LIETUVOS RESPUBLIKOS KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ ĮSTATYMO NR. IX-1709 34, 162 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ ĮSTATYMO NR. IX-1709 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1872 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS INFORMUOTIESIEMS INVESTUOTOJAMS SKIRTŲ KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ ĮSTATYMO NR. XII-376 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1873 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS PAPILDOMO SAVANORIŠKO PENSIJŲ KAUPIMO ĮSTATYMO NR. VIII-1212 1, 2, 6, 8, 45, 47, 56, 57, 58, 59 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 61, 391, 571, 581, 582, 583 STRAIPSNIAIS IR PRIEDU IR 15, 16, 17, 60 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMO NR. XIII-1237 19 ir 20 STRAIPSNIų PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ALTERNATYVIŲJŲ KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ VALDYTOJŲ ĮSTATYMO NR. XII-1467 55, 56, 60, 61 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai
Įstatymų projektai parengti įgyvendinant 2019 m. birželio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2019/1156 dėl palankesnių sąlygų tarpvalstybiniu mastu platinti kolektyvinio investavimo subjektų investicinius vienetus ar akcijas sudarymo, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 345/2013, (ES) Nr. 346/2013 ir (ES) Nr. 1286/2014 (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 2019/1156), nuostatas, susijusias su priežiūros ir tyrimo įgaliojimų, atliekant Reglamento (ES) Nr. 2019/1156 įgyvendinimo priežiūrą, suteikimu kompetentingai institucijai – Lietuvos bankui ir 2014 m. lapkričio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1286/2014 dėl mažmeninių investicinių produktų paketų ir draudimo principu pagrįstų investicinių produktų (MIPP ir DIP) pagrindinės informacijos dokumentų (toliau – PRIIPS reglamentas) taikymo termino nukėlimu 2 metams. Reglamentas Nr. 2019/1156 nustato, kad PRIIPS reglamentas valdymo įmonėms, investicinėms bendrovėms ir asmenims, konsultuojantiems su kolektyvinio investavimo į perleidžiamuosius vertybinius popierius subjektų investiciniais vienetais susijusiais klausimais ar šiuos vienetus parduodantiems, būtų taikomas nuo 2022 m. sausio 1 d.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymų projektus parengė Finansų ministerijos Finansų rinkų politikos departamento (direktorė Vilma Mačerauskienė, tel. (8 5) 239 0174, el. p. [email protected]) Kapitalo rinkų skyriaus (vedėja Lora Gogelytė, tel. (8 5) 219 9306, el. p. [email protected]) vyr. specialistė Jurgita Didikaitė, tel. (8 5) 239 0114, el. p. jurgita.didikaite@finmin.lt.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai
PRIIPS reglamentu reikalaujama, kad mažmeninių investicinių produktų paketų (MIPP) ir draudimo principu pagrįsto investicinio produkto (DIP) teikėjai laikytųsi vienodų informacijos apie produktus atskleidimo reikalavimų ir kad neprofesionalieji investuotojai gautų pagrindinės informacijos apie siūlomus mažmeninių investicinių produktų paketus dokumentą, todėl jame nustatoma pagrindinės informacijos dokumento forma ir turinys. Laikydamasis PRIIPS reglamento reikalavimų MIPP ir DIP teikėjas turi parengti tam produktui skirtą pagrindinės informacijos dokumentą ir jį paskelbti savo interneto svetainėje. PRIIPS reglamente nustatytas pereinamasis laikotarpis iki 2019 m. gruodžio 31 d., per kurį investicinių fondų valdymo įmonės galėjo nerengti PRIIPS reglamente numatyto pagrindinės informacijos dokumento, o neprofesionaliesiems investuotojams teikti 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2009/65/EB dėl įstatymų ir kitų teisės aktų, susijusių su kolektyvinio investavimo į perleidžiamus vertybinius popierius subjektais (KIPVPS), derinimo (toliau – direktyva 2009/65/EB) numatytą pagrindinės informacijos investuotojams dokumentą. Iki 2018 m. gruodžio 31 d. Europos Komisija turėjo išanalizuoti, kuris dokumentas (PRIIPS reglamentas ar direktyva 2009/65/EB) labiau atitinka neprofesionaliųjų investuotojų interesus, ar reikia koreguoti pagrindinės informacijos dokumentą, jį pritaikant investiciniams fondams, ir įvertinti, ar nereikia pratęsti pereinamojo laikotarpio.
Siekiant sudaryti sąlygas Europos Komisijai geriau atlikti peržiūrą pagal PRIIPS reglamentą, Reglamentu (ES) Nr. 2019/1156 peržiūros terminas pratęsiamas 12 mėnesių (iki 2019 m. gruodžio 31 d.). Atitinkamai iki 2021 m. gruodžio 31 d. pratęsiamas ir pereinamasis laikotarpis, kada investicinių fondų valdymo įmonės gali nerengti PRIIPS reglamente numatyto pagrindinės informacijos dokumento. Kolektyvinio investavimo subjektų įstatyme, Informuotiesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų įstatyme ir Papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatyme numatyta, kad pagal šiuos įstatymus veikiančios valdymo įmonės nuo 2020 m. sausio 1 d. pagrindinės informacijos dokumentą turės pradėti rengti vadovaudamosi PRIIPS reglamentu. Iki tol informaciją neprofesionaliesiems investuotojams pagal Kolektyvinio investavimo subjektų įstatymą veikiančios valdymo įmonės teikia vadovaudamosi direktyvoje 2009/65/EB numatytu pagrindinės informacijos investuotojams dokumentu, o pagal Informuotiesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų įstatymą ir Papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymą veikiantys subjektai gali pasirinkti, kokios formos informacijos neprofesionaliesiems investuotojams dokumentą rengti – ar pagal direktyvą 2009/65/EB, ar pagal PRIIPS reglamentą.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Remiantis Reglamentu (ES) Nr. 2019/1156, įstatymų projektais Lietuvos bankui suteikiami visi priežiūros ir tyrimo įgaliojimai, būtini jo funkcijoms įgyvendinti pagal šį reglamentą.
Taip pat siūloma nukelti PRIIPS reglamento atitinkamų nuostatų, susijusių su pareigomis tam tikroms įmonėms ir asmenims, taikymo terminą į 2022 m. sausio 1 d.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma.
7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priėmus įstatymų projektus, Lietuvoje veikiantiems subjektams bus nustatytos vienodos veikimo sąlygos kaip ir atitinkamiems Europos Sąjungoje veikiantiems subjektams. Be to, Lietuvoje veikiantys subjektai nebus priversti rengti pagrindinės informacijos dokumento tik pagal PRIIPS reglamentą anksčiau, nei bus atliktas Europos Komisijos vertinimas ir priimti atitinkami sprendimai, kuris pagrindinės informacijos dokumentas labiausiai atitinka neprofesionaliųjų investuotojų interesus ir kokia pagrindinės informacijos dokumento forma atitinka investicinių fondų specifiką.
8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus įstatymų projektus, kitų įstatymų keisti nereikės.
9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymų projektuose sąvokos nėra apibrėžiamos.
10. Ar įstatymų projektai atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.
11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti
Priėmus įstatymų projektus, turės būti parengtas ir priimtas Lietuvos banko valdybos nutarimas, kuriuo bus pakeistas Lietuvos banko valdybos 2019 m. vasario 14 d. nutarimas Nr. 03-27 „Dėl Lietuvos banko valdybos 2012 m. liepos 12 d. nutarimo Nr. 03-150 „Dėl Kolektyvinio investavimo subjektų prospekto ir pagrindinės informacijos investuotojams dokumento turinio ir pateikimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Papildomų lėšų nereikės.
13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
Pagrindinės informacijos investuotojams dokumentas, informacija investuotojui.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
___________________________________