendinantys asmenys.“

13 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 32 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Ne rečiau kaip kas 10 metų po šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 4 punkte nurodyto leidimo išdavimo licencijos turėtojas privalo atlikti periodinę saugos analizę ir pagrindimą ir parengti periodinę saugos vertinimo ataskaitą, kurią turi pateikti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijai peržiūrėti ir įvertinti. Tai atlikus, Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą dėl šios ataskaitos suderinimo. Periodinės saugos analizės ir pagrindimo metu turi būti nustatyta, ar, atsižvelgiant į teisinio reglamentavimo ir branduolinės energetikos objekto statybos vietos (aikštelės) ir (arba) jos aplinkos pasikeitimus, į konstrukcijų, sistemų ir komponentų senėjimą ir kitus saugai galinčius turėti įtakos veiksnius, yra užtikrinama, kad branduolinės energetikos objektas atitinka jo projektą, teisės aktų ir branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų reikalavimus. Jeigu nustatomi neatitikimai, licencijos turėtojas turi parengti ir įgyvendinti būtinas koreguojančias priemones, užtikrinančias branduolinės energetikos objekto atitiktį jo projektui, taip pat teisės aktų ir branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų reikalavimų tinkamą vykdymą. Periodinės saugos analizės ir pagrindimo metu taip pat nustatoma, ar radionuklidų išmetimai, jų aktyvumas, išmetimo keliai, būdai ar taškai atitinka nustatytuosius radionuklidų išmetimo į aplinką plane, ir kartu su periodine saugos vertinimo ataskaita pateikiamas atnaujintas radionuklidų išmetimo į aplinką planas. Periodinės saugos analizės ir pagrindimo atlikimo reikalavimus nustato Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas. Branduolinės energetikos objektus eksploatuojantys licencijos turėtojai periodiškumu, nurodytu šio straipsnio 71 dalyje, turi atlikti šių objektų periodinę saugos analizę ir pagrindimą ir parengti periodinio saugos vertinimo ataskaitą. Periodinė saugos analizė ir pagrindimas turi būti atliekamas ir periodinio saugos vertinimo ataskaita turi būti parengta vadovaujantis šiomis nuostatomis:

1) periodinės saugos analizės ir pagrindimo metu turi būti nustatyta, ar, atsižvelgiant į branduolinės energetikos objekto aikštelės ir (arba) jos aplinkos pasikeitimus, į konstrukcijų, sistemų ir komponentų senėjimą ir kitus saugai galinčius turėti įtakos veiksnius, yra užtikrinama, kad branduolinės energetikos objektas atitinka ir iki kito periodinės saugos analizės ir pagrindimo atlikimo atitiks jo projektą, teisės aktų, reglamentuojančių branduolinės energetikos objektų branduolinę, radiacinę ir fizinę saugą bei avarinę parengtį, ir branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų reikalavimus. Jeigu periodinės saugos analizės ir pagrindimo metu nustatoma esamų ar iki kitos periodinės saugos analizės ataskaitos pateikimo galinčių atsirasti neatitikčių branduolinės energetikos objekto projektui, periodinės saugos analizės ir pagrindimo metu galiojantiems teisės aktams, reglamentuojantiems branduolinės energetikos objektų branduolinę, radiacinę ir fizinę saugą bei avarinę parengtį, ar branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų reikalavimams, licencijos turėtojas turi nustatyti koreguojančias priemones šioms neatitiktims pašalinti. Šios priemonės ir jų įvykdymo terminai turi būti nurodyti periodinio saugos vertinimo ataskaitoje;

2) periodinės saugos analizės ir pagrindimo metu licencijos turėtojas turi išanalizuoti naujausių mokslinių tyrimų rezultatus, tarptautinių branduolinės saugos standartų pokyčius bei pažangią tarptautinę praktiką, taip pat turi įvertinti savo ir kitų asmenų, veikiančių branduolinės energetikos sektoriuje, patirties analizės rezultatus. Jei atsižvelgiant į šios analizės ir įvertinimo rezultatus nustatyta sričių, kuriose galima pagerinti branduolinę, radiacinę ir fizinę saugą bei avarinę parengtį, licencijos turėtojas turi nustatyti  saugos gerinimo priemones. Šios saugos gerinimo priemonės ir jų įgyvendinimo terminai turi būti nurodyti periodinio saugos vertinimo ataskaitoje. Šios saugos gerinimo priemonės turi atitikti pasitvirtinusią inžinerinę praktiką;

3) periodinės saugos analizės ir pagrindimo metu turi būti nustatyta, ar į aplinką išmetami radionuklidai, jų aktyvumas, išmetimo keliai, būdai ar taškai atitinka nustatytuosius radionuklidų išmetimo į aplinką plane, ir, tuo atveju jei nustatoma neatitiktis, kartu su periodinio saugos vertinimo ataskaita pateikiamas atnaujintas radionuklidų išmetimo į aplinką planas;

4) periodinio saugos vertinimo ataskaitoje, vadovaujantis šio straipsnio 71 dalimi, turi būti nurodytas terminas, iki kurio turi būti atlikta kita periodinė saugos analizė ir pagrindimas.

2. Papildyti 32 straipsnį 71 dalimi:

71. Branduolinės energetikos objekto periodinė saugos analizė ir pagrindimas turi būti atliktas ir periodinio saugos vertinimo ataskaita pateikta Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijai suderinti:

1) ne rečiau kaip kas 10 metų po šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 4 punkte nurodyto leidimo išdavimo, išskyrus šios dalies 2 ir 3 punktuose nurodytus atvejus;

2) ne rečiau kaip kas 10 metų nuo branduolinės energetikos objekto pirmosios periodinio saugos vertinimo ataskaitos suderinimo su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija dienos, jei licencija eksploatuoti vertinamą branduolinės energetikos objektą išduota anksčiau nei 2011 m. spalio 1 d.;

3) iki 2020 m. gruodžio 29 d. ir ne rečiau kaip kas 10 metų skaičiuojant nuo šios datos, jei branduolinės energetikos objekto pirmoji periodinio saugos vertinimo ataskaita nebuvo pateikta Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai suderinti iki 2017 m. rugpjūčio 15 d.

3. Papildyti 32 straipsnį 72 dalimi:

72. Branduolinės energetikos objektų branduolinės, radiacinės ir fizinės saugos bei avarinės parengties reikalavimus, taikomus atliekant periodinę saugos analizę ir pagrindimą, kiek jie nereglamentuoti šio straipsnio 7 dalyje, nustato Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija.

4. Papildyti 32 straipsnį 73 dalimi:

73. Jei branduolinės energetikos objekto periodinio saugos vertinimo ataskaita nėra pateikta Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijai suderinti terminais, nurodytais šio straipsnio 71 dalyje, ankstesnėje periodinio saugos vertinimo ataskaitoje vadovaujantis šio straipsnio 7 dalies 4 punktu arba šio straipsnio 78 dalyje, Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas:

1) įspėja licencijos turėtoją apie galimą licencijos sustabdymą dėl periodinio saugos vertinimo ataskaitos nepateikimo;

2) nurodo pateikti periodinio saugos vertinimo ataskaitą suderinti ir nustato vienerių metų terminą, skaičiuojamą nuo šio sprendimo gavimo dienos, per kurį licencijos turėtojas turi pateikti periodinio saugos vertinimo ataskaitą suderinti;

3) nurodo sustabdyti branduolinės energetikos objekto, dėl kurio periodinė saugos vertinimo ataskaita nepateikta, eksploatavimą ir nurodo sustabdymo terminą.

5. Papildyti 32 straipsnį 74 dalimi:

74. Šio straipsnio 73 dalies 1–3 punktuose nurodytus sprendimus Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima ir pateikia licencijos turėtojui raštu per 5 darbo dienas nuo periodinio saugos vertinimo ataskaitos pateikimo termino, nurodyto šio straipsnio 71 dalyje, ankstesnėje periodinio saugos vertinimo ataskaitoje vadovaujantis šio straipsnio 7 dalies 4 punktu arba šio straipsnio 78 dalyje, pabaigos.

6. Papildyti 32 straipsnį 75 dalimi:

75. Licencijos galiojimas sustabdomas, jei per šio straipsnio 73 dalies 2 punkte nurodytą terminą periodinio saugos vertinimo ataskaita Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai suderinti nebuvo pateikta. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą panaikinti licencijos galiojimo sustabdymą ir branduolinės energetikos objekto eksploatavimo sustabdymą po to, kai su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija yra suderinta periodinio saugos vertinimo ataskaita.

7. Papildyti 32 straipsnį 76 dalimi:

76. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą nesuderinti periodinio saugos vertinimo ataskaitos, jei ji neatitinka šio įstatymo, Branduolinės energijos įstatymo, Radiacinės saugos įstatymo, Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo ir branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų nuostatų ir (ar) joje pateikta informacija neatitinka faktinių aplinkybių. Sprendimas dėl periodinio saugos vertinimo ataskaitos suderinimo įforminamas Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko įsakymu.

8. Papildyti 32 straipsnį 77 dalimi:

77. Jei Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą nesuderinti periodinio saugos vertinimo ataskaitos, jis nurodo sustabdyti šioje ataskaitoje vertinamų branduolinės energetikos objektų eksploatavimą arba nurodo sustabdyti atskirus technologinius procesus, vykdomus šiame objekte, nurodant eksploatavimo ar technologinių procesų sustabdymo terminus, jei tai būtina siekiant išvengti žalingo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio branduolinės energetikos objekto darbuotojams, gyventojams, jų turtui ir (arba) aplinkai. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą panaikinti šį sprendimą po to, kai yra suderinta periodinio saugos vertinimo ataskaita.

