LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-730 4, 5 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO NR. XIII-789 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR.XIVP-187
2022-03-23 Nr. 109-P-16
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Liudas Jonaitis, Algirdas Butkevičius, Simonas Gentvilas, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Vytautas Gapšys, Juozas Varžgalys, Andrius Palionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-02-02 |
|
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: 1. Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 4, 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIII-789 (šio įstatymo 4 straipsnį). Atkreiptinas dėmesys į tai, kad nurodytu įstatymu buvo keičiamas Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymas Nr. I-730, pakeitimas buvo priimtas 2017 m. lapkričio 21 d. ir įsigaliojo 2018 m. sausio 1 d. Taigi, šis pakeitimas yra inkorporuotas į Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymą Nr. I-730. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti keičiamas ne Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 4, 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIII-789, kurio 4 straipsnyje nustatytos tam tikros pereinamojo laikotarpio nuostatos, o Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymas Nr. I-730, jame nustatant naujas valstybinių pensijų daugiavaikiams tėvams skyrimo taisykles bei šių taisyklių taikymą. |
Pritarti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-02-02 |
|
|
|
2. Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad įstatymo projektu siekiama nustatyti, kad „mirus daugiavaikei motinai, kuriai buvo paskirta ir mokama antrojo laipsnio valstybinė pensija, ši pensija būtų mokama tėvui“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 3 straipsnio 2 dalį, asmeniui, turinčiam teisę gauti valstybinę našlių pensiją už mirusį valstybinės pensijos, nurodytos šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktuose, gavėją ir socialinio draudimo našlių pensiją, jo pasirinkimu skiriama ir mokama arba valstybinė našlių pensija, arba socialinio draudimo našlių pensija. Asmeniui, turinčiam teisę gauti valstybinę našlaičių pensiją už mirusį valstybinės pensijos, nurodytos šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalies 1–3 punktuose, gavėją ir socialinio draudimo našlaičių pensiją, jo pasirinkimu skiriama ir mokama arba valstybinė našlaičių pensija, arba socialinio draudimo našlaičių pensija. Atsižvelgiant į tai, pagal siūlomą teisinį reguliavimą būtų sudaryta teisė vienam ir tam pačiam asmeniui gauti valstybinę pensiją tiek kaip daugiavaikiam tėvui (motinai), tiek ir kaip našliui (našlei) asmens, kuris jau pasinaudojo teise gauti antrojo laipsnio valstybinę pensiją kaip daugiavaikis tėvas ar motina. Taigi, vienam asmeniui būtų mokamos dvi valstybinės pensijos, siejamos su ta pačia aplinkybe, t. y. 5 ir daugiau vaikų išauginimu. |
Spręsti pagrindiniame komitete. |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-02-02 |
|
|
|
3. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Peticijų komisija 2020 m. rugsėjo 23 d. posėdyje <...> priėmė sprendimą tenkinti joje pateiktą pasiūlymą inicijuoti įstatymą, kad nebūtų skriaudžiami daugiavaikių šeimų tėvai, likę našliais, tai yra kad mirus daugiavaikei motinai, kuriai buvo paskirta ir mokama antrojo laipsnio valstybinė pensija, ši pensija būtų mokama tėvui.“ Taip pat nurodyta, kad „Komisija mano, kad yra neteisinga nemokėti antrojo laipsnio valstybinės pensijos daugiavaikiui našliui, nes ši valstybinė pensija nėra vien tik valstybės padėka už vaikų išauginimą. Tai yra ir piniginė parama asmeniui. Kaip ir visos valstybinės pensijos.” Argumentas, kad galiojantis teisinis reguliavimas yra neteisingas ar skriaudžiantis, yra vertinamojo pobūdžio. Pavyzdžiui, našlė mama, viena užauginusi keturis vaikus, neturi teisės į antrojo laipsnio valstybinę pensiją, nors akivaizdu, kad jai vienai auginti keturis vaikus buvo sunkiau, nei abiem tėvams penkis. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijos 38 straipsnyje nustatyta tėvų teisė ir pareiga auklėti savo vaikus dorais žmonėmis ir ištikimais piliečiais, iki pilnametystės juos išlaikyti, o vaikų pareiga – gerbti tėvus, globoti juos senatvėje ir tausoti jų palikimą. Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 3.205 straipsnyje nustatyta, kad pilnamečiai vaikai privalo išlaikyti savo nedarbingus ir paramos reikalingus tėvus ir jais rūpintis. Pastebėtina, kad konstitucinėje doktrinoje yra pasisakyta, kad įstatymų leidėjas turi teisę nustatyti valstybinių pensijų gavėjų ratą, tačiau valstybinės pensijos negali tapti privilegija, o jas nustatant privalu paisyti konstitucinio socialinės darnos imperatyvo, teisingumo, protingumo ir proporcingumo principų. Svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas dera su nurodytais konstituciniais imperatyvais. Kartu šiame kontekste pastebėtina, kad valstybinės pensijos yra skiriamos už tam tikrus nuopelnus, eitas pareigas ar kaip kompensacijos (ne kaip piniginė/socialinė parama). |
Spręsti pagrindiniame komitete. |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-02-02 |
|
|
|
4. Įstatymo projektas tikslintinas, atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus: 1) įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje tikslintina data, vietoj „birželio 31 d.“ įrašant „birželio 30 d.“; 2) prie pasirašančiojo įstatymą pareigų brauktini vardas ir pavardė. |
Spręsti pagrindiniame komitete. |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-02-02 |
|
|
|
5. Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas įsigaliotų biudžetinių metų viduryje, kartu turėtų būti teikiamas Lietuvos Respublikos 2021 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas ir dėl siūlomo teisinio reguliavimo gauta Vyriausybės išvada. |
Pritarti. |
Vyriausybės išvada gauta. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. liepos 28 d. nutarimas Nr. 597
|
6. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2021-02-17 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 4, 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-789 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-187 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP - 187 ir pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus, kuriems pritarė Komitetas.
6.2. Pasiūlymai: nėra.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Matas Maldeikis, Juozas Varžgalys.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė