LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

HERBAS

                       

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai                         Į 2016-02-18   Nr. (1.18)7R-1438

El. paštas rastine@tm.lt

 

Kopija

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai

El. paštas sumin@sumin.lt

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL VALSTYBĖS INFORMACINIŲ IŠTEKLIŲ SĄVEIKUMO PLATFORMOS VALDYTOJO IR TVARKYTOJO VEIKLOS TEISINIO REGULIAVIMO

 

            

                2016 m. balandžio  8 d. Nr. 4-01-2822

 

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos 2016-02-18 prašymą, atlikome valstybės informacinių išteklių sąveikumo platformos (toliau – VIISP) valdytojo ir tvarkytojo veiklą reglamentuojančių galiojančių teisės aktų[1] ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo ,,Dėl valstybės informacinių išteklių sąveikumo platformos tvarkytojo teikiamų bendro naudojimo informacinių technologijų priemonių paslaugų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašo projektas) projekto Nr. 15-11322(2) antikorupcinį vertinimą.

1.      Dėl galiojančio teisinio reguliavimo.

1.1. Atliekant antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad esamas teisinis reguliavimas nustato, kad  Komitetas, įgyvendindamas valstybės informacinių išteklių politiką ir būdamas atsakingu už valstybės informacinių išteklių funkcinį suderinamumą, jų kūrimą, tvarkymą ir plėtrą, steigia ir valdo VIISP – valstybės informacinę sistemą, kurios tvarkytoju paskiria pats save, tvirtinant šios sistemos nuostatus[2]. VIISP nuostatų 11 punkte apibrėžiamos VIISP valdytojo ir tvarkytojo Išteklių valdymo įstatyme nustatytos pareigos. Šio įstatymo 33 straipsnis suteikia galimybę tai pačiai institucijai būti valstybės informacinės sistemos valdytoju ir tvarkytoju bei paskirti juos teisės aktu, kuriuo tvirtinami valstybės informacinės sistemos nuostatai. Išteklių valdymo įstatymo 34 straipsnio 3 dalis įtvirtina pareigą valstybės informacinės sistemos valdytojui koordinuoti valstybės informacinės sistemos tvarkytojo darbą ir nustatyta tvarka atlikti jo priežiūrą. Darytina išvada, kad esamas teisinis reguliavimas suteikia galimybę tam pačiam subjektui vykdyti savo paties atliekamų funkcijų priežiūrą. Todėl svarbu yra, kad būtų susitarta dėl atvejų kai ta pati institucija gali būti paskirta valstybės informacinės sistemos tvarkytoja ir valdytoja bei kaip vykdoma nustatytų reikalavimų laikymosi kontrolė.

Atkreipiame dėmesį į tai, kad teisinis reguliavimas nustato, kad institucijos, steigiančios valstybės informacines sistemas pagal Komiteto patvirtintą metodiką, rengia informacinės sistemos nuostatų valstybės informacinės sistemos techninio aprašymo (specifikacijos) projektus, kuriuos privalo suderinti su Komitetu ir valstybės informacinės sistemos nuostatų projekte nurodytomis, duomenis teiksiančiomis institucijomis[3]. Minėtuose teisės aktuose apibrėžiami valstybės informacinių sistemų funkciniai, techniniai ir kiti nefunkciniai reikalavimai. Todėl svarbu yra, kad būtų susitarta su kuo Komitetas, rengdamas ir kurdamas valstybės informacinę sistemą, turėtų derinti minėtus teisės aktus, kas sutikrintų valstybės informacinės sistemos atitiktį nustatytiems reikalavimams.

Siekdami teisinio reguliavimo aiškumo, siūlome Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai:

- inicijuoti Išteklių valdymo įstatymo 33 straipsnio 2 dalies nuostatos pakeitimą ir nustatyti atvejus, kuriais ta pati institucija skiriama valstybės informacinės sistemos valdytoju ir tvarkytoju;

- Valstybės informacinių sistemų steigimo tvarkoje nustatyti derinimo mechanizmą, kai valstybės informacinę sistemą steigia ir kuria Komitetas.

1.2. Aprašo IV skyriuje numatoma nustatyti atsisakymo teikti paslaugas procedūrą. Jos metu VIISP tvarkytojas nustato, ar įmanoma teikti institucijos užsakytas paslaugas prašoma apimtimi ir sąlygomis, o VIISP valdytojas priima galutinį sprendimą dėl institucijos užsakytų paslaugų teikimo ar neteikimo. VIISP tvarkytojas, gavęs VIISP valdytojo sprendimą, atmeta institucijos paslaugų užsakymą. Toks sprendimas suteikia  institucijai galimybę pakartotinai kurti ar įsigyti sukurtas informacinių technologijų priemones paslaugoms arba įsigyti Aprašo 4 punkte nurodytas paslaugas už valstybės biudžeto lėšas.

Išteklių valdymo įstatymo 40 straipsnio 3 dalis nustato, kad institucijoms draudžiama pakartotinai kurti ar įsigyti sukurtas informacinių technologijų priemones paslaugoms arba įsigyti Aprašo 4 punkte nurodytas paslaugas už valstybės biudžeto lėšas, išskyrus atvejus, kai VIISP valdytojas pateikia su institucija suderintą išvadą, kad negali suteikti paslaugų prašoma apimtimi ir sąlygomis.

Pažymėtina, kad paslaugas teikiantis Komitetas yra ir VIISP valdytojas, ir VIISP tvarkytojas[4], todėl abu sprendimai dėl paslaugų teikimo priklausytų nuo vieno subjekto valios. Siekdami priimamų sprendimų objektyvumo, skaidrumo ir nešališkumo bei galimybės pakartotinai naudoti valstybės lėšas panaikinimo, siūlome nustatyti papildomas kontrolės procedūras tais atvejais, kai sprendimo priėmime turi dalyvauti VIISP tvarkytojas bei VIISP valdytojas ir kai jis yra tas pats subjektas.

Kitų pastabų pagal kompetenciją neturime.

2. Dėl Aprašo projekto.

Atliekant antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad Aprašo projektu siekiama reglamentuoti VIISP tvarkytojo bendro naudojimo informacinių technologijų priemonių paslaugas (toliau – paslaugos), naudojimąsi jomis, jų teikimo išlaidų apskaičiavimo ir išvadų rengimo dėl atsisakymo jas teikti tvarką.

Atlikę antikorupcinį vertinimą pritariame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015-12-31 išvados Nr. NV-4227 8 punkto pastabai dėl atvejų, kuriais VIISP tvarkytojas laikinai sustabdo ar visiškai nutraukia paslaugų teikimą, nustatymo[5]. Manome, kad teisinio reguliavimo neaiškumas mažina skaidrumą. Todėl siūlome tikslinti šią nuostatą.

Kitų pastabų projektui pagal kompetenciją neturime.

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                                       Romas Zienka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olga Meškienė, tel. (8 706) 63 347, el. p. olga.meskiene@stt.lt



[1] 1) Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo Nr. XI-1807 (toliau – Išteklių valdymo įstatymas) 5 straipsnio 2 dalis, 6 straipsnio 1 ir 2 dalys, 9 straipsnio 4 dalis, 33 straipsnis, 34 straipsnio 1-3 dalys ir ketvirtasis skirsnis. 2) Valstybės informacinių išteklių sąveikumo platformos nuostatų, patvirtintų Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos (toliau – Komitetas) direktoriaus 2008 m. rugpjūčio 8 d. įsakymu Nr. T-139 (kartu su 2015 m. rugpjūčio 24 d. įsakymo Nr. T-221 pakeitimais) (toliau – VIISP nuostatai), I, II, V, VII skyriai.

[2] Pažymėtina, kad Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2010 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. 3-401 (kartu su 2014 m. gruodžio 19 d. įsakymu Nr. 3-531-E pakeitimais), 10.2.2. punkte nėra nustatyta VIISP tvarkytojo funkcija.

[3] Išteklių valdymo įstatymo 30 straipsnio 2 dalis, Valstybės informacinių sistemų steigimo, kūrimo, modernizavimo ir likvidavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. vasario 27 d. nutarimu Nr. 180, (toliau – Valstybės informacinių sistemų steigimo tvarka) 8, 25 punktai.

[4] VIISP nuostatų 9 punktas.

[5] Aprašo 10 punktas.