9. Papildyti 32 straipsnį 78 dalimi:

78. Jei Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas priima sprendimą nesuderinti periodinio saugos vertinimo ataskaitos, licencijos turėtojas atsižvelgdamas į nesuderinimo motyvus ne vėliau nei per vienerius metus nuo sprendimo nesuderinti periodinio saugos vertinimo ataskaitos gavimo dienos turi pakartotinai atlikti periodinę saugos analizę ir pagrindimą bei pateikti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijai suderinti naują periodinio saugos vertinimo ataskaitą.

10. Papildyti 32 straipsnį 79 dalimi:

79. Neįgyvendinus koreguojančių priemonių, nurodytų periodinio saugos vertinimo ataskaitoje vadovaujantis šio straipsnio 7 dalies 1 punktu, šioje ataskaitoje nustatytais terminais, taikomos administracinio poveikio priemonės šio įstatymo 6 straipsnio nustatyta tvarka.

12. Pripažinti netekusia galios 32 straipsnio 11 dalį.

11. Nuolatiniam branduolinės saugos vertinimui branduolinės energetikos objekto eksploatavimo ar kitos su branduolinėmis ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagomis susijusios veiklos vykdymo metu licencijų turėtojai turi pateikti reguliarias saugos analizės ir pagrindimo ataskaitas. Jų pateikimo tvarką nustato Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas.

14 straipsnis. Septintojo skyriaus pavadinimo pakeitimas

Pakeisti septintojo skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„SEPTINTASIS SKYRIUS
BRANDUOLINIŲ IR RADIOLOGINIŲ AVARIJŲ IR BRANDUOLINIŲ INCIDENTŲ PREVENCIJA IR AVARINĖ PARENGTIS BRANDUOLINIŲ IR RADIOLOGINIŲ AVARIJŲ, BRANDUOLINIŲ INCIDENTŲ IR KITŲ NEĮPRASTŲJŲ ĮVYKIŲ PREVENCIJA, VALDYMAS IR AVARINĖ PARENGTIS“.

 

15 straipsnis. Įstatymo papildymas 341 straipsniu

Papildyti įstatymą 341 straipsniu:

341 straipsnis. Branduolinių ir radiologinių avarijų padarinių apribojimas

1. Licencijos turėtojas turi užtikrinti, kad branduolinės energetikos objekte būtų išvengta branduolinių ir radiologinių avarijų, kurios nulemtų tokius radionuklidų išmetimus į aplinką, kuriems įvykus:

1) nebūtų spėta pritaikyti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro tvirtinamuose teisės aktuose nustatytų gyventojų apsaugomųjų veiksmų;

2) Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro tvirtinamuose teisės aktuose nustatyti gyventojų apsaugomieji veiksmai būtų taikomi didelėje teritorijoje ir (arba) labai ilgai.

2. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, tvirtindama teisės aktus, reglamentuojančius branduolinės energetikos objektų statybos vietos (aikštelės) vertinimą, branduolinės energetikos objektų statybą, projektavimą, pripažinimą tinkamais eksploatuoti, eksploatavimą ir eksploatavimo nutraukimą, nustato šio straipsnio 1 dalyje nurodyto tikslo įgyvendinimo kriterijus bei techninius reikalavimus  šio tikslo įgyvendinimo būdams. Tvirtindama šiuos teisės aktus Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija turi atsižvelgti į Europos branduolinės saugos reguliavimo institucijų grupės, Vakarų Europos šalių branduolinės saugos reguliavimo institucijų asociacijos  paskelbtus leidinius ir TATENA nustatytus saugos reikalavimus.

3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas tikslas turi būti pasiektas:

1) kituose nei radioaktyviųjų atliekų atliekynai branduolinės energetikos objektuose , kuriems šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 arba 2 punkte nustatyta licencija yra išduota po 2014 m. rugpjūčio 14 d.;[UA2] 

2) radioaktyviųjų atliekų atliekynuose, kuriems paraiška šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 arba 2 punkte nustatytai licencijai gauti pateikta po [UA3] 2017 m. rugpjūčio 14 d.

4. Kitiems nei šio straipsnio 3 dalyje nurodytiems branduolinės energetikos objektams šio straipsnio 1 dalyje nurodytas tikslas turi būti taikomas analizuojant ir gerinant branduolinės, radiacinės ir fizinės saugos būklę ir atliekant periodinę saugos analizę ir pagrindimą.

16 straipsnis. 35 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 35 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„35 straipsnis. Branduolinių ir radiologinių avarijų ir branduolinių incidentų prevencija, valdymas ir jų padarinių sušvelninimas

1. Projektuojant branduolinės energetikos objektus, pripažįstant tinkamais eksploatuoti ir eksploatuojant branduolinės energetikos objektus, siekiant išvengti branduolinių ir radiologinių avarijų ir branduolinių incidentų ar sušvelninti jų padarinius, turi būti taikomas pakopinės apsaugos principas, reiškiantis, kad turi būti sudarytas daugiau nei vienas fizinis barjeras radionuklidams sulaikyti ir (ar) jonizuojančiajai spinduliuotei nuslopinti bei numatytos techninės ir (ar) organizacinės priemonės šių barjerų vientisumui užtikrinti ir žalingą jonizuojančiosios spinduliuotės poveikį švelninančios techninės ir (ar) organizacinės priemonės, taikomos tuo atveju, jei šie barjerai suirtų ar sumažėtų jų veiksmingumas. Pakopinės apsaugos principo taikymo reikalavimus nustato Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija.

2. Technologijos, naudojamos projektuojant ir statant branduolinės energetikos objektą turi atitikti pasitvirtinusią inžinerinę praktiką – technologijos turi būti pagrįstos patirtimi, arba jų tinkamumas būtų nustatytas bandymais ar analize. Pasitvirtinusios inžinerinės praktikos taikymo reikalavimus nustato Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija.

3. Parenkant branduolinės energetikos objekto statybos vietą (aikštelę), projektuojant, statant, pripažįstant tinkamu eksploatuoti, eksploatuojant branduolinės energetikos objektą bei vykdant branduolinės energetikos objekto eksploatavimo nutraukimą turi būti užtikrinta, jog panaudojant projektinius sprendinius, technines ir organizacines priemones bus siekiama šiame objekte išvengti branduolinių ir radiologinių avarijų bei branduolinių incidentų. Su branduolinių ir radiologinių avarijų bei branduolinių incidentų prevencija susijusius branduolinės energetikos objektų projektavimo, statybos, pripažinimo tikimumu eksploatuoti, eksploatavimo ir eksploatavimo nutraukimo reikalavimus ir branduolinės saugos vertinimo kriterijus nustato Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija.

4. Branduolinės energetikos objektuose turi būti įdiegtos techninės ir organizacinės priemonės branduolinėms ir radiologinėms avarijoms šiuose objektuose valdyti ir šių avarijų padariniams apriboti. Branduolinėms ir radiologinėms avarijoms valdyti bei šių avarijų padariniams apriboti skirtų techninių bei organizacinių priemonių reikalavimus nustato Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija.

5. Licencijos turėtojas visais branduolinės energetikos objekto gyvavimo etapais arba atitinkamos kitos branduolinės energetikos srities veiklos vykdymo laikotarpiu, siekdamas užkirsti kelią branduolinėms ir (ar) radiologinėms avarijoms, branduoliniams incidentams ir kitiems neįprastiesiems įvykiams, išvengti jų pasikartojimo ir užtikrinti saugą branduolinės energetikos srityje bei toliau ją gerinti, Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko nustatyta tvarka privalo nuolat analizuoti savo ir kitų asmenų, veikiančių branduolinės energetikos sektoriuje, patirtį, ja dalytis ir imtis būtinų prevencinių ir (ar) koreguojančių priemonių, užtikrinančių branduolinės saugos reikalavimų tinkamą vykdymą.“

17 straipsnis. 36 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 36 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Licencijų ir leidimų turėtojai privalo nedelsdami pranešti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai apie įvykusias branduolines ir radiologines avarijas, branduolinius incidentus ir kitus neįprastuosius įvykius. Pranešimų perdavimo tvarką nustato Valstybinės Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcijos inspekcija viršininkas.“

18 straipsnis. 38 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 38 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymu, turi būti parengtas ir reguliariai tikslinamas valstybinis gyventojų apsaugos planas branduolinės ar radiologinės avarijos atveju. Šiame plane turi būti numatomos priemonės apsaugoti Lietuvos Respublikos gyventojus, jų turtą ir aplinką nuo branduolinės ar radiologinės avarijos branduolinės energetikos objektuose ir jos sukeliamų radiologinių padarinių, nesvarbu, ar radiologinio pavojaus šaltinis yra Lietuvos Respublikoje, ar už jos ribų.“

2. Pakeisti 38 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Rengiant šio straipsnio 1 dalyje nurodytą planą, turi dalyvauti kompetentingos valstybės ir savivaldybių institucijos ministerijos ir (ar) jų įgaliotos institucijos bei savivaldybių institucijos, kurios pagal kompetenciją vykdys civilinės saugos funkcijas rengiantis, gresiant ar įvykus branduolinei ar radiologinei avarijai branduolinės energetikos objektuose, jas likviduojant ar šalinant jų padarinius, ir atitinkamų šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytų licencijų turėtojai. Licencijų turėtojai ar pareiškėjai turi teikti visą reikiamą informaciją apie galimas avarijas branduolinės energetikos objekte ir jų padarinius. Atitinkamus sprendimus teisės aktų nustatyta tvarka priima įgaliotos valstybės ir (ar) savivaldybių institucijos.

3. Papildyti 38 straipsnį nauja 3 dalimi:

3. Vadovaudamasi licencijos turėtojų Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo nustatyta tvarka atliktomis Lietuvos Respublikos teritorijoje esančių branduolinės energetikos objektų branduolinių ir radiologinių avarijų padarinių analizėmis ir duomenimis apie kaimyninių valstybių branduolinės energetikos objektus, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija atlieka branduolinės energetikos objektų keliamo pavojaus Lietuvos Respublikai branduolinių ir radiologinių avarijų atveju įvertinimą, reikalingą valstybiniam gyventojų apsaugos planui branduolinės ar radiologinės avarijos atveju parengti.

4. 38 straipsnio 3–7 dalis laikyti 4–8 dalimis.

5. Pakeisti 38 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

34. Įvykus branduolinei ar radiologinei avarijai ar branduoliniam incidentui, atitinkamos šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2–5 punktuose nurodytos licencijos turėtojas turi dalyvauti vykdant valstybinį gyventojų apsaugos planą branduolinės ar radiologinės avarijos atveju, teikti reikiamą šiame plane nurodytą informaciją šiame plane nurodytoms institucijoms.“

6. Pakeisti 38 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

45. Avarinės parengties planai turi būti parengti visuose branduolinės energetikos objektuose ir galioti (su atitinkamais pakeitimais) iki šių objektų eksploatavimo nutraukimo pabaigos, išskyrus radioaktyviųjų atliekų atliekynus, kurių avarinės parengties planai turi galioti iki uždarytų radioaktyviųjų atliekų atliekynų priežiūros pabaigos. Šie planai turi būti ne rečiau kaip kartą per metus išbandomi rengiant mokymus ir pratybas. Valstybinės Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcijos inspekcija viršininkas nustato specialiuosius reikalavimus avarinei parengčiai ir derina avarinės parengties planus. Branduolinės energetikos objektų avarinės parengties planus tvirtina licencijos turėtojas.“

7. Pakeisti 38 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

78. Pareiškėjas, siekiantis gauti šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytą licenciją, ir licencijos turėtojas, siekiantis gauti šio įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose nurodytus leidimus, turi patvirtinti pateikti informaciją, patvirtinančią, kad avarinės parengties planai yra tinkamai išbandyti. Šių bandymų tvarką nustato Valstybinės Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcijos inspekcija viršininkas.“

8. Papildyti 38 straipsnį 9 dalimi:

9. Šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2–4 punktuose nurodytų licencijų turėtojai, parengę ar patikslinę branduolinės energetikos objekto galutinį avarinės parengties planą, ir 22 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos licencijos turėtojai, parengę ar patikslinę avarinės parengties planą, per 30 dienų nuo jų parengimo ar patikslinimo privalo informuoti šio objekto sanitarinės apsaugos zonoje veiklą vykdančius ūkio subjektus apie branduolinės energetikos objekto avarinės parengties plane numatytas priemones, galinčias turėti įtakos įprastinėms jų veiklos sąlygoms.

19 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 39 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„39 straipsnis. Visuomenės informavimo Informacijos teikimo visuomenei ir kitiems suinteresuotiems asmenims privalomumas

1. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ir šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje nurodytų licencijų turėtojai suinteresuotiems asmenims jų prašymu arba savo iniciatyva teikia turimą su branduoline, radiacine ir fizine sauga bei su tarptautiniais branduolinio ginklo neplatinimo įsipareigojimais susijusią informaciją, jei ši informacija nėra pripažįstama kaip neteiktina šio įstatymo 391 straipsnio 10 dalyje arba kituose įstatymuose nurodytais pagrindais. Kai yra suinteresuoto asmens prašymas, informacija turi būti pateikiama ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos, išskyrus šio straipsnio 4 ir 6[UA4]  dalyje nurodytus atvejus. Jeigu prašoma daug ar sudėtingos informacijos, šis terminas gali būti pratęsiamas dar iki 20 darbo dienų ir apie tai ne vėliau kaip kitą darbo dieną raštu pranešama prašymą pateikusiam asmeniui ir nurodomos termino pratęsimo priežastys. Jeigu pateikęs prašymą asmuo paprašo patikslinti ar papildyti prašymą, tai informacijos pateikimo terminas skaičiuojamas nuo patikslinto ar papildyto prašymo gavimo dienos.

12. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ir šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje nurodytų licencijų turėtojai privalo informuoti valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, visuomenę, taip pat kitus  ir asmenis, kurių ūkinė komercinė veikla yra tiesiogiai susijusi su atitinkamo licencijos turėtojo licencijų turėtojų vykdoma licencijuojama veikla, apie branduolinės, radiacinės ir fizinės saugos užtikrinimo būklę ne rečiau kaip kartą per metus visuomenės informavimo priemonėse ir (ar) savo interneto svetainėje viešai paskelbdami informaciją apie savo veiklą, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatomis. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija taip pat ne rečiau kaip kartą per trejus metus organizuoja susitikimus su savivaldybių institucijomis, įstaigomis, visuomene ir kitais asmenimis branduolinės energetikos objekto kaimynystėje, siekdama juos informuoti apie šio objekto branduolinės, radiacinės ir fizinės saugos būklę. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ne rečiau kaip kartą per metus visuomenės informavimo priemonėse ir (ar) savo interneto svetainėje paskelbia skelbia viešus pranešimus apie branduolinės saugos reikalavimų vykdymo priežiūros ūkio subjektų, kurių veiklos priežiūrą vadovaujantis šiuo ir kitais įstatymais vykdo Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, veiklos priežiūros vykdymo rezultatus.

3. Šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos licencijos turėtojai ir 2 dalies 1, 2 ir 4 punktuose nurodytų leidimų turėtojai turi pateikti savo darbuotojams, kitiems asmenims, teisėtai esantiems branduolinės energetikos objekto aikštelėje, šią informaciją apie esamas branduolinės energetikos objekto eksploatavimo sąlygas ir esamų branduolinės energetikos objekto eksploatavimo sąlygų atitiktį normalaus eksploatavimo sąlygoms:

1) informaciją apie radiologines sąlygas branduolinės energetikos objekto aikštelėje bei patalpose, kuriose numatoma, kad šie asmenys dirbs ar lankysis, ir (ar) jų atitiktį teisės aktų bei branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų, reglamentuojančių radiacinę saugą branduolinės energetikos objektuose, reikalavimams;

2) informaciją apie esamus nukrypimus nuo normalaus eksploatavimo sąlygų, jei jie gali turėti įtakos šių asmenų sveikatai.

4. Šio straipsnio 3 dalyje nurodyta informacija turi būti pateikta šio straipsnio 3 dalyje nurodytiems asmenims arba šiems asmenims turi būti sudaryta galimybė su tokia informacija susipažinti kiekvieną kartą prieš jiems patenkant į branduolinės energetikos objekto aikštelę.

5. Šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos licencijos turėtojai ir 2 dalies 1, 2 ir 4 punktuose nurodytų leidimų turėtojai turi pateikti visuomenei šią informaciją apie esamas branduolinės energetikos objekto eksploatavimo sąlygas ir jų atitiktį normalaus eksploatavimo sąlygoms:

1) radiologines sąlygas branduolinės energetikos objekto aikštelėje bei objekte ir (ar) jų atitiktį teisės aktų bei branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų, reglamentuojančių radiacinę saugą branduolinės energetikos objektuose, reikalavimams;

2) radionuklidų išmetimą į aplinką iš branduolinės energetikos objekto ir (ar) šio išmetimo atitiktį teisės aktų bei branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų, reglamentuojančių leistiną radionuklidų išmetimą į aplinką iš branduolinės energetikos objektų, reikalavimams;

3) esamus nukrypimus nuo normalaus eksploatavimo sąlygų, jei jie gali kelti pavojų žmonių sveikatai ir saugumui, jų turtui ir aplinkai.

6. Šio straipsnio 5 dalyje nurodyta informacija turi būti paskelbta visuomenės informavimo priemonėse ir (ar) šio straipsnio 5 dalyje nurodyto licencijos ar leidimo turėtojo interneto svetainėje. Kai yra suinteresuoto asmens prašymas, informacija turi būti pateikta ne vėliau nei per vieną darbo dieną gavus prašymą ją pateikti.[UA5] 

20 straipsnis. Įstatymo papildymas 391 straipsniu

Papildyti įstatymą 391 straipsniu:

391 straipsnis. Visuomenės dalyvavimas sprendimų branduolinės energetikos srityje priėmime

1. Visuomenė, kuri šiame straipsnyje suprantama kaip vienas arba daugiau fizinių ir (ar) juridinių asmenų, jų asociacijos, organizacijos arba grupės, turi teisę šiame straipsnyje nurodyta tvarka dalyvauti priimant šiuos sprendimus branduolinės energetikos srityje:

1) sprendimus dėl branduolinės energetikos objektų statybos vietos (aikštelės) vertinimo ataskaitos suderinimo;

2) sprendimus dėl šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytų licencijų išdavimo;

3) sprendimus dėl leidimų, nurodytų 22 straipsnio 2 dalies 1 punkte, išdavimo 22 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytų licencijų turėtojams;

4) sprendimus dėl leidimų, nurodytų 22 straipsnio 2 dalies 2 punkte, išdavimo 22 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytų licencijų turėtojams.

2. Dėl kitų Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos ir kitų institucijų ar įstaigų sprendimų, priimamų vadovaujantis šiuo įstatymu, Branduolinės energijos įstatymu ir Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymu, visuomenė turi teisę gauti informaciją vadovaudamasi kitais valstybės institucijų informacijos teikimą reglamentuojančiais teisės aktais, tačiau teikiant informaciją dėl tokių sprendimų mutatis mutandis taikomi šio straipsnio 10 ir 11 dalyse nurodyti apribojimai.

3. Visuomenės dalyvavimo priimant sprendimus branduolinės energetikos srityje procesą sudaro:

1) informacijos teikimas visuomenei apie šio straipsnio 1 dalyje nurodytų procesų pradžią;

2) visuomenės susipažinimas su šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems sprendimams priimti reikalingais dokumentais;

3) visuomenės susipažinimas su šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sprendimų projektais;

4) visuomenės komentarų, informacijos, analizių arba nuomonių (toliau – pasiūlymai) teikimas šios dalies 2 punkte nurodytiems dokumentams ir 3 punkte nurodytų sprendimų projektams;

5) šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems sprendimams priimti reikalingų dokumentų arba šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sprendimų galutinių projektų viešas svarstymas.

4. Visuomenė turi teisę susipažinti su šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems sprendimams priimti reikalingais dokumentais, išskyrus dokumentus ir juose esančią informaciją, kurią teikti draudžia įstatymai, ir pateikti pasiūlymus ūkio subjektui per 1 mėnesį po informacijos visuomenei pateikimo apie šio straipsnio 1 dalyje nurodytų procesų pradžią. Šį supažindinimą organizuoja ūkio subjektas šio straipsnio 9 dalyje nurodyta tvarka. Savivaldybės, kurios teritorijoje planuojama vykdyti su šio straipsnio 1 dalyje nurodytais sprendimais susijusi veikla, institucija ūkio subjektui jo prašymu neatlygintinai suteikia patalpas, reikalingas ūkio subjektui įgyvendinti visuomenės supažindinimo su šioje dalyje nurodytais dokumentais pareigą.

5. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija viešai informuoja apie tai, kad yra parengtas sprendimo, nurodyto šio straipsnio 1 dalyje, projektas ir leidžia su šiuo projektu ir dokumentais, pateiktais sprendimui priimti, susipažinti ir raštu pateikti dėl jo pasiūlymus ne vėliau nei likus:

1) 3 mėnesiams iki šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytiems sprendimams priimti 32 straipsnio 15 dalyje nustatyto termino pabaigos;

2) 5 mėnesiams iki sprendimams dėl šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1–4 punkte nurodytų licencijų priimti šio įstatymo 25 straipsnio 16 dalyje nustatyto termino pabaigos;

3) 5 mėnesiams iki sprendimui dėl šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos licencijos priimti šio įstatymo 25 straipsnio 17 dalyje nustatyto termino pabaigos;

4) 2 mėnesiams iki šio straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktuose nurodytiems sprendimams priimti, kai dėl jų kreipiasi šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytos licencijos turėtojas, 26 straipsnio 7 dalyje nustatyto termino pabaigos.

6. Visuomenė turi teisę susipažinti su sprendimo projektu ir raštu pateikti pasiūlymus Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai:

1) dėl šio straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytų sprendimų projektų – per 2 mėnesius nuo šio straipsnio 5 dalyje nurodyto informavimo;

2) dėl šio straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktuose nurodytų sprendimų projektų – per 1 mėnesį nuo šio straipsnio 5 dalyje nurodyto informavimo.

7. Visi visuomenės pateikti pasiūlymai turi būti įvertinti. Informaciją dėl to, kaip yra įvertinti pasiūlymai, kartu nurodant ir argumentus, jeigu į pasiūlymus nebuvo atsižvelgta arba atsižvelgta iš dalies, ūkio subjektas visuomenės atstovams, pateikusiems pasiūlymus ūkio subjektui, pateikia raštu, o Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija paskelbia kartu su galutiniu sprendimu.

8. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems sprendimams priimti reikalingų dokumentų ir šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sprendimų galutinių projektų viešas svarstymas nėra privalomas. Viešas svarstymas gali būti organizuojamas ūkio subjekto (dėl šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems sprendimams priimti reikalingų dokumentų) ar Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (dėl šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sprendimų galutinių projektų) iniciatyva, esant dideliam pasiūlymų kiekiui, siekiant suteikti visuomenei galimybę efektyviau bei operatyviau susipažinti su informaciją, susijusia su šio straipsnio 1 dalyje nurodytais sprendimais. Viešo svarstymo metu pristatomas šioje dalyje nurodytų dokumentų turinys, aptariami gauti pasiūlymai, paaiškinama, kodėl į kokius pasiūlymus bus neatsižvelgiama, išklausomi papildomi pasiūlymai. Viešas svarstymas organizuojamas jį inicijavusio subjekto lėšomis.

9. Visuomenės dalyvavimo sprendimų priėmime branduolinės energetikos srityje procedūrų organizavimo tvarką nustato Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija.

10. Visuomenei jos dalyvavimo priimant sprendimus branduolinės energetikos srityje proceso metu neteikiama informacija, nurodyta Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatyme, išskyrus:

1) informaciją, sudarančią komercinę paslaptį,  jei ši informacija yra apie radionuklidų išmetimą į aplinką, turintį įtakos aplinkos apsaugai;

2) asmens vardą, pavardę ir pareigas tais atvejais, kai paraiškos dokumentuose ši informacija pateikiama nurodant, kas pasirašė, vizavo ar suderino teikiamą dokumentą ir kai vardas, pavardė ir pareigos nurodomi teikiant informaciją apie priskyrimą vykdyti funkcijas, kai dėl tokio paskyrimo būtina informuoti Valstybinę atominės energetikos saugos inspekciją vadovaujantis jos teisės aktais.

11. Prašymas suteikti informaciją visuomenės dalyvavimo sprendimų branduolinės energetikos srityje priėmimo procese nenagrinėjamas ir apie nenagrinėjimo priežastis prašymo teikėjas informuojamas Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nurodytais atvejais ir, jei:

1) Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ar kitos institucijos, ar įstaigos dalyvaujančios šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sprendimų priėmime, neturi prašomos informacijos;

[UA6] 2) prašymas susijęs su rengiama (negalutine) informacija, išskyrus nurodytą šio straipsnio 3 dalies 3 punkte. [UA7] 

21 straipsnis. 41 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 41 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija teikia informaciją Lietuvos Respublikos ir tarptautinių teisės aktų nustatyta tvarka kitoms valstybėms ir tarptautinėms organizacijoms apie branduolinių ir (ar) radiologinių avarijų ar branduolinių incidentų technines aplinkybes, likvidavimo eigą ir padarinius, taip pat prognozuojamą arba nustatytą branduolinio įvykio klasę pagal INES skalę ir rekomenduojamus gyventojų apsaugomuosius veiksmus.

2. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija teikia skubią informaciją Lietuvos Respublikos, tarptautinių teisės aktų, tarptautinių sutarčių ir (ar) sutarčių tarp Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos ir kitų šalių institucijų nustatyta tvarka kaimynystėje esančių Europos Sąjungos valstybių narių branduolinės saugos priežiūros ir kitoms suinteresuotoms institucijoms, kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms, kitoms valstybėms ir tarptautinėms organizacijoms apie branduolinės avarijos, radiologinės avarijos branduolinės energetikos objekte, radiologinės avarijos, įvykusios vykdant branduolinės energetikos srities veiklą su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais ar branduolinio incidento faktą, šių neįprastųjų įvykių technines aplinkybes, šių neįprastųjų įvykių padarinius ir padarinių likvidavimo eigą, taip pat prognozuojamą arba nustatytą branduolinės ar radiologinės avarijos ar branduolinio incidento klasę pagal INES skalę ir rekomenduojamus gyventojų apsaugomuosius veiksmus.

22 straipsnis. 42 straipsnio pakeitimas

Papildyti 42 straipsnį 3 dalimi:

3. Šio įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytų licencijų turėtojai kartą per metus teikia Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai ataskaitą apie branduolinės, radiacinės ir fizinės saugos užtikrinimą vykdant licencijuojamą ir leidimais reguliuojamą veiklą. Šios ataskaitos turinį ir pateikimo tvarką nustato Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija.

23 straipsnis. 50 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 50 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„50 straipsnis. Ataskaitų Europos Komisijai teikimas

Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija teikia Europos Komisijai 2009 m. birželio 25 d. Tarybos direktyvos 2009/71/Euratomas, kuria nustatoma Bendrijos branduolinių įrenginių branduolinės saugos sistema, įgyvendinimo ataskaitą pirmą kartą ne vėliau kaip 2014 m. liepos 22 d., o po to – kas treji metai, atsižvelgdama į Branduolinės saugos konvencijoje nustatytus peržiūros ir pranešimų teikimo etapus ne vėliau kaip 2020 m. liepos 22 d.“

24 straipsnis. Įstatymo 2 priedo pakeitimas

Pakeisti Įstatymo 2 priedo 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2. 2009 m. birželio 25 d. Tarybos direktyva 2009/71/Euratomas, kuria nustatoma Bendrijos branduolinių įrenginių branduolinės saugos sistema (OL 2009 L 172, p. 18), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2014 m. liepos 8 d. Tarybos direktyva 2014/87/Euratomas, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2009/71/Euratomas, kuria nustatoma Bendrijos branduolinių įrenginių branduolinės saugos sistema (OL 2014 L 219, p. 42).“

25 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 6 dalį, įsigalioja 2017 m. rugpjūčio 15 dieną.

2. Sprendimai dėl iki šio įstatymo įsigaliojimo pateiktų Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai suderinti periodinio saugos vertinimo ataskaitų priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusiomis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo nuostatomis.

3. Sprendimai dėl iki šio įstatymo įsigaliojimo pateiktų Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai ataskaitų, pateiktų vadovaujantis galiojusiomis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 32 straipsnio 11 dalies nuostatomis, priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusiomis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo nuostatomis.

4. Sprendimai dėl iki šio įstatymo įsigaliojimo pateiktų Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai paraiškų licencijoms gauti priimami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusiomis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 22 ir 25 straipsnių nuostatomis.

5. Šiuo įstatymu keičiamų Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 25 straipsnio 19 dalies, 26 straipsnio 7 ir 13 dalių ir 391 straipsnio nuostatos taikomos tik po šio įstatymo įsigaliojimo pradėtiems branduolinės energetikos objekto statybos vietos (aikštelės) vertinimo suderinimo, Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytų licencijų išdavimo, leidimų, nurodytų Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 1 punkte, išdavimo Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytų licencijų turėtojams ir leidimų, nurodytų Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 2 punkte, išdavimo Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytų licencijų turėtojams procesams.

6. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkas iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas

 


 [UA1]TM 1.1

 [UA2]TM 1.2

 [UA3]Tm 1.3

 [UA4]Patys pastebėjome.

 [UA5]TM 1.4

 [UA6]TM 1.5

 [UA7]TM 1.6