LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS komitetas

                                                                                                    K O M I T E T O  I Š V A D A 

                                                                                                               

       DĖL PRELIMINARAUS ĮVERTINIMO

 AR  LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTAS

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 243 STRAIPSNIO PAKEITIMO“

PROJEKTAS NR. XIIIP-3259

                                                                        NEPRIEŠTARAUJA LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJAI

 

2019- 03-27   Nr. 102-P-18

                                                                                                                   Vilnius

 

  1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, komiteto pirmininkės pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Rimas Andrikis,  Vitalijus Gailius,  Irena Haase, Česlav Olševski,  Julius Sabatauskas, Lauras Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas.

            Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurga Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos Aidena Bacevičienė,  Meilė Čeputienė.

            Seimo narys Jurgis Razma, Teisės departamento vyresnioji patarėja Ona Buišienė, Pranas Žukauskas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

NNr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

SStr.

SStr. d.

P.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo kanceliarijos  Teisės departamentas

2019-03-22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.   Pagal projektu siūlomą įtvirtinti nuostatą, asmuo, kuriam Seime pradėtas apkaltos procesas, šio proceso metu turės tik formalią teisę pateikti „pareiškimą atsistatydinti iš pareigų ar atsisakyti Seimo nario mandato“, tačiau „toks pareiškimas gali būti svarstomas tik užbaigus apkaltos procesą“. Taigi, Konstitucijos 74 straipsnyje nurodytas asmuo jo apkaltos proceso Seime metu pateikęs pareiškimą „atsistatydinti iš pareigų ar atsisakyti Seimo nario mandato“ privalėtų ir toliau, prieš jo valią, eiti savo pareigas tol, kol jo apkaltos procesas Seime nepasibaigs ir nebus apsvarstytas jo pareiškimas.

Vertinamas teisinis reguliavimas susijęs su apkaltos institutu, įtvirtintu Konstitucijos 74 straipsnyje, kuriame nustatyta: „Respublikos Prezidentą, Konstitucinio Teismo pirmininką ir teisėjus, Aukščiausiojo Teismo pirmininką ir teisėjus, Apeliacinio teismo pirmininką ir teisėjus, Seimo narius, šiurkščiai pažeidusius Konstituciją arba sulaužiusius priesaiką, taip pat paaiškėjus, jog padarytas nusikaltimas, Seimas 3/5 visų narių balsų dauguma gali pašalinti iš užimamų pareigų ar panaikinti Seimo nario mandatą. Apkaltos proceso tikslas – išspręsti Konstitucijos 74 straipsnyje nurodytų asmenų konstitucinės atsakomybės klausimą ir taikyti konstitucinę sankciją – pašalinti iš užimamų pareigų (jiems gali būti panaikintas Seimo nario mandatas) už šiurkštų Konstitucijos pažeidimą, priesaikos sulaužymą, nusikaltimo padarymą. Įgaliojimus apkaltos procese turi tik dvi valstybės valdžios institucijos – Seimas ir Konstitucinis Teismas. Jeigu Konstitucinis Teismas padaro išvadą, kad asmuo, kuriam pradėta apkaltos byla, šiurkščiai pažeidė Konstituciją, Seimas ne mažesne kaip 3/5 visų Seimo narių balsų dauguma gali tokį asmenį pašalinti iš užimamų pareigų, gali panaikinti jo Seimo nario mandatą. Jeigu Seimas, laikydamasis Konstitucijos, apkaltos proceso tvarka pašalino Konstitucijos 74 straipsnyje nurodytą valstybės pareigūną iš užimamų pareigų, panaikino jo Seimo nario mandatą, toks Seimo sprendimas yra galutinis (2004 m. balandžio 15 d., 2004 m. gegužės 25 d. nutarimas, 2010 m. spalio 27 d., 2017 m. gruodžio 19 d., 2017 m. gruodžio 22 d. išvados).

Be to, atkreipiame dėmesį, kad Konstitucijoje įtvirtinti asmenų, kuriems gali būti taikoma apkalta, jų įgaliojimų pasibaigimo pagrindai, be kita ko: Seimo narys „atsistatydina“ ( 63 straipsnio 3 punktas); -  Respublikos Prezidentas „atsistatydina iš pareigų“ (88 straipsnio 3 punktas); Konstitucinio Teismo teisėjas  „atsistatydina“ ( 108 straipsnis); Lietuvos Respublikos teismų teisėjai atleidžiami iš pareigų įstatymo nustatyta tvarka „savo noru“ ( 115 straipsnio 1 punktas). Pagal Konstitucinio Teismo įstatymo 11 straipsnio 3 punktą Konstitucinio Teismo teisėjo įgaliojimai nutrūksta, kai jis „atsistatydina“. Šiuo atveju sprendimą dėl Konstitucinio Teismo teisėjo įgaliojimų nutraukimo priima Seimas Seimo Pirmininko teikimu. Pagal Teismų įstatymo 90 straipsnio 1 dalies 1 punktą teisėjas atleidžiamas iš pareigų, be kita ko, savo noru. Aukščiausiojo Teismo teisėją iš pareigų atleidžia Seimas Respublikos Prezidento teikimu. Apeliacinio teismo teisėją Seimo pritarimu iš pareigų atleidžia Respublikos Prezidentas. Dėl teisėjo atleidimo iš pareigų Respublikos Prezidentui pataria Teisėjų taryba, išskyrus atvejus, kai teisėjas yra paskiriamas Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo teisėju arba Vyriausybės nariu. Konstitucijoje įtvirtinti ir kiti asmenų, kuriems gali būti taikoma apkalta, įgaliojimų pasibaigimo pagrindai. Nurodytos Konstitucijos ir įstatymų nuostatos nenustato Konstitucijos 74 straipsnyje nurodytų asmenų teisės atsistatydinti iš pareigų teisės įgyvendinimo apribojimo dėl šiam asmeniui pradėto apkaltos proceso. Taigi, apibendrinus minėtą teisinį reguliavimą, matyti, kad pagal projekto nuostatas, visą Konstitucijos 74 straipsnyje nurodytam asmeniui pradėtos apkaltos laikotarpį, tokio asmens teisė atsistatydinti iš užimamų pareigų nebūtų realiai įgyvendinta ir toks asmuo, prieš savo valią, bus susaistytas turimu teisiniu statusu ir turės vykdyti su šiuo statusu susijusias pareigas (taip pat naudotis su šio statusu susijusiomis teisėmis, veiklos garantijomis, laikytis nustatytų veiklos apribojimų ir pan.). Atkreipiame dėmesį, kad paskutinės Seime vykusios apkaltos procedūros (skaičiuojant nuo 2017 m. kovo 14 d. Seimo narių teikimo pradėti apkaltos procesą Seimo nariui M. Basčiui iki 2018 m. kovo 15 d. jo pareiškimo atsistatydinti) trūko vienerius metus.

Atsižvelgiant į tai, toks teisinis reguliavimas, kuriuo Konstitucijos 74 straipsnyje nurodyto asmens teisės atsistatydinti iš užimamų pareigų įgyvendinimas būtų apsunkintas atidedant sprendimo priėmimą dėl tokio prašymo iki apkaltos proceso pabaigos, neturi konstitucinio pagrindo ir neatitinka Konstitucijos 48 straipsnyje įtvirtintos teisės laisvai pasirinkti darbą (užsiėmimo rūšį), kuri ex lege yra neatskiriama nuo asmens laisvo apsisprendimo dirbti tam tikrą darbą (eiti tam tikras pareigas) ar jo nedirbti (neiti tam tikrų pareigų – atsistatydinti iš jų).

Be to, šis reguliavimas yra susijęs su Seimo narių, taip pat valstybės vadovo – Respublikos Prezidento politine atsakomybe. Seimas yra politinė atstovaujamoji institucija, o Seimo nariai yra Tautos atstovai į šias pareigas išrinkti Seimo rinkimų įstatymo nustatyta tvarka (Konstitucijos 55 straipsnis). Seimo nariai taip pat yra profesionalūs politikai. Respublikos Prezidentas yra valstybės vadovas (Konstitucijos 77 straipsnio 1 dalis) į šias pareigas išrinktas (Konstitucijos ir Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo nustatyta tvarka). Respublikos Prezidentas yra ir valstybės politikas (Valstybės tarnybos įstatymo 2 straipsnio 9 dalis, Valstybės politikų elgesio kodekso 2 straipsnio 1 dalis ir kt.). Politinės atsakomybės ir kitų atsakomybės rūšių (kurioms neturi įtakos asmens statuso pasikeitimas) atribojimą yra pabrėžęs Konstitucinis Teismas 2018 m. kovo 8 d. nutarime. Politinės atsakomybės savanoriškas prisiėmimas atsistatydinant iš pareigų yra demokratinėse valstybėse plačiai paplitęs reiškinys, valstybės valdymo sąrangos dalis, atitinkanti atsakingo valdymo ir politinės atsakomybės principus.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konstitucijos 48 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta asmens teisė laisvai pasirinkti darbą ar verslą. Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad ši nuostata yra bendro pobūdžio norma (1999 m. kovo 4 d., 2004 m. gruodžio 13 d., 2015 m. lapkričio 4 d. nutarimai), kuri reiškia galimybę savo nuožiūra, t. y. laisvai apsisprendžiant, pasirinkti užsiėmimo rūšį (ar eiti tam tikras pareigas, ar ne)  (1996 m. liepos 10 d., 2004 m. gruodžio 13 d., 2015 m. lapkričio 4 d. nutarimai).

Konstitucinė kiekvieno žmogaus laisvė pasirinkti darbą bei verslą suponuoja įstatymų leidėjo pareigą sudaryti teisines prielaidas įgyvendinti šią laisvę; sudarydamas jas įstatymų leidėjas turi įgaliojimus <..> nustatyti teisės laisvai pasirinkti darbą bei verslą įgyvendinimo sąlygas; tai darydamas jis turi paisyti Konstitucijos (inter alia 2002 m. lapkričio 25 d., 2008 m. vasario 20 d., 2010 m. kovo 22 d. nutarimai). Taip pat  Konstitucinis Teismas  nutarimuose yra  pažymėjęs, kad Konstitucijos 48 straipsnio 1 dalies nuostatos aiškinamos kartu su konstituciniais teisinės valstybės, lygiateisiškumo, teisingumo, proporcingumo principais ir  kyla inter alia šie reikalavimai įstatymų leidėjo nustatomam teisiniam reguliavimui ir, kad konstitucinis proporcingumo principas yra neatsiejamas nuo kitų Konstitucijos normų ir principų, inter alia konstitucinių lygiateisiškumo, teisingumo principų (2009 m. gruodžio 11 d. nutarimas, 2010 m. balandžio 20 d. sprendimas, 2013 m. liepos 1 d. nutarimas).

 

 


3. Komiteto sprendimas: Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo Statuto 67 straipsnio 3 punktu, įvertinęs  Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2019 m. kovo 22 d. išvadą ir atsižvelgdamas į komitete išdėstytus argumentus, Teisės ir teisėtvarkos komitetas  preliminariai įvertino, kad Seimo statuto projektu  siūlomas teisinis reguliavimas, kuriuo Konstitucijos 74 straipsnyje nurodyto asmens teisės atsistatydinti iš užimamų pareigų įgyvendinimas būtų apsunkintas atidedant sprendimo priėmimą dėl tokio prašymo iki apkaltos proceso pabaigos, neturi konstitucinio pagrindo ir neatitinka Konstitucijos 48 straipsnyje įtvirtintos teisės laisvai pasirinkti darbą (užsiėmimo rūšį), kuri ex lege yra neatskiriama nuo asmens laisvo apsisprendimo dirbti tam tikrą darbą (eiti tam tikras pareigas) ar jo nedirbti (neiti tam tikrų pareigų – atsistatydinti iš jų), bei  konstitucinių teisinės valstybės principų.

         4. Balsavimo rezultatai: už  – 10, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

         5. Komiteto paskirti pranešėjai: Agnė Širinskienė, Stasys Šedbaras.

         6. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

 

 Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                             Agnė Širinskienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė