LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL
GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO
GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 11 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3847(2)
2024-10-16 Nr. 111-P-37
Vilnius
Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Puidokas, Komiteto nariai M. Danielė, A. Kubilienė, O. Leiputė, M. Navickienė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja B. Sesickienė, patarėja V. Valainytė, padėjėja D. Žukauskė, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas D. Urbonas, Sveikatos apsaugos viceministras E. Diržius, viceministras E. Narkevičius, Visuomenės sveikatos departamento direktorius A. Ščeponavičius, vyresnioji patarėja A. Kandratavičienė, Psichikos sveikatos skyriaus patarėja J. Talačkienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian. Lietuvos prekybos įmonių asociacijos direktorė R. Vainienė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narė M. Danielė, 2024-10-03 |
2 |
3 |
|
|
Argumentai: pateiktame įstatymo projekte už elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių pardavimo draudimo pažeidimus numatomos didesnės sankcijos negu už degiojo arba kaitinamojo tabako pardavimo draudimo pažeidimus. Pažymėtina, kad šiuo pakeitimu baudos už elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių pardavimo pažeidimus tampa didesnės už analogiškus veiksmus su degiojo arba kaitinamojo tabako gaminiais. Galima teigti, kad tokiu projektu, kai degiojo bei kaitinamojo tabako pardavimo draudimo pažeidimas tampa mažiau baudžiamas, skatinamas pardavėjų persiorientavimas prie kaitinamojo tabako ir degiojo tabako produktų, bet ne iš esmės sprendžiama pardavimo draudimo pažeidimų, kaip nusikalstamos veikos, problema. Svarbu pastebėti, kad Lietuva savo Nacionalinėje darbotvarkėje narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės, vartojimo prevencijos ir žalos mažinimo klausimais iki 2035 metų yra pažymėjusi, kad visos rūkymo rūšys yra laikomos vienodai žalingomis. Tą taip pat akcentuoja Pasaulio sveikatos organizacija, teikdama, kad tiek elektroninės cigaretės, tiek kaitinamasis ir degusis tabakas yra kenksmingi sveikatai, bei pabrėždama, kad trūksta įrodymų teigti, jog kažkuri tabako rūšis yra mažiau kenksminga negu kita. Atsižvelgiant į tai, siūloma įstatymo projekte suvienodinti sankcijas visoms tabako rūšims. Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Už šio Įstatymo 87 straipsnyje ir 14
straipsnio 5 dalies 1 ar 2 punkte nustatytų reikalavimų pažeidimą juridiniai
asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų šimtų
aštuoniasdešimt devynių eurų iki aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų
bauda, už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus nuo
baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai
baudžiami nuo aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų iki vieno tūkstančio
keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų bauda. Už šio Įstatymo 14
straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto tabako gaminių, rūkomųjų
žolinių, su tabako gaminiais susijusių gaminių pardavimo
draudimo pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio
juridinių asmenų filialai baudžiami nuo
|
Nepritarti |
Pritarus Seimo narės M. Navickienės pasiūlymui dėl balsavimo eiliškumo, nuspręsta pirmiausia balsuoti dėl Seimo nario A. Matulo pasiūlymo. Pritarus Seimo nario A. Matulo pasiūlymui, kuris labiau atspindėjo įstatymo projekto teikėjo siekius dėl elektroninių cigarečių prieinamumo nepilnamečiams problemos sprendimo būdų (Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 1, susilaikė – 0), Komitete nutarta nebebalsuoti dėl kitų Seimo narių alternatyvių pasiūlymų, kurie prieštarauja pasiūlymui, kuriam pritarta. |
2. |
Seimo narė M. Danielė, 2024-10-03 |
2 |
3 |
|
|
Argumentai: pateiktame įstatymo projekte už elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių pardavimo draudimo pažeidimus numatomos didesnės sankcijos negu už degiojo arba kaitinamojo tabako pardavimo draudimo pažeidimus. Pažymėtina, kad šiuo pakeitimu baudos už elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių pardavimo pažeidimus tampa didesnės už analogiškus veiksmus su degiojo arba kaitinamojo tabako gaminiais. Galima teigti, kad tokiu projektu, kai degiojo bei kaitinamojo tabako pardavimo draudimo pažeidimas tampa mažiau baudžiamas, skatinamas pardavėjų persiorientavimas prie kaitinamojo tabako ir degiojo tabako produktų, bet ne iš esmės sprendžiama pardavimo draudimo pažeidimų, kaip nusikalstamos veikos, problema. Svarbu pastebėti, kad Lietuva savo Nacionalinėje darbotvarkėje narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės, vartojimo prevencijos ir žalos mažinimo klausimais iki 2035 metų yra pažymėjusi, kad visos rūkymo rūšys yra laikomos vienodai žalingomis. Tą taip pat akcentuoja Pasaulio sveikatos organizacija, teigdama, kad tiek elektroninės cigaretės, tiek kaitinamasis ir degusis tabakas yra kenksmingi sveikatai, bei pabrėždama, kad trūksta įrodymų teigti, jog kažkuri tabako rūšis yra mažiau kenksminga negu kita. Atsižvelgiant į tai, siūloma įstatymo projekte suvienodinti sankcijas visoms tabako rūšims.
Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Už šio Įstatymo 87 straipsnyje ir 14
straipsnio 5 dalies 1 ar 2 punkte nustatytų reikalavimų pažeidimą juridiniai
asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų šimtų
aštuoniasdešimt devynių eurų iki aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų
bauda, už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus nuo
baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai
baudžiami nuo aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų iki vieno tūkstančio
keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų bauda. Už šio Įstatymo 14
straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto tabako gaminių, rūkomųjų žolinių
gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių pardavimo
draudimo pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai
baudžiami nuo
|
Nepritarti |
Pritarus Seimo narės M. Navickienės pasiūlymui dėl balsavimo eiliškumo, nuspręsta pirmiausia balsuoti dėl Seimo nario A. Matulo pasiūlymo. Pritarus Seimo nario A. Matulo pasiūlymui, kuris labiau atspindėjo įstatymo projekto teikėjo siekius dėl elektroninių cigarečių prieinamumo nepilnamečiams problemos sprendimo būdų (Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 1, susilaikė – 0), Komitete nutarta nebebalsuoti dėl kitų Seimo narių alternatyvių pasiūlymų, kurie prieštarauja pasiūlymui, kuriam pritarta. |
3. |
Seimo narys A. Matulas, 2024-10-07 |
2 |
3 |
|
|
Argumentai: 1. Siūlytina keičiamame įstatyme nustatyti tokį teisinį reguliavimą, pagal kurį pažeidimo dalykas – elektroninės cigaretės ar elektroninių cigarečių pildyklės – būtų traktuojamas kaip veiką kvalifikuojantis požymis ir, atitinkamai, užtrauktų griežtesnę atsakomybę lyginant su atvejais, kai pažeidimo dalykas yra įprasti tabako gaminiai. Tai padaryti būtina dėl šių priežasčių: a) Lietuva gerokai viršija Europos mokyklų alkoholio ir narkotikų vartojimo tyrime (angl. European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs) (toliau – ESPAD) dalyvaujančių šalių vidurkį pagal įvairius rodiklius: naujųjų psichoaktyviųjų medžiagų (Lietuvos rodiklis siekia 7 proc., ESPAD šalių vidurkis – 4 proc.), rūkiusiųjų elektronines cigaretes (Lietuvos rodiklis siekia 65 proc., ESPAD šalių vidurkis – 40 proc.), mokinių, kurie būdami 13 metų ar jaunesni surūkė pirmąją cigaretę (Lietuvos rodiklis siekia 33 proc., ESPAD šalių vidurkis – 18 proc.) ir pirmąją elektroninę cigaretę (Lietuvos rodiklis siekia – 19,5 proc., ESPAD šalių vidurkis – 11 proc.); b) ypač neigiamas su tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių apyvarta susijusias tendencijas rodo statistiniai duomenys apie administracinius nusižengimus padariusius asmenis. Elektroninių cigarečių apyvartos taisyklių pažeidimų, vienaip ar kitai susijusių su nepilnamečiais, skaičius išaugo kartais ar dešimtimis kartų. Apskritai, apie 90 proc. visų tabako apyvartos taisyklių pažeidimų dalykas yra elektroninės cigaretės; c) 2021–2022 m. HBSC tyrimą ( paauglių gyvensenos ir sveikatos stebėsenos tyrimas Europoje) vykdžiusiose šalyse ar jų regionuose bent