LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO
NR. IX-720 5, 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO 2, 3, 6 STRAIPSNIŲ PAPILDYMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 8 PRIEDU ĮSTATYMO
PROJEKTO
2018-08-22 Nr. XIIIP-2425
Vilnius
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Atsižvelgiant į projektu siūlomus pakeitimus ir siekiant teisinio reguliavimo aiškumo, atitinkamai projektu turi būti koreguojamos ir keičiamo įstatymo 6 straipsnio 9 dalis, 8 straipsnio 1, 5 ir 6 dalys, 9 straipsnio 1, 3 ir 4 dalys bei 10 straipsnio 3 dalis.
2 Atkreiptinas dėmesys, kad projekto nuostatose vartojamos skirtingos sąvokos „nepavojingų atliekų įrenginiai“ (pavyzdžiui, projekto 1, 2 ir kt. straipsniai) bei „nepavojingų atliekų deginimo įrenginiai“ (pavyzdžiui, projekto 7 straipsnis). Siekiant aiškumo reikėtų suvienodinti šių sąvokų vartojimą atkreipiant dėmesį, kad sąvoka „nepavojingų atliekų įrenginiai“ savo turiniu yra platesnė ir apima ne tik nepavojingų atliekų deginimo įrenginius, bet ir kitus nepavojingų atliekų naudojimo ir šalinimo įrenginius (pavyzdžiui, sąvartynus).
3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nėra aiškus formuluotės „nepavojingų įrenginių deginimo įrenginio operatorius“ turinys, nes kitose projekto nuostatose vartojamos sąvokos „nepavojingų atliekų įrenginiai“ ar „nepavojingų atliekų deginimo įrenginiai“. Be to, siekiant aiškumo, projekto nuostatose reikėtų atskleisti ir sąvokos „įrenginio operatorius“ turinį.
4. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje reikėtų atsisakyti savo turiniu neaiškių nuostatų „ir remti Žiedinės ekonomikos principais grindžiamas veiklas atliekų naudojimo bei atliekų susidarymo prevencijos srityse“ kaip perteklinių, nes Atliekų tvarkymo įstatymo 34 straipsnio 3 dalis reglamentuoja Atliekų tvarkymo programos lėšų panaudojimą.
5. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 8 priedėlio lentelės pirmojoje eilutėje nėra aiškus formuluotės „Sąvartyne šalinamų atliekų rūšis“ turinys.
6. Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos konvergencijos programa, Valstybės pažangos strategija <...>, manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto planuotojos nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.
7. Projekto nuostatos įsigaliotų nuo jų oficialaus paskelbimo, tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Taip pat atkreiptinas dėmesys į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnį, kuris numato, kad mokesčių įstatymai, <...> darantys įtaką atitinkamų metų biudžeto pajamoms, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas. Be to, pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, jog mokesčio už aplinkos teršimą mokestinis laikotarpis yra kalendoriniai metai. Atsižvelgiant į visa tai, koreguotina įstatymo įsigaliojimo data.
8. Projekto aiškinamajame rašte yra nurodyta, jog iki 2019 m. gruodžio 31 d. Aplinkos ministerija turėtų koreguoti Atliekų tvarkymo programos nuostatas. Manytina, kad priėmus projektą, Aplinkos ministerija turėtų parengti ir patvirtinti šiam įstatymui įgyvendinti būtiną Mokesčio už aplinkos teršimą nepavojingų atliekų įrenginiuose deginamomis atliekomis apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos aprašą bei kartu su Valstybine mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos turėtų parengti ir patvirtinti Mokesčio už aplinkos teršimą nepavojingų atliekų įrenginiuose deginamomis atliekomis deklaracijos formą ir jos pildymo taisykles. Todėl projektas pildytinas baigiamosiomis nuostatomis, kuriose reikėtų pasiūlyti Vyriausybei ar jos įgaliotoms institucijoms priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus.
9. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:
9.1. projekto pavadinime esanti formuluotė „LIETUVOS RESPUBLIKOS“ rašytina atskiroje eilutėje, įstatymo numeris „NR. IX-720“ keistinas numeriu „NR. VIII-1183“, formuluotė „5, 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO 2, 3, 6 STRAIPSNIŲ PAPILDYMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 8 PRIEDU“ dėstytina taip: „2, 3, 4, 5, 6, 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 71 PRIEDĖLIU“;
9.2. projekto 1, 2, 3 ir 5 straipsnių pavadinime esantis žodis „papildymo“ keistinas žodžiu „pakeitimo“;
9.3. kadangi keičiamo įstatymo 2 straipsnio dalys dėstomos pagal abėcėlę, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnis pildytinas ne 191 dalimi, o 151 dalimi;
9.4. projekto 1, 2, 3, 5, 7 straipsnių pakeitimo esmėje brauktina perteklinė formuluotė „ir ją/jį išdėstyti taip“;
9.5. projektu keičiamo įstatymo straipsnių tekstas dėstytinas kabutėse;
9.6. projekto 2 straipsnio pakeitimo esmėje vietoje žodžio „dalimi“ rašytinas žodis „punktu“, todėl atitinkamai dėstant keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 punktą po skaičiaus „5“ rašytinas skliaustelis;
9.7. siekiant suvienodinti projekte vartojamas sąvokas, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje vietoj formuluotės „nepavojingas atliekas deginant nepavojingų atliekų įrenginiuose“ rašytina formuluotė „nepavojingų atliekų įrenginiuose deginamomis atliekomis“;
9.8. po projekto 4 straipsnio pavadinimo taškas nerašytinas;
9.9. projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio dalys turi būti keičiamos atskiromis projekto 6 straipsnio dalimis;
9.10. atsižvelgiant į tai, kad keičiamas įstatymas turi 8 priedėlius, siūlytina projekto 7 straipsniu papildyti keičiamą įstatymą 71 priedėliu ir atitinkamai tikslinti projekto 1, 2 ir 5 straipsniais keičiamo įstatymo nuostatose pateiktas nuorodas į „Įstatymo 8 priedėlį“;
9.11. projektą pasirašančiojo subjekto pareigos rašytinos mažosiomis raidėmis.
10. Atsižvelgiant į Seimo statuto 135 straipsnio 5 dalį, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies siūlomus pakeitimus ir siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, kartu su teikiamu projektu turėtų būti teikiamas ir Atliekų tvarkymo įstatymo 34 straipsnio 2 dalies nuostatų patikslinimo įstatymo projektas, nustatant, kad Atliekų tvarkymo programos lėšas sudaro ir mokestis už aplinkos teršimą nepavojingų atliekų įrenginiuose deginamomis atliekomis.
Privatinės teisės skyriaus vedėja, pavaduojanti
Teisės departamento direktorių Daina Petrauskaitė
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. renata.dirgeliene@lrs.lt