PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GAMTINIŲ DUJŲ įstatymo NR. vIII-1973 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-920

 

2017-09-22

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

5

2

 

           Argumentai: Įstatymo projekto 15 straipsnio 3 dalyje aiškiai reglamentuota, kaip turi būti nustatoma garantinio tiekimo kaina: „vartotojams taikomą garantinio tiekimo kainą sudaro Komisijos patvirtintos tikslinės ateinančių metų gamtinių dujų kainos, padaugintos iš koeficiento 1,25, ir kitų valstybės reguliuojamų kainų (jei tokios taikomos) suma.“ Atsižvelgiant į tai, Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai nėra tikslinga nustatinėti konkrečias garantinio tiekimo paslaugų kainas. Pažymėtina, kad elektros energetikos sektoriuje garantinio elektros energijos tiekimo kainą apskaičiuoja ir nustato ne Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, o pats visuomeninis tiekėjas, tai yra paslaugos teikėjas. Toks teisinis kainodaros reguliavimas yra logiškas, nes visos garantinio tiekimo kainos dedamosios yra valstybės reguliuojamos kainos, kurias nustato ar tvirtina Komisija, todėl papildomas reguliavimo institucijos sprendimas dėl galutinės garantinio tiekimo kainos vartotojams nebūtų tikslingas.

 

            Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalį ir išdėstyti ją taip:

2. Pakeisti 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Gamtinių dujų sektoriuje Komisija nustato tikslines gamtinių dujų kainas, kurios gali būti skirtingos atskirose teritorijose, apibrėžtose Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatyme, esančioms gamtinių dujų sistemoms, nesujungtoms su gamtinių dujų perdavimo sistema. Nnustatydama konkrečias paslaugų kainas, Komisija reguliuoja tikslines gamtinių dujų kainas, gamtinių dujų sistemos balansavimo, buitinių vartotojų prijungimo prie gamtinių dujų sistemos, SGD perkrovos ir garantinio tiekimo paslaugų kainas, bei gamtinių dujų tiekimo saugumo papildomos dedamosios prie gamtinių dujų perdavimo kainos dydį (toliau – papildoma dedamoji).“

 

2.

5

5

 

           Argumentai: Šiuo metu gamtinių dujų įmonė, kuri tiekia dujas buitiniams vartotojams, jiems taiko Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos patvirtintus tarifus buitiniams vartotojams visoje tiekimo licencijoje apibrėžtoje veiklos teritorijoje, t. y. įmonė taiko vienodus tarifus tai pačiai buitinių vartotojų grupei visose savivaldybėse, kuriose vykdo tiekimo veiklą. Jeigu gamtinių dujų įmonė pradėtų tiekti dujas buitiniams vartotojams Druskininkų savivaldybėje per mažos apimties SGD pakartotinio dujinimo stotelę, ji turėtų taikyti tokius pačius tarifus buitiniams vartotojams visose savivaldybėse, kuriose vykdo tiekimo veiklą. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 9 straipsnio 17 dalyje numatyti gamtinių dujų tarifų buitiniams vartotojams komponentai. Įrengus mažos apimties SGD pakartotinio dujinimo stotelę Druskininkų savivaldybėje, gamtinių dujų tiekimo įmonė, tiekianti dujas iš mažos apimties SGD pakartotinio dujinimo stotelės, patirs papildomus pristatymo iki mažos apimties SGD pakartotinio dujinimo stotelės kaštus, kurie turėtų būti įskaičiuoti į gamtinių dujų tarifą buitiniams vartotojams.

 

Pasiūlymas: pakeisti 5 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Pakeisti 9 straipsnio 17 dalį ir ją išdėstyti taip:

„17. Gamtinių dujų įmonės buitiniams vartotojams tarifus nustato kas pusę metų. Buitiniams vartotojams nustatytą tarifą sudaro prognozuojamų gamtinių dujų (produkto), įskaitant SGD pakartotinį dujinimą, SGD perkrovą ir gamtinių dujų pristatymą iki mažos apimties SGD pakartotinio dujinimo įrenginio, konkrečių perdavimo, skirstymo, laikymo, tiekimo, papildomos dedamosios kainų ir skirtumo tarp ankstesnio tarifų galiojimo laikotarpio prognozuotų ir faktinių gamtinių dujų (produkto) kainų suma. Gamtinių dujų įmonės konkrečius tarifus pateikia tvirtinti Komisijai, kuri šiuos tarifus tikrina ir priima sprendimus dėl jų šiame straipsnyje nustatyta tvarka.“

3.

24

5

 

         Argumentai: Įstatymo projekto 24 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo atsiradę garantinio tiekimo santykiai baigiami iki šio įstatymo galiojusia Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 39 straipsnyje nustatyta tvarka ir sąlygomis.“ Tokia nuostata reiškia, kad Įstatymo projekto
15 straipsniu siūlomas naujas garantinio tiekimo kainodaros mechanizmas nebūtų taikomas nuo Įstatymo projekto įsigaliojimo dienos Druskininkų regione susiklosčiusiems garantinio gamtinių dujų tiekimo paslaugos teisiniams santykiams.

          Pastebėtina, kad tokia projekto nuostata iš esmės prieštarauja Įstatymo projekto tikslams. Kaip matyti iš projekto aiškinamojo rašto, vienas iš projekto parengimo motyvų ‒ Druskininkų regiono išskirtinumas ir poreikis nustatyti atskirą kainodaros mechanizmą: „<...>Taip pat atsižvelgiant į tai, jog Druskininkų savivaldybė nėra sujungta su AB „Amber Grid“ perdavimo sistema ir gamtinės dujos į šį regioną patenka per Baltarusijos teritoriją. Dėl gamtinių dujų transportavimo sąnaudų per Baltarusijos teritoriją, gamtinių dujų kaina yra didesnė nei likusioje Lietuvos teritorijoje. Nustačius tikslinę kainą, skirstymo sistemos operatorius (kuris užtikrintų garantinį tiekimą) gamtines dujas pirkdamas Druskininkų savivaldybės teritorijoje, patirtų nuostolį, kadangi gamtinių dujų tiekėjai gamtines dujas parduotų brangiau, nei tuo metu galiojanti tikslinė kaina. Atsižvelgiant į tai, tikslinga nustatyti Komisijai teisę skaičiuoti tikslinę kainą atskirose teritorijose. Komisijai paskelbus skirtingas tikslines gamtinių dujų kainas atskirose teritorijose, vartotojams taikomą garantinio tiekimo kainą sudaro tikslinės gamtinių dujų kainos, padaugintos iš koeficiento 0,25, tikslinės gamtinių dujų kainos toje teritorijoje ir kitų valstybės reguliuojamų kainų (jei tokios taikomos) suma.<...>“ (aiškinamojo rašto
4.1 punkto 20 papunktis).

          Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siekiama tobulinti šiuo metu taikomą garantinio tiekimo mechanizmą bei įvertinus tai, kad viena iš garantinio tiekimo kainos dedamųjų yra tikslinė ateinančių metų gamtinių dujų kaina Druskininkų regione, kuri turėtų būti patvirtinta ir įsigalioti 2018 m. sausio 1 d., siūlytina Įstatymo projekto baigiamosiose nuostatose nustatyti prielaidas sklandžiam ir nuosekliam valstybės reguliuojamų kainų nustatymo bei įsigaliojimo procesui.

 

            Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 24 straipsnio 5 dalį ir išdėstyti ją taip:

        „5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo atsiradę garantinio tiekimo santykiai baigiami iki šio įstatymo galiojusia Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 39 straipsnyje nustatyta tvarka ir sąlygomis. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija apskaičiuoja ir tvirtina 2018 metų ir vėlesnių metų valstybės reguliuojamas kainas vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis.“

 

 

 

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                 Virgilijus Poderys