LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS skolų išieškojimo įmonių ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIIIP-1741(2)
2022-05-25 Nr. 109-P- 26
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Juozas Varžgalys, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Gapšys, Andrius Palionis, Valius Ąžuolas.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai: Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Greta Genelienė, Mindaugas Pečiulis, vyr.specialistė Audronė Čekanavičienė, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsnio ir kitų projekto straipsnių nuostatos tikslintinos, atsižvelgiant į tai, kad yra sustabdomas ir panaikinamas licencijos galiojimas, o ne licencija. |
Pritarti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
2 |
2 |
|
2. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad priežiūros institucijos funkcijas vykdys Lietuvos Respublikos ūkio ministerija. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiančiu Vyriausybės įstatymo Nr. I-464 29 straipsnio pakeitimo įstatymu Nr. XIII-1544 ir atsižvelgiant į projektu siūlomo įstatymo įsigaliojimo datą, Ūkio ministerijos pavadinimas turėtų būti keičiamas į Ekonomikos ir inovacijų ministeriją. Kita vertus, svarstytina galimybė projekte neįvardinti konkrečios ministerijos, o nurodyti, jog priežiūros institucija yra Vyriausybės įgaliota institucija. |
Pritarti. |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
2 |
|
|
3. Projekto 2 straipsnyje pateikiamas skolos apibrėžimas tobulintinas, atsižvelgiant į Civilinio kodekso terminiją. Siūlytina skolą apibrėžti kaip piniginę prievolę kreditoriui, kurios mokėjimo terminas, nustatytas sutartyje ar įstatyme, yra praleistas. |
Pritarti. |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
|
|
|
4. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad Skolų išieškojimo įmonių įstatymo projektu siekiama iš esmės sureguliuoti skolų išieškojimo veiklą vykdančių įmonių veiklą ir jos licencijavimą. Atkreiptinas dėmesys, kad projekte yra pateikiama daug nuostatų, reguliuojančių licencijos suteikimą ir panaikinimą, skolų išieškojimo įmonių savivaldą, atskirų jos organų struktūrą ir baudas, tačiau nuostatų, apibrėžiančių skolų išieškojimo įmonės teisinę formą, skolų įgijimo iš kreditoriaus būdus, sąlygas, skolų administravimo ar pagalbos turinį, ginčų sprendimų būdus ir tvarką tarp skolų išieškojimo įmonės ir skolą „perleidžiančio“ kreditoriaus, kvalifikacinių reikalavimų skolų išieškojimo įmonėse dirbantiems ir skolų išieškojimą vykdantiems asmenims – nėra. Manytina, kad siūlomas teisinis reguliavimas, kai licencijuojama ūkinė veikla ir ją vykdantis subjektas tą veiklos sritį reglamentuojančiame įstatyme yra apibrėžiami tik prie įstatymo sąvokų (projekto 2 straipsnio 5 ir 6 dalys), yra nepakankamas. |
Pritarti. |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
2 |
5 |
|
5. Iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokios teisinės formos juridinis asmuo galėtų vykdyti skolų išieškojimo įmonės veiklą. Projekto 2 straipsnio 5 dalyje skolų išieškojimo veiklą vykdančiam asmeniui keliamas reikalavimas būti juridiniu asmeniu, nekonkretizuojant jo teisinės formos. Tačiau iš kitose projekto nuostatose įtvirtintų reikalavimų darytina išvada, kad ne visų teisinių formų juridiniai asmenys atitiktų įstatymo projekte nustatytus kriterijus. Pavyzdžiui, projekto 5 straipsnyje keliami reikalavimai skolų išieškojimo įmonės vadovui, kurio mažoji bendrija neprivalo turėti (Mažųjų bendrijų įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 2 punktas). Projekto 5 straipsnio 2 dalyje nurodomas skolų išieškojimo įmonės įstatinis kapitalas, kurį turi tik akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės (Akcinių bendrovių įstatymo 2 straipsnio 2 ir 3 dalys). Atkreiptinas dėmesys, kad apibrėžiant lemiamą poveikį projekto 5 straipsnio 1 dalyje pateikiama nuoroda į Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymą, kuris yra taikomas tik akcinėms bendrovėms, uždarosioms akcinėms bendrovėms, tikrosioms ūkinėms bendrijoms ir komanditinėms ūkinėms bendrijoms, kurių visi tikrieji nariai yra akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės, galinčioms daryti tiesioginį ar netiesioginį lemiamą poveikį vienai ar kelioms įmonėms, kurios yra pelno siekiantys juridiniai asmenys. Taigi iš projekto 5 straipsnio 1 dalies nuostatų nėra aišku, kaip būtų daromas tiesioginis ar netiesioginis lemiamas poveikis ir kas būtų laikomas su įmonės vadovu kartu veikiančiu asmeniu, pavyzdžiui, viešojoje įstaigoje, ūkinėje bendrijoje ar mažojoje bendrijoje. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad reikalavimų vadovui ar kontroliuojančiam asmeniui nesilaikymas yra pagrindas skolų išieškojimo veiklos licencijos galiojimo sustabdymui ar panaikinimui (projekto 9 straipsnio 2 dalies 2 punktas; 9 straipsnio 4 dalies 1 punktas), taigi kartu veikiančio asmens ir lemiamos įtakos sąvokos turėtų būti apibrėžtos itin tiksliai. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas aplinkybes, projekto nuostatas siūlytina tikslinti, atsisakant tik tam tikroms juridinių asmenų teisinėms formoms būdingų nuostatų, arba konkrečiai apibrėžiant, kokios teisinės formos juridinis asmuo gali vykdyti skolų išieškojimo veiklą. |
Pritarti. |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
3 |
2 |
|
