LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ PAJAMŲ NUSTATYMO METODIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-385 2, 5, 91, 10, 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 101 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO
PROJEKTO Nr. XIVP-968
2021-11-10 Nr. 113-P-28
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Kęstutis Masiulis, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Andrius Kupčinskas, pavaduojantis Jurgitą Šiugždinienę, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.
Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos atstovai: Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus patarėjas Artūras Kriūka, Biudžeto departamento Valstybės valdymo ir apsaugos sektorių skyriaus vedėja Daiva Žibutienė, Biudžeto departamento vyresnioji patarėja Neringa Čirbė, Trumpalaikio investicijų planavimo skyriaus vyriausiasis specialistas Vytautas Balčius; Vidaus reikalų ministerijos atstovai: viceministrė Sigita Ščajevienė, kanclerė Jovita Petkuvienė, Ekonomikos ir finansų departamento direktorė Ilona Smailienė; Savivaldybių asociacijos atstovai: direktorė Roma Žakaitienė, patarėjai Giedrius Lingis, Dovilė Sujetaitė ir Linda Kreimerytė; Vyriausiosios rinkimų komisijos atstovai: pirmininkė Jolanta Petkevičienė, nariai Jolita Baušytė ir Andrius Puksas; Vyriausiosios rinkimų komisijos sekretoriato atstovai: Finansų skyriaus vedėja Danguolė Jakštienė, Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriaus vedėja Lina Petronienė; Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Finansų skyriaus vedėjas Marius Žiūkas; Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos pirmininko pavaduotoja Evelina Matulaitienė; Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkas Saulius Džiautas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-10-18 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnis yra papildomas nauja 3 dalimi, kuriame nustatoma, jog „Šiame Įstatyme nurodytas gyventojų pajamų mokestis neapima fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokesčio, mokamo už pajamas, gautas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą“. Ši nuostata diskutuotina. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnyje yra įtvirtintos savivaldybių biudžetų pajamos, tad projektu siūloma nuostata nedera su šiame straipsnyje esančiomis kitomis nuostatomis. Be to, nėra aiškus projektu siūlomos nuostatos santykis su keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 punktu bei 10 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktais, t. y. svarstytina, ar projektu siūloma nuostata nėra perteklinė.
|
Nepritarti |
Argumentai: Manytina, kad Įstatymo projekte yra tikslinga nustatyti gyventojų pajamų mokesčio apibrėžimą – t.y., kad šiame įstatyme jis neapima pajamų, gautų iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą. Šis gyventojų pajamų mokesčio apibrėžimas sukuria teisinį aiškumą, taikant Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatas.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-10-18 |
2 |
|
|
2. Atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, siūlytina projekto 2 straipsniu dėstyti ne visą keičiamo įstatymo 5 straipsnį, bet tik šio straipsnio 2 dalies 4 punktą bei šio straipsnio 3 dalį, atitinkamai koreguojant pakeitimo esmę bei dėstant šiuos pakeitimus dviem 2 straipsnio dalimis.
|
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-10-18 |
4 |
|
|
3. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „Atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme gali būti numatomas finansinis rodiklis – savivaldybių prognozuojamos pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio, išskyrus fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokestį, mokamą už pajamas, gautas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą“. Atsižvelgus į kartu su projektu teikiamą Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą (reg. Nr. XIVP-966), siūlytina vietoje formuluotės „savivaldybių prognozuojamos pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio“ rašyti formuluotę „savivaldybių biudžetų prognozuojamos pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio“, nes būtent toks finansinis rodiklis yra numatomas aukščiau minimame valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte.
|
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-10-18 |
6
|
|
|
4. Atsižvelgus į projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio pakeitimus, atitinkamai koreguotinas ir keičiamo įstatymo penkto skirsnio pavadinimas.
|
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-10-18 |
6
|
|
|
5. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnyje yra vartojamos kelios sąvokos „negautos pajamos“, „negautos pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio“ ir „negautos pajamos, nurodytos šio straipsnio 1 dalyje“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina suvienodinti vartojamas sąvokas ir nuosekliai jas vartoti visame keičiamame įstatyme.
