Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai Į 2016-10-26 Nr. 2-3722 El. p. [email protected]
|
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
DĖL SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 PAKEITIMO IR PAPILDYMO PROJEKTO NR. 16-11660
|
2016 m. lapkričio 11 d. Nr. 4-01-8388
|
2016 m. spalio 27 d. gavome suderinti ir išvadoms pateikti Jūsų parengtą Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2, 10, 17, 21, 25, 27, 271, 29 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 62, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299, 2910, 2911, 2912, 2913 straipsniais įstatymo projektą Nr. 16-11660 (toliau – projektas).
Informuojame, kad 2015 m. kovo 25 d. atlikome Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2, 10, 29 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 211, 212, 213, 214, 291, 292, 293, 294, 295 straipsniais įstatymo projekto Nr. 15-1779[1] (toliau – projektas Nr. 15-1779) antikorupcinį vertinimą Nr. 4-01-2300, kuriame į pateiktas pastabas buvo atsižvelgta.
Susipažinę su projekto nuostatomis, nustatėme, kad dalis nuostatų (lyginant su įvertintu projekto Nr. 15-1779 variantu) yra pasikeitusios, todėl, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, savo iniciatyva atlikome projekto antikorupcinį vertinimą.
Atliekant antikorupcinį vertinimą, nustatyta, kad:
- projektu siekiama įtvirtinti šiuo metu įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytą teisinį reguliavimą, susijusį su keliamais reikalavimais, kuriuos turi atitikti privalomąją techninę apžiūrą ir (ar) techninę ekspertizę atliekančios įmonės, techninės apžiūros kontrolieriai, transporto priemonių ekspertai, vairuotojų mokymą ar papildomą vairuotojų mokymą vykdančios įmonės ir vairuotojų mokytojai ir (ar) vairavimo instruktoriai, taip pat susijusį su teisės vykdyti šias veiklas minėtoms įmonėms ir jų darbuotojams suteikimo, sustabdymo, atnaujinimo ar panaikinimo tvarka;
- projekte siūloma įgalioti Krašto apsaugos ministeriją ar jos įgaliotą instituciją nustatyti reikalavimus taktinėms ir logistinėms transporto priemonėms ir jų techninės apžiūros atlikimo tvarką.
Manome, kad projekto nuostatos atitinka parengtų projektų aiškinamajame rašte nustatytą tikslą, tačiau visiškai objektyviai įvertinti šio projekto įtaką visuomeniniams santykiams antikorupciniu požiūriu nėra galimybės, kadangi dalis projekte siūlomų nuostatų bus detalizuojama įstatymo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose (pagal projekto aiškinamąjį raštą įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai bus keičiami priėmus projektą).
Atlikę antikorupcinį vertinimą, pateikiame pastabas ir pasiūlymus, kurie, mūsų nuomone, padidins teisinio reguliavimo skaidrumą ir užtikrins vienodas sąlygas ir galimybes įgyti teisę atlikti privalomąją techninę apžiūrą visiems laimėjusiems konkursą ūkio subjektams.
1. Dėl privalomąją techninę apžiūrą atliekančių įmonių veiklos vykdymo sąlygų
Projektu[2] siūloma nustatyti reikalavimus, kuriuos turi atitikti laimėjusi konkursą įmonė, siekianti įgyti teisę atlikti privalomąją techninę apžiūrą (toliau – PTA). Vienas iš siūlomų reikalavimų yra, kad techninės apžiūros įmonė privalo naudotis CTADB ir PTAIS[3] duomenimis ir duomenis apie atliktą PTA teikti CTADB ir PTAIS. Atitiktį šiam reikalavimui įvertins Vyriausybės įgaliotos institucijos sudaryta Pasirengimo atlikti privalomąją techninę apžiūrą vertinimo komisija (toliau – komisija) ir teiks motyvuotą išvadą Vyriausybės įgaliotai institucijai. Atsižvelgdama į išvadoje pateiktą pasiūlymą, Vyriausybės įgaliota institucija priims sprendimą suteikti įmonei teisę atlikti PTA arba motyvuotai atsisakys tai padaryti. Teisė atlikti PTA bus nesuteikiama, kai Vyriausybės įgaliota institucija nustatys, kad yra nepašalintas bent vienas komisijos išvadose nurodytas trūkumas. Tokiu atveju bus skelbiamas pakartotinis konkursas.
Projekte siekiama reglamentuoti, kad įmonei, įgijusiai teisę atlikti PTA, sudaromos tokios pačios sąlygos naudotis CTADB ir PTAIS kaip ir kitoms techninės apžiūros įmonėms.
Taigi iš teisinio reguliavimo neaišku, kaip konkursą laimėjusi įmonė galės atitikti šį reikalavimą ir gauti teisę atlikti PTA, jei nebus reglamentuota pareiga sudaryti tokias pačias sąlygas naudotis minėtomis informacinėmis sistemomis kaip ir kitoms techninės apžiūros įmonėms iki sprendimo suteikti įmonei teisę atlikti PTA priėmimo.
Siekiant išvengti dirbtinių kliūčių visoms laimėjusioms įmonėms gauti teisę atlikti PTA, siūlome tikslinti projekto nuostatas:
1) sudarant vienodas galimybes siekiančiai gauti teisę atlikti PTA, konkursą laimėjusiai įmonei naudotis informacinėmis sistemomis tokiomis pačiomis sąlygomis kaip ir PTA atliekančioms įmonėms, arba
2) panaikinti nuostatą dėl atitikties vertinimo minėtam reikalavimui, sprendžiant klausimą dėl teisės atlikti PTA suteikimo;
3) suteikus teisę atlikti PTA, įpareigoti įmonę, per nustatytą terminą, pasirašyti sutartį dėl naudojimosi minėtomis informacinėmis sistemomis.
2. Dėl teisės vykdyti tam tikrą veiklą sustabdymo termino panaikinimo
Projekte[4] nurodytais atvejais, tarp kurių yra nustatytas tam tikrų reikalavimų atitikimas[5], teisės vykdyti tam tikrą veiklą sustabdymas bus panaikinamas kitą dieną, kai pasibaigs nustatytas veiklos sustabdymo terminas. Atsižvelgiant į tai, kad teisės vykdyti tam tikrą veiklą sustabdymas bus panaikinamas automatiškai kitą dieną, pasibaigus veiklos sustabdymo galiojimo terminui, galima situacija, kad veiklą vykdys nustatytus reikalavimus neatitinkantys subjektai, kurie Vyriausybės įgaliotos institucijos nebus patikrinti prieš atnaujinant teisę vykdyti veiklą. Siekdami panaikinti galimybę įstatyme nustatytus reikalavimus neatitinkantiems subjektams vykdyti veiklą, siūlome:
1) tikslinti teisinį reguliavimą panaikinant galimybę pradėti vykdyti veiklą kitą dieną pasibaigus stabdymo terminui, kai ji sustabdyta neatitikus įstatyme nustatyto reikalavimo;
2) nustatyti stabdymo terminą iki tol, kol veiklą vykdantis subjektas pateiks dokumentus ar įrodymus, kad atitinka įstatyme nustatytus reikalavimus.
3. Dėl nepriekaištingos reputacijos
Projekto 2 straipsniu papildomo 61straipsnis vertintinas teigiamai, tačiau galima manyti, kad priėmus siūlomus papildymus, įstatyme liks spraga tuo požiūriu, kad vairuotojų mokytojai ir (arba) vairavimo instruktoriai, techninės apžiūros kontrolieriai, transporto priemonių ekspertai, padarę nusikalstamas veikas valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ar korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas ir atleisti nuo baudžiamosios atsakomybės, toliau galės vykdyti veiklą. Tokia situacija susidaro todėl, kad siūlomame projekte nepriekaištinga reputacija siejama tik su apkaltinamuoju nuosprendžiu ir teistumu už tyčinių nusikalstamų veikų padarymą, bet ne su nuosprendžio, kuriuo nurodoma, kad asmuo, padaręs nusikalstamą veiką, atleidžiamas nuo baudžiamosios atsakomybės ar bausmės, priėmimu. Būtų tikslinga tobulinti projekto nuostatas ir reikiamai įvertinti kitas situacijas, susijusias su nusikalstamų veikų, nesuderinamų su keliamais reikalavimais, padarymu, kad vairuotojų mokytojai ir (arba) vairavimo instruktoriai, techninės apžiūros kontrolieriai, transporto priemonių ekspertai, paėmę kyšį, tarpininkavę priimant kyšį ir išvengęs baudžiamosios atsakomybės (pagal Baudžiamojo kodekso 39, 40 straipsnius), nebūtų laikomi tinkami vykdyti veiklą ir atitikti nepriekaištingos reputacijos reikalavimus.
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome papildyti 61straipsnio 2 punktą ir išdėstyti jį taip: ,,buvo teistas arba atleistas nuo atsakomybės už veikos, numatytos Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso XXXIII skyriuje, padarymą“.
Prašome per tris mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip buvo atsižvelgta į šioje išvadoje pateiktas pastabas. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą (toliau – TAIS) ir susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.
Direktoriaus pavaduotojas |
|
Egidijus Radzevičius |
|||
|
|
|
|
||
Olga Meškienė, tel. (8 706) 63 347, el. p. [email protected]
[1] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/8b1f6561bcc411e49dbcef88c569812c?positionInSearchResults=3&searchModelUUID=d61a414e-03bb-4bd3-a606-b9376d740406.
[2] Projekto 16 straipsniu papildomo 291straipsnio 4 dalis, 17 straipsniu papildomo 292 straipsnio 4 dalis, 18 straipsniu papildomo 293 straipsnio 4, 6-9 dalys, 19 straipsniu papildomo 294 straipsnio 4, 6-9 dalys.
[3] CTADB – Centralizuotoji techninės apžiūros duomenų bazė ir PTAIS – Privalomosios techninės apžiūros informacinė sistema.
[4] Projekto 7 straipsniu papildomo 212straipsnio 10 dalis, 8 straipsniu papildomo 213straipsnio 9 dalis, 10 straipsniu papildomo 215 straipsnio 9 dalis, 11 straipsniu papildomo 216 straipsnio 8 dalis.
[5] Nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais naudoti administracinę patalpą (atskirą nuo mokymo patalpos), mokymo patalpą, vairavimo mokymo aikštelę, įrangą vaizdo ir garso įrašams daryti ir saugoti ir t.t., būti nepriekaištingos reputacijos, tobulinti kvalifikaciją ir išlaikyti KET ir saugaus eismo egzaminą ir t.t.