6. Vadovaujantis teikiamo projekto 3 straipsnio 2 dalimi, įstatymo nuostatos netaikomos įmonėms, kurios įgyvendina savo reikalavimo teises ir jų pajamos iš įgytų mokėjimo įsipareigojimų sudaro ne daugiau kaip 10 procentų jų metinių pajamų ir neviršija 500000 eurų. Iš siūlomo teisinio reguliavimo nėra aiškus žodžių junginio „pajamos iš įgytų mokėjimo įsipareigojimų“ turinys. Iš teikiamo projekto nuostatų nėra aišku, ar pajamos šiuo atveju reiškia iš kito fizinio ar juridinio asmens įgytų ir vėliau išieškotų skolinių įsipareigojimų sumos dydį, ar komisinius (pelną), gautą užbaigus administruoti (išieškoti) skolą. Be to, nėra aiškus teikiamo projekto 3 straipsnio 2 dalies santykis (ypač įvertinus tai, kad leidžiamos pajamos iš skolų išieškojimo veiklos siekia didelę 500000 eurų sumą) su projekto 4 straipsnio 1 dalimi, kuriame nustatyta, jog skolų išieškojimo įmonė gali veikti tik turėdama skolų išieškojimo įmonės licenciją ir būdama įrašyta į viešąjį sąrašą. Jeigu projektu siekiama padaryti 4 straipsnio 1 dalies nuostatų išimtį juridiniams asmenims, kurių pajamos iš šios veiklos neviršija 10 procentų metinių pajamų ir 500000 eurų maksimalios sumos, tokios nuostatos turėtų būti dėstomos teikiamo projekto 2 skirsnyje, reglamentuojančiame skolų išieškojimo įmonės licencijavimą (reikalavimus įmonėms, siekiančioms verstis skolų išieškojimo veikla), o ne straipsnyje, nustatančiame įstatymo taikymo sritį. Pastebėtina ir tai, kad siūlomu teisiniu reguliavimu išimtis, suteikianti teisę juridiniams asmenims verstis skolos išieškojimo įmonės veikla neturint tam licencijos, būtų taikoma tik tuo atveju, kai įmonė mokėjimo įsipareigojimą iš kito asmens įsigytų (projekto 3 straipsnio 2 dalies 3 punktas). Tuo tarpu projekto 2 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad skolų išieškojimo veikla gali būti vykdoma ir skolų išieškojimo įmonei teikiant asmenų skolų administravimo ar pagalbos kreditoriams veiklą. Taigi, iš projekto nuostatų nėra aišku, kodėl išimtis, suteikianti galimybę juridiniams asmenims vykdyti veiklą be skolų išieškojimo įmonės veiklos licencijos būtų taikoma tik tuo atveju, kai skola yra įsigyjama. |
Pritarti. |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
3 |
2 |
5 |
7. Projekto 3 straipsnio 2 dalies 5 punkte vietoj žodžių „teisės aktų“ įrašytinas žodis „įstatymų“, nes įstatymo taikymo išimtis gali nustatyti tik įstatymas. Kitu atveju būtų pažeista teisės aktų hierarchija, kylanti iš konstitucinio teisinės valstybės principo. |
Pritarti. |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
4 |
3 |
|
8. Projekto 4 straipsnio 3 dalies žodžiai „arba iki tol, kol yra panaikinama šio įstatymo ar skolų išieškojimo veiklos licencijavimo taisyklėse nustatyta tvarka“ brauktini kaip pertekliniai. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Civilinio kodekso 2.79 straipsnio 1 dalies nuostatomis, licencija išduodama neterminuotam laikui, jei yra įvykdytos licencijavimo taisyklėse nustatytos sąlygos. Tuo tarpu licencijos galiojimo panaikinimas yra ne licencijos galiojimo terminą apibrėžianti aplinkybė, o poveikio priemonė, taikoma už įstatymų ar kitų teisės aktų pažeidimą. Be to, projektą reikėtų papildyti nuostatomis dėl licencijos ir joje įrašytų duomenų keitimo. |
Pritarti. |
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
4 |
4 |
|
9. Pastebėtina, kad projekto 4 straipsnio 4 dalyje nustatoma, kad Lietuvos kreditų valdymo įmonių rūmai (toliau – Rūmai) rengia skolų išieškojimo veiklos licencijavimo taisykles, tuo tarpu projekto 11 straipsnyje, reglamentuojančiame Rūmų funkcijas, minėtos funkcijos įvardinta nėra. |
Pritarti. |
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
10 |
|
|
10. Projekto 10 straipsnyje, reglamentuojančiame Rūmų statusą, nėra įvardijamas šio juridinio asmens teisinis statusas. Iš siūlomo projekto nuostatų galima daryti išvadą, kad Rūmai yra asociacija. Atkreiptinas dėmesys, kad remiantis viešais VĮ Registrų centro duomenimis, jau yra registruotas ir veikia juridinis asmuo „Lietuvos kredito valdymo įmonių asociacija“, todėl svarstytina, ar įsteigus „Lietuvos kredito valdymo įmonių rūmus“, kurie taip pat būtų asociacija, vienijanti iš esmės toje pačioje ūkio srityje veikiančias įmones, nebūtų įnešama painiavos, į kurią asociaciją skolų išieškojimo įmonėms reikėtų jungtis. Vadovaujantis teisinio aiškumo principu, siūlytina koreguoti naujai steigiamos asociacijos pavadinimą. |
Pritarti. |
|
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
6 |
|
|
11. Projekto 6 straipsnyje įtvirtinama pareiga skolų išieškojimo įmonei drausti verslo civilinę atsakomybę. Vadovaujantis teisinio aiškumo principu ir atsižvelgiant į Paslaugų įstatymo 14 straipsnio nuostatas, siūlytina straipsnį papildyti minimalia metine civilinės atsakomybės draudimo suma ar nustatyti kitokius tinkamo civilinės atsakomybės draudimo kriterijus, o vietoj žodžio „verslo“ įrašyti žodį „profesinis“ atitinkamu linksniu. |
Pritarti. |
|
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
7 |
1 |
2 |
12. Atkreiptinas dėmesys, jog vadovaujantis Civilinio kodekso 2.46 straipsniu, steigimo dokumentu gali būti ne tik įmonės įstatai, todėl tikslintinas projekto 7 straipsnio 1 dalies 2 punktas. |
Pritarti. |
|
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
7 |
1 |
8 |
13. Redakciniu aspektu tikslintinas projekto 7 straipsnio 1 dalies 8 punktas, nurodant į kokią asociaciją ar kitą juridinį asmenį stojant mokamas stojamasis ir kasmetiniai mokesčiai. |
Pritarti. |
|
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
7 |
1 |
8 |
14. Iš projekto 7 straipsnio 1 dalies 8 punkto nuostatų nėra aišku, kodėl stojamojo ir kitų savivaldos institucijai mokamų nario mokesčių dydį turėtų tvirtinti ne patys Rūmai, vienijantys minėtus narius, o priežiūros institucija. |
Pritarti. |
|
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
7 |
1 |
8 |
15. Projekto 7 straipsnio 1 dalies 8 punkte nustatoma, kad įmonė, siekdama gauti skolų išieškojimo veiklos licenciją turi pateikti stojamojo ir kasmetinių mokesčių sumokėjimą patvirtinančius dokumentuos. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis projekto 13 straipsnio 1 dalimi, Rūmų nariais gali būti tik skolų išieškojimo įmonės, turinčios išduotą skolų išieškojimo veiklos licenciją. Atsižvelgiant į tai, tarpusavyje derintini projekto 7 ir 13 straipsniai. |
Pritarti. |
|
16. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
8 |
|
|