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-10-29
|
4 |
1(N) |
|
Lietuvos savivaldybių asociacijos taryba, įvertinusi galiojančio Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 (toliau – Metodikos įstatymas) nuostatas ir Finansų ministerijos parengtą Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 2, 5, 91, 10, 13 straipsnių pakeitimo ir 101 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektą (toliau – Metodikos įstatymo projektas), nutaria: 1. Siūlyti Metodikos įstatyme įteisinti nuostatą, kad savivaldybėms prognozuojamos GPM netektys, kurias nulemia centrinės valdžios sprendimai, būtų 100 proc. kompensuojamos. Tokia nuostata Metodikos įstatyme galiojo iki 2018 m. Šiuo metu nustatyta, kad planuojant ateinančių metų finansinius rodiklius GPM netektys kompensuojamos tik iš dalies – valstybės biudžetui tenka 70 proc., o savivaldybių biudžetams 30 proc. GPM netekčių. Centrinės valdžios sprendimai neturėtų būti įgyvendinami savivaldybių biudžetų sąskaita. Norint, kad savivaldybių finansinio savarankiškumo principas nebūtų pažeistas, būtina užtikrinti savivaldybių pajamų šaltinių autonomiją. Tai suteiktų savivaldybėms didesnę motyvaciją auginti GPM pajamas skatinant verslą ir investicijas. |
Pritarti |
Argumentai: Pažymėtina, kad pritarus siūlymui, kad savivaldybėms prognozuojamos GPM netektys, kurias nulemia centrinės valdžios sprendimai, turi būti kompensuojamos 100 proc., turi būti atitinkamai tikslinamas ir 2022 m. Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatymas Nr. XIVP-966 (įvertinant GPM netektis didėjant NPD). Atkreiptinas dėmesys, kad 2020-09-03 visų politinių partijų lyderiai pasirašė memorandumą „Dėl glaudesnės centrinės ir vietos valdžios partnerystės siekiant stiprinti Lietuvos savivaldos savarankiškumą ir atskaitomybę“ (toliau – Memorandumas). Jo 8 straipsnyje yra įsipareigota „užtikrinti savivaldybių nuosavų pajamų šaltinių neliečiamumą ir stabilumą. Siekti, kad Seimo ar Vyriausybės sprendimai, kurie mažintų savivaldybių biudžetų prognozuojamąsias pajamas dėl gyventojų pajamų mokesčio netekimo, būtų kompensuojami iš valstybės biudžeto ar plečiant pajamų šaltinius.“
Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 1
Balsavimo rezultatai: Už – 7; Prieš – 4; Susilaikė – 1.
|
2. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-10-29
|
4 |
1 |
|
2. Siūlyti Metodikos įstatyme įteisinti šimtaprocentinį GPM pajamų prognozuojamo sumažėjimo kompensavimą. Šiuo metu Metodikos įstatymas numato 100 proc. kompensuoti savivaldybių pajamų mažėjimą (ne sunkmečio sąlygomis). Tačiau nuo 2022 m. Metodikos įstatymas numato savivaldybių pajamų mažėjimą kompensuoti jau tik 90 proc. Tai gali lemti didelius atskirų savivaldybių biudžetų dydžių svyravimus. Tokiu atveju 90 proc. kompensavimas būtų tikrai nepakankamas. Pažymėtina, kad esamo pajamų lygio palaikymas (šimtaprocentinis pajamų mažėjimo kompensavimas) jau faktiškai reiškia finansavimo mažėjimą, nes savivaldybių savarankiškų funkcijų atlikimo kaštai kasmet auga dėl infliacijos ar kitų, nuo savivaldybių veiklos nepriklausančių veiksnių. |
Pritarti |
Argumentai: Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 2
Balsavimo rezultatai: Už – 7; Prieš – 3; Susilaikė – 1.
|
3. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-10-29
|
2 |
|
|
3. Siūlyti koreguoti Metodikos įstatymo projekto 2 straipsnį, kuriuo papildoma Metodikos įstatymo 5 straipsnio 2 dalis nauju 4 punktu, šį punktą išdėstant taip: „4) verslo plėtros sąlygoms
gerinti – priemonėms ir (ar) paskatoms, gerinančioms konkurencinę investicijų
pritraukimo aplinką, sukurti ir (ar) pritaikyti. Speciali tikslinė dotacija
paskirstoma Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro nustatyta
tvarka ir pagal lėšų priemonėms ir (ar) paskatoms apskaičiavimo metodiką.
Speciali tikslinė dotacija apskaičiuojama pagal formulę DOTACIJAverslui = GPMVBGPMn+1 × 0,005, čia GPMVBGPMn+1 – ateinančių biudžetinių metų
prognozuojama gyventojų pajamų mokesčio suma, tenkanti valstybės biudžetui. Dotacija verslo plėtros sąlygoms gerinti turėtų būti savivaldybėms skiriama ir ekonomikos sunkmečio metu, nes tuomet dar labiau reikalinga skatinti ekonomiką. Apie 10 mln. eurų dydžio dotacija tikrai nėra ta suma, kuri būtų nepakeliama valstybės biudžetui net ir sunkmečio metu.
|
Pritarti |
|
4. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-10-29
|
6 |
|
|
4. Siūlyti koreguoti Metodikos įstatymo 13 straipsnį, siekiant užtikrinti savivaldybėms prognozuotų, bet negautų GPM pajamų kompensavimą, išdėstant šį straipsnį taip: „13 straipsnis. Savivaldybių biudžetų negautų pajamų kompensavimas 1. Jeigu biudžetiniais metais
pagal savivaldybės metinio biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio duomenis
pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio ( Jeigu patvirtintame valstybės biudžete nėra numatyta pakankamai asignavimų šioms savivaldybių biudžetų negautoms pajamoms padengti, likusi nekompensuota suma padengiama iš ateinančių metų valstybės biudžete patvirtintų asignavimų.
