1.
|
1
|
|
|
Argumentai:
Iniciatorių teikiamo įstatymo projekto
reikalingumo argumentacijoje išreiškiamos abejonės valstybės ir savivaldybių
valdomų įmonių teikiamos paramos reikalingumu bei pažymimas skaidrumo
trūkumas. Svarbu akcentuoti tai, kad kai kurios įmonės betarpiškai bendrauja
su bendruomenėmis, yra reikšmingos tam tikroje srityje, todėl natūralu, kad
jos gali ir turi prisidėti prie gyventojų viešųjų poreikių patenkinimo.
Daugelis jaunimo, vaikų, neįgaliųjų,
kultūros ir kitos organizacijos disponuoja nedideliu lėšų kiekiu ir jų
efektyviam funkcionavimui užtikrinti reikia papildomos finansinės paramos,
kuri kaip tik ir gali būti gaunama iš valstybės ir savivaldybių valdomų
įmonių. Parama yra teikiama visuomenei naudingiems tikslams neįgaliųjų
socialinės integracijos, socialinės apsaugos, mažumų integracijos, kultūros,
švietimo, profesinio tobulinimo, socialinės apsaugos ir kitose visuomenei
reikalingose ir nesavanaudiškose srityse.
Todėl, atsižvelgdami į užimtumo didinimo ir
regionų stiprinimo poreikį, siūlome ne uždrausti valstybės ir (ar)
savivaldybių bendrovėms teikti paramą, o įstatyme nustatyti esminius paramos
teikimo principus ir apribojimus, reglamentuoti paramos teikimo taisyklių ir
paramos teikimo sutarčių esmines nuostatas.
Atsižvelgiant į tai, kad nuo 2018 m. sausio
1 d. galioja 2017-06-28 Vyriausybės nutarimu Nr. 533 patvirtintas Valstybės
valdomų bendrovių paramos teikimo tvarkos aprašas, kuriame nustatyti
konkretūs reikalavimai valstybės valdomų įmonių teikiamai paramai, siūlome
šiuos kriterijus nustatyti įstatyme.
Taip pat, atsižvelgdami į tai, kad valstybės
ir savivaldybių valdomos įmonės skiriasi savo dydžiu, veiklos pobūdžiu,
tarifų reguliavimo režimu, todėl jų uždirbamas grynasis pelnas gali būti
labai skirtingas, siūlome diferencijuoti paramai galimos teikti grynojo pelno
dalies dydį, atsižvelgiant į uždirbto pelno dydį, t. y. kuo didesnį grynąjį
pelną uždirba įmonė, tuo mažesnį jos procentą leidžiama skirti paramai.
Nustačius tokį diferencijavimą, bus išvengta situacijos, kai nedidelį pelną
(eurais) gaunančiai įmonei įstatymu bus praktiškai užkertamas kelias suteikti
paramą. Pavyzdžiui, nustačius visiems vienodą ne daugiau kaip 3 procentų
grynojo pelno skyrimo paramai apribojimą, 10 tūkst. eurų pelno uždirbusi
įmonė paramai galės skirti tik 300 eurų, tuo tarpu 5 mln. eurų pelno turinti
įmonė – 150 tūkst. eurų. Taigi įmonės atsidurtų labai nelygiavertėse sąlygose
prisidedant prie visuomenei reikšmingų tikslų pasiekimo. Todėl siūlome
nustatyti, kad įmonės, uždirbusios nedidelį pelną (iki 0,5 mln. eurų), paramai
galėtų skirti iki 10 proc. (t. y. iki 50 tūkst. eurų) per metus, įmonės
uždirbusios vidutinį pelną (nuo 0,5 mln. iki 2 mln. eurų) – iki 5 proc. (t.
y. daugiausiai iki 100 tūkst. eurų) per metus, o didelį (daugiau kaip 2 mln.
eurų) pelną uždirbusios įmonės paramai galėtų skirti iki 3 proc. pelno,
tačiau ne daugiau kaip 0,5 mln. eurų per metus. Taip pat siūlome nustatyti,
kad vienam paramos gavėjui viena bendrovė galėtų skirti ne daugiau kaip 200
tūkst. eurų paramos per metus.
Pastebėtina, kad 2016 metais 216 valstybės
ir savivaldybių bendrovių uždirbo iki 0,5 mln. eurų grynojo pelno (89 VVĮ ir
127 SVĮ), 12 bendrovių uždirbo nuo 0,5 iki 2 mln. eurų grynojo pelno (4 VVĮ
ir 8 SVĮ), 17 bendrovių grynasis pelnas buvo didesnis nei 2 mln. eurų (11 VVĮ
ir 6 SVĮ).