16. Iš projekto 8 straipsniu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl skolų išieškojimo įmonės veiklos licencijos išdavimas apima tų pačių funkcijų dubliavimą dvejose institucijose. Projektu siūloma nustatyti, jog įmonė, siekianti gauti veiklos licenciją, pirmiausia kreipiasi ir dokumentus pateikia Rūmų valdybai. Ši, išnagrinėjusi dokumentus ir prašymą, per 20 kalendorinių dienų priima sprendimą teikti įmonės prašymą ir dokumentus priežiūros institucijai. Priežiūros institucija tą patį prašymą ir dokumentus vertina dar 15 darbo dienų. Pastebėtina ir tai, kad vadovaujantis projekto 8 straipsnio 4 dalimi, priežiūros institucija gali tik išduoti arba atsisakyti išduoti skolų išieškojimo veiklos licenciją, tačiau teisė pareikalauti papildomų dokumentų jai nėra suteikta. Taigi trūkstant tam tikrų duomenų ar dokumentų, prašymas išduoti licenciją būtų atmestas ir skolos išieškojimo veiklą siekianti vykdyti įmonė vėl būtų priversta kreiptis pirmiausia į Rūmų valdybą ir pateikti dokumentus, kurių Rūmų valdyba prieš tai nereikalavo, bet kurių reikalauja priežiūros institucija. Abejotina, ar vadovaujantis ekonomiškumo, proporcingumo ir efektyvumo principais, toks funkcijų dubliavimas atitinka licenciją siekiančio gauti asmens interesus ir efektyvų valstybės lėšų naudojimą. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į Paslaugų įstatymo 7 straipsnio nuostatas dėl leidimų (licencijų) išdavimo terminų ir dėl pasekmių, kylančių pareiškėjui negavus atsakymo per įstatymo nustatytą terminą. |
Pritarti. |
|
17. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
8 |
6 |
|
17. Projekto 8 straipsnio 6 dalyje nustatomi atvejai, kada išieškojimo veiklos licenciją atsisakoma išduoti. Įvertinus tai, kad tinkamą (turiniu ir skaičiumi) dokumentų pateikimą prieš pateikdama juos priežiūros institucijai pirmiausia vertina Rūmų valdyba, abejotina, kad projekto 8 straipsnio 6 dalies 1-3 punktuose įvardinti atvejai yra galimi. |
Pritarti. |
|
18. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
8 |
5 |
|
18. Projekto 8 straipsnio 5 dalyje siekiama nustatyti, kad priežiūros institucijai priėmus sprendimą išduoti skolų išieškojimo veiklos licenciją, skolų išieškojimo įmonė įrašoma į viešą skolų išieškojimo įmonių sąrašą. Pastebėtina, kad iš siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kuriam subjektui – Rūmų valdybai ar priežiūros institucijai – ši pareiga atsiranda. Jei ši pareiga tenka priežiūros institucijai (vadovaujantis projekto 9 straipsnio 1 dalimi, priežiūros institucija turi teisę išbraukti įmonę iš minėto sąrašo), manytina, kad priežiūros institucija, o ne Rūmų valdyba, turėtų ir minėtą sąrašą administruoti (skelbti ir taisyti). Ta pati pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnio 8 daliai. |
Pritarti. |
|
19. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
9 9 |
2 4 |
3 6 |
19. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 9 straipsnio 2 dalies 3 punkte ir šio straipsnio 4 dalies 6 punkte yra nurodomas tas pats teisinis pagrindas (kasmetinio nario mokesčio nesumokėjimas), kurio pažeidimas sukelia skirtingas teisines pasekmes – licencijos galiojimas gali būti ir stabdomas, ir panaikinamas. Siūlytina nustatyti papildomus aiškius kriterijus, kada nario mokesčio nemokėjimo atveju licencijos galiojimas būtų sustabdomas, o kada – panaikinamas. |
Pritarti. |
|
20. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
9 |
2 |
4 |
20. Projekto 9 straipsnio 2 dalies 4 punkte vietoj žodžio „grubiai“ įrašytinas žodis „šiurkščiai“. Be to, projektą reikia papildyti nuostatomis, koks pažeidimas būtų laikomas šiurkščiu. |
Pritarti. |
|
21. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
9 |
4 |
3 |
21. Loginiu ir kalbiniu aspektu redaguotinas projekto 9 straipsnio 4 dalies 3 punktas, nes minėto straipsnio 4 dalyje yra išvardijamos licencijos galiojimo panaikinimo sąlygos, o priežiūros institucijai patenkinus garbės teismo siūlymą panaikinti licencijos galiojimą susidaro situacija, kad sprendimas panaikinti licencijos galiojimą priimamas du kartus. |
Pritarti. |
|
22. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
9 |
4 |
4 |
22. Tikslintinas projekto 9 straipsnio 4 dalies 4 punktas, nurodant, kokios veiklos (skolų išieškojimo ar įmonės ūkinės veiklos apskritai) nevykdymas yra sąlyga skolų išieškojimo veiklos licencijos galiojimui panaikinti. |
Pritarti. |
|
23. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
9 |
4 |
7 |
23. Vadovaujantis Civilinio kodekso 2.77 straipsnio 1 dalimi, ūkio subjekto teisė vykdyti tam tikrą veiklą gali būti ribojama tik įstatymu ir tik įstatymo nustatyta tvarka, tai yra reikalavimas turėti licenciją, licencijos išdavimo sąlygos, licencijuojamos veiklos sąlygos (tarp jų licencijos turėtojų teisės ir pareigos), atsisakymo išduoti licenciją, licencijos galiojimo sustabdymo, licencijos galiojimo sustabdymo panaikinimo ir licencijos galiojimo panaikinimo pagrindai gali būti nustatomi tik įstatymu. Atsižvelgiant į tai, koreguotinas projekto 9 straipsnio 4 dalies 7 punktas. |
Pritarti. |
|
24. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
9 |
|
|
24. Iš projekto 9 straipsniu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl skolų išieškojimo įmonė, panaikinus jos licencijos galiojimą, privalo perleisti kitoms skolų išieškojimo įmonėms visas galiojančias reikalavimo teises. Atkreiptinas dėmesys, kad skolų išieškojimo veikla gali būti vykdoma ne tik administruojant skolas ar teikiant pagalbą kreditoriams, bet ir skolų išieškojimo įmonei įsigyjant skolas (projekto 2 straipsnio 5 dalis). Dėl šios priežasties abejotina, ar „savų“ skolų privalomas perdavimas (ypač jei skolų išieškojimo įmonė įsivertina jas kaip neišieškomas) kitai įmonei visada bus racionalus ir ekonomiškai pagrįstas. |
Pritarti. |
|
25. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
9 |
7 |
|
25. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 9 straipsnio 7 dalyje yra nustatyta skolų išieškojimo įmonės pareiga, panaikinus jos licencijos galiojimą, perleisti turimas reikalavimo teises kitai skolų išieškojimo įmonei, tačiau projekte nėra nuostatų, per kokį terminą ji tai turi padaryti, kokios kyla pasekmės, jeigu skolų išieškojimo įmonė šios pareigos neįvykdo. Atsižvelgiant į tai, projektas turėtų būti atitinkamai pildomas, panaikinant šiuos neaiškumus ir tinkamai reglamentuojant reikalavimo teisių perleidimo procesą. |
Pritarti. |
|
26. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
9 |
9 |
|
26. Iš projekto 9 straipsnio 9 dalies nuostatų nėra aišku, kodėl negalima skųsti priežiūros institucijos sprendimo dėl licencijos galiojimo sustabdymo ar panaikinimo tuo atveju, kai licencijos galiojimą siūlo panaikinti garbės teismas. |
Pritarti. |
|
27. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
9 |
10 |
|
27. Iš projekto 9 straipsnio 10 dalies nuostatų nėra aišku, kodėl nustatomas vienerių metų ribojimas kreiptis dėl naujos licencijos išdavimo net ir tuo atveju, kai licencijos galiojimas buvo panaikintas pačios skolų išieškojimo įmonės prašymu. |
Pritarti. |
|
28. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
12 |
|
|
28. Pastebėtina, kad Rūmų garbės teismas taip pat yra Rūmų organas, todėl turėtų būti atitinkamai tikslintinas projekto 12 straipsnis. |
Pritarti. |
|
29. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
11, 23, 24, 29 |
|
|
29. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 11 straipsnio nuostatos, reglamentuojančios Rūmų funkcijas ir projekto 14 straipsnio 4 dalies nuostatos, reglamentuojančios visuotinio Rūmų narių susirinkimo teises, yra identiškos. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos koreguotinos, nustatant konkrečias ir nesidubliuojančias juridinio asmens ir jo organų teises ir pareigas, vadovaujantis Civilinio kodekso nuostatomis. Ta pati pastaba taikytina ir projekto 23, 24 ir 29 straipsniams. |
Pritarti. |
|
30. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
12 16 |
2 |
|
30. Projekto 12 straipsnio 2 dalies nuostata dėl valdymo organo – administracijos kelia abejonių. Paprastai administracija yra juridinio asmens struktūrinis padalinys, o ne jos valdymo organas. Atsižvelgdami į Civilinio kodekso 2.82 straipsnio nuostatas, siūlytume nustatyti, jog Rūmai turi kolegialų valdymo organą – valdybą ir vienasmenį valdymo organą - Rūmų direktorių. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tobulintinas ir projekto 16 straipsnis. |
Pritarti. |
|
31. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
17 |
|
|
31. Projekto 17 straipsnyje siūloma nustatyti, jog skolų išieškojimo įmonių garbės teismas nagrinėja įstatymo ir profesinės veiklos ir (arba) etikos kodekso pažeidimus. Pastebėtina, kad pagal susiklosčiusią teisėkūros praktiką, atitinkamos reguliuojamos profesijos narius vienijančios savivaldos institucijos garbės teismas nagrinėja drausmės bylas dėl narių – fizinių asmenų padarytų pažeidimų ir skiria drausmines nuobaudas. Projektu siūloma įtvirtinti naują reguliavimą ir nustatyti, jog garbės teismą turi ir juridinių asmenų asociacija. Toks siūlymas pritaikyti fiziniams asmenims skirtą institutą ir juridiniams asmenims kelia abejonių. Siūlytume projekte atsisakyti nuostatų dėl juridinių asmenų garbės teismo. Jeigu pastabai nebūtų pritarta, projekte siūlytume vartoti veiklos pažeidimų bylų nagrinėjimo ir nuobaudų už veiklos pažeidimus terminus. Be to, 17 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžio „teisme“ įrašytini žodžiai „garbės teismo posėdyje“. |
Pritarti. |
|
32. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
18 |
2 |
3 |
32. Projekto 18 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma įtvirtinti draudimą skolų išieškojimo įmonei skambinti skolininkui nakties metu. Tačiau iš projekto nuostatų neaišku, koks paros laikas (nuo kurios iki kurios valandos) būtų laikomas „nakties metu“. |
Pritarti. |
|
33. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
19 |
1 |
|
33. Projekto 19 straipsnio 1 dalies nuostata tikslintina, nurodant, kada skolų išieškojimo įmonė privalo informuoti skolininką apie skolą ir jos padengimo galimybes. |
Pritarti. |
|
34. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
19 |
2 |
1 |
34. Atkreiptinas dėmesys, kad skolų išieškojimo įmonė skolą iš kreditoriaus gali būti įsigijusi ir tokiu būdu pati tapusi kreditoriumi. Dėl šios priežasties tikslintinas projekto 19 straipsnio 2 dalies 1 punktas nurodant, kad reikia nurodyti ir pradinio kreditoriaus duomenis. |
Pritarti. |
|
35. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
19 |
2 |
7 |
35. Projekto 19 straipsnio 2 dalies 7 punkte siūloma nustatyti, kad skolininkas informuojamas apie skolos grąžinimo terminą, o 8 punkte – mokėjimų nevykdymo pasekmes. Manytume, kad skolininkas turi būti informuojamas ne tik apie galutinį skolos grąžinimo terminą, bet ir apie įmokų dydį, jų mokėjimo periodiškumą tais atvejais, kai skolos suma turi būti grąžinama dalimis. |
Pritarti. |
|
36. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
19 |
2 |
11 |
36. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 19 straipsnio 2 dalies 11 punkte nurodyta skolos išieškojimo įmonės ir skolininko ginčų sprendimų tvarka įstatymo projekte nėra reglamentuojama. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatas siūloma papildyti. |
Pritarti. |
|
37. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
19 19 |
1 2 |
|
37. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 19 straipsnio 1 ir 2 dalyje yra nustatoma skolų išieškojimo įmonės pareiga pateikti skolininkui informaciją apie skolą, tuo tarpu minėto straipsnio 3 dalyje jau reikalaujama informacijos apie reikalavimo teisės perleidimą, nukreipiant į tą pačią 2 dalyje išdėstytą informaciją. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos koreguotinos, pašalinant šiuos neaiškumus. |
Pritarti. |
|
38. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
19 |
4 |
|
38. Atkreiptinas dėmesys, kad sutartyje tarp kreditoriaus ir skolininko gali būti nustatytas ir kitoks netesybų dydis, todėl lieka neaiškus sutarties santykis su projekto 19 straipsnio 4 dalies nuostatomis, ribojančiomis netesybų dydį iki 0.05 procento. |
Pritarti. |
|
39. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
|
|
|
39. Projekto 21, 23, 28 ir 29 straipsnių numeracija redaguotina atsižvelgiant į teisės technikos taisykles. |
Pritarti. |
|
40. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
21 |
a |
1 |
40. Projekto 21 straipsnio a dalies 1 punkto nuostatos dėl skolų išieškojimo įmonės teisės gauti informaciją iš valstybės institucijų, registrų, skolininko buvusių ir esamų darbdavių kelia abejonių. Analizuojama nuostata būtų pateisinama, jeigu skolų išieškojimo įmonės būtų viešojo administravimo subjektai, t.y. jeigu valstybė jas būtų įgaliojusi atlikti viešąjį administravimą (teikti administracines ar viešąsias paslaugas, priimti administracinius sprendimus). Pagal galiojančius įstatymus valstybė yra įgaliojusi antstolius vykdyti skolų išieškojimą Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka. Todėl antstoliai turi analizuojamame projekto straipsnyje nustatytas teises. Tačiau tokių teisių suteikimas skolų išieškojimo įmonėms įstatymu visiškai nereglamentuojant jų skolų išieškojimo procedūrų, skolininko teisių, manytume, nėra pagrįstas. Jeigu siekiama nustatyti alternatyvią antstolių vykdomam skolos išieškojimui tvarką, projekto nuostatos iš esmės tobulintinos. |
Pritarti. |
|
41. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
|
|
|
41. Projekto penktajame skirsnyje siūloma nustatyti, jog skolų išieškojimo įmonių veiklos priežiūrą vykdo dvi institucijos: valstybinė priežiūros institucija ir skolų išieškojimo įmonių savivaldos institucija (Lietuvos kreditų valdymo įmonių rūmų valdyba, toliau – Rūmų valdyba). Tokios projekto nuostatos kelia abejonių. Atkreiptinas dėmesys, kad asociacijos paprastai yra atsakingos už savo narių veiklos koordinavimą, atstovavimą savo nariams valstybės institucijose, kvalifikacijos kėlimo organizavimą, kontroliuoja, kaip jų nariai laikosi profesinės etikos taisyklių, vykdo profesinės veiklos stebėseną Tačiau jos nėra įvardijamos kaip priežiūros institucijos. Pastebėtina, jog Paslaugų įstatymas, kuris turėtų būti taikomas ir skolų išieškojimo įmonėms, nustato, jog paslaugų teikėjų veiklos priežiūrą vykdo kompetentinga institucija, kuri yra viešojo administravimo subjektas. Atsižvelgdami į tai, siūlytume atsisakyti projekto nuostatų dėl Rūmų valdybos priežiūros funkcijų. Jeigu nebūtų pritarta šiai pastabai, būtina projektą tobulinti ir aiškiai atskirti Rūmų valdybos ir priežiūros institucijos funkcijas, teises ir pareigas. Taip pat būtina projektą papildyti nuostatomis dėl skolų išieškojimo įmonių veiklos patikrinimo tvarkos, nustatant ne tik priežiūrą atliekančių subjektų, bet ir skolų išieškojimo įmonių teises ir pareigas patikrinimo metu. |
Pritarti. |
|
42. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
23 |
|
|
42. Projekto 23 straipsnio pavadinimas neatitinka jo turinio, straipsnio a dalies 4 punkto ir b dalies nuostatos dėl informacijos gavimo iš skolų išieškojimo įmonių dubliuojasi, straipsnio c dalyje pateikiama nuoroda į straipsnio 1 dalį neaiški, nes straipsnio dalys žymimos ne skaičiais, bet raidėmis. |
Pritarti. |
|
43. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
24 |
1 |
|
43. Projekto 24 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti institucijoms ir asmenims pareigą pateikti informaciją, įskaitant konfidencialią, Rūmų valdybai ir priežiūros institucijai. Tačiau projekte nėra nuostatų dėl gautos konfidencialios informacijos apsaugos. Projektą būtina papildyti atitinkamomis nuostatomis. |
Pritarti. |
|
44. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
25 26 27 28 |
1 5 1 f |
|
44. Projekto 25 straipsnio 1 dalyje prieš žodį „byla“, įrašytini žodžiai „pažeidimo“. Ta pati pastaba taikytina ir projekto 26 straipsnio 5 daliai, 27 straipsnio 1 daliai, 28 straipsnio f daliai. |
Pritarti. |
|
45. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
25 |
2 |
|
45. Projekto 25 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „mokesčių“ įrašytini žodžiai „mokėtinų sumų“. |
Pritarti. |
|
46. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
26 |
|
|
46. Projekto 26 straipsnio pavadinimas taisytinas, atsižvelgiant į straipsnio turinį. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad projekto straipsniuose profesinės veiklos ir etikos kodeksas įvardijimas skirtingai, todėl neaišku, ar tai vieno kodekso pavadinimas, ar turi būti du kodeksai – profesinės veiklos ir etikos, ar tai alternatyvūs profesinės veiklos etiką reguliuojančių kodeksų pavadinimai. |
Pritarti. |
|
47. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
26 |
1,2 |
|
47. Iš projekto 26 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatų nėra aišku, kodėl vadovaujantis šio straipsnio 1 dalimi iniciatyvos teisė iškelti pažeidimo bylą priklauso tik Rūmų valdybai ir priežiūros institucijai, tačiau 2 dalyje turi būti pateikiama Pareiškėjo pretenzija, o pagal straipsnio 5 dalį, Rūmų valdyba ir priežiūros institucija turi teisę savo iniciatyva arba su skolų išieškojimo įmonės sprendimu nesutinkančio suinteresuoto asmens prašymu kreiptis į garbės teismą dėl pažeidimo bylos iškėlimo. Atkreiptinas dėmesys, kad projekte nėra pateikiamas Pareiškėjo apibrėžimas, vadovaujantis 26 straipsnio 3 dalies nuostatomis, juo gali būti tiek fizinis, tiek juridinis asmuo. Taip pat neaišku, ar suinteresuotu asmeniu yra tik pareiškėjas, ar juo gali būti ir kitas asmuo. Pastebėtina ir tai, kad vadovaujantis projekto 28 straipsnio a dalimi, pažeidimo nagrinėjimo procedūra pradedama tik gavus Rūmų valdybos pareiškimą. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos taisytinos ir derintinos tarpusavyje. |
Pritarti. |
|
48. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
28 |
|
|
