LIETUVOS RESPUBLIKOS
ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 505 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO, LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO NR. IX-1826 30 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO, MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 17 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO, SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-950 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO, VAIKO TEISIŲ APSAUGOS KONTROLIERIAUS ĮSTATYMO NR. VIII-1708 14 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO, VYRIAUSIOSIOS TARNYBINĖS ETIKOS KOMISIJOS ĮSTATYMO NR. X-1666 27 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų Įstatymų projektų tikslai ir uždaviniai
Įstatymų projektai parengti Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitete įvertinus Seimui atskaitingų institucijų (Seimo kontrolierių įstaigos, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos, Akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybos (toliau – AEPKT), Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos (toliau – ŽEIT), Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos pateiktą informacija apie tikslingumą reglamentuoti jų teikiamų rekomendacijų (išnagrinėjus skundus) įgyvendinimo terminus.
Minėtos institucijos, atlikusios skundo tyrimą, rekomendacijų įgyvendinimo terminą skiria vadovaudamosis protingumo ir proporcingumo kriterijais, atsižvelgdamos į konkrečiai rekomendacijai įvykdyti objektyviai reikalingą laiką. Daugumoje įstatymų yra nustatyta prievolė informuoti rekomendaciją pateikusį subjektą apie rekomendacijos įgyvendinimą, tačiau tik Mokslo ir studijų įstatyme ir Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatyme yra nurodytas terminas, per kurį turi būti informuojama apie priimtus sprendimus (30 kalendorinių dienų). AEPKT pasiūlė nustatyti pareigą informuoti apie rekomendacijų įgyvendinimą nedelsiant kai tik tokie sprendimai bus priimti.
ŽEIT atkreipė dėmesį, kad įsigaliojus Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksui (toliau – ANK) neliko anksčiau galiojusio Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 18713 straipsnyje nustatytos atsakomybės už žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimų nevykdymą. Naujasis teisinis reguliavimas, įtvirtintas ANK 505 straipsnyje, atsakomybės už žurnalistų etikos inspektoriaus, kaip vienasmenio valstybės pareigūno, sprendimų nevykdymą neapima, nes atsakomybę nustato tik už kolegialių institucijų sprendimų nevykdymą.
Įstatymų projektų tikslas – nustatyti, kad subjektai, kuriems adresuojamos rekomendacijos, nedelsdami informuotų kontrolierius, kai priima sprendimus dėl rekomendacijų įgyvendinimo. Visais atvejais informacija kontrolieriams turi būti pateikiama ne vėliau kaip per 30 dienų nuo rekomendacijos gavimo. Tai leistų rekomendacijas pateikusiems subjektams operatyviai gauti grįžtamąjį ryšį apie rekomendacijų įgyvendinimą ir reaguoti, jeigu mano, kad rekomendacijos įgyvendinamos netinkamai. Taip pat būtų nustatytas aiškus terminas, per kurį turi būti priimami sprendimai reaguojant į gautas rekomendacijas ir išvengiama situacijos, kai tokių sprendimų priėmimas yra uždelsiamas, o pareiškėjai, kurių skundus ištyrus buvo pateiktos rekomendacijos, pagrįstai piktinasi ilgais rekomendacijų įgyvendinimo terminais. Pažymėtina, kad siūlomas teisinis reguliavimas nereiškia, kad per 30 dienų rekomendacija turi būti įgyvendinta. Siūlomos nuostatos skirtos apriboti laike sprendimų dėl rekomendacijų įgyvendinimo priėmimą (pvz. rekomendacijų įgyvendinimo priemonių plano parengimui, jeigu rekomendacijoms įgyvendinti reikia parengti teisės aktus, atlikti kitus ilgiau trunkančius veiksmus, numatant terminus).
ANK pakeitimo projekto tikslas – numatyti sankcijas už privalomų žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimų nevykdymą.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai ir rengėjai
Įstatymų projektus inicijavo ir parengė Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai
Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatyme nustatyta, kad VTEK pateiktą rekomendaciją turi svarstyti valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga, ar kitas juridinis asmuo, kuriam rekomendacija pateikta, ir per vieną kalendorinį mėnesį, jeigu VTEK nenurodo vėlesnio termino, nuo rekomendacijos gavimo dienos, informuoti VTEK apie svarstymo rezultatus.
