LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL SEIMO STATUTO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO

NR. I-399 32 STRAIPSNIO PAKEITIMO“ PROJEKTO

 

2022-12-20 Nr. XIVP-2340

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.              Projektu siūloma nustatyti, kad Seimo valdyba prireikus paveda Seimo kanceliarijai atlikti metiniame Seimo kanceliarijos Vidaus audito skyriaus veiklos plane nenumatytą vidaus auditą Seimui atskaitingose institucijose, kuriose vidaus audito tarnyba neįsteigta. Svarstytinas šios nuostatos santykis su Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 10 straipsnio 3 dalimi, nustatančia, kad vidaus audito tarnybos veiklos plane nenumatytas vidaus auditas gali būti atliekamas vidaus audito tarnybos vadovo sprendimu, raštu suderinus su viešojo juridinio asmens vadovu. Taigi pagal Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 10 straipsnio 3 dalį, būtent vidaus audito tarnybos vadovas priima sprendimą atlikti plane nenumatytą vidaus auditą (pastebėtina, kad šioje dalyje nenustatyta jokių šio imperatyvo netaikymo išlygų).

2.              Projektu siūloma nuostata nedera ir su kita Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo nuostata – 11 straipsnio 2 dalies 3 punktu, numatančiu, kad vidaus audito tarnybos vadovas planuoja vidaus audito tarnybos veiklą, sudaro ilgalaikius vidaus audito tarnybos veiklos planus, skirtus vidaus audito tarnybos veiklos tikslams, rodikliams nustatyti, vidaus audito visumai aprašyti, ir metinius vidaus audito tarnybos veiklos planus, rengiamus atsižvelgiant į atliktą viešojo juridinio asmens, jam pavaldžių ir (arba) atskaitingų viešųjų juridinių asmenų (jeigu jų yra) rizikos vertinimo analizę, ir teikia juos tvirtinti viešojo juridinio asmens vadovui. Taigi Seimo valdybai suteikus įgaliojimus priimti sprendimą atlikti metiniame vidaus audito tarnybos veiklos plane nenumatytą vidaus auditą Seimui atskaitingose institucijose, kuriose vidaus audito tarnyba neįsteigta, Seimo kanceliarijos vidaus audito tarnybos vadovas nebeturėtų galimybės savarankiškai planuoti vidaus audito tarnybos veiklos. Pažymėtina, jog Seimo statute nesiūloma nustatyti jokių kriterijų ar sąlygų, kuriems esant toks Seimo valdybos pavedimas būtų galimas. Pavyzdžiui, galimos situacijos, kai Seimo kanceliarijos vidaus audito tarnybai nepakaktų žmogiškųjų išteklių nenumatytiems auditams atlikti. Pažymėtina, kad Seimo kanceliarija aptariamam pavedimui įvykdyti jau negalėtų pirkti paslaugų Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, manytina, kad siūlomos Seimo statuto nuostatos ne tik nedera su galiojančiu teisiniu reguliavimu, bet galimai sukeltų ir  praktinių taikymo problemų Seimo kanceliarijos vidaus audito tarnybai vykdant neplanuotus kitų institucijų vidaus auditus, kuriuos atlikti pavestų Seimo valdyba.

3.              Pažymėtina, kad siūloma Seimo statuto nuostata, nustatanti, jog Seimo valdyba priima sprendimus dėl Seimui atskaitingų institucijų vidaus audito paslaugų įsigijimo Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka, prieštarauja Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 13 straipsnio 4 punktui, nustatančiam, kad būtent viešojo juridinio asmens vadovo kompetencijai priklauso sprendimų dėl vidaus audito paslaugų įsigijimo, kai jos gali būti įsigyjamos pagal minėto įstatymo 9 straipsnio 7 dalį, priėmimas.

4.              Vertinant projekte siūlomos formuluotės „vidaus auditas Seimui atskaitingose institucijoje“ turinį, pažymėtina, kad vietoj įstatymuose neapibrėžtos „Seimui atskaitingų institucijų“ sąvokos būtų galima vartoti žymiai aiškesnę formuluotę. Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad kitų viešųjų juridinių asmenų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Seimas arba Vyriausybė, vidaus auditą atlieka juose įsteigta vidaus audito tarnyba arba atitinkamai Seimo arba Vyriausybės paskirta kito viešojo juridinio asmens centralizuoto vidaus audito tarnyba ar vidaus audito tarnyba. Atsižvelgus į tai, galbūt tikslinga būtų nustatyti, kad Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Vidaus audito skyrius atlieka nenumatytą vidaus auditą tose valstybės institucijose, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Seimas, ir kuriose vidaus audito tarnyba nėra įsteigta.

5.              Projekto 1 straipsnio 2 dalyje po žodžio „buvusį“ įrašytinas skaičius ir žodis „32 straipsnio“.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                           Dainius Zebleckis

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]