kartą per paskutines 30 dienų elektronines cigaretes vartojo kas dešimtas 11–15 m. mokinys, o Lietuvoje – kas penktas mokinys (2014 m. – 12 %, 2018 m. – 18 %, 2022 m. – 21 %). Lyginant su kitomis šalimis ir regionais, pagal elektroninių cigarečių vartojimo per paskutines 30 dienų paplitimą tarp 11 m. ir 13 m. mokinių Lietuva buvo antroje vietoje (po Bulgarijos), o tarp 15 m. mokinių – pirmoje vietoje. Lietuvoje 13 m. amžiaus mokinių grupėje elektroninių cigarečių vartojimas per paskutines 30 dienų buvo didesnis tarp merginų (20 %) nei tarp vaikinų (13 %), o kitose amžiaus grupėse reikšmingų skirtumų pagal lytį nenustatyta. Pastebima, kad Lietuvoje elektroninių cigarečių vartojimo per paskutines 30 dienų paplitimas buvo didesnis tarp merginų, kurių šeimos socialinė ekonominė padėtis buvo prastesnė; d) Prokuratūra atkreipia dėmesį į tai, kad elektroninės cigaretės tampa ne tik tabako, bet ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo įrankiu; e) naujausi PSO atlikto tyrimo rezultatai (paskelbti 2024-06-03 publikacijoje „Kas trečias penkiolikmetis Lietuvoje rūko elektronines cigaretes“) rodo, jog blogiausia padėtis augant elektroninių cigarečių vartojimui tarp paauglių yra Lietuvoje. Tyrimas atskleidė, kad šiuo metu rūkantys elektronines cigaretes 15 metų amžiaus grupėje nurodė 36 proc. mergaičių ir 34 proc. berniukų, t. y. daugiausiai iš visų 44 tyrime dalyvavusių valstybių.
2. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Sveikatos reikalų komitetui pritarus Seimo narių Morganos Danielės, Tomo Vytauto Raskevičiaus, Kasparo Adomaičio ir Vytauto Mitalo pasiūlymams, įstatymo projekte atsirado akivaizdžios spragos, kurias būtina ištaisyti: a) įstatymo projekte išvis nebeliko jokių nuostatų, numatančių juridinių asmenų atsakomybę už elektroninių cigarečių ar elektroninių cigarečių pildyklių pardavimą nepilnamečiams. Toks teisinis reguliavimas, viena vertus, iš esmės paneigia keičiamo įstatymo 14 straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatytą draudimą parduoti su tabako gaminiais susijusius gaminius (t. y. tiek elektronines cigaretes, tiek elektroninių cigarečių pildykles) asmenims iki 18 metų bei padaro jį beprasmiu, ir, kita vertus, yra absoliučiai nesuderinamas su keičiamo įstatymo paskirtimi – mažinti su tabako gaminiais susijusių gaminių vartojimą ir jų prieinamumą nepilnamečiams asmenims. Be viso to, atsakomybės už nurodytą veiką panaikinimas prieštarauja ir iš Konstitucijos kylančiai valstybės pareigai saugoti žmogaus ir visuomenės sveikatą, taip pat pareigai saugoti nepilnamečių asmenų interesus; b) įstatymo projekte už pakartotinį įprastų tabako gaminių pardavimą nepilnamečiams numatytas licencijos verstis prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais panaikinimas visam prekybos tinklui. Tai neatitinka nei teisinės logikos, nei teisingumo, proporcingumo ir kitų teisinių principų, nes už įprastų tabako gaminių pardavimo taisyklių pažeidimus turėtų būti atimama licencija prekiauti būtent įprastais tabako gaminiais, o ne licencija prekiauti su tabako gaminiais susijusiais gaminiais.
3. Siūlytina nuo trejų iki vienų metų sutrumpinti pakartotinumo terminą, skirtą atvejams, kuomet juridinis asmuo pakartotinai parduoda elektronines cigaretes ar elektroninių cigarečių pildykles nepilnamečiams. Šio termino sutrumpinimas yra tam tikra atsvara ženkliai griežtinamoms licencijų atėmimo taisyklėms, pagal kurias už pakartotinį elektroninių cigarečių ar elektroninių cigarečių pildyklių pardavimą nepilnamečiams grėstų licencijų verstis su tabako gaminiais susijusių gaminių mažmenine prekyba atėmimas visam prekybos tinklui, o ne konkrečiai prekybos vietai, kaip kad numatyta galiojančioje keičiamo įstatymo redakcijoje. Taip pat pažymėtina, kad siūlomas pakartotinumo termino sutrumpinimas dera ir su įprastu administraciniams nusižengimams taikomu vienų metų pakartotinumo terminu (Administracinių nusižengimų kodekso 40 straipsnis), ir su pakartotinumo terminais, kurie taikomi padarius kitus keičiamame įstatyme numatytus pažeidimus (pvz., vienų metų pakartotinumo terminai numatyti galiojančios redakcijos keičiamo įstatymo 26 straipsnio 11, 3 ir kt. dalyse).
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 26 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Už šio Įstatymo 87 straipsnyje
ir 14 straipsnio 5 dalies 1 ar 2 punkte nustatytų reikalavimų pažeidimą
juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų
šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių
eurų bauda, už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus
nuo baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų
filialai baudžiami nuo aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų iki vieno
tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų bauda. Už šio Įstatymo
14 straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto tabako gaminių, rūkomųjų
žolinių gaminių pardavimo draudimo pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio
juridinių asmenų filialai baudžiami nuo vieno tūkstančio keturių
šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų iki dviejų tūkstančių aštuonių šimtų
devyniasdešimt šešių eurų bauda, už šio draudimo pažeidimą, padarytą toje
pačioje mažmeninės prekybos vietoje pakartotinai per trejus metus nuo baudos
paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami
nuo dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki penkių
tūkstančių septynių šimtų devyniasdešimt dviejų eurų bauda ir panaikinamas
licencijos galiojimas toje pačioje mažmeninės prekybos vietoje, kurioje
nustatytas pakartotinis pažeidimas per trejus metus nuo baudos paskyrimo. Už
šio Įstatymo 14 straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto elektroninių
cigarečių, elektroninių cigarečių pildyklių pardavimo draudimo pažeidimą
juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo keturių
tūkstančių eurų iki šešių tūkstančių eurų bauda. Už šio draudimo pažeidimą,
padarytą pakartotinai per
|
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: už – 8 , prieš – 1 , susilaikė – 0.
|
4. |
Seimo narė J. Sejonienė, 2024-10-10 |
2 |
3 |
|
|
Argumentai: Šiuo pasiūlymu taisomos teisinio reglamentavimo ir taikymo spragos, atsiradusios po pirminio svarstymo Sveikatos reikalų komitete, suvestiniame Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 11 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte NR. XIVP-3847(2) (toliau – Įstatymo projektas): 1. Įstatymo projekte nebeliko nuostatų, numatančių juridinių asmenų atsakomybę už elektroninių cigarečių ar elektroninių cigarečių pildyklių pardavimą nepilnamečiams, todėl Įstatymo projekte siūloma išplėsti gaminių rūšių sąrašą (grąžinti nuostatas), už kurių pardavimo draudimo pažeidimus taikoma atsakomybė. 2. Pagal dabartinį Įstatymo projektą susidarė tokia situacija, kai atsakomybė taikoma ir panaikinamas visų turimų licencijų verstis mažmenine prekyba galiojimas, nepriklausomai nuo to, kokios rūšies gaminio pardavimo pažeidimas padarytas. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1450 (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 21 d. nutarimo Nr. 261 redakcija) Didmeninės ir mažmeninės prekybos tabako gaminiais ir su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, didmeninės prekybos neapdorotu tabaku licencijavimo taisyklių 3 punkte įtvirtintos atskirų rūšių licencijos, tarp kurių atskiros licencijos verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais ir verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais. Manytina, kad Įstatymo projekte numatyta minėta sankcija yra neproporcinga ir neorientuota į pažeidimo padarymo pobūdį. Atsižvelgiant į tai, siūloma Įstatymo projekte įtvirtinti, kad atsakomybė taikoma ir naikinamas tik tos licencijos galiojimas, kuria verčiantis ir buvo padarytas pažeidimas. Priešingu atveju, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai būtų baudžiami už tai, kokios veikos nepadarė. 3. Įstatymo projektu siūloma panaikinti ne tik tos vietos, kur nustatytas pardavimo draudimo pažeidimas licenciją, bet visas, t. y. visoms kitoms prekybos vietoms išduotas, mažmeninės prekybos licencijas. Mažmeninės prekybos licencija išduodama konkrečioms prekybos vietoms, todėl egzistuoja situacija, kai vienas ūkio subjektas turi ne vieną, o daugiau mažmeninės prekybos tabako gaminiais arba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais prekybos vietų ir licencijų. Vertinant proporcingumo aspektu, manytina, kad sankcijos turi atitikti teisės pažeidimą ir būti stabdomas tik tos mažmeninės prekybos vietos licencijos galiojimas, kurioje nustatytas pažeidimas.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Pakeisti 26 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Už šio Įstatymo 87 straipsnyje
ir 14 straipsnio 5 dalies 1 ar 2 punkte nustatytų reikalavimų pažeidimą
juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų
šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių
eurų bauda, už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus
nuo baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų
filialai baudžiami nuo aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų iki vieno
tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų bauda. Už šio Įstatymo
14 straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto tabako gaminių, rūkomųjų
žolinių gaminių, elektroninių cigarečių, elektroninių cigarečių
pildyklių pardavimo draudimo pažeidimą juridiniai asmenys ir
užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo keturių tūkstančių eurų iki
šešių tūkstančių eurų bauda. Už šio draudimo pažeidimą, padarytą pakartotinai
per trejus metus nuo baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo šešių
tūkstančių eurų iki dešimt tūkstančių eurų bauda ir panaikinamas
|
Nepritarti |
Pritarus Seimo narės M. Navickienės pasiūlymui dėl balsavimo eiliškumo, nuspręsta pirmiausia balsuoti dėl Seimo nario A. Matulo pasiūlymo. Pritarus Seimo nario A. Matulo pasiūlymui, kuris labiau atspindėjo įstatymo projekto teikėjo siekius dėl elektroninių cigarečių prieinamumo nepilnamečiams problemos sprendimo būdų (Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 1, susilaikė – 0), Komitete nutarta nebebalsuoti dėl kitų Seimo narių alternatyvių pasiūlymų, kurie prieštarauja pasiūlymui, kuriam pritarta. |
5. |
Seimo narys L. Slušnys, 2024-10-14 |
2 |
2 |
|
|
Argumentai: 1. Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 11 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto NR. XIVP-3847(2) (toliau – Įstatymo projektas) 2 straipsnio 2 dalyje numatytas siūlymas naikinti visų turimų licencijų verstis tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių gamyba, didmenine ir mažmenine prekyba galiojimą, padarius Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1, 4 punktuose nustatytų tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako pardavimo, laikymo ar gabenimo draudimų pažeidimą arba padarius 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse nustatytų su tabako gaminių atsekamumu susijusių reikalavimų pažeidimą, yra konkrečiam pažeidimui neproporcinga sankcija. 2. Siūlymas naikinti visas licencijas už prekybą falsifikuotais ar kontrabandiniais tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, t.y. už Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 2 ir 3 punktuose numatytų reikalavimų pažeidimą, yra sveikintinas, nes šie pažeidimai yra ypač pavojingi ir žalingi visuomenei. Tačiau licencijų panaikinimas visoms prekybos tinklo parduotuvėms nustačius tik vienoje jų prekybos be įsigijimo dokumentų faktą (Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1 punkto pažeidimas) arba radus vieną cigarečių pakelį su nuplėšta banderole (Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 4 punkto pažeidimas) arba be atsekamumo duomenų (Įstatymo 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse numatytų reikalavimų pažeidimas) yra pažeidimui neproporcinga sankcija, nes tokie pažeidimai paprastai yra susiję su konkrečia prekybos vieta (o ne su visu prekybos tinklu) ir paprastai padaromi dėl neatsargumo bei dažniausiai sąlygojami gamintojo klaida (pvz. cigarečių pakelis be atsekamumo duomenų), o ne mažmeninę prekybą vykdančios įmonės tyčiniais veiksmais. Pagal suformuotą Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktiką, draudimas laikyti tabako gaminius, neturint juridinę galią turinčių privalomų tokių produktų įsigijimo arba gabenimo dokumentų yra formalus, nėra siejamas su konkrečiomis pasekmėmis arba tabako gaminių laikymo tikslais, motyvais bei šių gaminių valdymo faktu ar laikymo trukme (žr., pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2015 m. gegužės 11 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A-281-261/2015, 2016 m. sausio 4 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A-43-520/2016, 2020 m. birželio 10 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A-530-822/2020). Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje taip pat pripažįstama, kad viešojo administravimo subjektas, kuris yra įgaliotas spręsti dėl licencijos verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais galiojimo panaikinimo, neturi pasirinkimo teisės spręsti panaikinti ar ne licenciją, jeigu buvo padaryti Tabako kontrolės įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodyti teisės pažeidimai, ir jis privalo licencijas panaikinti. Taigi, priėmus Įstatymo projektą ir vadovaujantis cituota teismų praktika, privalės būti panaikinamos visos prekybos tinklo licencijos, pvz., radus vienoje parduotuvėje vieną cigarečių pakelį be atsekamumo duomenų, nesvarbu, kad netinkamas ženklinimas sąlygotas gamintojo klaidos. Todėl laikantis iš konstitucinio teisinės valstybės principo kylančio proporcingumo principo, pagal kurį ūkinės veiklos laisvės negalima varžyti labiau, nei būtina konstituciškai reikšmingiems žmonių sveikatos ir aplinkos apsaugos tikslams pasiekti (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2006 m. gegužės 31 d. nutarimas byloje Nr. 42/03), siūloma Įstatymo projekte atsisakyti visų licencijų panaikinimo padarius Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1, 4 punktuose nustatytų tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako pardavimo, laikymo ar gabenimo draudimų pažeidimą arba padarius 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse nustatytų su tabako gaminių atsekamumu susijusių reikalavimų pažeidimą. 3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1450 (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 21 d. nutarimo Nr. 261 redakcija) Didmeninės ir mažmeninės prekybos tabako gaminiais ir su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, didmeninės prekybos neapdorotu tabaku licencijavimo taisyklių 3 punkte nustatytos šių rūšių licencijos: licencija verstis didmenine prekyba tabako gaminiais, licencija verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais, licencija verstis didmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, licencija verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, licencija verstis didmenine prekyba neapdorotu tabaku. Manytina, kad Įstatymo projekte numatyta minėta sankcija yra neproporcinga ir neorientuota į pažeidimo pobūdį. Pavyzdžiui, Įstatymo 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse nustatyti atsekamumo reikalavimai taikomi tik tabako gaminiams, todėl šių reikalavimo nesilaikymas, logiškai, negali sąlygoti licencijos verstis su tabako gaminiais susijusiais gaminiais panaikinimo. Ir atvirkščiai, nustačius prekybos falsifikuotomis elektroninėmis cigaretėmis faktą, turėtų būti panaikinama licencija verstis su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, o ne licencija verstis tabako gaminiais. Atsižvelgiant į tai, siūloma Įstatymo projekte įtvirtinti, kad naikinamas tik tos licencijos galiojimas, kuria verčiantis ir buvo padarytas pažeidimas. 4. Atsižvelgiant į tai, kad prekyba falsifikuotais ar kontrabandiniais tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais yra labiau pavojingi ir žalingi visuomenei pažeidimai, siūlytina Įstatymo projekte diferencijuoti atsakomybę ir didesnes baudas nustatyti būtent už šiuos pažeidimus.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Pakeisti 26 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Už šio Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies
1, |
Nepritarti |
Pritarus šiam pasiūlymui, būtų panaikinta baudžiamoji atsakomybė už didelį kiekį akcizinių prekių (tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių) pardavimą bei laikymą be teisėtą įsigijimą patvirtinančių dokumentų, be banderolių, o tai sudarytų konkurenciją su Baudžiamojo kodekso nuostatomis. Šiame pasiūlyme aprašytos situacijos, susijusios su pažeidimais, yra labiau hipotetinio pobūdžio. Dažniausiai, aptinkant prekybos vietoje falsifikuotus arba kontrabandos būdu įvežtus gaminius, jie būna be banderolių bei įsigijimo dokumentų, todėl netikslinga atskirti įstatymo 14 str. 1 ir 4 punktų pažeidimus nuo įstatymo 14 str. 2 ir 3 punktų pažeidimų.
Balsavimo rezultatai: už – 3, prieš – 3, susilaikė – 2.
|
Komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas