2022-01-13
PASIŪLYMAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS
APSAUGOS NUO SMURTO ARTIMOJE APLINKOJE ĮSTATYMO
NR. XI-1425 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI
NR. XIVP-1056 (3)
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
||
Straipsnis |
Straipsnio dalis |
Punktas |
|
|
|
|
Argumentai:
Žmogaus teisių komitetas siūlo Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo pakeitimo projekte (toliau – įstatymo projektas) specifiškai išskirti, jog smurtas artimoje aplinkoje apima ir smurtą lyties pagrindu, o taip pat papildyti įstatymo projektą „smurto lyties pagrindu“ sąvoka, kuri apibrėžiama kaip: „dėl asmens lyties veikimu ar neveikimu asmeniui daromas tyčinis fizinis, psichinis, seksualinis, ekonominis ar kitas poveikis, dėl kurio asmuo patiria fizinę, turtinę ir (ar) neturtinę žalą, kurį neproporcingai dažnai patiria moterys ir yra galia bei kontrole grindžiama moterų diskriminacijos forma.“ (2 str. 8d.). Toks teisinis reguliavimas ydingas dėl šių priežasčių:
1. Siūlomas teisinis reguliavimas yra perteklinis. Įstatyme jau yra bendrinė smurto artimoje aplinkoje sąvoka, kuri apima visas galimas smurto artimoje aplinkoje rūšis ir formas, įskaitant ir smurtą lyties pagrindu. 2. Nėra aišku, kodėl yra siekiama išskirti būtent smurtą lyties, o ne pvz. rasės, tautybės, ar kurio nors kito socialinio požymio pagrindu. 3. Smurto lyties pagrindu sąvoka, taip kaip ji apibrėžta, yra akivaizdžiai politizuota, grįsta neomarksistine lyčių kovos teorija, pagal kurią vyrų smurtas prieš moterį yra istoriškai susiklostęs reiškinys, nulemtas aukštesnės vyrų padėties ir dominavimo visuomenėje. Įstatymas yra teisinis, o ne politinis dokumentas, todėl jame vengtina įtvirtinti ideologines sąvokas. 4. Sąvoka „smurtas lyties pagrindu“ suponuoja, jog aukos lytis yra pagrindinis smurto artimoje aplinkoje motyvas. Metodologine prasme tokia prielaida yra klaidinga. Nors dauguma nukentėjusių asmenų artimoje aplinkoje yra moterys, iš smurto prieš moterį atvejų skaičiaus negalima tiesiogiai išvesti fakto apie smurto prieš moterį priežasties. 5. Smurto reiškinio ir jo priežasčių negalima redukuoti į vieną socialinę teoriją, o ja paremto matymo ir mąstymo užtvirtinti įstatyme. 2006 m. atliktoje JTO Generalinio sekretoriaus giluminėje visų formų smurto prieš moterį studijoje pripažįstama, kad nėra vienos smurto prieš moterį priežasties: „Įvairūs empiriniai ir teoriniai tyrimai sudarė prielaidas atsirasti įvairiems smurto prieš moterį priežasčių aiškinimams. Nors jie ir skiriasi priklausomai nuo to, kokią reikšmę jie suteikia asmeniniams ar socialiniams faktoriams, skatinantiems smurtą prieš moteris, visi daro išvadą, kad jokia pavienė priežastis negali būti pakankama, aiškinant smurto prieš moterį reiškinį. Šis smurtas atsiranda dėl specifinių faktorių individualiame, grupiniame, nacionaliniame ir globaliame lygmenyje konvergencijos.“ (https://www.un.org/womenwatch/daw/vaw/SGstudyvaw.htm) 6. Lietuvoje pagrindiniai socialiniai faktoriai, lemiantys smurtą artimoje aplinkoje yra žemas išsilavinimas, nedarbas ir alkoholio ar narkotikų vartojimas. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2020 m. iš užregistruotų 5815 įtariamų (kaltinamų) smurtautojų beveik pusė (44,5 proc.) asmenų nusikaltimo padarymo metu niekur nedirbo ir nesimokė ir net 55,2 proc. buvo apsvaigę nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų. Daugiau kaip pusė įtariamų (kaltinamų) asmenų (58 proc.) turėjo vidurinį ar profesinį išsilavinimą, daugiau kaip penktadalis (22,1 proc.) – pagrindinį, 11,7 proc. – aukštąjį ar aukštesnįjį išsilavinimą ir 8,2 proc. – pradinį ar neturėjo jokio išsilavinimo. 7. Sąvokos smurto lyties pagrindu turinys nėra aiškus ir tuo aspektu, jog Lietuvos įstatymai neapibrėžia lyties sąvokos. Siūloma „smurto lyties pagrindu“ sąvoka yra neutrali lyčiai, taigi, ji sukuria prielaidas smurtu dėl lyties įvardinti ir tuos atvejus, kai asmuo save priskiria kitai biologinei lyčiai ar įsivaizduojamai lytinei tapatybei. Praktikoje tai gali pasireikšti tuo, kad tėvų nesutikimas su jų paauglės mergaitės įsivaizdavimu jog ji yra berniukas, remiantis šia norma gali būti lengvai pripažintas kaip smurtas dėl lyties, ir toks asmuo gali būti ginamas nuo artimųjų „smurto dėl lyties“ tiek pasitelkiant valstybės institucijas.
Pažymėtina, kad šios sąvokos nebuvo pirminiame įstatymo projekte, kurį pateikė LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Pasiūlymas nebuvo svarstytas ir jam nebuvo pritarta papildomuose Socialinių reikalų ir darbo bei Teisės ir teisė komitetuose.
Remiantis tuo, kas išdėstyta, siūloma specifinio išskyrimo, jog smurtas artimoje aplinkoje apima ir smurtą lyties pagrindu bei „smurto lyties pagrindu“ sąvokos atsisakyti. |
1 |
2 |
|
Pasiūlymas:
1 straipsnio pakeitimas Pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Šis įstatymas apibrėžia smurtą artimoje aplinkoje, |
2 |
8 |
|
Pasiūlymas:
2 straipsnio pakeitimas Išbraukti 2 straipsnio 8 dalį:
|
3 |
|
5 |
Pasiūlymas: 3 straipsnio pakeitimas Pakeisti 3 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) paslaugų
pritaikomumo – įgyvendinant smurto artimoje aplinkoje prevenciją, planuojant
apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje ir specializuotos kompleksinės
pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą
patyrusiems asmenims priemones, organizuojant asmenų, dirbančių su smurto
artimoje aplinkoje pavojų patiriančiais asmenimis ar smurtą patyrusiais
asmenimis, taip pat mokytojų, pareigūnų mokymus, atsižvelgiama į skirtingus
moterų, vyrų ir vaikų individualius poreikius, užtikrinamos lygios galimybės
gauti pagalbą; planuojant ir teikiant pagalbą, atsižvelgiama į moterų
diskriminacinę padėtį pagal patiriamo smurto artimoje aplinkoje
mastą |
4 |
1 |
5 |
Pasiūlymas:
4 straipsnio pakeitimas Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5)
inicijuoja ir finansuoja visuomenės švietimo ir informavimo
kampanijas, skatinančias netoleruoti smurto artimoje aplinkoje, atpažinti
prievartinės kontrolės ir smurto |
4 |
1 |
6 |
4 straipsnio pakeitimas Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:
„6) inicijuoja ir
finansuoja viešosios nuomonės tyrimus ir mokslinius tyrimus smurto artimoje
aplinkoje |
4 |
1 |
7 |
4 straipsnio pakeitimas Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:
„7)
konkurso būdu finansuoja tikslinius nevyriausybinių organizacijų projektus,
skirtus smurto artimoje aplinkoje |
4 |
2 |
1 |
Pasiūlymas:
4 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 4 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir ją išdėstyti taip:
„12. Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija: 1)
užtikrina privalomą temų apie moterų ir vyrų teisių lygybę, darbo ir
šeimos įsipareigojimų derinimą, atsakomybių šeimoje pasidalinimą, smurto
artimoje aplinkoje, |
4 |
6 |
|
4 straipsnio pakeitimas Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Lietuvos
probacijos tarnyba organizuoja baudžiamojo poveikio priemonės – asmenų
dalyvavimo smurtinį elgesį artimoje aplinkoje,
|
4 |
8 |
1 |
4 straipsnio pakeitimas Pakeisti 4 straipsnio 8 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1)
organizuoja policijos pareigūnų mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus
smurto artimoje aplinkoje, |
4 |
9 |
|
4 straipsnio pakeitimas Pakeisti 4 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:
„9.
Nacionalinė teismų administracija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teismų
įstatymo ir Teisėjų mokymo organizavimo taisyklių nuostatomis, gali
organizuoti teisėjų mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus smurto
artimoje aplinkoje |
4 |
10 |
|
4 straipsnio pakeitimas Pakeisti 4 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
„10. Lietuvos
Respublikos generalinė prokuratūra organizuoja mokymus ir kvalifikacijos
tobulinimo kursus prokurorams smurto artimoje aplinkoje |
4 |
11 |
|
4 straipsnio pakeitimas Pakeisti 4 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:
„11. Lietuvos statistikos departamentas
koordinuoja statistinių duomenų gavimą iš institucijų ir įstaigų, atsakingų
už statistinės informacijos apie smurtą artimoje aplinkoje parengimą,
Lietuvos statistikos departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka
ir terminais ir Oficialiosios statistikos portale skelbia statistinę
informaciją apie smurtą artimoje aplinkoje |
16 |
1 |
4 |
16 straipsnio pakeitimas Pakeisti 16 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4)
turi ne mažesnę negu 2 metų veiklos teikiant specializuotą kompleksinę
pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą
artimoje aplinkoje patyrusiems asmenims arba veiklos žmogaus teisių
|
16 |
1 |
5 |
16 straipsnio pakeitimas Pakeisti 16 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) jo darbuotojai, kurie
dirbs tiesiogiai su smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiais asmenimis
ar smurtą patyrusiais asmenimis, turi aukštąjį socialinių mokslų ar teisės
studijų krypties išsilavinimą arba ne mažesnę negu 2 metų darbo, teikiant specializuotą
kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenimis
ar smurtą artimoje aplinkoje
|
2 |
2 |
4 |
Pasiūlymas:
VII skyriaus „BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS“ 2 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 2 straipsnio 2 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) turi ne mažesnę negu 2 metų
veiklos teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje
pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiems
asmenims patirtį arba veiklos dirbant žmogaus teisių srityje, |
2 |
2 |
5 |
Pasiūlymas:
2 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 2 straipsnio 2 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip: „5) jo darbuotojai, kurie dirbs
tiesiogiai su smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiais asmenimis ar
smurtą artimoje aplinkoje patyrusiais asmenimis, turi aukštąjį socialinių
mokslų ar teisės studijų krypties išsilavinimą arba ne mažesnę negu 2 metų darbo
teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų
patiriantiems asmenimis ar smurtą artimoje aplinkoje |
Teikia Seimo nariai :
Vilija Aleknaitė-Abramikienė
Audronius Ažubalis