LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
Pagrindinio komiteto IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 17, 24, 27, 28, 34, 39, 42, 44, 45, 47, 55, 56 IR 67 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-3686
2021-10-20 Nr. 107-P-37
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Aistė Gedvilienė – Komiteto pirmininkė, Komiteto pirmininkės pavaduotojas Aidas Gedvilas, Komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Romualdas Vaitkus.
Kviestieji asmenys: aplinkos viceministras Darius Kvedaravičius, AM Statybos ir teritorijų planavimo politikos (STPP) grupės vyresn. patarėjas Dangyras Žukauskas, Lietuvos statybininkų asociacijos prezidentas Dalius Gedvilas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-08-04 |
4 (28)
|
(1) |
(3) (4) |
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. sausio 28 d. sprendimo Nr. SV-S-38 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 ir 2 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: 1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 17, 24, 27, 28, 34, 39, 42, 44, 45, 47, 55, 56 ir 67 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-3686 (toliau – Projektas Nr. 1), tačiau siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Projektą Nr. 1, atsižvelgiant į šias pastabas: 1.1. Projekto Nr. 1 4 straipsniu keičiamo Statybos įstatymo (toliau – Keičiamas įstatymas Nr. 1) 28 straipsnio 1 dalyje yra nustatyta, kad statyba laikoma užbaigta, kai atlikti visi statybos darbai ir išduotas statybos užbaigimo aktas arba surašyta ir įregistruota deklaracija apie statybos užbaigimą, kai aktas arba deklaracija yra privalomi, arba surašius ir įregistravus deklaraciją apie statybos užbaigimą statytojui (užsakovui) ar jo teises ir pareigas perėmusiam asmeniui pageidaujant, kai deklaracija nėra privaloma, o jei statytojas (užsakovas) ar jo teises ir pareigas perėmęs asmuo nepageidauja surašyti deklaracijos apie statybos užbaigimą, kai ji nėra privaloma, statyba laikoma užbaigta atlikus visus statybos darbus. To paties straipsnio 4 dalyje yra nustatyta galimybė surašyti ir užregistruoti deklaraciją apie statybos užbaigimą šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nenurodytais atvejais, tai yra, kai nėra privalomas nei statybos užbaigimo aktas, nei deklaracija apie statybos užbaigimą. Siekiant teisinio aiškumo siūlytina patikslinti Keičiamo įstatymo Nr. 1 28 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir 4 punktą po žodžio „užbaigimą“ nurodyti „(kai deklaracija ir statybos užbaigimo aktas neprivalomi)“; |
Pritarti iš dalies |
Atsižvelgiant į pateiktą siūlymą ir į LR Seimo 2021-05-20 priimtos Statybos įstatymo pataisos, įstatymo Nr. XIV-340 nuostatas, keičiamo įstatymo 28 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip (nauja redakcija): „1. Statyba laikoma užbaigta šiais atvejais: 1) atlikus visus statybos darbus ir išdavus statybos užbaigimo aktą (kai jis privalomas). Statybos užbaigimo aktas surašomas tik statytojui pateikus Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo po išankstinės patikros suderintą statinio kadastro duomenų bylą; 2) atlikus visus statybos darbus, aplinkos ministro nustatyta tvarka surašius deklaraciją apie statybos užbaigimą (kai ji privaloma), statinio (jo dalies) ekspertizės rangovui patvirtinus deklaraciją apie statybos užbaigimą ir ją įregistravus Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“. Deklaracija apie statybos užbaigimą patvirtinama tik statytojui pateikus Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo po išankstinės patikros suderintą statinio kadastro duomenų bylą; 3) atlikus visus statybos darbus, statytojui (užsakovui) ar jo teises ir pareigas perėmusias asmeniui pageidaujant, aplinkos ministro nustatyta tvarka surašius deklaraciją apie statybos užbaigimą (kai deklaracija ir statybos užbaigimo aktas neprivalomi) ir ją įregistravus Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“; 4) atlikus visus statybos darbus, kai statytojas (užsakovas) ar jo teises ir pareigas perėmęs asmuo nepageidauja surašyti deklaraciją apie statybos užbaigimą (kai deklaracija ir statybos užbaigimo aktas neprivalomi).“ |