48. Projekto 28 straipsnis turėtų būti papildytas nuostatomis dėl konfidencialios informacijos apsaugos. Be to, straipsnio d dalyje vietoj žodžių „galimus pažeidimus“ įrašytini žodžiai „nustatytus pažeidimų faktus“. |
Pritarti. |
|
49. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
28 |
f |
|
49. Projekto 28 straipsnio f dalyje siūloma įtvirtinti 60 dienų terminą, per kurį turi būti išnagrinėta pažeidimo byla ir priimtas sprendimas. Tačiau nėra aišku, kokios teisinės pasekmės kyla tuo atveju, jeigu pažeidimo byla nėra išnagrinėjama įstatymo nustatytu terminu – ar garbės teismas gali pratęsti pažeidimo bylos nagrinėjimo terminą, ar laikoma, jog pažeidimo byla nutraukta. |
Pritarti. |
|
50. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
|
|
|
50. Projektą reikia papildyti nuostata dėl atsakomybės už veiklos pažeidimus taikymo senaties – nustatyti terminą nuo pažeidimo padarymo, kuriam praėjus pažeidimo byla nebegali būti keliama. Taip pat reikėtų nustatyti terminą po nuobaudos už veiklos pažeidimą skyrimo, kuriam praėjus laikoma, kad įmonė nebausta. |
Pritarti. |
|
51. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
29 |
a |
|
51. Projekto 29 straipsnio a dalyje nurodytos dvi institucijos, kurios gali taikyti tas pačias poveikio priemones už tuos pačius pažeidimus. Atsižvelgiant į konstitucinį teisinės valstybės principą, kad niekas negali būti baudžiamas už tą patį pažeidimą du kartus, projektas tobulintinas, nustatant poveikio priemonių taikymo taisykles, kai įmonei dėl to paties pažeidimo priežiūros institucija yra skyrusi nuobaudą ar pradėtas svarstyti poveikio priemonės taikymo klausimas priežiūros institucijoje ir iškelta pažeidimo byla garbės teisme. |
Pritarti. |
|
52. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
30 |
|
|
52. Jeigu nebūtų pritarta šios išvados pastabai dėl projekto 17 straipsnio, atsižvelgdami į garbės teismo instituto prigimtį ir paskirtį, manytume, kad garbės teismas galėtų skirti tik projekto 29 straipsnio a dalies 1 punkte nurodytą nuobaudą už pažeidimą - įspėjimą ir 4 punkte nurodytą nuobaudą – siūlyti priežiūros institucijai sustabdyti arba panaikinti skolų išieškojimo įmonės veiklos licencijos galiojimą. Projektas tobulintinas, atskirai įvardijant garbės teismo ir priežiūros institucijos skiriamas nuobaudas bei išbraukiant iš projekto 30 straipsnio nuostatą dėl garbės teismo teisės skirti baudas ir baudų skyrimo už garbės teismo nurodymų nevykdymo. |
Pritarti. |
|
53. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
29 |
a |
5 |
53. Projekto 29 straipsnio a dalies 5 punkto nuostata dėstytina atskira dalimi, nes poveikio priemonės netaikymas nėra nuobauda. |
Pritarti. |
|
54. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
29 |
c |
|
54. Atsižvelgiant į proceso efektyvumo ir ekonomiškumo principus, iš projekto 29 straipsnio c dalyje siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl garbės teismo sprendimas negali būti tiesiogiai siunčiamas pareiškėjui ir skolų išieškojimo įmonei, o turi būti pirmiausia pateikiamas Rūmų valdybai. |
Pritarti. |
|
55. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
30 |
|
|
55. Projekto 30 straipsnyje siūloma nustatyti, jog baudos gali būti skiriamos tik skolų išieškojimo įmonei. Toks siūlymas kelia abejonių, nes už įmonės veiklą yra atsakingi jos vadovai. |
Pritarti. |
|
56. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
30 |
5 |
|
56. Projekto 30 straipsnio 5 dalies nuostata tobulintina, nes už joje nurodytą veiklą be licencijos gali būti taikoma ne tik administracinė, bet ir baudžiamoji atsakomybė. |
Pritarti. |
|
57. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
32 |
|
|
57. Pastebėtina, kad garbės teismas neturi ir negali turėti valdingų įgalinimų, todėl iš projekto 32 straipsnio brauktinos nuostatos dėl garbės teismo sprendimo, kaip vykdytino vykdomojo dokumento. Be to, 32 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžio „įsiteisėjimo“ įrašytinas žodis „įsigaliojimo“. |
Pritarti. |
|
58. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
33 |
1 |
|
58. Atkreiptinas dėmesys, kad suinteresuotumą skųsti garbės teismo ar priežiūros institucijos sprendimą gali turėti ne tik skolų išieškojimo įmonė, bet ir pareiškėjas. Dėl šios priežasties atitinkamai koreguotina projekto 33 straipsnio 1 dalis. |
Pritarti. |
|
59. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
34 |
|
|
59. Tikslintinas projekto 34 straipsnio pavadinimas, po žodžio „įsigaliojimas“ įrašant žodžius „įgyvendinimas ir taikymas“. |
Pritarti. |
|
60. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
34 |
3 |
|
60. Projekto 34 straipsnio 3 dalis išbrauktina kaip perteklinė. |
Pritarti. |
|
61. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-07 |
34 |
|
|
61. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Civilinio kodekso 2.77 straipsnio 1 dalimi, licencijuojama ūkine veikla verstis neturint licencijos yra draudžiama. Dėl šios priežasties koreguotinas projekto 34 straipsnis, nustatant tinkamus terminus ir mechanizmą skolų išieškojimo veikla siekiančioms užsiimti įmonėms gauti licencijas pereinamuoju laikotarpiu iki įstatymo įsigaliojimo. |
Pritarti. |
|
62. |
Europos teisės departamentas prie TM, 2018-11-16 |
|
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos skolų išieškojimo įmonių įstatymo projektą Nr. XIIIP-1741(2) (toliau – Projektas), teikiame toliau nurodytas pastabas. 1. Pirmiausia, atkreipiame dėmesį, jog Europos teisės departamentas savo išvadoje dėl ankstesnio projekto varianto Nr. XIIIP-1741 jau pasisakė tiek dėl licencijų verstis skolų išieškojimo veikla išdavimo, tiek dėl paslaugų teikėjo įpareigojimo turėti tam tikrą teisinę formą ir pabrėžė būtinybę pateisinti tokius reikalavimus. |
|
|
63. |
Europos teisės departamentas prie TM, 2018-11-16 |
|
|
|