Pasiūlymas:
Pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„5 straipsnis. Labdaros ir paramos teikėjai
1. Labdara pagal šį įstatymą pripažįstama, kai ją
teikia tik Lietuvos Respublikoje registruoti labdaros ir paramos fondai,
asociacijos, viešosios įstaigos, religinės bendruomenės, bendrijos ir
centrai, tarptautinių visuomeninių organizacijų skyriai (padaliniai), jeigu
labdaros teikimas numatytas jų įstatuose arba religinių bendruomenių,
bendrijų ir centrų kanonuose, statutuose ir kitose normose bei veiklą
reglamentuojančiuose teisės aktuose ir jeigu jie pagal šio įstatymo nuostatas
turi teisę gauti paramą. Asociacijų ar kitų narystės pagrindais veikiančių
organizacijų savo nariams perduotos piniginės lėšos, turtas (įskaitant
pagamintas ar įsigytas prekes) ir suteiktos paslaugos pagal šį įstatymą
nepripažįstamos labdara.
2. Parama pagal šį įstatymą pripažįstama, jeigu ją
teikia:
1) Lietuvos Respublikos fiziniai ir juridiniai
asmenys, išskyrus politines partijas, politines organizacijas, valstybės ir
savivaldybių įmones, biudžetines įstaigas, valstybės ir savivaldybių
institucijas, Lietuvos banką ir įmones, kuriose valstybei ir (ar)
savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų
susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų, ir jų dukterines akcines
bendroves ir dukterines uždarąsias akcines bendroves;
2) užsienio valstybės, užsienio valstybių fiziniai
ir juridiniai asmenys, tarptautinės organizacijos.
1. Pakeisti 5 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį
išdėstyti taip:
„1)
Lietuvos Respublikos fiziniai ir juridiniai asmenys, išskyrus politines
partijas, politines organizacijas, valstybės ir savivaldybių įmones,
biudžetines įstaigas, valstybės ir savivaldybių institucijas bei Lietuvos
banką. Įmonių, kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise
priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau
kaip 50 procentų balsų ir jų patronuojamųjų akcinių bendrovių ir uždarųjų
akcinių bendrovių (toliau – valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės),
parama pagal šį įstatymą yra pripažįstama, jeigu jos neturi mokestinių
nepriemokų Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, savivaldybių biudžetams
ar fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių
inspekcija, taip pat įsiskolinimų su praleistais mokėjimo terminais
Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui bei laiku neįvykdytų skolinių
įsipareigojimų pagal paskolos sutartis ir kitus įsipareigojamuosius skolos
dokumentus, pasirašytus su Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau –
Finansų ministerija), arba pagal sutartis su valstybės garantija;“
2. Pakeisti 5 straipsnio 3 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„3. Parama pagal šį įstatymą nepripažįstama, jeigu ji teikiama įmonių,
kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios
akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų
balsų, tais atvejais, kai ji teikiama šios įmonės valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės dalyviui,
kitiems juridiniams asmenims, kuriuose šios valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės dalyvis turi
įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį, suteikiančią teisę
kontroliuoti juridinio asmens veiklą, arba juridiniams asmenims, kurie yra susiję su šios valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės dalyviu, išskyrus visus atvejus, kai parama
teikiama juridiniams asmenims, kurių veikla yra bibliotekų, archyvų, muziejų
ir kita kultūrinė veikla, švietimas, sportas, socialinių paslaugų gyventojams
teikimas arba visuomenės sveikatos priežiūra.“
3. Pakeisti 5 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Šio straipsnio 3 dalyje
nurodytais su įmonės valstybės
ir (ar) savivaldybės bendrovės dalyviu susijusiais juridiniais
asmenimis laikomi:
1) juridiniai asmenys, kuriuose tas pats
dalyvis turi 1/3 ar daugiau įstatinio kapitalo arba turi teises į 1/3 ar
daugiau visų balsų;
2) juridiniai asmenys, kurie su dalyviu
yra bendrai valdomi ar turi bendrą administracinį padalinį arba kurių valdymo
ar priežiūros organe yra pusė ar daugiau tų pačių narių kaip ir dalyvio
valdymo ar priežiūros organuose;
3) juridiniai asmenys, su
kuriais yra įsipareigojęs derinti savo veiklos sprendimus dalyvis arba už
kurių prievolių tretiesiems asmenims įvykdymą yra įsipareigojęs atsakyti
dalyvis, arba kurie yra įsipareigoję perduoti visą arba dalį pelno ar suteikę
teisę naudoti 1/3 ar daugiau savo turto dalyviui.“
|
2.
|
2 N
|
|
|
Pasiūlymas:
Papildyti projektą nauju 2 straipsniu:
„2 straipsnis. Įstatymo papildymas 91 straipsniu
Papildyti įstatymą 91
straipsniu:
„91 straipsnis. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovių paramos teikimo principai ir apribojimai
1. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės, teikdamos
paramą, be Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo,
naudojimo ir disponavimo juo įstatyme apibrėžtų visuomeninės naudos,
efektyvumo ir racionalumo principų, vadovaujasi šiais principais:
1) atitikties valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės veiklos tikslams.
