LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTAYMO NR. I-2223 47, 84, 85, 94, 95, 99, 102, 105 IR 107 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 1022 IR 1023 STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-07-17 Nr. XIVP-4019
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Atkreiptinas dėmesys, kad 2024 m. birželio 20 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 1, 2, 37, 47, 51, 57, 72, 73, 78, 79, 90, 91, 114, 116, 117, 118 straipsnių ir priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 401, 531, 532, 533, 952, 1101, 1181, 1221, 1222, 1223, 1224, 1225, 1226, 1227 straipsniais įstatymą Nr. XIV-2788 (toliau – įstatymas Nr. XIV-2788), kurio 5 straipsniu pakeitė Aplinkos apsaugos įstatymo 47 straipsnio 1 dalį. Aplinkos apsaugos įstatymo 47 straipsnio 1 dalies nauja redakcija įsigaliojo 2024 m. liepos 2 d. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo Aplinkos apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 47 straipsnio 1 dalies nuostatas reikėtų suderinti su nuo 2024 m. liepos 2 d. galiojančia 47 straipsnio 1 dalies redakcija.
2. Atkreiptinas dėmesys, kad 2024 m. kovo 21 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 47 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 931 straipsniu įstatymą XIV-2507 (toliau – įstatymas Nr. XIV-2507), kurio 1 straipsniu pakeitė Aplinkos apsaugos įstatymo 47 straipsnio 1 dalį. Pagal minėto įstatymo 3 straipsnį nauja Aplinkos apsaugos įstatymo 47 straipsnio 1 dalies redakcija įsigalios 2025 m. sausio 1 d. Tuo tarpu projekto 1 straipsniu keičiamo Aplinkos apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 47 straipsnio 1 dalis pagal projekto14 straipsnį įsigaliotų kitą dieną po oficialaus įstatymo paskelbimo Teisės aktų registre. Siekiant, kad 2025 m sausio 1 d. įsigaliotų keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalies redakcija, suderinta su projektu siūlomu teisiniu reguliavimu, kartu su projektu reikėtų teikti ir įstatymo Nr. XIV-2507 1 straipsnio pakeitimo projektą. Be to, įstatymo XIV-2507 1 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalis turėtų būti suderinta ir su įstatymu Nr. XIV-2788 padarytais šios dalies pakeitimais (t. y. 2024 m. liepos 2 d. redakcija).
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje vietoj skaičiaus „581“ įrašytinas skaičius „581“, vietoj skaičiaus „941“ įrašytinas skaičius „941“, o nuoroda „931 straipsnio 1 dalyje“ brauktina, nes nuoroda „931 straipsnio 1 dalyje“ turėtų būti dėstoma tik toje keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalies redakcijoje, kuri įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. (pagal įstatymą Nr. XIV-2507).
4. Siekiant aiškumo, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 94 straipsnio 2 dalyje vietoj nuostatos „apskaita nesilaikant teisės aktuose nustatytų reikalavimų“ įrašytina nuostata „apskaitos tvarkymas nesilaikant teisės aktuose nustatytų reikalavimų“. Be to, šioje dalyje esantys žodžiai „Lietuvos Respublikos“ brauktini kaip pertekliniai.
Analogiško turinio pastaba taikytina projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 94 straipsnio 2 daliai.
5. Atsižvelgiant į projekto 4 ir 5 straipsniais keičiamo įstatymo 94 straipsnio pakeitimus, reikėtų tikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalį, vietoj nuorodos „94 straipsnio 1, 2 dalyse“ įrašant nuorodą „94 straipsnio 1, 2, 5, 6, 7, 8, 13, 14, 15, 16, 21, 22, 23, 24 dalyse“.
6. Svarstytina, ar atsižvelgiant į su teikiamu projektu susijusio Atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-4013 (toliau – projektas reg. Nr. XIVP-4013) 2 straipsnio 24 dalimi keičiamo Atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 64 dalyje apibrėžtą sąvoką „tiekimas Lietuvos Respublikos vidaus rinkai verslo tikslais“, nereikėtų atitinkamai tikslinti projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 95 straipsnio pavadinimo ir 1 dalies nuostatų toje apimtyje, kurios nustato alyvos, elektros ir elektroninės įrangos, transporto priemonių, įeinančių į kito gaminio sudėtį baterijų ir (ar) akumuliatorių tiekimą Lietuvos Respublikos vidaus rinkai.
Analogiško turinio pastaba dėl sąvokos „tiekimas Lietuvos Respublikos vidaus rinkai verslo tikslais“ įrašymo taikytina ir projekto 8 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 102 straipsnio 3 daliai.
Taip pat projektu turėtų būti pakeisti ir keičiamo įstatymo 98, 100, 101 straipsniai.
7. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 95 straipsnio 1 dalyje formuluotėje „Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme“ atsisakytina perteklinių žodžių „Lietuvos Respublikos“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 99 straipsnio 1 daliai bei projekto 8 straipsnio 1 ir 2 dalimi keičiamo įstatymo 102 straipsnio 3 ir 7 dalims.
8. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Atliekų tvarkymo įstatymą pareiga šviesti ir (ar) informuoti visuomenę nustatyta ne tik atliekų tvarkymo, bet ir atliekų prevencijos klausimais. Atsižvelgiant į tai, tikslintinas projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 99 straipsnio pavadinimas ir 1 dalis, po žodžių „gaminių atliekų“ įrašant žodžius „prevencijos ir“.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 105 straipsnio pavadinimui ir 1 daliai, po žodžių „pakuočių atliekų“ įrašant žodžius „prevenciją ir“.
9. Atsižvelgiant į projekto 8 straipsnio 1 dalimi siūlomus keičiamo įstatymo 102 straipsnio 3 dalies pakeitimus, svarstytina, ar ši dalis neturėtų įsigalioti 2025 m. sausio 1 d., nes projekto reg. Nr. XIVP-4013 nuostatos, kuriose vartojama formuluotė „įeinančio į kito gaminio sudėtį baterijos ir (a) akumuliatoriai“ įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.
10. Atsižvelgiant į projekto reg. Nr. XIVP-4013 24 straipsnio 5 dalimi keičiamo Atliekų tvarkymo įstatymo 344 straipsnio 9 dalį, projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 102 straipsnio 7 dalyje vietoj žodžių „tvarkančioms įmonėms, vykdančioms“ įrašytini žodžiai „tvarkytojams, vykdantiems“.
11. Atsižvelgus į projekto 4, 5, 6 ir 8 straipsniu keičiamo įstatymo 94, 95 ir 102 straipsnių pakeitimus, susijusius su baterijomis ir (ar) akumuliatoriais, įeinančiais į kito gaminio sudėtį, svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti pakeisti ir keičiamo įstatymo 98 bei 100 straipsniai.
12. Iš projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 1022 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatų nėra aišku, kokia atsakomybė kiltų (ir ar kiltų), jeigu gamintojų ir importuotojų organizacija visuomenei šviesti ir informuoti atliekų prevencijos ir tvarkymo klausimais skirtų lygiai 2,5 procento gautų pajamų. Atsižvelgiant į tai, projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 1022 straipsnio 1 arba 2 dalis tikslintina.
Bet to, siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 1–3 dalių formuluotėse „šviesti ir informuoti“ po žodžio „ir“ įrašytinas žodis „(ar)“.
13. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 1022 straipsnyje kalbant apie baudas yra nurodomas konkretus procentas „organizacijos gautų pajamų kalendoriniais metais“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šioje formuluotėje prieš žodį „organizacijos“ įrašyti formuluotę „gamintojų ir importuotojų“. Be to, siūlytina visame šio straipsnio tekste po formuluotės „gautų pajamų“ įrašyti formuluotę „kalendoriniais metais“.
14. Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 1023 straipsnio pavadinime ir visame straipsnyje prieš žodį „Vyriausybės“ esantys žodžiai „Lietuvos Respublikos“ brauktini kaip pertekliniai.
15. Atsižvelgiant į projekto reg. Nr. XIVP-4013 vartojamas formuluotes, projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 1023 straipsnio 1 dalyje vietoj formuluotės „individualiai pareigas vykdančiam“ įrašytina formuluotė „individualiai alyvos atliekų tvarkymą organizuojančiam“.
Analogiško turinio pastaba taikytina projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 1023 straipsnio 2, 3 ir 4 dalims.
16. Projekto 10 straipsnio keičiamo įstatymo 1023 straipsnio 6 dalis nėra aiški toje apimtyje, kurioje nustatyta „Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytos temperatūros keitimo įrangos, nurodytos Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos tvirtinamame elektros ir elektroninės įrangos atliekų tvarkymo užduočių apraše, atliekų tvarkymo kiekybinės užduoties neįvykdymas“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Atliekų tvarkymo įstatymo 341 straipsnio 1 dalies 6 punktą elektros ir elektroninės įrangos atliekų tvarkymo užduotis nustato Vyriausybė (projektu reg. Nr. XIVP-4013 ši nuostata nėra keičiama). Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, minėtose projekto nuostatose reikėtų išbraukti žodžius „ar jos įgaliotos institucijos“.
Analogiško turinio pastaba taikytina projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 1023 straipsnio 7–29 dalims.
17. Atsižvelgiant į projekto reg. Nr. XIVP-4013 vartojamas formuluotes, projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 1023 straipsnio 6 dalyje vietoj formuluotės „individualiai pareigas vykdančiam“ įrašytina formuluotė „individualiai elektros ir elektroninės įrangos atliekų tvarkymą organizuojančiam“.
Analogiško turinio pastaba taikytina projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 1023 straipsnio 7–29 dalims.
18. Atsižvelgiant į Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 105 straipsnio 1 ir 2 dalyse vietoj formuluotės „individualiai pareigas vykdančiam“ įrašytina formuluotė „individualiai pakuočių atliekų tvarkymą organizuojančiam“. Be to, šio straipsnio 1 dalyje esantys žodžiai „Lietuvos Respublikos“ brauktini kaip pertekliniai.
19. Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 107 straipsnio 2 dalyje esantys žodžiai „Lietuvos Respublikos“ brauktini kaip pertekliniai. Analogiško turinio pastaba taikytina projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 107 straipsnio 2 daliai.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]
R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]