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-08-04 |
4 (28)
|
(2)
|
(1) |
1.2. siekiant teisinio aiškumo, Projekto Nr. 1 4 straipsniu Keičiamo įstatymo Nr. 1 28 straipsnio 2 dalies 1 punktą papildyti išimtimi dėl ypatingųjų statinių pagal aplinkos ministro patvirtintą sąrašą, kuris nustatytas Keičiamo įstatymo Nr. 1 28 straipsnio 3 dalies 1 punkte dėstant taip: „1) užbaigus ypatingųjų statinių (išskyrus nurodytus šio straipsnio 3 dalies 1 punkte), kurių statybai buvo išduoti šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 1, 2 punktuose nurodyti statybą leidžiantys dokumentai, statybą;“; |
Pritarti |
|
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-08-04 |
4 (28) |
(3) |
|
1.3. vadovaujantis Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatymo 9 straipsnio 2 dalimi, nekilnojamojo daikto įregistravimu nekilnojamojo turto registre yra laikomas Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo nustatyta tvarka to daikto duomenų įrašymas į nekilnojamojo turto kadastrą. Pagal Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punktą nekilnojamojo turto kadastro objektais laikomi statiniai (taip pat nebaigti statyti), kurių statybai reikalingas statybą leidžiantis dokumentas (kai jis yra privalomas), arba statinys, kuris pastatytas turint kitą statybos teisėtumą patvirtinantį dokumentą. Vadinasi, statiniai, kuriems vadovaujantis Statybos įstatymo 27 straipsnio 1 dalimi, reikia statybą leidžiančio dokumento, laikytini nekilnojamojo turto kadastro ir registro objektais, todėl negalėtų būti nustatoma prievolė registruoti šiuos statinius. Atsižvelgiant į Keičiamo įstatymo Nr. 1 28 straipsnio 5 dalies nuostatas, siūlytina Projekto Nr. 1 4 straipsniu Keičiamo įstatymo Nr. 1 28 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „3. Deklaracija apie statybos užbaigimą surašoma, statinio ekspertizės rangovas tvirtina deklaraciją apie statybos užbaigimą ir ši deklaracija Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“ registruojama šiais atvejais: 1) užbaigus ypatingųjų statinių pagal aplinkos ministro patvirtintą sąrašą, kurių statybai buvo išduoti šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 1, 2 punktuose nurodyti statybą leidžiantys dokumentai, statybą; 2) keičiant statinių ar jų dalies paskirtį, kai atliekami tik statinio paprastojo remonto darbai arba statybos darbai iš viso neatliekami, ar užbaigus kitus, nei nurodyti šio straipsnio 2 dalyje ir 3 dalies 1 punkte, statybos darbus, kuriems buvo išduoti šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 1-7 punktuose nurodyti statybą leidžiantys dokumentai.“; |
Pritarti |
|
4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-08-04 |
4 (28) |
(10) |
(1) |
1.4. Atsižvelgiant į Projekte Nr. 1 dėstomą Keičiamo įstatymo Nr. 1 39 straipsnio 6 dalies 1 punktą ir siekiant nuoseklaus teisinio reglamentavimo, Projekte Nr. 1 dėstomą Keičiamo įstatymo Nr. 1 28 straipsnio 10 dalies 1 punktą siūlytina išdėstyti taip: „1) statytojas (užsakovas), išskyrus atvejus, kai Nekilnojamojo turto registre daiktinės teisės į statinį įregistruotos ne tik statytojo (užsakovo) vardu, apie tai nedelsiant raštu informuodamas subjektus, kuriems ši deklaracija pateikta;“; |
Pritarti |
|
5. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-08-04 |
4 (28) 6 (39) |
(11),
(7) |
|
1.5. Projekte Nr. 1 dėstomoje Keičiamo įstatymo Nr. 1 28 straipsnio 11 dalyje siūloma išplėsti subjektų, turinčių teisę kreiptis į teismą dėl statybos užbaigimo akto, deklaracijos apie statybos užbaigimą galiojimo, šių dokumentų ir statinių įregistravimo panaikinimo, skaičių – tokią teisę kartu su šiuo metu ją turinčiais suinteresuotaisiais asmenimis, tam tikromis institucijomis (Valstybine teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija), Kultūros paveldo departamentu prie Kultūros ministerijos, Valstybine saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentu prie Vidaus reikalų ministerijos, statinio saugos ir paskirties valstybinės priežiūros institucijomis) suteikti neapibrėžtam subjektų ratui dėstant – „kitiems viešojo administravimo subjektams“. Tokios nuostatos įteisinimo priežastys, viena vertus, nėra atskleistos Projekto Nr. 1 aiškinamajame rašte, kita vertus, jos neatitiktų