2018-06-12
PASIŪLYMAS DĖL
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
NUTARIMO DĖL VALSTYBINĖS KALBOS POLITIKOS 2018–2022 METŲ GAIRIŲ NR. XIIIP-2069 PRIEDO „Valstybinės kalbos politikos 2018–2022 METŲ gairės“
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|
13 |
|
|
Argumentai: Niekur nepaaiškintai ir konceptualiai nepagrįstai „kalbos planavimo“ kategorijai dokumente suteikiamas didžiulis aiškinamasis ir institucinis krūvis. Kalbos sandara, kurią lemia vartosena, negali būti valstybinės kalbos politikos tiesioginis objektas.
Pasiūlymas: Pakeisti 13 straipsnio formuluotę ir išdėstyti jį taip: „13. Valstybinės
kalbos politikos įgyvendinim |
15 |
2 |
|
Argumentai: Lietuvių kalbos ir kitų kalbų konkurencija viešojo gyvenimo srityse egzistavo visą laiką. Be kiekybinių rodiklių kalbėti apie „išaugusią“ konkurenciją netikslu ir impresionistiška; juo labiau nurodyti tai kaip neigiamą veiksnį kalbos būklei.
Pasiūlymas: Išbraukti 15 straipsnio 2 dalį: „ |
15 |
3 |
|
Argumentai: Nediferencijuojant apibūdinti mokslo politiką kaip nepalankią valstybinei kalbai ir jos prestižui nekorektiška ir atskleidžia mokslo politikos nesupratimą.
Pasiūlymas: Išbraukti 15 straipsnio 3 dalį: „ |
15 |
4 |
|
Argumentai: Visuomenės lingvistinio švietimo pagrindinė problema yra ne krypties neturėjimas, o neveiksmingumas.
Pasiūlymas: Pakeisti 15 straipsnio 4 dalies formuluotę ir išdėstyti ją taip: „15.4. |
15 |
7 |
|
Argumentai: Valstybinės kalbos priežiūros sistema pernelyg direktyvi ir draudžianti, per mažai skatinanti gerąsias kalbos vartojimo praktikas patraukliomis, inovatyviomis priemonėmis.
Pasiūlymas: Pakeisti 15 straipsnio 7 dalies formuluotę ir išdėstyti ją taip: „15.7. |
17 |
|
|
Argumentai: Teiginiai apie augančią valstybinės kalbos konkurenciją su „globaliąja anglų kalba“ nėra moksliškai korektiški ir pagrįsti duomenimis, o bendro pobūdžio siūlymai „aiškiau reglamentuoti“ rodo kalbos sistemos funkcionavimo demokratinėje visuomenėje ribotą supratimą. Siūlymai „aiškiai reglamentuoti“ šiuos santykius blogiausiu atveju gali turėti neigiamų pasekmių, geriausiu atveju – tiesiog būti neveiksmingi.
Pasiūlymas: Išbraukti bendrąjį 17 straipsnį: „ |
17 |
1 |
|
Argumentai: Analizė tendencinga ir nekorektiška. Siūlomų nuostatų įgyvendinimas pažeis aukštųjų mokyklų autonomiją ir sugriaus sunkiai kuriamą Lietuvos aukštojo mokslo tarptautiškumo prielaidas.
Pasiūlymas: Išbraukti 17 straipsnio 1 dalį: „
|
17 |
2 |
|
Argumentai: Teiginiai apie mokslo politiką nediferencijuoti ir nekorektiški. Neieškoma konstruktyvių bei kūrybiškų sprendimų, o siūloma eiti direktyviu ribojimų keliu, gresiančiu Lietuvos mokslo tarptautiškumui, kuris neatskiriamas nuo akademinės kokybės užtikrinimo.
Pasiūlymas: Išbraukti 17 straipsnio 2 dalį: „ |
17 |
3 |
1 |
Argumentai: Siūlomas lituanistikos prioriteto įtvirtinimas įgyvendinamaisiais teisės aktais būtų tik žalingas lituanistinių disciplinų plėtrai dėl neišvengiamai atsirasiančio nelankstumo ir šių tyrimų srities „suvalstybinimo“.
Pasiūlymas: Pakeisti 17 straipsnio 3 dalies 1 punkto formuluotę ir išdėstyti jį taip: „17.3.1. Nuo
humanitarinių mokslų labai priklauso visuomenės bendrõs istorinės, kultūrinės
ir kalbinės tapatybės suvokimas, tačiau Lietuvos mokslo plėtros strategijose
humanitariniams mokslams skiriamas antraeilis vaidmuo, todėl smunka jų
prestižas. |
17 |
4 |
|
Argumentai: Siekis „reglamentuoti“ (t.y., uždrausti) „svetimkalbiškumą kalbiniame kraštovaizdyje“ (ši įmantri frazė slepia tokius dalykus, kaip angliški žodžiai iškabose ar kitomis, ne lietuvių kalbomis užrašyti gatvių pavadinimai Vilniuje) atspindi ne realų visuomenės susirūpinimą, o reakcingą norą išguiti kitas kalbas iš viešosios erdvės.
Pasiūlymas: Išbraukti 17 straipsnio 4 dalį: „ |
17 |
5 |
2 |
Argumentai: Sparčią informacinių technologijų plėtrą dera suprasti ne kaip iššūkį, bet kaip galimybę.
Pasiūlymas: Pakeisti 17 straipsnio 5 dalies 2 punkto formuluotę ir išdėstyti jį taip: „17.5.2. Sparti
informacinių technologijų plėtra lietuvių kalbos išlikimui ir visaverčiam
funkcionavimui elektroninėje terpėje |
17 |
5 |
3 |
Argumentai: Kalbėjimas apie jaunimo neraštingumą dėl lietuviškų simbolių nebuvimo mobiliuosiuose įrenginiuose ar dėl to atsirandantį sąvokinio mąstymo silpnėjimą lietuvių kalba yra moksliškai nepagrįstas, impresionistiškas ir arogantiškas.
Pasiūlymas: Išbraukti 17 straipsnio 5 dalies 3 punktą: „ |
17 |
5 |
4 |
Argumentai: Šrifto Palemonas įtraukimas į Microsoft šriftų meniu – visiškai periferiškas uždavinys. Viešas jo prieinamumas leidžia visiems norintiems juo naudotis ir pridėti prie savo naudojamos programinės įrangos.
Pasiūlymas: Išbraukti 17 straipsnio 5 dalies 4 punktą: „ |
17 |
6 |
|
Argumentai: Papildomi imperatyvūs apribojimai darbo rinkai gali pažeisti ir taip trapią jos sanklodą.
Pasiūlymas: Išbraukti 17 straipsnio 6 dalį: „ |
19 |
|
|
Argumentai: Viešosios diskusijos turinio pasmerkimas atsiduoda autoritarine pretenzija kontroliuoti viešąją erdvę.
Pasiūlymas: Išbraukti 19 straipsnį: „ |
22 |
|
|
Argumentai: Pataisytina nerangi formuluotė; bus daugiau aiškumo.
Pasiūlymas: Pakeisti 22 straipsnio formuluotę ir išdėstyti jį taip: „22. Lietuvių
kalbą išeiviai laiko svarbia paveldėtąja kalba ir rūpinasi jos išlaikymu ir
prestižu. Didelė jų dalis norėtų išmokyti lietuvių kalbos savo atžalas, bet
susiduria su įvairiomis problemomis. |
24 |
|
|
Argumentai: Nepagrįsti ir tendencingi teiginiai apie nepalankią mokslo rezultatų vertinimo politiką ir pan. nėra būtini straipsnio rekomendacijoms pagrįsti. Su tokiais argumentais, geriau jokių.
Pasiūlymas: Pakeisti 24 straipsnio formuluotę ir išdėstyti jį taip: „24. Bendrinės
kalbos normų kodifikacija atliekama remiantis teoriniais bendrinės kalbos
norminimo pagrindais, įvairių sričių lietuvių kalbos vartosenos stebėsena ir
mokslo tyrimais. Jie atliekami Lietuvių kalbos institute ir aukštosiose
mokyklose. Tačiau |
33 |
4 |
|
Argumentai: Kieno glaudesni ryšiai su minėtomis institucijomis plėtotini? Tekstas neaiškus, o vertėjų licencijavimo siūlymas įveda papildomą administracinės naštos sluoksnį, kuris, tikėtina, neveiks taip, kaip planuojama.
