PASIŪLYMAS

DĖL LABDAROS IR PARAMOS ĮSTATYMO NR. I-172 5 IR 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1261(2)

 

2018-05-15

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

 

 

Argumentai:

Iniciatorių teikiamo įstatymo projekto reikalingumo argumentacijoje išreiškiamos abejonės valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių teikiamos paramos reikalingumu bei pažymimas skaidrumo trūkumas.  Svarbu akcentuoti tai, kad kai kurios įmonės betarpiškai bendrauja su bendruomenėmis, yra reikšmingos tam tikroje srityje, todėl natūralu, kad jos gali ir turi prisidėti prie gyventojų viešųjų poreikių patenkinimo.

Daugelis jaunimo, vaikų, neįgaliųjų, kultūros ir kitos organizacijos disponuoja nedideliu lėšų kiekiu ir jų efektyviam funkcionavimui užtikrinti reikia papildomos finansinės paramos, kuri kaip tik ir gali būti gaunama iš valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių. Parama yra teikiama visuomenei naudingiems tikslams neįgaliųjų socialinės integracijos, socialinės apsaugos, mažumų integracijos, kultūros, švietimo, profesinio tobulinimo, socialinės apsaugos ir kitose visuomenei reikalingose ir nesavanaudiškose srityse.

Todėl, atsižvelgdami į užimtumo didinimo ir regionų stiprinimo poreikį, siūlome ne uždrausti valstybės ir (ar) savivaldybių bendrovėms teikti paramą, o įstatyme nustatyti esminius paramos teikimo principus ir apribojimus, reglamentuoti paramos teikimo taisyklių ir paramos teikimo sutarčių esmines nuostatas.

Atsižvelgiant į tai, kad nuo 2018 m. sausio 1 d. galioja 2017-06-28 Vyriausybės nutarimu Nr. 533 patvirtintas Valstybės valdomų bendrovių paramos teikimo tvarkos aprašas, kuriame nustatyti konkretūs reikalavimai valstybės valdomų įmonių teikiamai paramai, siūlome šiuos kriterijus nustatyti įstatyme.

Taip pat, atsižvelgdami į tai, kad valstybės ir savivaldybių valdomos įmonės skiriasi savo dydžiu, veiklos pobūdžiu, tarifų reguliavimo režimu, todėl jų uždirbamas grynasis pelnas gali būti labai skirtingas, siūlome diferencijuoti paramai galimos teikti grynojo pelno dalies dydį, atsižvelgiant į uždirbto pelno dydį, t. y. kuo didesnį grynąjį pelną uždirba įmonė, tuo mažesnį jos procentą leidžiama skirti paramai. Nustačius tokį diferencijavimą, bus išvengta situacijos, kai nedidelį pelną (eurais) gaunančiai įmonei įstatymu bus praktiškai užkertamas kelias suteikti paramą. Pavyzdžiui, nustačius visiems vienodą ne daugiau kaip 3 procentų grynojo pelno skyrimo paramai apribojimą, 10 tūkst. eurų pelno uždirbusi įmonė paramai galės skirti tik 300 eurų, tuo tarpu 5 mln. eurų pelno turinti įmonė – 150 tūkst. eurų. Taigi įmonės atsidurtų labai nelygiavertėse sąlygose prisidedant prie visuomenei reikšmingų tikslų pasiekimo. Todėl siūlome nustatyti, kad įmonės, uždirbusios nedidelį pelną (iki 0,5 mln. eurų), paramai galėtų skirti iki 10 proc. (t. y. iki 50 tūkst. eurų) per metus, įmonės uždirbusios vidutinį pelną (nuo 0,5 mln. iki 2 mln. eurų) – iki 5 proc. (t. y. daugiausiai iki 100 tūkst. eurų) per metus, o didelį (daugiau kaip 2 mln. eurų) pelną uždirbusios įmonės paramai galėtų skirti iki 3 proc. pelno, tačiau ne daugiau kaip 0,5 mln. eurų per metus. Taip pat siūlome nustatyti, kad vienam paramos gavėjui viena bendrovė galėtų skirti ne daugiau kaip 200 tūkst. eurų paramos per metus.

Pastebėtina, kad 2016 metais 216 valstybės ir savivaldybių bendrovių uždirbo iki 0,5 mln. eurų grynojo pelno (89 VVĮ ir 127 SVĮ), 12 bendrovių uždirbo nuo 0,5 iki 2 mln. eurų grynojo pelno (4 VVĮ ir 8 SVĮ), 17 bendrovių grynasis pelnas buvo didesnis nei 2 mln. eurų (11 VVĮ ir 6 SVĮ).

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. Labdaros ir paramos teikėjai

1. Labdara pagal šį įstatymą pripažįstama, kai ją teikia tik Lietuvos Respublikoje registruoti labdaros ir paramos fondai, asociacijos, viešosios įstaigos, religinės bendruomenės, bendrijos ir centrai, tarptautinių visuomeninių organizacijų skyriai (padaliniai), jeigu labdaros teikimas numatytas jų įstatuose arba religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų kanonuose, statutuose ir kitose normose bei veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose ir jeigu jie pagal šio įstatymo nuostatas turi teisę gauti paramą. Asociacijų ar kitų narystės pagrindais veikiančių organizacijų savo nariams perduotos piniginės lėšos, turtas (įskaitant pagamintas ar įsigytas prekes) ir suteiktos paslaugos pagal šį įstatymą nepripažįstamos labdara.

2. Parama pagal šį įstatymą pripažįstama, jeigu ją teikia:

1) Lietuvos Respublikos fiziniai ir juridiniai asmenys, išskyrus politines partijas, politines organizacijas, valstybės ir savivaldybių įmones, biudžetines įstaigas, valstybės ir savivaldybių institucijas, Lietuvos banką ir įmones, kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų, ir jų dukterines akcines bendroves ir dukterines uždarąsias akcines bendroves;

2) užsienio valstybės, užsienio valstybių fiziniai ir juridiniai asmenys, tarptautinės organizacijos.

            1. Pakeisti 5 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) Lietuvos Respublikos fiziniai ir juridiniai asmenys, išskyrus politines partijas, politines organizacijas, valstybės ir savivaldybių įmones, biudžetines įstaigas, valstybės ir savivaldybių institucijas bei Lietuvos banką. Įmonių, kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų ir jų patronuojamųjų akcinių bendrovių ir uždarųjų akcinių bendrovių (toliau – valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės), parama pagal šį įstatymą yra pripažįstama, jeigu jos neturi mokestinių nepriemokų Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, savivaldybių biudžetams ar fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija, taip pat įsiskolinimų su praleistais mokėjimo terminais Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui bei laiku neįvykdytų skolinių įsipareigojimų pagal paskolos sutartis ir kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus, pasirašytus su Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau – Finansų ministerija), arba pagal sutartis su valstybės garantija;“

2. Pakeisti 5 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Parama pagal šį įstatymą nepripažįstama, jeigu ji teikiama įmonių, kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų, tais atvejais, kai ji teikiama šios įmonės valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės dalyviui, kitiems juridiniams asmenims, kuriuose šios valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės dalyvis turi įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį, suteikiančią teisę kontroliuoti juridinio asmens veiklą, arba juridiniams asmenims, kurie yra susiję su šios valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės dalyviu, išskyrus visus atvejus, kai parama teikiama juridiniams asmenims, kurių veikla yra bibliotekų, archyvų, muziejų ir kita kultūrinė veikla, švietimas, sportas, socialinių paslaugų gyventojams teikimas arba visuomenės sveikatos priežiūra.

3. Pakeisti 5 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytais su įmonės valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės dalyviu susijusiais juridiniais asmenimis laikomi:

1) juridiniai asmenys, kuriuose tas pats dalyvis turi 1/3 ar daugiau įstatinio kapitalo arba turi teises į 1/3 ar daugiau visų balsų;

2) juridiniai asmenys, kurie su dalyviu yra bendrai valdomi ar turi bendrą administracinį padalinį arba kurių valdymo ar priežiūros organe yra pusė ar daugiau tų pačių narių kaip ir dalyvio valdymo ar priežiūros organuose;

            3) juridiniai asmenys, su kuriais yra įsipareigojęs derinti savo veiklos sprendimus dalyvis arba už kurių prievolių tretiesiems asmenims įvykdymą yra įsipareigojęs atsakyti dalyvis, arba kurie yra įsipareigoję perduoti visą arba dalį pelno ar suteikę teisę naudoti 1/3 ar daugiau savo turto dalyviui.

2.