esamai teisinio reguliavimo logikai (turintys tokią teisę subjektai yra aiškiai įvardyti arba bent jau apibrėžti tam tikrais juos apibūdinančiais požymiais) ir nebūtų suderintos su Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (toliau – CPK) ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (toliau – ABTĮ) nuostatomis. Be kita ko, pastebėtina, kad Keičiamo įstatymo Nr. 1 28 straipsnio 11 dalyje nurodytos minėtos institucijos taip pat laikomos viešojo administravimo subjektais, todėl esamas šių institucijų išvardijimas apskritai nebetektų prasmės. Vadovaujantis CPK 49 straipsnio 2 dalimi, įstatymų numatytais atvejais valstybės ir savivaldybių institucijos ir kiti asmenys gali pareikšti ieškinį ar pareiškimą viešajam interesui ginti, o pagal ABTĮ 55 straipsnio 1 dalį įstatymų nustatytais atvejais prokuroras, viešojo administravimo subjektai, organizacijos ar fiziniai asmenys gali kreiptis į teismą su pareiškimu, kad būtų apgintas viešasis interesas arba apgintos valstybės, savivaldybės ir asmenų teisės bei įstatymų saugomi interesai. Taigi, atsižvelgiant į šias CPK ir ABTĮ nuostatas, subjektų, turinčių teisę kreiptis į teismą dėl viešojo intereso gynimo, ratas turi būti aiškiai apibrėžtas įstatymuose. Visa tai taikytina ir dėl Projekte Nr. 1 dėstomos Keičiamo įstatymo Nr. 39 straipsnio 7 dalies analogiškos nuostatos, kuria siekiama suteikti teisę „kitiems viešojo administravimo subjektams“ kreiptis į teismą dėl pažymos apie statinio statybą be nukrypimų nuo esminių statinio projekto sprendinių galiojimo ir jos bei statinių registracijos panaikinimo; |
Pritarti |
Atsisakyti projektu siūlomų nuostatų „kiti viešojo administravimo subjektai (Komiteto pasiūlymai išdėstyti prie 2 TD pastabos.). |
6. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-08-04 |
5 (34) |
|
|
1.6. Projekto 5 straipsniu Keičiamo įstatymo Nr. 1 34 straipsnio 3 dalyje nustatoma, kad statinio ekspertizę organizuoja statytojas (užsakovas) Keičiamo įstatymo Nr. 1 28 ir 39 straipsniuose nustatytais atvejais. Siūlytina patikslinti šią nuorodą aiškiai nustatant, kokiais konkrečiai atvejais statinio ekspertizę organizuoja statytojas (užsakovas): kai išduotas statybos užbaigimo aktas ar surašyta ir registruota deklaracija apie statybos užbaigimą, kai šie dokumentai neprivalomi ar kai statybos užbaigimo aktas negali būti išduodamas, deklaracija apie statybos užbaigimą negali būti surašoma, kai nebaigtas statyti ar rekonstruoti ypatingasis ar neypatingasis statinys ir daiktinės teisės į jį užregistruotos Nekilnojamojo turto registre, tikslinami šio registro duomenys ar kai negali būti užpildoma to paties straipsnio 1 dalyje nurodyta pažyma; |
Pritarti iš dalies |
Atsižvelgiant į pateiktą siūlymą ir į LR Seimo 2021-05-20 priimtas Statybos įstatymo pataisas, (įstatymo Nr. XIV-340) keičiamo įstatymo 34 straipsnįį išdėstyti taip: „34 straipsnis. Statinio projekto ekspertizė. Statinio ekspertizė 1. Ypatingojo statinio,
statinio, vadovaujantis šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalimi, nurodyto
Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos statinių, kurie turi būti
pritaikomi specialiesiems neįgaliųjų poreikiams, sąraše, ir statinio, kurio projektavimas ir (ar) statyba finansuojama
Lietuvos Respublikos 2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų statinių projektų ekspertizė atliekama dėl naujų statinių statybos, statinių rekonstravimo, kapitalinio remonto, atnaujinimo (modernizavimo) projektų, statinių projektų kuriuose numatyta nasudėtingąjį ar neypatingąjį statinį pertvarkyti į ypatingąjį ir statinių projektų, kuriuose numatyti kultūros paveldo statinio tvarkomieji paveldosaugos darbai, taip pat aplinkos ministro nustatytais atvejais, kai gavus statybą leidžiantį dokumentą keičiami šioje dalyje nurodytų projektų sprendiniai, kuriais įgyvendinami aplinkos prieinamumo reikalavimai. 3. Statinio ekspertizę organizuoja statytojas (užsakovas) kai vadovaujantis šio įstatymo 28 straipsnio 3 dalimi, turi būti surašyta deklaracija apie statybos užbaigimą ir ją turi patvirtinti statinio ekspertizės rangovas ir kai šio įstatymo 39 straipsnio 1 dalyje nurodytą pažymą turi patvirtinti statinio ekspertizės rangovas.
