LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKLIAVŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1725 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

2018-09-14 Nr. XIIIP-2481

Vilnius

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad sumokėta valstybės ar vietinė rinkliava arba jos dalis grąžinama, jeigu paslaugos suteikiamos pažeidžiant susitarimą. Siūloma nuostata diskutuotina keliais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnis yra II skyriuje „Valstybės rinkliava“, t.y. šiame skyriuje yra nustatomi valstybės rinkliavos dydžiai, objektai, atleidimas nuo valstybės rinkliavos, valstybės rinkliavos lengvatos ir kiti su valstybės rinkliava susiję klausimai. Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 10 straipsnyje negali būti nustatomi atleidimo nuo vietinės rinkliavos pagrindai bei tvarka.

Antra, pabrėžtina, kad valstybės rinkliava yra privaloma įmoka už valstybės ir vietos savivaldos institucijų, įstaigų, tarnybų ar organizacijų, išskyrus teismus, teikiamas paslaugas, išskyrus specialiuose įstatymuose nustatytas paslaugas, už kurias šiuose įstatymuose nustatyta tvarka numatytas kitoks atlyginimas. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad valstybės rinkliava imama už įstatymuose, Europos Sąjungos reglamentuose ar sprendimuose nustatytas institucijų teikiamas asmenims paslaugas. Vietinė rinkliava - savivaldybės tarybos sprendimu nustatyta privaloma įmoka, galiojanti tos savivaldybės teritorijoje. Atsižvelgiant į tai, kad valstybės ar vietinė rinkliava nėra mokama už atliktas paslaugas tam tikro susitarimo pagrindu, siūlomos projekto nuostatos tikslintinos.

Trečia, nors projektu siūloma nustatyti prievolę grąžinti rinkliavą už netinkamai suteiktas paslaugas, tačiau nėra aišku, kokiu būdu, kokiais kriterijais remiantis ir kas nustatytų, jog buvo suteiktos netinkamos kokybės paslaugos. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

Ketvirta, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalis numato, jog institucijai atsiradusią žalą už per mažai arba išvis nepaimtą rinkliavą atlygina atsakingi valstybės tarnautojai. Pastebėtina, kad nei iš projekto, nei iš projekto aiškinamojo rašto nėra aišku, kuris subjektas būtų atsakingas už atsiradusią žalą dėl grąžintos valstybės ar vietinės rinkliavos. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

Penkta, neatsižvelgus į aukščiau pateiktas pastabas, atkreipiame dėmesį, jog projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatomos identiškos nuostatos – vietos rinkliavos grąžinimo tvarką nustato savivaldybės. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atsisakyti vienos iš nuostatų kaip perteklinės.

2.     Projekto nuostatos įsigaliotų 2019 m. sausio 1 d., tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje įtvirtintam principui, pagal kurį Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Atsižvelgiant į tai, koreguotina įstatymo įsigaliojimo data.

3.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projektą papildyti nuostatomis, kurios reglamentuotų iki įstatymo įsigaliojimo susiklosčiusius santykius dėl rinkliavų grąžinimo už netinkamai suteiktas paslaugas.

4.    Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

5.             Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

5.1.       įstatymo projekto pavadinime vietoj formuluotės „10 STRAIPSNIO“ rašytina formuluotė „10 IR 12 STRAIPSNIŲ“, o žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujos eilutės centre;

5.2.       projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“;

5.3.       kadangi projekto 3 straipsnis turi tik 2 dalis, atitinkamai pernumeruotina šio straipsnio antroji dalis.

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

J. Bakutis, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]