2. Pažymime, jog remiantis Paslaugų direktyvos 2006/123/EB[1] 9 straipsnio 2 dalimi, 15 straipsnio 7 dalimi bei 39 straipsnio 5 dalimi, valstybės narės praneša Komisijai apie visus naujus įstatymus ir kitus teisės aktus, kuriuose nustatomi paslaugų teikimo laisvės apribojimai, kartu pateikdamos tokius reikalavimus pateisinančias priežastis. Komisija apie tokias nuostatas praneša kitoms valstybėms narėms. Toks pranešimas netrukdo valstybėms narėms priimti minėtas nuostatas, tačiau per 3 mėnesius nuo pranešimo gavimo datos Komisija patikrina, ar naujieji reikalavimai atitinka Bendrijos teisę, ir, esant reikalui, priima sprendimą, kuriuo pareikalauja, kad atitinkama valstybė narė tokių reikalavimų nepriimtų arba juos panaikintų. Taigi Komisijai turės būti pranešta apie visus Projektu nustatomus laisvės teikti paslaugas suvaržymus, pateikiant pagrindimą, kodėl reikalavimai yra pateisinami. |
Atsižvelgti. |
|
64. |
Europos teisės departamentas prie TM, 2018-11-16 |
2 2 2 |
5 1 4 |
|
3. Projekto 1 straipsnio 5 dalyje nurodyta, jog skolų išieškojimo įmonė – tai skolų išieškojimo veiklos licenciją turintis ir į viešą skolų išieškojimo įmonių sąrašą įrašytas juridinis asmuo. Pažymėtina, kad tam tikri subjektai, pavyzdžiui, kitoje valstybėje narėje įsteigtos organizacijos filialas, nepatenka į Projekto nuostatos formuluotę. Atsižvelgiant į tai, siūlytume Projekto 2 straipsnio 5 dalį papildyti nurodymu, jog skolų išieškojimo įmonė – tai skolų išieškojimo veiklos licenciją turintis ir į viešą skolų išieškojimo įmonių sąrašą įrašytas juridinis asmuo arba kita organizacija ar jų padaliniai. Analogiškai siūlytume papildyti ir Projekto 2 straipsnio 1 dalyje bei 2 straipsnio 4 dalyje įtvirtintas kreditoriaus ir skolininko sąvokas, kad tokie subjektai nebūtų eliminuojami iš Projekto taikymo apimties tik dėl savo pasirinktos teisinės formos. |
Pritarti. |
|
65. |
Europos teisės departamentas prie TM, 2018-11-16 |
|
|
|
4. Paslaugų direktyvos 2006/123/EB 16 straipsnio 2 dalies b) punkte įtvirtintas draudimas valstybėms narėms apriboti kitoje valstybėje narėje įsisteigusio teikėjo laisvę teikti paslaugas, įpareigojant gauti valstybės narės kompetentingų institucijų leidimą, taip pat įsiregistruoti tos valstybės narės registre arba joje esančiose profesinėse įstaigose ar asociacijose, išskyrus šioje direktyvoje arba kituose Bendrijos teisės aktuose numatytus atvejus. Paslaugų direktyvoje 2006/123/EB (9-10 straipsniuose) numatyta, kad leidimų išdavimo tvarka ir kriterijai, kuriais ji grindžiama, yra leistini tik tada, jei nediskriminuoja paslaugų teikėjo, yra objektyviai pateisinami svarbiais visuomenės interesais ir siekiamo tikslo negalima įgyvendinti taikant mažiau ribojančią priemonę. Taigi aptariamos priemonės yra galimos tik tada, jei atitinka minėtuosius pateisinamumo kriterijus. Svarbu pažymėti, jog licencijos ir įpareigojimo įsirašyti į teikėjų sąrašą reikalavimo bei tam tikrų Projekto antro skirsnio reikalavimų (pavyzdžiui, būti Lietuvos kreditų valdymo įmonių rūmų nariu ir mokėti stojimo bei kasmetinį nario mokestį) taikymas paslaugų teikėjui tais atvejais, kai paslaugos Lietuvos Respublikoje yra teikiamos laikinai, prieštarautų tiek Paslaugų direktyva 2006/123/EB siekiamam tikslui, tiek proporcingumo principui. Tad siūlytume Projektą papildyti, nustatant, kad licencijavimo ir įrašymo į teikėjų sąrašą tvarka nėra taikoma asmenims, paslaugas Lietuvos Respublikoje teikiantiems laikinai, taip pat nurodant, kurie iš reikalavimų tokiems asmenis yra taikytini. |
Pritarti. |
|
66. |
Europos teisės departamentas prie TM, 2018-11-16 |
7 |
1 |
|
5. Projekto 7 straipsnio 1 dalyje nurodyta, jog įmonė gali gauti skolų išieškojimo veiklos licenciją ir būti įrašyta į viešąjį skolų išieškojimo įmonių sąrašą, jeigu atitinka šio įstatymo reikalavimus ir Lietuvos kreditų valdymo įmonių rūmų valdybai pateikia Projekte nurodytą informaciją. Tokia formuluotė palieka atsakingoms institucijoms teisę tais atvejais, kai asmuo atitinka visus keliamus reikalavimus ir pateikia reikalingus dokumentus, savo nuožiūra licencijos nesuteikti ir į sąrašą paslaugų teikėjo neįrašyti. Todėl siūlytume formuluotę patikslinti nurodant, kad įmonei yra išduodama skolų veikos licencija ir ji yra įrašoma į viešąjį skolų išieškojimo įmonių sąrašą, kai įvykdo Projekte įtvirtintas minėtąsias sąlygas. |
Pritarti. |
|
67. |
Europos teisės departamentas prie TM, 2018-11-16 |
7 |
1 |
|
6. Be to, Projekto 7 straipsnio 1 dalyje nustatyti dokumentai, duomenys ir informacija, kurią įmonės privalo pateikti atsakingai institucijai, 9 punktu įpareigojant pateikti kitus duomenis ir (arba) dokumentus, kai jie yra būtini ir (arba) Lietuvos kreditų valdymo įmonių valdyba jų pareikalauja. Šia nuostata turėtų būti apibrėžiami dokumentai ir informacija, atskleidžiantys atitikimą reikalavimams, kuriems esant galima vykdyti skolų išieškojimo veiklą. Tuo tarpu Projektu siūloma nustatyti formuluotė Lietuvos kreditų valdymo įmonių valdybai suteikia neribota diskreciją prašyti pateikti bet kokią jos reikalaujamą informaciją. Tai prieštarauja Paslaugų direktyvos 2006/123 10 straipsnio 1 daliai, įtvirtinančiai, kad leidimų išdavimo tvarka grindžiama kriterijais, kurie neleidžia kompetentingoms institucijoms naudotis vertinimo įgaliojimais savavališkai. Be to, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime „Dėl licencijavimo pagrindų aprašo patvirtinimo“ Nr. 937 18.3 punkte nurodyta, jog nustatomas esminių reikalavimų, kuriuos turi atitikti ūkio subjektas, siekiantis gauti licenciją, ir licencijos turėtojas, sąrašas turi būti baigtinis, tai yra licencijas išduodantiems ir licencijuojamos veiklos sąlygų laikymosi priežiūrą atliekantiems subjektams neturi būti palikta teisė licenciją gauti siekiantiems ūkio subjektams ar licencijų turėtojams savo nuožiūra nustatyti kokių nors reikalavimų ir (ar) licencijuojamos veiklos sąlygų, be tų, kurie nustatyti veiklos licencijavimą reguliuojančiuose įstatymuose arba licencijavimo taisyklėse. Atsižvelgdami į tai, manome, kad minėtoji Projektu siūloma įtvirtinti nuostata neatitinka Europos Sąjungos bei nacionalinių teisės aktų reikalavimų ir siūlome jos atsisakyti. |
Pritarti. |