Pasiūlymas: Pakeisti 33 straipsnio 4 dalies formuluotę ir išdėstyti ją taip: „33.4.
Pastaraisiais metais išleista vertimo teorijos ir taikomųjų darbų, kurie
padeda gerinti vertimų į lietuvių kalbą kokybę. Vertėjų rengimo sistema ne
visada užtikrina reikiamą jų lietuvių kalbos kompetenciją. |
35 |
|
|
Argumentai: Siekis reglamentuoti nevalstybines švietimo įstaigas dvelkia perdėtu kontrolės noru ir gali užkirsti kelią tolesnei sėkmingų Lietuvoje veikiančių institucijų veiklai.
Pasiūlymas: Pakeisti 35 straipsnio formuluotę ir išdėstyti jį taip: „35. Valstybinės
kalbos politikos nuostatos švietimo srityje turėtų būti grindžiamos ne tik
atsižvelgiant į Europos Sąjungos institucijų rekomendacijas, bet ir išlaikant
Lietuvos savitumą atspindintį individualių ir visuomenės interesų santykį.
Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme nurodyta, kad kiekvienam Lietuvos
Respublikos piliečiui ir užsieniečiui, turinčiam teisę nuolat ar laikinai
gyventi Lietuvos Respublikoje, garantuojamas mokymas valstybine lietuvių
kalba ir valstybinės lietuvių kalbos mokymasis. |
37 |
2 |
|
Argumentai: Profesijos mokymams lietuvių kalbos reikalavimas perteklinis ir kuria nepagrįstų kliūčių šio itin dinamiško ir pragmatiško sektoriaus plėtojimui.
Pasiūlymas: Išbraukti 37 straipsnio 2 dalį: „ |
38 |
2 |
|
Argumentai: Iš esmės siūloma užkirsti kelią prisitraukti užsienio mokslininkus dėstyti Lietuvos aukštosiose mokyklose.
Pasiūlymas: Išbraukti 38 straipsnio 2 dalį: „ |
43 |
1 |
|
Argumentai: Siūlymu kišamasi į aukštųjų mokyklų autonomiją.
Pasiūlymas: Išbraukti 43 straipsnio 1 dalį: „ |
44 |
1 |
|
Argumentai: Tautosaka yra literatūros dalis.
Pasiūlymas: Pakeisti 44 straipsnio 1 dalies formuluotę ir išdėstyti ją taip: „44.1. Plėtoti
lituanistikos (ne tik lietuvių kalbos, bet ir lietuvių literatūros, |
44 |
3 |
|
Argumentai: Ši Gairių dalis painiai ir pretenzingai pakartoja ankstesnės dalies (44.2) siūlymą.
Pasiūlymas: Išbraukti 44 straipsnio 3 dalį: „ |
49 |
3 |
|
Argumentai: Tokios galimybės egzistuoja jau dabar; siūlymas perteklinis.
Pasiūlymas: Išbraukti 49 straipsnio 3 dalį: “ |
49 |
5 |
|
Argumentai: Tokie tyrimai vykdomi ir prognozės atliekamos jau dabar.
Pasiūlymas: Išbraukti 49 straipsnio 5 dalį: „ |
52 |
1 |
2 |
Argumentai: Darbo santykių srities reglamentavimas iš valstybinės kalbos politikos pozicijų gali turėti sunkių pasekmių šalies ūkiui ir trapiai darbo rinkai.
Pasiūlymas: Pakeisti 52 straipsnio 1 dalies 2 punkto formuluotę ir išdėstyti jį taip: „52.1.2.
valstybinės kalbos statuso stiprėjimas viešojo vartojimo, ypač švietimo ir
mokslo, kalbinio kraštovaizdžio, |
Teikia:
Seimo nariai
Mantas Adomėnas
Arūnas Gelūnas
Gintaras Steponavičius
Edmundas Pupinis