AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

PRIEŠGAISRINĖS SAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1225

183 IR 184 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1.        Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

2016 m. sausio 1 d. įsigaliojo Priešgaisrinės saugos įstatymo nuostatos, numatančios savanorių ugniagesių socialines ir kitas garantijas. Šiuo metu įstatymo 183 straipsnis numato, jog gesinantiems gaisrus ar atliekantiems gelbėjimo darbus, dalyvaujantiems planiniuose kvalifikacijos tobulinimo kursuose (mokymuose ir (ar) pratybose), atliekantiems kitas užduotis, nustatytas rašytinėse savanoriškos veiklos sutartyse, savanoriams ugniagesiams mokamas ne didesnis kaip 1 procento Lietuvos statistikos departamento paskutinio paskelbto šalies ūkio darbuotojų vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio dydžio atlyginimas už kiekvieną savanorio ugniagesio sugaištą valandą. Atlyginimo už sugaištą laiką gesinant gaisrus ar atliekant gelbėjimo darbus, už dalyvavimą planiniuose kvalifikacijos tobulinimo kursuose (mokymuose ir (ar) pratybose), taip pat už kitų rašytinėse savanoriškos veiklos sutartyse numatytų užduočių atlikimą savanoriams ugniagesiams mokėjimo sąlygas ir tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos kreipėsi į Valstybinę mokesčių inspekciją prašydamas išaiškinti, ar įstatyme nustatytas atlyginimas už sugaištą laiką gesinant gaisrus ar atliekant gelbėjimo darbus, už dalyvavimą planiniuose kvalifikacijos tobulinimo  kursuose (mokymuose ir (ar) pratybose), taip pat už kitų rašytinėse savanoriškos veiklos sutartyse numatytų užduočių atlikimą savanoriams ugniagesiams, gali būti traktuojamas kaip atlyginimas už rašytinėse savanoriškos veiklos sutartyse numatytos veiklos atlikimą, nuo kurio neskaičiuojamas pajamų mokestis, nes priešingu atveju bus ženklus savanorių ugniagesių motyvacijos dalyvavimo savanoriškoje veikloje sumažėjimas.

Valstybinė mokesčių inspekcija išaiškino, jog pagal Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (toliau – GPMĮ) 17 straipsnio 1 dalies 5 punktą neapmokestinamosioms pajamoms priskiriamos Priešgaisrinės saugos įstatymo 183 straipsnio 4 dalyje nustatytos ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka išmokėtos su savanorio ugniagesio atlikta veikla susijusių išlaidų kompensacijos. Tuo tarpu pagal įstatymo 183 straipsnio 3 dalies nuostatas išmokėtas nustatyto dydžio atlyginimas už kiekvieną savanorio ugniagesio sugaištą valandą GPMĮ taikymo prasme traktuojamas kaip gautas atlygis už rašytinės savanoriško veiklos sutartyse nustatytų užduočių atlikimą. Tokios pajamos pagal GPMĮ 17 straipsnio nuostatas nepriskiriamos neapmokestinamosioms pajamoms ir todėl apmokestinamos, taikant GPMĮ 6 straipsnyje nustatytą 15 proc. pajamų mokesčio tarifą.

Įstatymo projektu siūloma pakeisti įstatymo nuostatas taip, jog savanorių ugniagesių už sugaištą laiką gesinant gaisrus ar atliekant gelbėjimo darbus, už dalyvavimą planiniuose kvalifikacijos tobulinimo kursuose (mokymuose ir (ar) pratybose), taip pat už kitų rašytinėse savanoriškos veiklos sutartyse numatytų užduočių atlikimą gautos pajamos būtų priskiriamos neapmokestinamosioms pajamoms GPMĮ taikymo prasme.

Projekto uždaviniai – užtikrinti realias savanorių ugniagesių socialines ir kitas garantijas bei taip skatinti asmenis dalyvauti savanoriškoje veikloje.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Įstatymo projekto iniciatorius yra Seimo narys Vitalijus Gailius. Projekto rengėjas yra Seimo narys Vitalijus Gailius.

 

3.        Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Šiuo metu įstatymo 183 straipsnis numato, jog gesinantiems gaisrus ar atliekantiems gelbėjimo darbus, dalyvaujantiems planiniuose kvalifikacijos tobulinimo kursuose (mokymuose ir (ar) pratybose), atliekantiems kitas užduotis, nustatytas rašytinėse savanoriškos veiklos sutartyse, savanoriams ugniagesiams mokamas ne didesnis kaip 1 procento Lietuvos statistikos departamento paskutinio paskelbto šalies ūkio darbuotojų vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio dydžio atlyginimas už kiekvieną savanorio ugniagesio sugaištą valandą. Atlyginimo už sugaištą laiką gesinant gaisrus ar atliekant gelbėjimo darbus, už dalyvavimą planiniuose kvalifikacijos tobulinimo kursuose (mokymuose ir (ar) pratybose), taip pat už kitų rašytinėse savanoriškos veiklos sutartyse numatytų užduočių atlikimą savanoriams ugniagesiams mokėjimo sąlygas ir tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Šios savanorių ugniagesių gautos pajamos yra apmokestinamos 15 proc. gyventojų pajamų mokesčiu.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Įstatymo projektu siūloma numatyti, jog savanoriai ugniagesiai už atliktus darbus gaus ne atlyginimą, bet kompensacijas, kurios pagal GPMĮ 17 straipsnio 1 dalies 5 punktą yra priskiriamos neapmokestinamosioms pajamoms.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių nenumatoma. Priėmus įstatymą, padidės asmenų motyvacija dalyvauti savanoriškoje veikloje.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Įstatymas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7.    Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo įgyvendinimas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8.    Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Turės būti pakeistas Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2015 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr.1V-963 patvirtintas Atlyginimo už sugaištą laiką gesinant gaisrus ar atliekant gelbėjimo darbus, už dalyvavimą planiniuose kvalifikacijos tobulinimo  kursuose (mokymuose ir (ar) pratybose), taip pat už kitų rašytinėse savanoriškos veiklos sutartyse numatytų užduočių atlikimą savanoriams ugniagesiams mokėjimo sąlygų ir tvarkos aprašas.

 

9.    Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektais parengti laikantis nustatytų reikalavimų.

 

10.   Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11.  Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti:

Nereikės.

 

12.    Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Nereikės.

 

13.    Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

„Savanoriai ugniagesiai“, „kompensacija“, „gelbėjimo darbai“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

Teikia:                                                                                         

 

Seimo narys

Vitalijus Gailius