|
68. |
Europos teisės departamentas prie TM, 2018-11-16 |
21 |
a |
1 |
7. Projekto 21 straipsnio a dalies 1 punkte nurodyta skolų išieškojimo įmonės teisė gauti duomenis iš viešųjų registrų bei asmenų apie skolininko buvusias darbovietes, darbo užmokesčio ir su juo susijusių išmokų dydžius, kilnojamąjį ir nekilnojamąjį turtą bei jam taikomus areštus ir apribojimus ir kitą informaciją, kuri yra reikalinga siekiant atlikti su skolos išieškojimu susijusius veiksmus. Iš pateiktos formuluotės neaišku, ar tokie duomenys būtų tvarkomi esant duomenų subjekto sutikimui, nėra nustatyto aiškaus duomenų tvarkymo tikslo ir duomenų teikimo tvarkos bei sudaroma galimybė tvarkyti perteklinius duomenis. Pabrėžtina, jog tais atvejais, kai teisės akto projektu siekiama įtvirtinti prievolę tam tikriems subjektams tvarkyti asmens duomenis, Reglamento 2016/679/ES[2] įpareigoja atlikti poveikio duomenų apsaugai vertinimą. Analogiškai, Reglamento 2016/679/ES prasme turi būti įvertinama ir informacija, susijusi su asmens duomenimis, teikiamais remiantis Projekto 24 straipsniu. Vadovaudamiesi Reglamento 2016/679/ES 36 straipsnio 4 dalimi, kurioje numatyta, kad rengiant pasiūlymą dėl teisėkūros priemonės, kurią turi priimti nacionalinis parlamentas, susijusios su duomenų tvarkymu, turi būti konsultuojamasi su priežiūros institucija, bei Reglamento 2016/679/ES 57 straipsnio 1 dalies c punktu, pagal kurį priežiūros institucija pataria nacionaliniam parlamentui teisėkūros ir administracinių priemonių, susijusių su fizinių asmenų teisių ir laisvių apsauga tvarkant duomenis, klausimais, siūlome Projektą suderinti su Valstybine duomenų apsaugos inspekcija. |
Pritarti. |
|
69. |
Europos teisės departamentas prie TM, 2018-11-16 |
24 |
|
|
8. Projekto 24 straipsniu įtvirtinama pareiga Lietuvos kredito valdymo įmonių rūmų valdybai ir priežiūros institucijai pateikti, be kita ko, konfidencialią informaciją. Atkreipiame dėmesį, jog Direktyva 2016/943/ES[3] Europos Sąjungos mastu nustato komercinių paslapčių teisinę apsaugą, todėl Projektas turėtų įtvirtinti nuostatas, susijusias su tokios informacijos apsauga ir neleisti neteisėtų jos gavimo atvejų. |
Pritarti. |
|
70. |
Europos teisės departamentas prie TM, 2018-11-16 |
|
|
|
9. Galiausiai, atkreipiame dėmesį, jog Paslaugų direktyvos 2006/123/EB 8 straipsnyje įtvirtinta valstybės narės pareiga užtikrinti, kad visas procedūras ir formalumus, susijusius su teise į paslaugų teikimo veiklą ir šios veiklos vykdymu, būtų galima lengvai atlikti nuotoliniu būdu ir elektroninėmis priemonėmis pasitelkiant atitinkamą kontaktinį centrą ir bendraujant su atitinkamomis kompetentingomis institucijomis. Atsižvelgdami į tai, siūlytume atitinkamai papildyti Projekto nuostatas, įtvirtinant galimybę prašymus ar kitus dokumentus, reikalingus siekiant vykdyti skolų išieškojimo veiklą, pateikti ir gauti elektroninėmis priemonėmis per kontaktinį centrą. |
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Lietuvos kreditų valdymo įmonių asociacijos, Fintech Lithuania, Finansinių paslaugų įmonių asociacijos „Finco“, Lietuvos tarpusavio skolinimo ir sutelktinio finansavimo asociacijos pasiūlymai.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2019-04-10 |
|
|
|
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdami į Jūsų prašymą, atlikome Lietuvos Respublikos skolų išieškojimo įmonių įstatymo projekto Nr. XIIIP-1741(2) (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą. Atliekant Projekto antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad Projektu siekiama sureguliuoti skolų išieškojimą vykdančių įmonių veiklą, užtikrinti jų veiklos skaidrumą bei vartotojų teisių apsaugą, siekiant kiek įmanoma labiau sumažinti neigiamas dėl skolinių įsipareigojimų nevykdymo kylančias socialines bei finansines pasekmes[4]. Atlikę Projekto antikorupcinį vertinimą, esminių antikorupcinio pobūdžio pastabų ir pasiūlymų neturime, tačiau pritariame daugeliui Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2018-10-07 išvadoje išdėstytų teisinio pobūdžio pastabų ir pasiūlymų, kurie skolų išieškojimą vykdančių įmonių teisinį reguliavimą padarytų aiškesnį, nuoseklesnį, kartu ir atsparesnį korupcijai. |
Atsižvelgti. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas:
grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams patobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktas pastabas ir pasiūlymus:
Papildyti įstatymo projektą:
· apibrėžti skolų išieškojimo įmonių teisinę formą, skolų įgijimo iš kreditoriaus būdus, sąlygas, skolų administravimo ar pagalbos turinį, ginčų sprendimų būdus ir tvarką tarp skolų išieškojimo įmonės ir skolą „perleidžiančio“ kreditoriaus, kvalifikacinių reikalavimų skolų išieškojimo įmonėse dirbantiems ir skolų išieškojimą vykdantiems asmenims;
· nustatyti skolos išieškojimo išlaidų dydžius ar jų nustatymo kriterijus, vartotojų teisių apsaugos priemones, užtikrinančias vartotojo teisę į teisingą ir išsamią informaciją apie skolos išieškojimo išlaidas, kurias prašoma atlyginti, teisę pareikšti prieštaravimus dėl skolos buvimo fakto, jos sumos ir mokėjimo termino ar dėl nesąžiningų vartojimo sutarties sąlygų taikymo;
· įgyvendinant nuostatą dėl skolų išieškojimo įmonių civilinės atsakomybės draudimo, nustatyti draudimo sumą ir pagrindines draudimo sąlygas;
· suderinti projekto nuostatas su galiojančiais teisės aktais (Lietuvos Respublikos su nekilnojamuoju turtu susijusio įstatymas, 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas).
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
[1] 2006 m. gruodžio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2006/123/EB dėl paslaugų vidaus rinkoje.
[2] 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas).
[3] 2016 m. birželio 8 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2016/943 dėl neatskleistos praktinės patirties ir verslo informacijos (komercinių paslapčių) apsaugos nuo neteisėto jų gavimo, naudojimo ir atskleidimo.