PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI ĮSTATYMO
NR. XII-1215
10, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-3608
2024-05-17
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
3 |
|
|
Argumentai: Įstatymo projektu taisomas 2023 metų gruodžio mėn. LR Seimo priimtas įstatymas, kuriuo siekiama sugrąžinti galimybę mažas pajamas gaunantiems asmenims pasinaudoti būsto nuomos kompensacija. Minėtu įstatymu paramos intensyvumas buvo sumažintas kartais, nors būsto nuomos kainos, remiantis Aruodas.lt informacija Vilniaus mieste per 5 metus išaugo 40%, o visoje Lietuvoje, neskaičiuojant Vilniaus 36% (Žr. Grafikas Nr.1 ir 2).
Grafikas Nr.1, Būsto nuomos kainos padidėjimas Vilniuje per 5 metus. Aruodas.lt,
Grafikas Nr.2, Būsto nuomos kainos padidėjimas visoje Lietuvoje išskyrus Vilnių per 5 metus. Aruodas.lt.
Nustačius 1 VRP kompensacijos lubas 1 asmeniui, maksimali būsto nuomos kompensacija siekia 176 Eur/mėn. Turint galvoje, kad Vilniaus mieste 1 kv.m. kaina 2024 vasario mėn. siekia 14,65 Eur, ši kompensacija bus nepakankama paskata savarankiškai gyventi bei kompensuoti būtinuosius pragyvenimo kaštus. Preliminariais skaičiavimais kompensacija 1 asmeniui nuomojant būstą siekia 17% iki 35% nuo būsto nuomos kainos (žr. Lentelė Nr.1), ir tai, turint galvoje, kad būsto įperkamumas kritęs istorines žemumas, visuomenės grupes, kurios nepajėgios įsigyti būsto stumia į labai sudėtingas išgyvenimo situacijas.
Lentelė Nr.1, Preliminarios kompensacijos reikšmės nuomojant būstą Vilniaus mieste. Skaičiavimai atlikti pasiūlymo autorių remiantis Aruodas.lt informacija.
Siekdami, kad būsto nuomos kompensacija pasiektų savo tikslus – padėtų neturintiems būsto bei disponuojantiems ribotas pajamas surasti gyvenamąją vietą bei užtikrinti, kad laukiantys socialinio būsto eilėse turėtų galimybę jau dabar turėti pastogę, siūlome kompensacijos intensyvumą padidinti bent 1,5 kartų, taip jos reikšmę 1 asmeniui Vilniuje padidinti iki 26-50% (žr. Lentelė Nr.2).
Šis pasiūlymas tiksliau išpildys įstatymu siekiamus tikslus bei valstybei yra finansiškai pigesnis sprendimas negu asmenų ar šeimų išlaikymas nakvynės namuose ar kitose socialinių paslaugų įstaigose, ką, deja, po šio įstatymo pakeitimų 2023 m. gruodžio mėn. dalis turi rinktis.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: 2. Būsto
nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis
apskaičiuojamas, iš būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartyje
nurodyto būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dydžio atimant
30 procentų būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartyje nurodyto
būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalį, kurią apmoka asmuo
ar šeima savo lėšomis, ir negali viršyti |
2. |
3 |
|
|
Argumentai: Žr. argumentus aukščiau. Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: 3.
Asmenims, nurodytiems šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 2 punkte, būsto
nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis apskaičiuojamas, iš būsto nuomos
sutartyje nurodyto būsto nuomos mokesčio dydžio atimant mokslo ar studijų
institucijos išduotoje pažymoje nurodytą apgyvendinimo mokslo ar studijų
institucijos bendrabutyje vidutinį mokesčio dydį asmeniui per mėnesį. Šiems
asmenims būsto nuomos mokesčio dalies kompensacija negali viršyti |
Teikia
Seimo nariai