Šis principas reiškia, kad vertinant paraiškas ir priimant sprendimus
dėl paramos skyrimo turi būti siekiama, kad paramą gautų tie pareiškėjai,
kurių nurodyti ir tinkamai pagrįsti paramos panaudojimo tikslai labiausiai
atitinka valstybės ir
(ar) savivaldybės bendrovės
veiklos tikslus, socialinės atsakomybės politikos kryptis ir deklaruojamas valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės vertybes;
2) tikslingumo. Šis
principas reiškia, kad paramą gali gauti pareiškėjai, kurių vykdoma
veikla, projektai, iniciatyvos sukuria vertę srityse, kuriose valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės
veikia regioniniu ar nacionaliniu mastu;
3) skaidrumo. Šis principas reiškia, kad visoms paraiškoms turi būti taikomi vienodi,
aiškūs ir suprantami paramos vertinimo ir skyrimo kriterijai;
4)
nešališkumo. Šis principas reiškia, kad tais atvejais, kai
paraiškos vertinimas gali sukelti interesų konfliktą, vertinant paraišką ir
priimant sprendimą, vertintojas (-ai) privalo nusišalinti nuo paraiškos vertinimo
ir sprendimo priėmimo.
2. Teikiant paramą valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės privalo vadovautis šio įstatymo nuostatas atitinkančiomis valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos valdymo taisyklėmis, išskyrus tuos atvejus, kai parama teikiama per specialiai tam
tikslui valstybės ir
(ar) savivaldybės bendrovės
įsteigtus paramos fondus ir tokiu atveju vadovaujamasi Lietuvos Respublikos
labdaros ir paramos fondų įstatymo nuostatas atitinkančiomis valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės tam tikslui įsteigto konkretaus paramos
fondo paramos valdymo taisyklėmis.
3. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės ataskaitinių
finansinių metų grynojo pelno dalis, skiriama paramai negali būti didesnė
kaip:
1) 10 procentų valstybės ir (ar)
savivaldybės bendrovės ataskaitinių finansinių metų grynojo pelno, jeigu jis neviršijo
500 000 eurų;
2) 5 procentai valstybės ir (ar)
savivaldybės bendrovės ataskaitinių finansinių metų grynojo pelno, jeigu jis buvo
daugiau kaip 500 000 eurų, bet neviršijo 2 000 000 eurų;
3) 3 procentai valstybės ir (ar)
savivaldybės bendrovės ataskaitinių finansinių metų grynojo pelno ir negali viršyti 500 000 eurų, jeigu grynasis pelnas ataskaitiniais finansiniais
metais buvo daugiau kaip 2 000 000 eurų.
4. Vienam paramos gavėjui vienos valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės
teikiamos paramos suma negali būti didesnė kaip 200 000 eurų per metus.
5. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės negali
sudaryti tokių paramos teikimo sutarčių, kuriomis numatomas bendrovės
įsipareigojimas skirti paramą iš ateinančių finansinių metų bendrovės pajamų
(lėšų). Sprendimas skirti paramą gali būti priimamas ne vėliau kaip iki
einamųjų metų, kuriais buvo patvirtintas praėjusių finansinių metų finansinių
ataskaitų rinkinys, pabaigos.
6. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos
negali teikti politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų,
Lietuvos Respublikos Seimo, Vyriausybės, savivaldybių tarybų narių ir
politinių partijų vienasmenių ir kolegialių valdymo organų narių, jų artimųjų
giminaičių, sutuoktinių, sugyventinių bei partnerių, kai partnerystė
įregistruota įstatymų nustatyta tvarka, įsteigtiems fondams ir įstaigoms.
Šiame punkte nurodyti asmenys negali dalyvauti paraiškų paramai gauti
vertinimo ir sprendimų dėl paramos teikimo priėmimo procese.
7. Paramos sutartyse negali būti nustatomi konfidencialumo
susitarimai, ribojantys informacijos apie valstybės ir (ar) savivaldybės
bendrovių suteiktą paramą ir jos panaudojimą pateikimą visuomenei.
8. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovių parama negali būti teikiama, jeigu:
1) valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės ataskaitinių finansinių metų grynojo pelno suma yra
neigiama (gauta nuostolių);
2) paramos gavėjas per
pastaruosius 3 metus, vykdydamas ankstesnę paramos gavimo sutartį yra padaręs
sutartyje dėl paramos gavimo nustatytus esminius su valstybės ir (ar) savivaldybės bendrove sudarytos sutarties sąlygų pažeidimus.“
|
3.
|
3 N
|
|
|
Pasiūlymas:
Papildyti projektą nauju 3 straipsniu:
„3 straipsnis. Įstatymo
papildymas 92 straipsniu
Papildyti įstatymą 92
straipsniu:
„92 straipsnis. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos valdymo taisyklių ir paramos teikimo turinys
1. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos valdymo taisyklėse turi būti
nustatyta:
1) socialinės atsakomybės politikos kryptys ir remtinos
sritys, paramos teikimo tikslai;
2) paramos gavėjams taikomi reikalavimai,
paramos panaudojimo tikslai;
3) paraiškų gauti paramą teikimo tvarka;
4) paraiškų gauti paramą vertinimo
kriterijai;
5) sprendimų teikti paramą priėmimo tvarka;
6) paramos teikimo sutarčių sudarymo tvarka;
7) suteiktos paramos panaudojimo pagal
paskirtį pagrindimo tvarka;
8) su paramos teikimu susijusios
informacijos viešinimo tvarka;
9) atsakomybės taikymas esant valstybės ir
(ar) savivaldybės bendrovės
paramos valdymo taisyklių ar sudarytos paramos sutarties pažeidimams;
10) kitos bendrovei svarbios ir su paramos
teikimu susijusios nuostatos.
2. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos sutartyje reglamentuojama:
1) sutarties šalys, jų
kontaktiniai duomenys;
2) paramos paskirtis ir panaudojimo
tvarka;
3) paramos gavėjo
įsipareigojimas panaudoti paramą pagal paskirtį ir sutartyje nustatytas
sąlygas, teikti paramos panaudojimą pagal paskirtį pagrindžiančius
dokumentus;
4) paramos gavėjo
įsipareigojimas viešinti informaciją apie gautą paramą ir sutikimas, kad šią
informaciją viešintų paramos teikėjas;
5) esminiai su bendrove
sudarytos sutarties sąlygų pažeidimai ir paramos gavėjo atsakomybė už esminių
sutarties sąlygų pažeidimą ir (ar) netinkamą paramos panaudojimą;
6) vienašališko sutarties
nutraukimo sąlygos;
7) kitos bendrovei svarbios ir su
paramos teikimu susijusios nuostatos.“
|
5.
|
3
|
|
|
Pasiūlymas:
Pakeisti projekto 3 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas
1. Šis įstatymas įsigalioja 20189 m. sausio 1 d.
2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo valstybės ir (ar)
savivaldybės bendrovių sudarytos paramos teikimo sutartys ne vėliau kaip per
1 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos privalo būti peržiūrimos, neatitinkančios
šio įstatymo 91 ir 92 straipsniuose įtvirtintų
reikalavimų, patvirtintų valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos
valdymo taisyklių ar valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės tam tikslui
įsteigto fondo paramos valdymo taisyklėse nustatytų paramos teikimo
kriterijų, nutraukiamos.
2. Paramą pagal Lietuvos
Respublikos labdaros ir paramos įstatymą teikusios įmonės, kuriose valstybei
ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame
akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų, ir jų dukterinės akcinės bendrovės ir dukterinės
uždarosios akcinės bendrovės sutartinius
įsipareigojimus, susijusius su paramos teikimu, baigia vykdyti iki 2018 m.
gruodžio 31 d.
3. Įmonės, kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei
nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime
suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų, ir jų dukterinės akcinės bendrovės ir dukterinės
uždarosios akcinės bendrovės, tęsiančios
paramos teikimą pagal paramos teikimo sutartis, sudarytas iki šio įstatymo
įsigaliojimo dienos, privalo ne vėliau kaip
per vieną mėnesį nuo paramos suteikimo paskelbti savo interneto svetainėje informaciją apie
suteiktą paramą (paramos gavėją (gavėjus), paramos tikslą, paramos sumą,
paramos teikimo laikotarpį). Jeigu įmonių,
kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios
akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų
balsų, dukterinės akcinės bendrovės ar dukterinės uždarosios akcinės
bendrovės neturi interneto svetainės, informacija apie suteiktą paramą
paskelbiama įmonės, kurioje valstybei ir (ar)
savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų
susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų, interneto svetainėje.“
|