LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS MOKSLO, TECHNOLOGIJŲ IR INOVACIJŲ ILGALAIKĖS POLITIKOS VYSTYMOSI KRYPČIŲ PATVIRTINIMO“ PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Ateities komitetas vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 32 straipsnio 9 punktu, siekdamas tinkamai įgyvendinti Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies nuostatas nuomone, teikia Seimo nutarimo projektą ,,Dėl Lietuvos mokslo, technologijų ir inovacijų ilgalaikės politikos vystymosi krypčių aprašo patvirtinimo“, atsižvelgiant į žemiau pateiktą argumentaciją:

̶          Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatymo Nr. XIII-1414 7 straipsnio 2 d. yra apibrėžta nuostata, kurioje numatyta, kad ,,mokslo, technologijų ir inovacijų politikos vystymosi kryptis nustato Lietuvos Respublikos Seimas, tvirtindamas Valstybės pažangos strategiją ir priimdamas įstatymus“. Išpildant šios nuostatus reikalavimus, Seimo valdybos sudaryta kompetentingų ekspertų darbo grupė parengė aprašą dėl Lietuvos mokslo, technologijų ir inovacijų ilgalaikės politikos vystymosi krypčių, kuriuo ir turėtume vadovautis prieš tvirtinant Valstybės pažangos strategijos „Lietuva 2050“ projektą.

̶          Apraše numatytas Lietuvos mokslo, technologijų ir inovacijų ilgalaikių (toliau – MTI) politikos vystymosi krypčių modeliavimas numatantis galimybę lanksčiau ir efektyviau siekti strateginių šalies plėtros ir darnios raidos tikslų bei tinkamam šalies pozicionavimui tarptautinio mokslinio ir technologinio bendradarbiavimo sistemoje, pagrįstoje ilgalaikiu Lietuvos socialiniu, ekonominiu vystymusi ir konkurencingumu, nacionalinės inovacijų ekosistemos plėtra.

̶          Atsižvelgiant į tai, ir siekiant didžiausio poveikio integralumo, MTI politikos kūrimas ir peržiūra turėtų būti nenutrūkstamas veiksmas, institucionalizuoti procesai suderinti su nacionaline plėtros politika ir susijusią sektorių politiką bei nuolat peržiūrimi ir reformuojami atsižvelgiant į globalius politinius, socialinius, ekonominius ir technologinius pokyčius.

Projekto tikslas – efektyvios MTI politikos įgalinimas siekiant sudaryti sąlygas visoms pagrindinėms suinteresuotosioms šalims (politikams, verslui), mokslui bei technologijoms prisidėti prie šalies darnaus vystymosi tikslų išpildymo.

 

2. Projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Projektą parengė Seimo darbo grupė sudaryta Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. sausio 5 d. sprendimu Nr. SV-S-771 ,,Dėl darbo grupės Lietuvos mokslo, technologijų ir inovacijų ilgalaikės politikos vystymosi kryptims nustatyti sudarymo“.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu projekte aptartiems teisiniams santykiams nenumatytas reguliavimas.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Projekte išskirtos 6 kryptys, atskleidžiančios tam tikrus sutartus principus, kaip geriausiai plėtoti Lietuvos MTI ilgalaikę vystymosi politiką, kad ją būtų galima realiai įgyvendinti ir pasiekti norimų rezultatų bei poveikio ilgalaikiam šalies vystymuisi ir konkurencingumui.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto teisės akto pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas teisės aktas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Projektas nesusijęs su kriminogenine situacija ir korupcija.

 

7. Kaip teisės akto įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Verslo sąlygoms ir jo plėtrai projektas įtakos neturės.

 

8. Ar projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Teisės akto inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Įstatymų ar jų pakeitimų priimti nereikės.

 

10. Ar projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Naujų sąvokų ar terminų nėra nustatoma.

 

11. Ar projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Projekto nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

12. Jeigu projektui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų – kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus nutarimo projektą, įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks teisės aktui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Nutarimo projektui įgyvendinti lėšų nereikės.

 

14. Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: „mokslo, technologijų ir inovacijų ilgalaikė vystymosi politika“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Papildomų pagrindimų ir paaiškinimų nėra.

_________________________________