1) įvyko statinio avarija ar yra nustatyta jos grėsmė, pastebėtos statinio deformacijos; 2) gautas statytojo (užsakovo) ar statinio naudotojo skundas arba yra prielaidų, kad statinys neatitinka esminių statinių reikalavimų, nustatytų Reglamente (ES) Nr. 305/2011. 5. Kitais nei nurodyti šio straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalyse atvejais statinio projekto ekspertizė ir statinio ekspertizė neprivalomos, tačiau gali būti atliekamos statytojo (užsakovo) ar statinio naudotojo iniciatyva.
|
7. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-08-04 |
5 (34) |
(5) |
|
1.7. siekiant teisinio reguliavimo aiškumo dėl to, kada statytojas (užsakovas) ar statinio naudotojas gali užsakyti statinio projekto (jo dalies) ekspertizę ar statinio (jo dalies) ekspertizę savo iniciatyva, siūlytina Projekto Nr. 1 5 straipsniu Keičiamo įstatymo Nr. 1 34 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „5. Kitais nei nurodyti šio straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalyse atvejais statinio projekto ekspertizė ir statinio ekspertizė neprivalomos, tačiau gali būti atliekamos statytojo (užsakovo) ar statinio naudotojo iniciatyva.“; |
Pritarti |
Žr. Komiteto pasiūlymą prie 6 LRV pastabos. |
8. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-08-04 |
* |
|
|
1.8. atsižvelgiant į tai, kad Projektu Nr. 1 yra keičiamos statybos užbaigimo procedūros, siūlytina aiškinamojo rašto 8 dalyje nurodyti, kad priėmus Projektą Nr. 1, turi būti keičiamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymas Nr. D1-878 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ patvirtinimo“; |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba. |
9. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-08-04 |
15 |
1, 2 |
|
1.9. siekiant iki Projekto Nr. 1 įsigaliojimo dienos priimti įgyvendinamuosius teisės aktus, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį, Projekto Nr. 1 įsigaliojimo datą nustatyti 2022 m. gegužės 1 d. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų (komisijų) išvados ir pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktas pastabas ir pasiūlymus patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-20 |
8 (42) |
(1) |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad po projekto Nr. XIIIP-3686 pateikimo Lietuvos Respublikos Seimas 2021 m. gegužės 20 d. priėmė Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 2, 3, 8, 10, 12, 19, 22, 24, 27, 28, 33, 34, 39, 42, 46, 49, 53 straipsnių, 1 priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 27-1, 52-1 straipsniais įstatymą Nr. XIV-340, kuriuo pakeistos Statybos įstatymo 42 straipsnio 1, 3, 8, 12 dalys, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, turi būti patikslintos projektu Nr. XIIIP-3686 keičiamos Statybos įstatymo 42 straipsnio 1, 3, 8, 12 dalys. Pasiūlymas: 1. Pakeisti 42 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: 1. Statinio projektuotojo, statinio projekto ( |
Pritarti |
|
2. |
Seimo Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-20 |
8 (42) |
(3) |
|
Argumentai: Tie patys kaip ir dėl pirmojo pasiūlymo. Pasiūlymas: 2. Pakeisti 42 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Draudžiant statinio statybos, rekonstravimo, remonto, atnaujinimo
(modernizavimo), griovimo ar kultūros paveldo statinio tvarkomuosius statybos
darbus ir civilinę atsakomybę, draudimo objektas yra rangovo |
Pritarti |
|
3. |
Seimo Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-20 |
8 (42) |
(8) |
|
Argumentai: Tie patys kaip ir dėl pirmojo pasiūlymo. Pasiūlymas: 3. Pakeisti 42 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
|
Pritarti |
|
4. |
Seimo Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-20 |
8 (42) |
(12) |
|
Argumentai: Tie patys kaip ir dėl pirmojo pasiūlymo. Pasiūlymas: 4. Pakeisti 42 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aidas Gedvilas, Aistė Gedvilienė.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Komiteto biuro patarėja Aistrida Latvėnė