LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA(1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ ĮSTAIGŲ DARBUOTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO IR KOMISIJŲ NARIŲ ATLYGIO UŽ DARBĄ ĮSTATYMO NR. XIII-198 1, 3, 5, 6, 7, 9, 12, 14 STRAIPSNIŲ IR 1, 2, 3, 4, 5 PRIEDŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-964(3)

 

2021-11-24 Nr. 103-P-47

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė – komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Gintarė Skaistė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėjos Renata Liekienė, Indrė Žukauskaitė; kviestieji asmenys: Vita Baliukevičienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus vedėja, Agnė Nakčerienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus patarėja.

2.      Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-11-23

3

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, atkreipiame dėmesį, kad Teisės departamentas laikosi 2021 m. spalio 18 d. pateiktos išvados, jog įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje siūlomos nuostatos „Kai darbuotojų atstovų nėra, darbuotojai apie nustatomą ar keičiamą darbo apmokėjimo sistemą turi būti informuojami tiesiogiai arba visuotiniame darbdavio darbuotojų susirinkime“ reikėtų atsisakyti.

Pagal Lietuvos Respublikos darbo kodekso 169 straipsnio 1 dalį, darbo taryba darbdavio iniciatyva privalo būti sudaryta, kai vidutinis darbdavio darbuotojų skaičius yra dvidešimt ir daugiau darbuotojų (išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nustatytą išimtį). Pagal 2016 m. rugsėjo 14 d. priimto Lietuvos Respublikos darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo Nr.XII-2603 6 straipsnio 10 dalį, darbdaviai, kurių vidutinis darbdavio darbuotojų skaičius Darbo kodekso įsigaliojimo dieną yra dvidešimt ir daugiau, per šešis mėnesius nuo Darbo kodekso įsigaliojimo dienos (įsigaliojo 2017 m. sausio 1 d.) įsakymu turėjo sudaryti darbo tarybos rinkimų komisiją Darbo kodekso 171 straipsnyje nustatyta tvarka. Pagal Darbo kodekso 177 straipsnio 1 dalį, jeigu darbdavio darbuotojų skaičius yra mažiau kaip dvidešimt, darbuotojų atstovavimo teises gali įgyvendinti jų išrinktas darbuotojų patikėtinis, todėl įstatymo projekte siūloma nustatyti teisinė padėtis „Kai darbuotojų atstovų nėra <…>”, nustatyto teisinio reguliavimo kontekste negalima.

Pažymėtina, kad įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas nepriimtinas ir dėl to, kad pagal Darbo kodekso 165 straipsnio 4 dalį, darbo taryba ir darbuotojų patikėtinis yra darbuotojams atstovaujantys organai informavimo, konsultavimo ir kitose dalyvavimo procedūrose, kuriomis darbuotojai ir jų atstovai įtraukiami į darbdavio sprendimų priėmimą. Nustačius įstatymo projekte siūlomą teisinį reguliavimą, kuris preziumuoja, kad darbuotojų atstovų nėra, būtų įtvirtinta tik darbuotojų informavimo apie nustatomą ar keičiamą darbo apmokėjimo sistemą tvarka, tačiau kitos informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo procedūros, kuriomis darbuotojai įtraukiami į darbdavio sprendimų priėmimą, būtų nesureguliuotos, todėl negalėtų būti įgyvendinamos Darbo kodekso 174 straipsnyje apibrėžtos darbo tarybos teisės, kurios savo esme yra darbo tarybos ar darbuotojų patikėtinio atstovaujamų darbuotojų teisės.

Pažymėtina, kad pagal Darbo kodekso 203 straipsnio 2 dalį, informavimo ir konsultavimo teises darbuotojai gali įgyvendinti tiesiogiai šio kodekso nustatytais atvejais ir tvarka, todėl darbuotojai gali būti informuojami ir su jais gali būti konsultuojamasi tiesiogiai, tačiau tokiu atveju turi būti laikomasi Darbo kodekse nustatytos tvarkos, todėl, esant reikalui, turėtų būti keičiamos atitinkamos Darbo kodekso normos.

 

Pritarti.

Siūloma patikslinti Įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Darbo apmokėjimo sistema nustatoma kolektyvinėje sutartyje. Jeigu kolektyvinės sutarties nėra, darbdavys privalo nustatyti darbo apmokėjimo sistemą ir padaryti ją prieinamą visiems darbuotojams susipažinti. Savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija nustato jos valdymo sričiai priskirtų biudžetinių įstaigų vadovų darbo apmokėjimo sistemą. Prieš nustatant ar keičiant darbo apmokėjimo sistemą, turi būti įvykdytos darbuotojų informavimo ir konsultavimo procedūros Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka. Kai darbuotojų atstovų nėra, darbuotojai apie nustatomą ar keičiamą darbo apmokėjimo sistemą turi būti informuojami tiesiogiai arba visuotiniame darbdavio darbuotojų susirinkime.“

 

 

3.      Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys

L. Kukuraitis,

2021-11-22

9

 

 

Argumentai:

Siekiant užtikrinti spartesnį Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo 1, 2, prieduose numatytą minimalių pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientų didinimą ir siekiant sudaryti sąlygas mokėti teisingą darbo užmokestį reikalinga numatyti, kad vadovų žemiausi koeficientai būtų didinami iki 8,5.

Teikiant siūlymą didinti LRV įstaigų vadovų koeficientus įvyko klaida ir toks reguliavimas, koks yra, iškreiptų vidinę koeficientų struktūros logiką. Todėl teikiame patikslintą Įstatymo projekto 9 straipsnio pakeitimo pasiūlymą.

 

Pasiūlymas:

Patikslinti Įstatymo projekto 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„9 straipsnis. Įstatymo 1 priedo pakeitimas

Lietuvos Respublikos

valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų

darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio

už darbą įstatymo

1 priedas

VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ ĮSTAIGŲ VADOVŲ IR JŲ PAVADUOTOJŲ PAREIGINĖS ALGOS PASTOVIOSIOS DALIES KOEFICIENTAI

 

(Baziniais dydžiais)

Valstybės ar savivaldybių įstaigų grupė

Vadovaujamo darbo

patirtis (metais)

Pastoviosios dalies koeficientai, jeigu pareigybės lygis A

vadovų

vadovų pavaduotojų

I grupė

(201 ir daugiau pareigybių)

iki 5

9,1–14,1

8,4–12,7

nuo daugiau kaip 5 iki 10

9,2–14,5

8,5–13

daugiau kaip 10

9,3–14,8

8,6–13,6

II grupė

(51–200 pareigybių)

iki 5

8,8–13,7

8,2–12,3

nuo daugiau kaip 5 iki 10

8,9–13,9

8,3–12,5

daugiau kaip 10

9,5 9–14,1

8,4–12,7

III grupė

(50 ir mažiau pareigybių)

iki 5

8,5–13,3

8–11,9

nuo daugiau kaip 5 iki 10

8,6–13,5

8,1–12,2

daugiau kaip 10

8,7–13,7

8,2–12,3“.

Pritarti.

 

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Mindaugas Lingė

 

 

SRDK biuro patarėja Ieva Kuodienė