2 N

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti projektą nauju 2 straipsniu:

2 straipsnis. Įstatymo papildymas 91 straipsniu

Papildyti įstatymą 91 straipsniu:

91 straipsnis. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovių paramos teikimo principai ir apribojimai

1. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės, teikdamos paramą, be Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme apibrėžtų visuomeninės naudos, efektyvumo ir racionalumo principų, vadovaujasi šiais principais:

1) atitikties valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės veiklos tikslams. Šis principas reiškia, kad vertinant paraiškas ir priimant sprendimus dėl paramos skyrimo turi būti siekiama, kad paramą gautų tie pareiškėjai, kurių nurodyti ir tinkamai pagrįsti paramos panaudojimo tikslai labiausiai atitinka valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės veiklos tikslus, socialinės atsakomybės politikos kryptis ir deklaruojamas valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės vertybes;

2) tikslingumo. Šis principas reiškia, kad paramą gali gauti pareiškėjai, kurių vykdoma veikla, projektai, iniciatyvos sukuria vertę srityse, kuriose valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės veikia regioniniu ar nacionaliniu mastu;

3) skaidrumo. Šis principas reiškia, kad visoms paraiškoms turi būti taikomi vienodi, aiškūs ir suprantami paramos vertinimo ir skyrimo kriterijai;

4) nešališkumo. Šis principas reiškia, kad tais atvejais, kai paraiškos vertinimas gali sukelti interesų konfliktą, vertinant paraišką ir priimant sprendimą, vertintojas (-ai) privalo nusišalinti nuo paraiškos vertinimo ir sprendimo priėmimo.

2. Teikiant paramą valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės privalo vadovautis šio įstatymo nuostatas atitinkančiomis valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos valdymo taisyklėmis, išskyrus tuos atvejus, kai parama teikiama per specialiai tam tikslui valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės įsteigtus paramos fondus ir tokiu atveju vadovaujamasi Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo nuostatas atitinkančiomis valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės tam tikslui įsteigto konkretaus paramos fondo paramos valdymo taisyklėmis.

3. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės ataskaitinių finansinių metų grynojo pelno dalis, skiriama paramai negali būti didesnė kaip:

1) 10 procentų valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės ataskaitinių finansinių metų grynojo pelno, jeigu jis neviršijo 500 000 eurų;

2) 5 procentai valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės ataskaitinių finansinių metų grynojo pelno, jeigu jis buvo daugiau kaip 500 000 eurų, bet neviršijo 2 000 000 eurų;

3) 3 procentai valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės ataskaitinių finansinių metų grynojo pelno ir negali viršyti 500 000 eurų, jeigu grynasis pelnas ataskaitiniais finansiniais metais buvo daugiau kaip 2 000 000 eurų.

4. Vienam paramos gavėjui vienos valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės teikiamos paramos suma negali būti didesnė kaip 200 000 eurų per metus.

5. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės negali sudaryti tokių paramos teikimo sutarčių, kuriomis numatomas bendrovės įsipareigojimas skirti paramą iš ateinančių finansinių metų bendrovės pajamų (lėšų). Sprendimas skirti paramą gali būti priimamas ne vėliau kaip iki einamųjų metų, kuriais buvo patvirtintas praėjusių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinys, pabaigos.

6. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos negali teikti politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų, Lietuvos Respublikos Seimo, Vyriausybės, savivaldybių tarybų narių ir politinių partijų vienasmenių ir kolegialių valdymo organų narių, jų artimųjų giminaičių, sutuoktinių, sugyventinių bei partnerių, kai partnerystė įregistruota įstatymų nustatyta tvarka, įsteigtiems fondams ir įstaigoms. Šiame punkte nurodyti asmenys negali dalyvauti paraiškų paramai gauti vertinimo ir sprendimų dėl paramos teikimo priėmimo procese.

7. Paramos sutartyse negali būti nustatomi konfidencialumo susitarimai, ribojantys informacijos apie valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovių suteiktą paramą ir jos panaudojimą pateikimą visuomenei.

8. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovių parama negali būti teikiama, jeigu:

1) valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės ataskaitinių finansinių metų grynojo pelno suma yra neigiama (gauta nuostolių);

            2) paramos gavėjas per pastaruosius 3 metus, vykdydamas ankstesnę paramos gavimo sutartį yra padaręs sutartyje dėl paramos gavimo nustatytus esminius su valstybės ir (ar) savivaldybės bendrove sudarytos sutarties sąlygų pažeidimus.

3.

3 N

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti projektą nauju 3 straipsniu:

„3 straipsnis. Įstatymo papildymas 92 straipsniu

Papildyti įstatymą 92 straipsniu:

„92 straipsnis. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos valdymo taisyklių ir paramos teikimo turinys

1. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos valdymo taisyklėse turi būti nustatyta:

1) socialinės atsakomybės politikos kryptys ir remtinos sritys, paramos teikimo tikslai;

2) paramos gavėjams taikomi reikalavimai, paramos panaudojimo tikslai;

3) paraiškų gauti paramą teikimo tvarka;

4) paraiškų gauti paramą vertinimo kriterijai;

5) sprendimų teikti paramą priėmimo tvarka;

6) paramos teikimo sutarčių sudarymo tvarka;

7) suteiktos paramos panaudojimo pagal paskirtį pagrindimo tvarka;

8) su paramos teikimu susijusios informacijos viešinimo tvarka;

9) atsakomybės taikymas esant valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos valdymo taisyklių ar sudarytos paramos sutarties pažeidimams;

10) kitos bendrovei svarbios ir su paramos teikimu susijusios nuostatos.

2. Valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos sutartyje reglamentuojama:

1) sutarties šalys, jų kontaktiniai duomenys;

2) paramos paskirtis ir panaudojimo tvarka;

3) paramos gavėjo įsipareigojimas panaudoti paramą pagal paskirtį ir sutartyje nustatytas sąlygas, teikti paramos panaudojimą pagal paskirtį pagrindžiančius dokumentus;

4) paramos gavėjo įsipareigojimas viešinti informaciją apie gautą paramą ir sutikimas, kad šią informaciją viešintų paramos teikėjas;

5) esminiai su bendrove sudarytos sutarties sąlygų pažeidimai ir paramos gavėjo atsakomybė už esminių sutarties sąlygų pažeidimą ir (ar) netinkamą paramos panaudojimą;

6) vienašališko sutarties nutraukimo sąlygos;

            7) kitos bendrovei svarbios ir su paramos teikimu susijusios nuostatos.

4.

2

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

Pripažinti netekusia galios 11 straipsnio 6 dalį.

    Pakeisti 11 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Paramą pagal šį įstatymą teikiančios įmonės, kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės, apie suteiktą paramą (paramos gavėją (gavėjus), paramos tikslą, paramos sumą, paramos teikimo laikotarpį) ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo paramos suteikimo privalo paskelbti savo interneto svetainėje. Tais atvejais, kai paramos teikimas yra tęstinis, informacija apie teikiamą paramą turi būti atnaujinama ne vėliau kaip per vieną mėnesį po atitinkamos paramos dalies suteikimo.

5.

3

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 20189 m. sausio 1 d.

2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovių sudarytos paramos teikimo sutartys ne vėliau kaip per 1 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos privalo būti peržiūrimos, neatitinkančios šio įstatymo 91 ir 92 straipsniuose įtvirtintų reikalavimų, patvirtintų valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės paramos valdymo taisyklių ar valstybės ir (ar) savivaldybės bendrovės tam tikslui įsteigto fondo paramos valdymo taisyklėse nustatytų paramos teikimo kriterijų, nutraukiamos.

2. Paramą pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą teikusios įmonės, kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų, ir jų dukterinės akcinės bendrovės ir dukterinės uždarosios akcinės bendrovės sutartinius įsipareigojimus, susijusius su paramos teikimu, baigia vykdyti iki 2018 m. gruodžio 31 d.

3. Įmonės, kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų, ir jų dukterinės akcinės bendrovės ir dukterinės uždarosios akcinės bendrovės, tęsiančios paramos teikimą pagal paramos teikimo sutartis, sudarytas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, privalo ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo paramos suteikimo paskelbti savo interneto svetainėje informaciją apie suteiktą paramą (paramos gavėją (gavėjus), paramos tikslą, paramos sumą, paramos teikimo laikotarpį). Jeigu įmonių, kuriose valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų, dukterinės akcinės bendrovės ar dukterinės uždarosios akcinės bendrovės neturi interneto svetainės, informacija apie suteiktą paramą paskelbiama įmonės, kurioje valstybei ir (ar) savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos visuotiniame akcininkų susirinkime suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų, interneto svetainėje.

 


 

 

Teikia

Seimo nariai                                                    (Parašas)                                  Povilas Urbšys

                                                                                                                        Zenonas Streikus

                                                                                                                        Guoda Burokienė