Mokslo ir studijų įstatyme numatyta, kad mokslo ir studijų institucija per 30 kalendorinių dienų nuo kontrolieriaus sprendimo priėmimo dienos privalo pateikti kontrolieriui informaciją, kokių veiksmų bus imamasi, atsižvelgiant į kontrolieriaus sprendimą.
Lygių galimybių įstatyme numatyta, kad lygių galimybių kontrolieriaus sprendimą privalo nagrinėti asmenys, kuriems sprendimas adresuojamas, ir apie nagrinėjimo rezultatus bei sprendimo vykdymą informuoti lygių galimybių kontrolierių.
Seimo kontrolierių įstatyme numatyta, kad Seimo kontrolieriaus siūlymą (rekomendaciją) privalo nagrinėti institucija ir įstaiga ar pareigūnas, kuriems toks siūlymas (rekomendacija) adresuojamas, ir apie nagrinėjimo rezultatus informuoti Seimo kontrolierių.
Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatyme numatyta, kad vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus sprendimą privalo nagrinėti asmenys, kuriems sprendimas adresuojamas, ir apie nagrinėjimo rezultatus informuoti vaiko teisių apsaugos kontrolierių
Administracinių nusižengimų kodekso 505 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad kliudymas įstatymų įgaliotiems pareigūnams įgyvendinti jų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose jiems nustatytas teises ar atlikti jiems pavestas pareigas, šių pareigūnų teisėtų nurodymų ir reikalavimų, taip pat kolegialių institucijų sprendimų (nutarimų) nevykdymas ar netinkamas vykdymas (pareigūnų neįleidimas į tikrinamas teritorijas, patalpas (išskyrus žmogaus būstą) ar kitus objektus, nepateikimas pareigūnams informacijos, duomenų ar dokumentų arba klaidingų ar tikrovės neatitinkančių informacijos ar duomenų pateikimas, atsisakymas paaiškinti ar suteikti duomenis, dokumentų nuslėpimas, vengimas atvykti ir duoti paaiškinimus ir kt.), išskyrus šio kodekso 224 straipsnio 1 dalyje, 317, 318, 322, 506 straipsniuose nurodytus atvejus, užtraukia baudą asmenims nuo šešiasdešimt iki šešių šimtų eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo trijų šimtų iki vieno tūkstančio penkių šimtų eurų.
4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.
Siekiant palengvinti rekomendacijų įgyvendinimo kontrolę, siūloma įstatymuose nustatyti pareigą rekomendaciją gavusiam subjektui nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 30 dienų nuo rekomendacijos gavimo dienos, informuoti rekomendaciją pateikusį subjektą apie priimtus sprendimus įgyvendinant rekomendaciją.
Siekiant įtvirtinti teisinę atsakomybę už žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimų nevykdymą, siūloma Administracinių nusižengimų kodekso 505 straipsnyje numatyti atsakomybę ne tik už kolegialių institucijų, bet ir už pareigūnų sprendimų (nutarimų) nevykdymą.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų Įstatymų projektų pasekmės ir kokių priemonių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus Įstatymų projektus neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Galima priimtų įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymų projektai neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Galima priimtų įstatymų įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymų projektai įtakos verslo sąlygoms, jo plėtrai neturės.
8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti, pripažinti netekusiais galios ar priimti, priėmus teikiamus Įstatymų projektus
Įstatymų projektams įgyvendinti teisės aktų keisti nereikės.
9. Įstatymų projektų atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, sąvokų ir terminų įvertinimas Terminų banko ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
10. Įstatymų projektų atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei
Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.
11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir iki kada juos turėtų priimti
Įstatymams įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų nereikės.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks Įstatymų projektams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymų projektams įgyvendinti papildomų lėšų nereikės.
13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymų projektai parengti atsižvelgiant į Seimui atskaitingų institucijų Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui pateiktą informacija.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
Reikšminiai Įstatymų projektų žodžiai, kurių reikia jiems įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra: rekomendacija, informavimo terminas, pareigūnas, sprendimo vykdymas.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia:
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto vardu
Komiteto pirmininkas Povilas Urbšys