AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

GYVŪNŲ GEROVĖS IR APSAUGOS

ĮSTATYMo NR. VIII-500 2, 4, 10 IR 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO

 

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai.

Įstatymo projekto rengimą paskatino paviešinti didelio masto žiauraus elgesio su gyvūnais atvejai, kurie atskleidė sistemines spragas gyvūnų teisių apsaugos sistemoje, kaip institucinis nebendradarbiavimas, atsakomybės už nusižengimą išvengimas, korupcija, gyvūnų globėjų veikimo galimybių ribojimas bei nelegalaus gyvūnų veisimo ir platinimo verslo egzistavimas.

Lietuvos Respublikos Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo (toliau – Įstatymo) projekto tikslas -  užtikrinti gyvūnų teisių apsaugą, papildyti Įstatymo nuostatas, numatančias kas yra laikoma žiauriu elgesiu su gyvūnu ir jo kankinimu, numatyti priemones, kurios mažintų galimybes veikti nelegalioms veisykloms.

Siūloma numatyti, kad žiauriu elgesiu su gyvūnu laikoma veterinarijos paslaugų teikėjo nepranešimas Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai (toliau-VMVT) ar teisėsaugos institucijoms apie asmenis, piktybiškai pažeidžiančius gyvūnų gerovės reikalavimus, nes paviešinti duomenys rodo, kad didelė dalis veterinarijos gydytojų yra glaudžiai susiję su nustatytais pažeidimais, nusikalstamos veiklos prieš gyvūnus nuslėpimu. Siūloma gyvūnų augintinių savininkams ir veisėjams numatyti prievolę pateikti visą reikalingą informaciją apie gyvūną, siekiant išsiaiškinti galimą nusikaltimą ir kaip galima greičiau padėti kenčiantiems gyvūnams. Šių nuostatų įtraukimas į žiauraus elgesio su gyvūnais reglamentavimą griežtina atsakomybę už sąmoningą ir piktybišką veterinarijos paslaugų teikėjų ir gyvūnų savininkų neveikimą, nesutikimą bendradarbiauti su kontroliuojančiomis institucijomis ir yra baudžiamos Administraciniame nusižengimų kodekse numatyta tvarka.

Taip pat, projektu griežčiau reglamentuojamos gyvūnų augintinių veisimo taisyklės, kuriose numatoma, kad perduodant gyvūną augintinį kitam savininkui bei veisiant gyvūnus, jie visi privalo būti paženklinti ir registruojami Gyvūnų augintinių registro duomenų bazėje. Numatoma prievolė Gyvūnų augintinių registro duomenų bazėje gyvūnų veisėjams registruoti savo veiklą. Gyvūnų ženklinimas leidžia identifikuoti gyvūną bei jo savininką, kas yra itin reikalinga siekiant užkirsti kelią nelegalių veisyklų ir daugyklų veiklai bei spręsti beglobių, pasiklydusių, paliktų naminių gyvūnų problemas.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

Įstatymų projektų iniciatorė – Lietuvos Respublikos Seimo narė Aistė Gedvilienė.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai?

Šiuo metu Lietuvos Respublikos Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatyme patinų naudojimas patelių apvaisinimui nėra reglamentuotas kaip verslinio gyvūnų augintinių veisimo objektas.

Įstatymo 4 straipsnyje Žiaurus elgesys su gyvūnais ir jų kankinimas numatoma, kad tokiai veiklai priskiriama „14) gyvūnų veisimas, sukeliantis žalingas pasekmes gyvūnų sveikatai ir gerovei.“. Nėra numatoma, kad žiauriu elgesiu su gyvūnu būtų laikoma ir veterinarijos paslaugų teikėjo nepranešimas VMVT ar teisėsaugos institucijoms apie asmenis, piktybiškai pažeidžiančius gyvūnų gerovės reikalavimus ir ignoruojančius veterinarijos gydytojų rekomendacijas dėl gyvūno gerovės pagerinimo bei gyvūno augintinio savininko nesutikimas bendradarbiauti su įstatymo vykdymą kontroliuojančių institucijų pareigūnais.

Nėra numatoma prievolė gyvūnų augintojų veisėjams ženklinti veisiamus gyvūnus bei registruoti savo veiklą Gyvūnų augintinių registro duomenų bazėje. Nėra reglamentuojama lauko prekyba gyvūnais augintiniais turgavietėse.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama?

Keičiamu Įstatymo 2 straipsnio 28 punktu siekiama numatyti, kad verslinei gyvūnų augintinių veisimo veiklai priskiriama ir patinų naudojimas patelių apvaisinimui.

Įstatymo 4 straipsnio pakeitimu siekiama išplėsti ir papildyti veiklas, kurios yra laikomos žiauriu elgesiu su gyvūnu ar jo kankinimu. Straipsnio14 punktą, numatantį, kad žiauriu elgesiu su gyvūnais yra laikoma gyvūnų veisimas, sukeliantis žalingas pasekmes gyvūnų sveikatai ir gerovei, siūloma papildyti reikalavimu veisiant gyvūnus laikytis teisės aktuose nustatytų reikalavimų. Taip pat, 4 straipsnį siūloma papildyti dviem naujais punktais, numatančiais, kad žiauriu elgesiu su gyvūnais laikoma ir veterinarijos paslaugų teikėjo nepranešimas VMVT ar teisėsaugos institucijoms apie asmenis, piktybiškai pažeidžiančius gyvūnų gerovės reikalavimus ir ignoruojančius veterinarijos gydytojų rekomendacijas dėl gyvūno gerovės pagerinimo bei gyvūno augintinio savininko nesutikimas bendradarbiauti su įstatymo vykdymą kontroliuojančių institucijų pareigūnais, informacijos apie jo laikomų gyvūnų gerovę, sveikatos būklę, buvimo vietą ar kitas svarbias aplinkybes nesuteikimas

Įstatymo 10 straipsnyje reglamentuojamas gyvūnų veisimas. Straipsnio 4 dalyje siūloma numatyti, kad kates, šunis ar šeškus naudojant veisimo veiklai, šie gyvūnai privalo būti paženklinti mikroschema ir kartu su teisės aktų nustatyta tvarka išduota veterinarijos gydytojo sveikatingumo pažyma, užregistruoti Gyvūnų augintinių registro duomenų bazėje. Straipsnis papildomas nauja dalimi, kad gyvūnų augintinių veisėjai teisės aktų nustatyta tvarka registruoja savo veiklą Gyvūnų augintinių registro duomenų bazėje.

12 straipsnyje numatoma draudimas prekiauti gyvūnais augintiniais lauko turgavietėse. Draudimu siekiama apsaugoti gyvūnus nuo prekybos netinkamomis sąlygomis.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta?

Priėmus įstatymų projektus neigiamų pasekmių nenumatoma. Siūlomos nuostatos sugriežtina atsakomybę už žiaurų elgesį su gyvūnais, reglamentuoja gyvūnų augintinių veisimo veiklą, veisėjų registraciją.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai?

Įstatymo projekte numatytos nuostatos prisidėti prie žiauraus elgesio su gyvūnais atvejų mažėjimo, mažins galimybes veikti nelegalioms veisykloms ir daugykloms. Numatyta atsakomybė veterinarijos paslaugų teikėjams mažins korupcijos ir nelegalių susitarimų galimybes.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai?

Įstatymo projekto įgyvendinimas turės teigiamos įtakos legaliai veikiantiems gyvūnų veisimo verslams ir jų plėtrai.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą: kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios?

Priėmus įstatymų projektus, kitų teisės aktų priimti, keisti ar pripažinti negaliojančiais nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka?

Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus?

Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir yra suderinti su Europos Sąjungos teisės aktais.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti?

Įstatymams įgyvendinti nereikės įgyvendinamųjų teisės aktų.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)?

Įstatymams įgyvendinti valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšų nereikės.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Buvo gauti nevyriausybinių organizacijų ir gyvūnų globėjų bei gyvūnų prieglaudų savininkų pasiūlymai.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas ir sritis.

 „Žiaurus elgesys su gyvūnais“, „veterinarijos paslaugų teikėjai“, „gyvūnų augintinių veisimas“

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

 

 

Seimo nariai                                                                                                                Aistė Gedvilienė