3. Vyriausybė, biudžetiniams
metams pasibaigus, iki balandžio 1 d. priima nutarimą ir jame nurodo lėšų
sumas,
5. Jei valstybės biudžete
patvirtintų Valstybės institucijos yra atsakingos už GPM pajamų prognozavimą ir surinkimą. Savivaldybės neturi teisės reguliuoti GPM. Kadangi nuo savivaldybių veiklos nepriklausantys veiksniai lemia pajamų iš GPM nesurinkimą, todėl savivaldybėms turi būti numatytos garantijos, užtikrinančios jų negautų GPM pajamų kompensavimą.
|
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: Už – 7; Prieš – 3; Susilaikė – 1.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-968 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į komiteto pasiūlymus, Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė, ir Lietuvos savivaldybių asociacijos pasiūlymus.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2021-11-10 |
4 |
1(N) |
|
Argumentai: Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatyme iki 2018 m. galiojo nuostata, kad savivaldybėms prognozuojamos GPM netektys, kurias nulemia centrinės valdžios sprendimai, kompensuojamos 100 procentų. Tačiau dabartiniame teisiniame reguliavime nustatyta, kad planuojant ateinančių metų finansinius rodiklius, GPM netektys kompensuojamos tik iš dalies – t.y. 70 proc. tenka valstybės biudžetui, o savivaldybių biudžetams 30 proc. GPM netekčių. Manytina, kad centrinės valdžios sprendimai neturėtų būti įgyvendinami savivaldybių biudžetų sąskaita, todėl siūlytina įstatymo projekte reglamentuoti, kad savivaldybėms prognozuojamos GPM netektys, kurias nulemia centrinės valdžios sprendimai, būtų kompensuojamos 100 proc. Atkreiptinas dėmesys, kad 2020-09-03 visų politinių partijų lyderiai pasirašė memorandumą „Dėl glaudesnės centrinės ir vietos valdžios partnerystės siekiant stiprinti Lietuvos savivaldos savarankiškumą ir atskaitomybę“ (toliau – Memorandumas). Jo 8 straipsnyje yra įsipareigota „užtikrinti savivaldybių nuosavų pajamų šaltinių neliečiamumą ir stabilumą. Siekti, kad Seimo ar Vyriausybės sprendimai, kurie mažintų savivaldybių biudžetų prognozuojamąsias pajamas dėl gyventojų pajamų mokesčio netekimo, būtų kompensuojami iš valstybės biudžeto ar plečiant pajamų šaltinius.“
Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 1 dalimi: „1. Pakeisti 10 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais), tenkančią
visų savivaldybių biudžetams nuo šio mokesčio pajamų į konsoliduotus
valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus, išskyrus fiksuoto dydžio
gyventojų pajamų mokestį, mokamą už pajamas, gautas iš veiklos, kuria
verčiamasi turint verslo liudijimą. Ateinančių metų pastovioji gyventojų
pajamų mokesčio dalis (procentais) apskaičiuojama einamųjų metų pastoviąją
gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) koreguojant atsižvelgus į
einamųjų ar ateinančių biudžetinių metų Seimo ir (ar) Vyriausybės sprendimų
nulemtus savivaldybių pajamų pokyčius. Dėl Seimo ir (ar) Vyriausybės
sprendimų nulemtų savivaldybių pajamų pokyčių, kurie mažintų savivaldybių
biudžetų prognozuojamas pajamas, pastovioji gyventojų pajamų mokesčio dalis
(procentais) koreguojama taip
Buvusias Įstatymo projekto 4 straipsnio 1–3 dalis laikyti atitinkamai 2–4 dalimis.
|
Pritarti |
|
2. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2021-11-10 |
4 |
1 |
|
Argumentai: Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2 punkto c papunktyje šiuo metu numatyta 100 proc. kompensuoti savivaldybių biudžetų prognozuojamų pajamų mažėjimą, palyginti su einamaisiais biudžetiniais metais. Ši nuostata nebūtų taikoma ekonomikos sunkmečio laikotarpiu. Pažymėtina, kad nuo 2022 m. Įstatyme numatoma savivaldybių prognozuojamą pajamų mažėjimą kompensuoti jau tik 90 proc. Atkreiptinas dėmesys, kad šis pokytis gali daryti reikšmingą įtaką atskirų savivaldybių biudžetų dydžių svyravimams, todėl siūlytina Įstatymo projektą tobulinti. Manytina, kad palyginant su einamaisiais biudžetiniais metais, ateinančių biudžetinių metų savivaldybių prognozuojamų pajamų mažėjimas ir toliau turi būti kompensuojamas 100 procentų, taip užtikrinant savivaldybių biudžetų stabilumą.
Pasiūlymas: Pakeisti 10 straipsnio 1 dalies 2 punkto c papunktį ir jį išdėstyti taip: „c) savivaldybių biudžetų prognozuojamų pajamų iš gyventojų pajamų
mokesčio mažėjimui kompensuoti.
|
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Ričardas Juška, Rita Tamašunienė.
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Ieva Lavišienė
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas