LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 2, 4, 4(2), 7, 10, 11(2) straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projekto nr. XIVP-172
2021-04-21 Nr. 107-P-14
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: : komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Arvydas Nekrošius, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Arūnas Valinskas;
komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Jolita Jakučionytė, Rasa Liucija Matusevičiūtė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė.
kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos atstovai Simonas Gentvilas, ministras, Raminta Radavičienė, viceministrė, Vilma Slavinskienė, Atliekų politikos grupės vadovė, Neringa Paškauskaitė, Atliekų politikos grupės vyr. specialistė; Respublikos Prezidento patarėja Agnė Jakštienė, Vyriausybės atstovai Dalius Krinickas, ministro pirmininko patarėjas, Jurgita Gaižiūnienė, Ekonomikos politikos grupės vyr. patarėja, Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovė Agnė Kazlauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-12. |
2 (4) |
(2) |
|
1. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies nuostatose nėra aiškus formuluotės „vadovaujantis atliekų hierarchija“ turinys, t. y., nėra aišku, ar čia turimi omenyje Atliekų tvarkymo įstatymo 3 straipsnyje nustatyti atliekų tvarkymo prioritetai, ar kas kita. Pastebėtina ir tai, kad minėta „atliekų hierarchijos“ sąvoka, atsižvelgiant į Konstitucinio Teismo doktriną, turėtų būti apibrėžiama įstatymo lygmeniu, nes „iš Konstitucijos, inter alia konstitucinio teisinės valstybės principo, kylantis reikalavimas paisyti teisės aktų hierarchijos suponuoja, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu”. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projekto nuostatas tikslinti. |
Pritarti |
Siekiant teisinio aiškumo siūloma Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies nuostatas tikslinti taip: „2. Pakuotės turi būti projektuojamos, gaminamos, parduodamos taip, kad jas būtų galima pakartotinai naudoti, perdirbti ar kitaip panaudoti vadovaujantis Atliekų tvarkymo įstatymo 3 straipsnyje nurodyta atliekų hierarchija ir sumažinti neigiamą poveikį aplinkai šalinant pakuočių atliekas ir (ar) pakuočių atliekų apdorojimo liekanas.“ |
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-12. |
4 |
(1) |
(4) |
2. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 1 dalies 4 punkte prieš žodžius „daugkartinių pakuočių surinkimu“ įrašytinas žodis „su“. |
Pritarti |
Siūloma Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 1 dalies 4 punkto nuostatas tikslinti taip: „4) apmokėti šios dalies 2 punkte nurodyto
pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį
apdorojimą, ir naudojimo išlaidas ir |
3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-12. |
8 |
2 |
|
3. Projekto 8 straipsnio 2 dalyje prieš žodį „Įstatymo“ įrašytinas žodis „Šio“. |
Pritarti |
Siūloma Projekto 8 straipsnio 2 dalies nuostatas dėstyti taip: „2. Šio įstatymo |
4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-01-12. |
8 |
4 |
|
4. Projekto 8 straipsnio 4 dalyje vietoj nuorodos „6 straipsnyje“ įrašytina nuoroda „6 straipsnio 1 dalyje“. |
Pritarti |
Siūloma Projekto 8 straipsnio 4 dalies nuostatas dėstyti taip: „4. Užstato už
vienkartines pakuotes sistemos administratorius auditorių
dokumentus, išvardintus šio įstatymo 6 |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Seimo nariai A. Gedvilienė, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03. |
1 |
14 |
|
|
Argumentai: Pasiūlymo tikslas – mažinti gamintojų ir importuotojų organizacijų (toliau – Organizacijos) turimą diskreciją bei sudaryti galimybes savivaldybėms, suinteresuotoms vieningu ir sklandžiu komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimu ir funkcionavimu, savarankiškai nustatyti atliekų turėtojų poreikius ir sklandų atliekų tvarkymo sistemos organizavimą užtikrinančias sąlygas bei įpareigoti Organizacijas pilna apimtimi finansuoti tokios pakuočių atliekų tvarkymo sistemos funkcionavimą, ypač įvertinant aplinkybes, kad gaminių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistemos finansavimas yra pamatinė gamintojų ir importuotojų pareiga, įtvirtinta ne tik Lietuvos Respublikos teisės aktuose, bet įgyvendinama vartotojų sumokėta kaina už perkamą prekę atitinkamoje pakuotėje (pakuotės sutvarkymo kaina yra įtraukta į pačios pakuotės ir/ar prekės tokioje pakuotėje kainą). Savivaldybių praktikoje kyla problemos, susijusios su tinkamu komunaliniame atliekų sraute susidarančių pakuočių ir pakuočių atliekų (toliau – PA) tvarkymo organizavimu: nepakankamas PA infrastruktūros (bendro ir individualaus naudojimo konteinerių) tinklas; neužtikrintas sklandus ir pakankamas, atitinkantis atliekų turėtojų poreikius, PA infrastruktūros tinklo aptarnavimas; neužtikrintas pakankamas PA surinkimo konteinerių aptarnavimo dažnis ir jo keitimo pagal besikeičiančią situaciją galimybė; nepakankamas PA surinkimo infrastruktūros, jos plėtros ir minėtos infrastruktūros eksploatavimo išlaidų finansavimas iš Organizacijas atstovaujančių įstaigų pusės; PA surinkimo paslaugų sutarčių vykdymo kontrolės ir kokybės neužtikrinimas; nevaldymas duomenų apie PA, susidarančias komunaliniame atliekų sraute ir šių atliekų surinkimą; paslaugų teikėjų, surenkančių ir tvarkančių PA, atsakomybės nebuvimas, piktnaudžiavimas sutarties sudarymo laisvės principu ir kt. Siūloma įtvirtinti pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais bei numatant prievolę Organizacijoms tokių paslaugų tiekimą finansuoti pilna apimtimi. Pasiūlymas: 1. Papildyti 1 straipsnį nauja 14 dalimi: „14. Pripažinti 2 straipsnio 14 dalį netekusia galios.
