LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

AUDITO KOMITETas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FISKALINĖS SUTARTIES ĮGYVENDINIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO NR. XII-1289 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO PROJEKTO nr. XIVP-1242

 

2022-10-31  Nr. 141-P-27

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis, komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė, komiteto nariai: Sergejus Jovaiša, Jurgis Razma, Artūras Skardžius.

Komiteto biuras: vedėja Laura Pranaitytė, patarėjos: Diana Andriūnaitė, Aurita Buragienė, Rūta Petrukaitė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Prezidento vyriausioji patarėja Irena Segalovičienė, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Ekonomikos politikos grupės vadovė Lina Liubauskaitė, Finansų ministrės patarėjas Darius Sadeckas, Lietuvos savivaldybių asociacijos administracijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas finansų ir ekonomikos klausimais Giedrius Lingis, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja ekonomikos ir susisiekimo klausimais Dovilė Sujetaitė, Valstybės kontrolės Biudžeto stebėsenos departamento vyriausioji ekonomistė Rasa Ibelhauptaitė, Valstybės kontrolės Biudžeto stebėsenos departamento vyriausiasis ekonomistas Jaroslav Mečkovski.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-12-20

 

 

 

1

(4)

1

(2),

2

(4)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo nevertėtų apibrėžti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 ir 4 dalyse vartojamą formuluotę „prisitaikyti prie klimato kaitos, ją švelninti, taip pat skaitmeninti viešąjį sektorių ar ekonomiką“.

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į Audito komiteto sprendime pateiktą siūlymą pagrindiniam komitetui, vadovaujantis Seimo statuto 137 str. 4 d., sujungti  Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XII-1289 4 straipsnio pakeitimo konstitucinio įstatymo projektą Nr. XIVP-1242 (toliau –  įstatymo projektas Nr. XIVP-1242) su Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XI-1289 1, 4 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo priedu konstitucinio įstatymo projektu Nr. XIVP-2198 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-2198), ši pastaba vertintina pastarojo įstatymo projekto kontekste.

2.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-12-20

 

1

(4)

1

(2),

2

(4)

 

2. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 ir 4 dalyse taip: „neįskaičius nuosavų arba pasiskolintų lėšų investicijoms į projektus, kurie skirti prisitaikyti prie klimato kaitos, ją švelninti, taip pat skaitmeninti viešąjį sektorių ar ekonomiką bei yra finansuojami Europos Sąjungos fondų, Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės, kitos tarptautinės finansinės paramos arba valstybės biudžeto lėšomis,“.

Pritarti

 

 

3.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-12-20

2

 

 

 3. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl šio įstatymo nuostatų taikymo rengiant ir tvirtinant tam tikrų metų biudžetus. Be to, projekto 2 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl šio įstatymo įgyvendinimo.

Nepritarti

 Įstatymo projekto Nr. XIVP-1242 4 str. papildymas tokiomis nuostatomis būtų perteklinis. Šiame projekte numatyta, kad priėmus įstatymą, jis įsigalios nuo 2023 m. sausio 1 d. Savivaldybės savo 2023 m. biudžetus tvirtins 2023 m. pradžioje, t. y. jau įsigaliojus įstatymo pakeitimui. Galiojant įstatymui, jį savivaldybėms bus privalu taikyti, tvirtinant ir vykdant savo 2023 m. biudžetus.

4.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-12-20

*

 

 

4. Svarstytina, ar kartu su projektu neturėtų būti teikiamas ir Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo pakeitimo projektas.

Nepritarti

Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymas šiuo atžvilgiu nėra tikslintinas, nes jo  nuostatos yra susijusios su konkrečių savivaldybių biudžetų pajamų šaltinių ir savivaldybių biudžetams skiriamų valstybės biudžeto dotacijų bei lėšų apskaičiavimo, tvirtinimo ir pervedimo tvarkos reglamentavimu.

5.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-12-20

 

*

 

 

5. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

Pritarti

Argumentai:

Pažymėtina, kad pateiktoje Vyriausybės 2022-09-07 išvadoje nurodyta, jog pritariama Įstatymo projekto Nr. XIVP-1242 tikslui – patobulinti šiame įstatyme nustatytas savivaldybių biudžetų planavimo taisykles, tačiau tuo pačiu pasiūlyta Seimui šį įstatymo projektą svarstyti kartu su alternatyviu Vyriausybės parengtu šio įstatymo projektu (t. y. Įstatymo projektu Nr. XIVP-2198), kuriame ne tik išplečiamos savivaldybių skolinimosi galimybės, bet ir numatomos priemonės savivaldybių finansų tvarumui užtikrinti, sujungiant šiuos abu projektus. 

6.        

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2022-01-17

*

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XII-1289 4 straipsnio pakeitimo konstitucinio įstatymo projekto Nr. XIVP-1242 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2022-03-10

*

 

 

Atsakydami į Jūsų 2021-12-23 raštą Nr. S-2021-5918, teikiame Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) poziciją dėl Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitete svarstomo Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XII‑1289 4 straipsnio pakeitimo konstitucinio įstatymo projekto Nr. XIVP-1242 (toliau – projektas).

Informuojame, kad 2021 m. gruodžio 1 d. LSA taryba nutarė iš esmės pritarti šiam projektui, nes tai sudaro pagrindą pradėti svarstyti įsisenėjusią savivaldybių skolinimosi suvaržymo problemą. Tačiau manome, kad pateiktas projektas galėtų būti toliau tobulinamas. Pavyzdžiui, fiskalinės drausmės taisyklių švelninimas galėtų neapsiriboti investavimo sritimis, susijusiomis tik su klimato kaita ar skaitmeninimu. Pažymėtina, kad Vyriausybės ir LSA dvišalės komisijos 2021 m. gruodžio 13 d. posėdyje Finansų ministerijos pateikti pasiūlymai dėl fiskalinių taisyklių sistemos lankstumo didinimo nenumato jokių su investavimo sritimis susijusių sąlygų.

Atsižvelgti

Argumentai:

Atsižvelgiant į Audito komiteto sprendime pateiktą siūlymą pagrindiniam komitetui, vadovaujantis Seimo statuto 137 str. 4 d., sujungti  Įstatymo projektą Nr. XIVP-1242 su Įstatymo projektu Nr. XIVP-2198, ši pastaba vertintina pastarojo įstatymo projekto kontekste.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2022-09-07

*

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. gruodžio 30 d. sprendimo Nr. SV-S-348 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 7 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Pritarti Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XII-1289 4 straipsnio pakeitimo konstitucinio įstatymo projekto Nr. XIVP-1242 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui patobulinti Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniame įstatyme (toliau – Įstatymas) nustatytas savivaldybių biudžetų planavimo taisykles, tačiau atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybėje šiuo metu baigiamas derinti alternatyvus Įstatymo pakeitimo įstatymo projektas, kuriame numatytas didesnis tematinis savivaldybių investicijų lankstumas, pasiūlyti Seimui svarstyti Įstatymo projektą tada, kai Vyriausybė pateiks Seimui siūlymą dėl Įstatymo pakeitimo, svarstymo metu sujungiant abu Įstatymo pakeitimo įstatymo projektus.

Pabrėžtina, kad pagal Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 180 punkto nuostatas, susijusias su savivaldybių ekonominio savarankiškumo stiprinimu ir lankstesnių skolinimosi galimybių sudarymu, 2021 metais Vyriausybės kanclerio sudaryta tarpinstitucinė darbo grupė atliko Ekonominės plėtros ir bendradarbiavimo organizacijos (toliau – EBPO) rekomendacijų ir jų įgyvendinimo galimybių analizę, kurią atliekant dalyvavo ir Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai. Savivaldybių skolinimosi galimybių išplėtimo klausimas nagrinėtas kompleksiškai, atsižvelgiant ir į kitas EBPO rekomendacijas, susijusias su savivaldybių fiskaline sistema. Ši darbo grupė sutarė, kad reikia ne tik išplėsti savivaldybių skolinimosi galimybes, bet ir nustatyti priemones, kurios padėtų užtikrinti savivaldybių finansų tvarumą, būtų sudaryta galimybė vertinti ir valdyti savivaldybių, kartu ir viso valdžios sektoriaus finansų rizikas.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos finansų ministerija parengė, pateikė ir su visuomene derino Įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, kurį patobulinus pagal pateiktas pastabas Vyriausybė 2022 metų rudens sesijoje pateiks Seimui. Įstatymo pakeitimo įstatymo projektu bus siūlomos nuostatos, sudarančios daugiau galimybių savivaldybėms skolintis, ir šių nuostatų taikymą ribojančios aplinkybės, taip pat nuostatos, įpareigojančios savivaldybes ištaisyti savivaldybės biudžeto finansinių rodiklių nukrypimą nuo skolos limito arba fiskalinės drausmės taisyklių nesilaikymą, esant nukrypimui. Siekiant stabilesnės, paprastesnės ir aiškesnės savivaldybių fiskalinės sistemos, numatoma pasiūlyti ir kitų Įstatymo, taip pat Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymų pakeitimų.

Atsižvelgti

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės esmės pritarti Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XII-1289 4 straipsnio pakeitimo konstitucinio įstatymo projektui Nr. XIVP-1242 ir siūlyti pagrindiniam komitetui, vadovaujantis Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalimi, sujungti Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XII-1289 4 straipsnio pakeitimo konstitucinio įstatymo projektą Nr. XIVP-1242 su Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XI-1289 1, 4 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo priedu konstitucinio įstatymo projektu Nr. XIVP-2198.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Rasa Budbergytė.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Zigmantas Balčytis

 

 

 

 

 

 

 

 

Audito komiteto biuro patarėja Diana Andriūnaitė