2. 15 dalį atitinkamai laikyti 16. |
Pritarti iš dalies |
Yra galimos rizikos, jei būtų priimti siūlomi Įstatymo pakeitimai: – siūlomais pakeitimais neišsprendžiama organizacijų savalaikio atsiskaitymo su savivaldybių atrinktais atliekų tvarkytojais problema; – nenumatoma, kaip bus užtikrinamas organizacijų finansinis stabilumas, siekiant užtikrinti savalaikį pakuočių atliekų tvarkymo išlaidų ir sistemos plėtros bei eksploatavimo išlaidų apmokėjimą; – neaiškus ir neapibrėžtas mastas, kokias paslaugų teikimo išlaidas turės apmokėti gamintojai, jų organizacijos, taip suteikiant diskrecijos teisę savivaldybėms reikalauti gamintojų apmokėti galimai nepagrįstas ar tiesiogiai su tvarkymo paslauga nesusijusias išlaidas; – nenumatoma, kaip bus užtikrintas skaidrus ir sąžiningos konkurencijos principą atitinkantis paslaugų teikėjų parinkimas (paliekama galimybė savivaldybėms vykdyti vidaus sandorius ir paslaugos teikėju paskiriant savivaldybės komunalininką, kuris neturės poreikio paslaugas teikti efektyviai (konkurencinga rinkos kaina); – neaišku, kas bus atsakingas už Vyriausybės 2006-11-24 nutarimu Nr. 1168 nustatytų pakuočių atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo užduočių įvykdymą, jei gamintojų ir importuotojų organizacijos bus atsakingos tik už pakuočių atliekų surinkimo, naudojimo ir (ar) perdirbimo finansavimą; – organizacijoms palikus tik pareigą apmokėti pakuočių atliekų tvarkymo išlaidas, abejotina, ar taip būtų tinkamai įgyvendinta išplėstinė gamintojo atsakomybė, į kurią remiasi dauguma EK iniciatyvų, susijusių su žiedinės ekonomikos tikslais. Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistemos peržiūra yra Aplinkos ministerijos šių metų prioritetinių darbų sąraše ir numatyta Vyriausybės programos įgyvendinimo priemonių plane. Todėl planuojama aktyvi Aplinkos ministro įsakymu[1] sudarytos pakuočių darbo grupės veikla, kad kuo greičiau būtų išspręstos susikaupusios problemos. Iškeltas pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo problemas AM jau aptarė 2021-02-04, 2021-02-12, 2021-02-25, 2021-03-18, 2021-03-25 vykusiuose pakuočių darbo grupės posėdžiuose bei 2021-02-05 vykusiame pasitarime su organizacijų ir Vilniaus m. savivaldybės atstovais. Ministerijos siūlomi galimi alternatyvūs pakeitimai, pakuočių atliekų tvarkymo problemų sprendimui: - aiškiau sureguliuoti organizacijų ir savivaldybių santykius, susijusius su pakuočių atliekų tvarkymu savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose; - įpareigoti organizacijas teikti valstybės institucijai (licencijas išduodančiai institucijai) finansines garantijas, kurių lėšos būtų naudojamos apmokėti savivaldybių išrinktiems atliekų tvarkytojams už pakuočių atliekų tvarkymo komunalinių atliekų tvarkymo sistemose paslaugas tais atvejais, kai organizacijos neatsiskaito; - griežtinti reikalavimus organizacijoms kaip licencijuojamos veiklos sąlygą (už kurios nesilaikymą organizacijoms numatytos poveikio priemonės – įspėjimas, licencijos galiojimo stabdymas ar panaikinamas) numatant reikalavimą sudaryti bendradarbiavimo sutartis su savivaldybėmis bei pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartis su savivaldybėmis ir jų parinktais atliekų tvarkytojais ir šiose sutartyse nustatyta tvarka apmokėti pakuočių atliekų tvarkymo išlaidas; - nustatyti detalius reikalavimus kokybiškos pakuočių atliekų tvarkymo paslaugos teikimui, standartines pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutarčių sąlygas.
Siūloma: Atsižvelgiant į Seimo narių S. Gentvilo, A. Gedvilienės 2021-04-08 pasiūlymą, pakeisti 1 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip: „14. Pakuočių
atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartis – |
2 |
Seimo nariai A. Gedvilienė, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03. |
5 |
1 |
|
|
Argumentai: Išbraukti Įstatymo 10 str. 4 d. 1 p., tokiu būdu eliminuojant prievolę Organizacijoms sudaryti sutartis su visomis savivaldybėmis (arba savivaldybių įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) dėl bendradarbiavimo organizuojant komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir paruošimą naudoti. Išbraukti Įstatymo 10 str. 4 d. 2 p., tokiu būdu eliminuojant numatytą pareigą Organizacijoms sudaryti sutartis pagal Įstatymo 10 str. 4 d. 1 p. nurodytose sutartyse nustatytą tvarką parinktais atliekų surinkėjais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo. Pasiūlymas: 1. Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Siekdama įvykdyti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte gamintojams ir importuotojams nustatytą pareigą, organizacija privalo sudaryti sutartis:
3) su pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką organizacijos išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais dėl ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo arba su pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką organizacijos išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais dėl ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir pakuočių atliekų naudotojais (perdirbėjais) ir (ar) eksportuotojais dėl surinktų ir paruoštų naudoti pakuočių atliekų panaudojimo (taip, kad būtų užtikrintas pakuočių atliekų rūšiuojamasis surinkimas, vežimas ir paruošimas naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, visose Lietuvos Respublikos savivaldybėse). Šiose sutartyse turi būti numatyta apmokėjimo už ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą tvarka, ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymą patvirtinančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka.“ |
Pritarti iš dalies |
Žr. argumentus išdėstytus šios lentelės 1 punkte. Atsižvelgiant į Seimo narių S. Gentvilo, A. Gedvilienės 2021-04-08 pasiūlymą, 5 str. 1 d. išdėstyti taip:
„1. Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
4. Siekdama įvykdyti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte gamintojams ir importuotojams nustatytą pareigą, organizacija privalo sudaryti šias sutartis: 1) bendradarbiavimo sutartis su visomis savivaldybėmis 2) 3) su organizacijos pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką parinktais atliekų tvarkytojais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo. Esant daugiau kaip vienai organizacijai, visos organizacijos kartu parenka pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką šiame punkte nurodytus atliekų tvarkytojus ir su kiekvienu parinktu atliekų tvarkytoju pasirašo vieną bendrą sutartį. Šiose sutartyse turi būti numatyta apmokėjimo už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą tvarka, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka. Jei organizacija, pasirašiusi šiame punkte nurodytas sutartis, nevykdo šiose sutartyse numatyto įsipareigojimo apmokėti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo išlaidas arba iki šiame punkte nurodyto termino nesudaro šiame punkte nurodytų sutarčių (šiuo atveju tokias sutartis su įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parinktais atliekų tvarkytojais sudaro savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai), tokių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo išlaidos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apmokamos šio straipsnio 51 dalyje nurodytų finansavimo dokumentų lėšomis;
|
3 |
Seimo nariai A. Gedvilienė, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03. |
5 |
2 |
|
|
Argumentai: Įtvirtinus pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais būtų užtikrinamas Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 str. 31 d. nuostatos, kuria komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, pakuočių ir pakuočių atliekų surinkimo ir perdirbimo organizavimas, sąvartynų įrengimas ir eksploatavimas yra savivaldybėms pavestos savarankiškos funkcijos, įgyvendinimas. Įstatyminio teisinio reguliavimo pakeitimų pagrindu savivaldybės galėtų nustatyti tokias sutarčių su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais sąlygas, kurios leistų nustatyti efektyvų PA surinkimo paslaugų teikimo kontrolės mechanizmą, duomenų apie PA sisteminimą, atsakomybę už netinkamą paslaugų teikimą, esamos PA infrastruktūros pakankamumą ir infrastruktūros plėtros gaires, atliekų turėtojų poreikius atitinkantį PA konteinerių ištuštinimo dažnį ir galimybę jį keisti reaguojant į atliekų turėtojų įpročius. Siūloma įtvirtinti pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais bei numatant prievolę Organizacijoms tokių paslaugų tiekimą finansuoti pilna apimtimi. Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 2 dalimi: „2. Papildyti 10 straipsnį nauja 41 dalimi ir ją išdėstyti taip: 41. Savivaldybės (arba savivaldybių įsteigti juridiniai asmenys, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdo komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais.“ |
Pritarti iš dalies |
Žr. argumentus išdėstytus šios lentelės 1 punkte. Atsižvelgiant į Seimo narių S. Gentvilo, A. Gedvilienės 2021-04-08 pasiūlymą, 5 str. 2 d. išdėstyti taip:
„2. Papildyti 10 straipsnį 41 dalimi: „41. Organizacija privalo šio straipsnio 4 dalies 1 punkte nurodytose bendradarbiavimo su savivaldybėmis sutartyse arba šio straipsnio 4 dalies 2 punkte nurodytose pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartyse nustatyta tvarka finansuoti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros priežiūrą, atnaujinimą ir plėtrą.“
|
4 |
Seimo nariai A. Gedvilienė, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03. |
5 |
3 |
|
|
Argumentai: Argumentai išdėstyti šio pasiūlymo 3 dalyje. Pasiūlymas: 1. Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi: „3. Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: 5. 3. Atitinkamai Straipsnio 2 ir 3 dalis laikyti 4 ir 5 dalimis. |
Pritarti iš dalies |
Žr. argumentus išdėstytus šios lentelės 1 punkte.
Atsižvelgiant į Seimo narių S. Gentvilo, A. Gedvilienės 2021-04-08 pasiūlymą, pakeisti 5 str. 3 d. ir išdėstyti taip: „Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Organizacija šio straipsnio 4 dalies 2 ir 3 2. Papildyti 10 straipsnį 51 dalimi: „51. Organizacija privalo Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ir terminais licencijas išduodančiai institucijai pateikti banko garantiją ar laidavimo draudimo sutartį, įrodančią, kad bus finansuojamas komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymas, sumai, lygiai ¼ komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamajam surinkimui, vežimui, paruošimui naudoti ir naudojimui bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymui lėšų skirtos sumos, nurodytos organizacijos metinėje ataskaitoje apie praėjusių ataskaitinių metų atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plano vykdymą ir atliekų tvarkymo finansavimo schemoje ir visuomenės švietimo bei informavimo atliekų tvarkymo klausimais programoje numatytų priemonių įgyvendinimą. Tokių dokumentų sudarymo, pateikimo ir jų reikalavimų vykdymo tvarką, lėšų, gautų pagal šiuos dokumentus, kaupimo, naudojimo ir grąžinimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.“
|
5 |
Seimo nariai A. Gedvilienė, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03. |
8 |
|
|
|
Argumentai: Siūloma numatyti kitą siūlomiems straipsniams įsigaliojimo datą.
Pasiūlymas:
8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šio įstatymo
4 straipsnis, 5 straipsnio 2. Įstatymo 5 straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalys ir įstatymo 1 straipsnio 14 dalis įsigalioja 2022 m. sausio 1 d. 3. Lietuvos
Respublikos aplinkos ministras ir jo įgaliota institucija, atsižvelgdami į
šio straipsnio 4. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorius auditorių dokumentus, išvardintus šio įstatymo 6 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 112 straipsnio 11 dalyje, pirmą kartą savo interneto svetainėje paskelbia teikdamas 2022 metų duomenis. |
Pritarti iš dalies |
Žr. argumentus išdėstytus šios lentelės 1 punkte. Įvertinus Seimo narių S. Gentvilo, A. Gedvilienės 2021-04-08 pasiūlymą, projekto 8 straipsnį dėstyti taip: 1. Šio įstatymo 4 2. Šio
įstatymo 4 straipsnio 1 ir 3 dalys, 5 straipsnio
4. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorius auditorių dokumentus, išvardintus šio įstatymo 6 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 112 straipsnio 11 dalyje, pirmą kartą savo interneto svetainėje paskelbia teikdamas 2022 metų duomenis. 5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudarytos bendradarbiavimo sutartys su savivaldybėmis ir pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis iki 2022 m. kovo 1 d. turi būti pakeistos ar sudarytos naujos, kad šios sutartys atitiktų šio įstatymo 5 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatas. 6. Gamintojų ir importuotojų organizacijos, kurioms pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencijos išduotos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, turi: 1) iki 2022 m. gegužės 1 d. aplinkos ministro nustatyta tvarka parinkti atliekų tvarkytojus, kurie apdoros, paruoš naudoti ir naudos savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktas pakuočių atliekas; 2) iki 2022 m. liepos 1 d. licencijas išduodančiai institucijai pateikti šio įstatymo 5 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 51 dalyje nurodytus dokumentus, įrodančius, kad bus finansuojamas komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymas, sumai, lygiai ¼ komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamajam surinkimui, vežimui, paruošimui naudoti ir naudojimui bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymui skirtos lėšų sumos, kuri nurodyta šių organizacijų metinėje ataskaitoje apie 2021 metų atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plano vykdymą ir atliekų tvarkymo finansavimo schemoje ir visuomenės švietimo ir informavimo atliekų tvarkymo klausimais programoje numatytų priemonių įgyvendinimą. 3) iki 2022 m. birželio 1 d. raštu informuoti savivaldybių administracijas, kur savivaldybių (arba jų pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorių) parinkti atliekų tvarkytojai turės vežti savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktas pakuočių atliekas; 4) iki 2022 m. lapkričio 1 d. licencijas išduodančiai institucijai pateikti šio įstatymo 5 straipsnyje nurodyto Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nustatyto reikalavimo atitiktį patvirtinančius dokumentus. 7. Savivaldybės (arba jų pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) iki 2022 m. spalio 1 d. įstatymų nustatyta tvarka turi paskelbti viešųjų pirkimų konkursus parinkti atliekų tvarkytojams, kurie teiks komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugą. Savivaldybėms (arba jų pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriams) iki nurodyto termino nepaskelbus viešųjų pirkimų konkursų šioje dalyje nurodytiems atliekų tvarkytojams parinkti, jos tampa atsakingomis už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos finansavimą, kol nebus paskelbti šioje dalyje nurodyti konkursai. 8. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudarytos terminuotos pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartys su savivaldybėmis (arba komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriais), pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis ir atliekų tvarkytojais, kuriuos savivaldybės (arba komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai), bendradarbiaudamos su pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis, parinko viešojo konkurso, organizuoto Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka, būdu, galioja iki šiose sutartyse numatyto sutarties galiojimo termino pabaigos.
|
6 |
Seimo narys Andrius Palionis 2021-04-06 |
4 |
|
|
|
Argumentai: Pasiūlymo tikslas – užtikrinti teisinį apibrėžtumą nustatant pakuočių atliekų tvarkymo uždavinius atskirai pagal komunalinius ir ne-komunalinius srautus bei įtvirtinant organizacijų veiklos užtikrinimo garantijas. Šiuo metu nėra aiškiai apibrėžta, kokių kiekių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, pradinį apdorojimą ir naudojimą turi organizuoti ir finansuoti gamintojai ir importuotojai (ar jų organizacijos). Siekdami sumažinti savo finansinius įsipareigojimus ir, atitinkamai, perkelti juos savivaldybėms / atliekų tvarkytojams, gamintojai ir importuotojai (jų organizacijos) paprastai laikosi pozicijos, kad jie privalo užtikrinti tik tokio kiekio pakuočių atliekų sutvarkymą, kiek yra nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintose užduotyse. Tačiau šiose užduotyse šiuo metu nėra išskiriamos pakuočių atliekų tvarkymo užduotys pagal srautus, t. y. pagal komunalinių atliekų srautą ir ne-komunalinių atliekų srautą. Todėl gamintojai ir importuotojai (organizacijos) jiems nustatytas minimalias užduotis įvykdo, pvz., iš ne-komunalinių atliekų srauto – ir tada atsisako arba vengia organizuoti ir apmokėti pakuočių atliekų, susidariusių komunalinių atliekų sraute, tvarkymo išlaidas. Tokiu atveju pakuočių atliekų, susidariusių komunalinių atliekų sraute, tvarkymą realiai apmoka ne gamintojai ir importuotojai (jų organizacijos), kaip to reikalauja Direktyva 2018/851 ir PPATĮ, bet savivaldybės ir/ar atliekų tvarkytojai, t. y. galiausiai – savivaldybės teritorijos gyventojai ir kiti atliekų turėtojai. Taip pat organizacijoms atsisakius priimti atliekų tvarkytojų surinktus pakuočių ir pakuočių atliekų kiekius (kurie viršija numatytas Lietuvos Respublikos Vyriausybės užduotis) savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) nėra kompensuojamos visos su pakuočių ir pakuočių atliekų surinkimu, vežimu ir sutvarkymu susijusios išlaidos. Taigi, tokiu atveju, kai minėtos išlaidos nėra atlyginamos, savivaldybės (arba savivaldybių įsteigti juridiniai asmenys, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) išlaidas turėtų padengti organizacijų įsipareigojimų įvykdymo užtikrinimas. Siūlome nustatyti, kad pakuočių atliekų tvarkymo uždaviniai būtų nustatomi atskirai pagal komunalinius ir ne-komunalinius srautus ir įpareigoti organizacijas pateikti savo prievolių apmokėti tokį tvarkymą užtikrinimą.
Pasiūlymas
Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
1. Gamintojų ir importuotojų pareigos: 1) registruotis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka; 2) organizuoti rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti,
įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą visų pakuočių atliekų, kurios
susidarė naudojant gamintojų ir importuotojų tiektus Lietuvos Respublikos
vidaus rinkai supakuotus gaminius, nepaisant to, ar jos susidarė
komunalinių atliekų sraute ar ne-komunalinių atliekų sraute ir užtikrinant
minimalių pakuočių atliekų tvarkymo užduočių pagal šiuos atskirus srautus
įvykdymą, ir (ar) dalyvauti organizuojant tokių pakuočių atliekų surinkimą 3) aplinkos ministro nustatyta tvarka šviesti ir informuoti visuomenę pakuočių atliekų prevencijos ir tvarkymo klausimais: apie netinkamo pakuočių atliekų tvarkymo žalą aplinkai ir žmonių sveikatai, pakuočių pakartotinio naudojimo, paruošimo pakartotinai naudoti ir kitas atliekų tvarkymo galimybes, šiukšlinimo prevenciją ir pan.; 4) apmokėti
šios dalies 2 punkte nurodyto pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo
naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir naudojimo išlaidas ir
(ar) dalyvavimo užstato už vienkartines pakuotes sistemoje išlaidas,
susijusias su užstato sistemoje surenkamų vienkartinių pakuočių atliekų
sutvarkymu ir užstato už vienkartines pakuotes sistemos administravimu, 5) tvarkyti pakuočių apskaitą ir teikti apskaitos ataskaitas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, atskirai apskaitant komunalinį ir ne-komunalinį atliekų srautą.“
|
Nepritarti |
Pagal galiojančius reikalavimus gamintojų ir importuotojų organizacijų (GIO) pareiga yra dalyvauti organizuojant ir finansuoti visų komunaliniame sraute rūšiuojamojo surinkimo būdu surenkamų pakuočių atliekų tvarkymą. Nustačius konkrečią užduotį būtų sukuriama prieštaraujanti įvardijamam tikslui situacija, kuomet surinkus reikiamą užduočiai įvykdyti kiekį, papildomos pastangos rinkti daugiau nebūtų dedamos arba bandoma visomis išgalėmis vengti finansuoti viršužduotinį kiekį. Atliekų tvarkytojai/savivaldybės gali kreiptis į GIO licencijuojamą veiklą prižiūrinčias institucijas tais atvejais, kuomet yra atsisakoma finansuoti visą surenkamą pakuočių atliekų kiekį su tokį faktą pagrindžiančia informacija. Dėl apskaitos – gamintojai/importuotojai vykdo pakuočių, o ne pakuočių atliekų apskaitą. Apskaitos vedimo metu žinoti, kur pakuotė, jai tapus atlieka, nukeliaus ir kokiam srautui ją priskirti – nėra jokių realių galimybių.
|
7 |
Seimo narys Andrius Palionis 2021-04-06 |
4 |
|
|
|
Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 2 dalimi: „2. Papildyti 7 straipsnio 1 dalį nauju 6 punktu ir jį išdėstyti taip:
6) Šio straipsnio 1 dalies 1-5 nustatytų prievolių įvykdymui gamintojų ir importuotojų įsteigta organizacija turi pateikti užtikrinimą.“ |
Nepritarti |
Pirma, gamintojų ir importuotojų organizacijų (GIO) pareigų užtikrinimo garantijos reglamentavimas turėtų būti ne siūlomoje įstatymo dalyje, o siūlant keisti Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnį. Maksimalioji hipoteka – nėra tinkama garantijos forma GIO, nes jos neturi nekilnojamojo turto, kurį galėtų įkeisti. Pritariame idėjai, jog GIO turėtų teikti garantijas ir siūlome pritarti alternatyviam registruotam Seimo narių S. Gentvilo ir A. Gedvilienės pasiūlymui, kuris paremtas veikiančia praktika. |
8 |
Seimo narys Andrius Palionis 2021-04-06 |
4 |
|
|
|
Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 3 dalimi: „3. Papildyti 7 straipsnį 11 dalimi ir ją išdėstyti taip:
11. Šio straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodytą užtikrinimą gamintojų ir importuotojų įsteigta organizacija privalo pateikti Aplinkos ministerijos įgaliotai institucijai vadovaujantis Aplinkos ministro nustatyta gamintojų ir importuotojų prievolių įvykdymo užtikrinimo tvarka ir šioje tvarkoje nustatytais užtikrinimo dydžiais numatomų naudoti ar šalinti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų ir ne-komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų vienai tonai, bei užtikrinimo sumos apskaičiavimo tvarka. Užtikrinimas turi būti taikomas nuo gamintojo ar importuotojo veiklos pradžios iki veiklos nutraukimo ir šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose nustatytų prievolių visiško įvykdymo. Pažeidus šiuos reikalavimus, juridinis asmuo, juridinių asmenų vadovai ar kiti atsakingi asmenys atsako pagal Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nuostatas.“ |
Nepritarti |
Tie patys argumentai, kaip ir 7 pasiūlymo punktui. |
9 |
Seimo narys Andrius Palionis 2021-04-06 |
4 |
|
|
|
Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 4 dalimi: „4. Papildyti 7 straipsnį 12 dalimi ir ją išdėstyti taip:
12. Gamintojų ir importuotojų įsteigtai organizacijai neįvykdžius bent vienos šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose ir (ar) šio Įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 ir (ar) 3 punktuose nustatytos prievolės užtikrinimo galiojimo laikotarpiu, Aplinkos ministerijos įgaliota institucija, veikianti kaip naudos gavėja, turi teisę pagal užtikrinimą gauti užtikrinimo sumą, kuri padengtų neįvykdytų prievolių įvykdymo išlaidas, būtinas apmokant šio straipsnio 1 dalies 2 ir (ar) 3 punkte nurodyto pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, naudojimo, įskaitant paruošimą naudoti ir pradinį apdorojimą išlaidas ir (ar) dalyvavimo užstato už vienkartines pakuotes sistemoje išlaidas, susijusias su užstato sistemoje surenkamų vienkartinių pakuočių atliekų sutvarkymu ir užstato už vienkartines pakuotes sistemos administravimu, taip pat šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodyto visuomenės informavimo organizavimo ir vykdymo išlaidas.“ |
Nepritarti |
Tie patys argumentai, kaip ir 7 pasiūlymo punktui. |
10 |
Seimo narys Andrius Palionis 2021-04-06 |
4 |
|
|
|
Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 5 dalimi: „5. Papildyti 7 straipsnį 13 dalimi ir ją išdėstyti taip:
13. Maksimalioji hipoteka turi užtikrinti prievolių nustatytų šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose, įvykdymą. Aplinkos ministerijos įgaliotos institucijos nuostoliai atsiradę dėl prievolių pagal šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose nevykdymo turi būti atlyginami iš maksimaliosios hipotekos.“ |
Nepritarti |
Tie patys argumentai, kaip ir 7 pasiūlymo punktui. |
11 |
Seimo nariai Simonas Gentvilas Aistė Gedvilienė 2021-04-08
|
1(2) |
6, 7 |
|
|
Argumentai: Pasiūlymo tikslas – užtikrinti kokybiškos ir visuotinai prieinamos antrinių žaliavų rūšiavimo paslaugos teikimą gyventojams, stabilų šios paslaugos finansavimą, stiprinti atsakomybę ir reikalavimus gamintojų ir importuotojų organizacijoms.
Siūloma numatyti, kad savivaldybės (ar jų pavedimu komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) parenka atliekų tvarkytojus, kurie teiks pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugą, vadovaujantis įstatymais ir aplinkos ministro nustatytais būtinaisiais reikalavimais tokios paslaugos teikimui, o gamintojų ir importuotojų organizacijos finansuoja tokios paslaugos teikimą atitinkamai patikslinant įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje nustatytą sąvoką „pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartis“. Taip pat pagal Valstybinės lietuvių kalbos komisijos pateiktas pastabas siūloma patikslinti projekte pateiktas sąvokas „Gamintojų ir importuotojų organizacijų ar užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorių veiklos atitiktis“ ir „Gamintojų ir importuotojų organizacijų ar užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorių veiklos patikrinimo techninė užduotis“.
Pasiūlymas: 1. Pakeisti projekto 1 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Papildyti 2 straipsnį 41 dalimi: „41. Gamintojų ir importuotojų organizacijų
2. Pakeisti projekto 1 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Papildyti 2 straipsnį 42 dalimi: „42. Gamintojų ir
importuotojų organizacijų
3. Papildyti projekto 1 straipsnį nauja 15 dalimi: „15. Pakeisti 2 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip: „14. Pakuočių atliekų tvarkymo
organizavimo ir finansavimo sutartis – 4. Projekto 1 straipsnio 15 dalį atitinkamai laikyti 16 dalimi.
|
Pritarti |
|
12 |
Seimo nariai Simonas Gentvilas Aistė Gedvilienė 2021-04-08
|
4 (7) |
|
|
|
Siūloma patikslinti, kad pareiga dalyvauti organizuojant pakuočių atliekų tvarkymą savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose taikoma tiems gamintojams ir importuotojams, kurie supakuotus gaminius tiekia Lietuvos Respublikos vidaus rinkai juos perleisdami kitiems asmenims Lietuvos Respublikos teritorijoje.
Pasiūlymas: „Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Gamintojų ir importuotojų pareigos: 1) registruotis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka; 2) organizuoti rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti, įskaitant
pradinį apdorojimą, naudojimą visų pakuočių atliekų, kurios susidarė
naudojant gamintojų ir importuotojų tiektus Lietuvos Respublikos vidaus
rinkai supakuotus gaminius, ir 3) aplinkos ministro nustatyta tvarka šviesti ir informuoti visuomenę pakuočių atliekų prevencijos ir tvarkymo klausimais: apie netinkamo pakuočių atliekų tvarkymo žalą aplinkai ir žmonių sveikatai, pakuočių pakartotinio naudojimo, paruošimo pakartotinai naudoti ir kitas atliekų tvarkymo galimybes, šiukšlinimo prevenciją ir pan.; 4) apmokėti šios dalies 2 punkte nurodyto pakuočių atliekų surinkimo,
vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir naudojimo
išlaidas, ir 5) tvarkyti pakuočių apskaitą ir teikti apskaitos ataskaitas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.“
|
Pritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad nuostatos, numatančios pareigą gamintojams ir importuotojams šviesti ir informuoti visuomenę atliekų prevencijos klausimais turėtų įsigalioti nuo 2023-01-01, projekto 4 straipsnį dėstyti taip: „1. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2)
organizuoti rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti, įskaitant
pradinį apdorojimą, naudojimą visų pakuočių atliekų, kurios susidarė
naudojant gamintojų ir importuotojų tiektus Lietuvos Respublikos vidaus
rinkai supakuotus gaminius, ir 2. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: 3) aplinkos ministro nustatyta tvarka šviesti ir informuoti visuomenę pakuočių atliekų prevencijos ir tvarkymo klausimais: apie netinkamo pakuočių atliekų tvarkymo žalą aplinkai ir žmonių sveikatai, pakuočių pakartotinio naudojimo, paruošimo pakartotinai naudoti ir kitas atliekų tvarkymo galimybes, šiukšlinimo prevenciją ir pan.;“; 3. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) apmokėti šios dalies 2 punkte nurodyto
pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį
apdorojimą, ir naudojimo išlaidas ir |
13 |
Seimo nariai Simonas Gentvilas Aistė Gedvilienė 2021-04-08
|
5 (10) |
|
|
|
Siūloma numatyti, kad savivaldybės (ar jų pavedimu komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) parenka atliekų tvarkytojus, kurie teiks pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugą, vadovaujantis įstatymais ir aplinkos ministro nustatytais būtinaisiais reikalavimais tokios paslaugos teikimui, o gamintojų ir importuotojų organizacijos finansuoja tokios paslaugos teikimą. Siekiant didinti pačių gamintojų ir importuotojų atsakomybę už sprendimus, kaip kolektyviai vykdomos jiems įstatyme nustatytos pareigos, ir užtikrinti stabilų pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos teikimo finansavimą, siūloma nustatyti griežtesnius reikalavimus gamintojų ir importuotojų organizacijoms. Pasiūlymas:
1. Papildyti projekto 5 straipsnį nauja 1 dalimi: „1. Pakeisti 10 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: 3. Pakuočių atliekų
tvarkymo organizavimo licencija gali būti išduodama tik tai organizacijai,
kuriai organizuoti pakuočių atliekų tvarkymą kaip jos dalyviai
2. Buvusią projekto 5 straipsnį 1 dalį laikyti atitinkamai 2 dalimi ir ją išdėstyti taip: „2. Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Siekdama įvykdyti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte gamintojams ir importuotojams nustatytą pareigą, organizacija privalo sudaryti šias sutartis: 1) bendradarbiavimo
sutartis su visomis savivaldybėmis 2) 3) su organizacijos pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką parinktais atliekų tvarkytojais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo. Esant daugiau kaip vienai organizacijai, visos organizacijos kartu parenka pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką šiame punkte nurodytus atliekų tvarkytojus ir su kiekvienu parinktu atliekų tvarkytoju pasirašo vieną bendrą sutartį. Šiose sutartyse turi būti numatyta apmokėjimo už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą tvarka, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka. Jei organizacija, pasirašiusi šiame punkte nurodytas sutartis, nevykdo šiose sutartyse numatyto įsipareigojimo apmokėti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo išlaidas arba iki šiame punkto nurodyto termino nesudaro šiame punkte nurodytų sutarčių (šiuo atveju tokias sutartis su įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parinktais atliekų tvarkytojais sudaro savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai), tokių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo išlaidos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apmokamos šio straipsnio 51 dalyje nurodytų finansavimo dokumentų lėšomis;
3. Papildyti projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi: „3. Papildyti 10 straipsnį 41 dalimi: „41. Organizacija privalo šio straipsnio 4 dalies 1 punkte nurodytose bendradarbiavimo su savivaldybėmis sutartyse arba šio straipsnio 4 dalies 2 punkte nurodytose pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartyse nustatyta tvarka finansuoti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros priežiūrą, atnaujinimą ir plėtrą.“
4. Papildyti projekto 5 straipsnį 4 dalimi: „4. Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Organizacija šio straipsnio 4 dalies 2 ir 3
5. Papildyti projekto 5 straipsnį 5 dalimi: „5. Papildyti 10 straipsnį 51 dalimi: „51. Organizacija privalo Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ir terminais licencijas išduodančiai institucijai pateikti banko garantiją ar laidavimo draudimo sutartį, įrodančią, kad bus finansuojamas komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymas, sumai, lygiai ¼ komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamajam surinkimui, vežimui, paruošimui naudoti ir naudojimui bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymui lėšų skirtos sumos, nurodytos organizacijos metinėje ataskaitoje apie praėjusių ataskaitinių metų atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plano vykdymą ir atliekų tvarkymo finansavimo schemoje ir visuomenės švietimo bei informavimo atliekų tvarkymo klausimais programoje numatytų priemonių įgyvendinimą. Tokių dokumentų sudarymo, pateikimo ir jų reikalavimų vykdymo tvarką, lėšų, gautų pagal šiuos dokumentus, kaupimo, naudojimo ir grąžinimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.“
6. Buvusias projekto 5 straipsnio 2, 3 dalis atitinkamai laikyti projekto 5 straipsnio 6, 7 dalimis. |
Pritarti |
Patikslinti įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 1 punktą taip: „4. Siekdama įvykdyti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte gamintojams ir importuotojams nustatytą pareigą, organizacija privalo sudaryti šias sutartis: 1) bendradarbiavimo sutartis su visomis savivaldybėmis
|
14 |
Seimo nariai Simonas Gentvilas Aistė Gedvilienė 2021-04-08
|
8 |
|
|
|
Siūloma nustatyti pakankamą terminą subjektams prisitaikyti prie naujų reikalavimų.
Pasiūlymas: Patikslinti projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šio įstatymo 4 straipsnis, 5
straipsnio 2. 3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministras ir jo įgaliota institucija, atsižvelgdami į šio straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatas, priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. 4. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorius auditorių dokumentus, išvardintus šio įstatymo 6 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 112 straipsnio 11 dalyje, pirmą kartą savo interneto svetainėje paskelbia teikdamas 2022 metų duomenis. 5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudarytos bendradarbiavimo sutartys su savivaldybėmis ir pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis iki 2022 m. kovo 1 d. turi būti pakeistos ar sudarytos naujos, kad šios sutartys atitiktų šio įstatymo 5 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 1 punkto nuostatas. 6. Gamintojų ir importuotojų organizacijos, kurioms pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencijos išduotos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, turi: 1) iki 2022 m. gegužės 1 d. aplinkos ministro nustatyta tvarka parinkti atliekų tvarkytojus, kurie apdoros, paruoš naudoti ir naudos savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktas pakuočių atliekas; 2) iki 2022 m. liepos 1 d. licencijas išduodančiai institucijai pateikti šio įstatymo 5 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 51 dalyje nurodytus dokumentus, įrodančius, kad bus finansuojamas komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymas, sumai, lygiai ¼ komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamajam surinkimui, vežimui, paruošimui naudoti ir naudojimui bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymui skirtos lėšų sumos, kuri nurodyta šių organizacijų metinėje ataskaitoje apie 2021 metų atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plano vykdymą ir atliekų tvarkymo finansavimo schemoje ir visuomenės švietimo ir informavimo atliekų tvarkymo klausimais programoje numatytų priemonių įgyvendinimą. 3) iki 2022 m. birželio 1 d. raštu informuoti savivaldybių administracijas, kur savivaldybių (arba jų pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorių) parinkti atliekų tvarkytojai turės vežti savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktas pakuočių atliekas; 4) iki 2022 m. lapkričio 1 d. licencijas išduodančiai institucijai pateikti šio įstatymo 5 straipsnyje nurodyto Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nustatyto reikalavimo atitiktį patvirtinančius dokumentus. 7. Savivaldybės (arba jų pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) iki 2022 m. spalio 1 d. įstatymų nustatyta tvarka turi paskelbti viešųjų pirkimų konkursus parinkti atliekų tvarkytojams, kurie teiks komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugą. Savivaldybėms (arba jų pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriams) iki nurodyto termino nepaskelbus viešųjų pirkimų konkursų šioje dalyje nurodytiems atliekų tvarkytojams parinkti, jos tampa atsakingomis už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos finansavimą, kol nebus paskelbti šioje dalyje nurodyti konkursai. 8. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudarytos terminuotos pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartys su savivaldybėmis (arba komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriais), pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis ir atliekų tvarkytojais, kuriuos savivaldybės (arba komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai), bendradarbiaudamos su pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis, parinko viešojo konkurso, organizuoto Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka, būdu, galioja iki šiose sutartyse numatyto sutarties galiojimo termino pabaigos.“ |
Pritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad nuostatos, numatančios pareigą gamintojams ir importuotojams šviesti ir informuoti visuomenę atliekų prevencijos klausimais turėtų įsigalioti nuo 2023-01-01, patikslinti projekto 8 straipsnio 1 ir 2 dalis ir jas išdėstyti taip: 1. Šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalis, 5 straipsnio 7 dalis bei 6 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. 2. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 ir 3 dalis, 5 straipsnio 1-6 dalys įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Kaimo reikalų komitetas 2021-03-17 |
|
|
|
|
Pritarti Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktam Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 2, 4, 4(2), 7, 10, 11(2) straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
|
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: .
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): Pritarti Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 2, 4, 4(2), 7, 10, 11(2) straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-172(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: negauta
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Gedvilienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 2, 4, 4(2), 7, 10, 11(2) straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-172(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė Gedvilienė
Patarėjas Audrius Želvys
[1] Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2019 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. D1-100 „Dėl darbo grupės sudarymo“.