LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. IX-1737 2, 17, 30, 39, 64, 95, 98, STRAIPSNIŲ, PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 711, 741 IR 95¹ STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIVP-447
2021-09-15 Nr. 109-P-39
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Matas Maldeikis, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Vytautas Gapšys, Vytautas Mitalas, Valius Ąžuolas, Andrius Palionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-05-03 išvada Nr. XIIIP-447 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 9 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 951 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad draudikas ar draudimo tarpininkas šioje dalyje nustatyti atvejais turi teisę gauti ir toliau tvarkyti asmens sveikatos priežiūros įstaigų ar kitų valstybės ar savivaldybių įstaigų turimus, taip pat registruose, informacinėse sistemose ar kitose duomenų rinkmenose tvarkomus duomenis apie apdraustojo ir nukentėjusio trečiojo asmens sveikatos būklę, nustatytas ligas ir sveikatos sutrikimus, patirtas traumas ir mirties priežastis, suteiktas sveikatos priežiūros paslaugas. Iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar draudikai ir draudimo tarpininkai tokią informaciją gautų atlygintinai ar neatlygintinai. Pastebėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 29 straipsnio 1 dalį, registro duomenys, registro informacija, registrui pateikti dokumentai ir (arba) jų kopijos teikiami už atlyginimą, išskyrus šio ir kitų Lietuvos Respublikos įstatymuose, Europos Sąjungos teisės aktuose ir registrų nuostatuose nustatytas išimtis. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar, siekiant teisinio aiškumo, projekte neturėtų būti nustatytas tokių duomenų teikimo atlygintinumas. Be to, šiame kontekste pastebėtina, kad projekto nuostata gali būti aiškinama taip, kad draudikai ir draudimo tarpininkai turėtų teisę gauti informaciją apie aukščiau nurodytus asmenis ir iš privačių sveikatos priežiūros įstaigų, taip pat kitų privačių asmenų valdomų duomenų bazių. Pažymėtina, kad tuo atveju, jeigu turimas tikslas įstatyme nustatyti, kad minėti subjektai turėtų teisę gauti neatlygintinai duomenis iš privačių fizinių ar juridinių asmenų, kurie savo lėšomis būtų sukūrę informacines sistemas ar kitas duomenų rinkmenas ir kauptų jose duomenis privačiais tikslais, svarstytina, ar pagrįstai būtų apribotos privačių asmenų teisės į jų nuosavybę (kaupiamus ir tvarkomus duomenis). |
Nesvarstyta |
Atsižvelgiant į tai, kad komitetas siūlo išbraukti iš projekto 8, 9, 10 ir 12 straipsnius, šis pasiūlymas nesvarstomas. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-05-03 išvada Nr. XIIIP-447 |
|
|
|
2. Atsižvelgiant į ypatingą sveikatos duomenų jautrumą, siūlytina projekto 951 straipsnio 2 ir 3 dalyse vietoj nuostatos: „Draudikas ar draudimo tarpininkas pagal šią dalį surinktų sveikatos duomenų netvarko kitais nei šiame straipsnyje nustatytais tikslais“, įrašyti griežtesnę nuostatą: „Draudikui ar draudimo tarpininkui draudžiama pagal šią dalį surinktus sveikatos duomenis tvarkyti kitais nei šiame straipsnyje nustatytais tikslais.“ |
Nesvarstyta |
Atsižvelgiant į tai, kad komitetas siūlo išbraukti iš projekto 8, 9, 10 ir 12 straipsnius, šis pasiūlymas nesvarstomas. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-05-03 išvada Nr. XIIIP-447 |
|
|
|
3. Projekto 12 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Šio įstatymo 9 straipsnio nuostatos taikomos taip pat iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytoms draudimo sutartims, kurios vykdomos po šio įstatymo įsigaliojimo, ar su jomis susijusiems santykiams”. Projekto nuostata svarstytina šiais aspektais: Pirma, manytina, kad projekto 12 straipsnio 3 dalyje turimas tikslas reglamentuoti ne projekto 9 straipsnio, bet projekto 9 straipsnyje dėstomo Draudimo įstatymo 951 straipsnio nuostatų taikymą, todėl vertinamąją projekto nuostatą reikėtų patikslinti. Antra, projekto 9 straipsnyje dėstomo Draudimo įstatymo 951 straipsnyje siūloma nustatyti naują teisinį reguliavimą, pagal kurį draudikams ir draudimo tarpininkams būtų suteikta teisė tvarkyti apdraustojo, naudos gavėjo, nukentėjusio trečiojo asmens pastarajame straipsnyje nurodytus sveikatos duomenis be jų sutikimo. Atkreiptinas dėmesys, kad iki įstatymo įsigaliojimo sudarę draudimo sutartis draudėjai, taip pat apdraustieji, naudos gavėjai ir nukentėjusieji tretieji asmenys turėtų teisėtą lūkestį, kad sutarties galiojimo laikotarpiu jų asmens duomenys bus tvarkomi tik esant jų sutikimui. Tuo tarpu pagal projekte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, įsigaliojus įstatymui, vykdant iki įstatymo įsigaliojimo sudarytas draudimo sutartis, apdraustųjų, naudos gavėjų, nukentėjusiųjų trečiųjų asmenų sveikatos duomenis draudikai ir draudimo tarpininkai galėtų tvarkyti be jų sutikimo. Be to, pažymėtina, kad iki įstatymo įsigaliojimo sudarytos draudimo sutartys gali būti pradėtos vykdyti dar iki įsigaliojant įstatymui, bet baigiamos vykdyti jau įstatymui įsigaliojus. Todėl projektu siūlomu teisiniu reguliavimu būtų reguliuojami santykiai, atsiradę iki įstatymo įsigaliojimo. Konstitucinis Teismas savo nutarimuose ne kartą pažymėjo, kad su konstituciniu teisinės valstybės principu susijęs principas lex retro non agit reiškia, kad teisės aktų galia yra nukreipta į ateitį ir neleidžiamas teisės aktų galiojimas atgaline tvarka, nebent būtų palengvinama teisės subjektų padėtis, kartu nepakenkiant kitiems teisės subjektams (lex benignor retro agit) (Konstitucinio Teismo 2007 m. lapkričio 29 d., 2012 m. birželio 29 d., 2018 m. birželio 19 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, svarstytina, ar projektu siūlomu teisiniu reguliavimu nebūtų pažeisti apdraustojo, naudos gavėjo, nukentėjusio trečiojo asmens teisėti lūkesčiai ir aukščiau nurodyti principai. Trečia, jeigu nebūtų atsisakyta nuostatos dėl projekto 9 straipsnyje dėstomo Draudimo įstatymo 951 straipsnio taikymo iki įstatymo įsigaliojimo sudarytoms draudimo sutartims, projektą reikėtų papildyti nuostata, nustatančią terminą, per kurį apdraustajam ir naudos gavėjui turi būti pateikta 951 straipsnio 4 dalyje nurodyta informacija (pvz., per vieną mėnesį nuo įstatymo įsigaliojimo dienos). Ketvirta, projekto nuostata dėl įstatymo taikymo ,,su jomis (t.y. draudimo sutartimis) susijusiems santykiams” nėra konkreti. Taikant įstatymą, nuostata galėtų būti aiškinama plečiamai. Siekiant to išvengti, svarstytina, ar projekto nuostatos nereikėtų sukonkretinti arba jos atsisakyti. |
Nesvarstyta |
Atsižvelgiant į tai, kad komitetas siūlo išbraukti iš projekto 8, 9, 10 ir 12 straipsnius, šis pasiūlymas nesvarstomas. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-05-03 išvada Nr. XIIIP-447 |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į tai, kad teikiamu įstatymo projektu siūloma reglamentuoti draudimo ir perdraudimo veiklos licencijų išdavimą, šios veiklos priežiūrą, kurią pagal keičiamame įstatyme nustatytą teisinį reguliavimą atlieka Lietuvos bankas, svarstytina, ar dėl projekte siūlomo teisinio reguliavimo nereikėtų gauti Lietuvos banko išvados. |
Nepritarti |
Projektas buvo derintas su Lietuvos banku. Lietuvos banko išvada dėl projekto nuostatų susijusių su draudimo ir perdraudimo veiklos licencijų išdavimu ir šios veiklos priežiūra buvo pateikta 2020-04-30 Lietuvos banko raštu Nr. S 2020_(21.15.E-2102)-12-2876 (Lietuvos bankas projektui pastabų neturėjo). |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos 2021-05-28 raštas Nr. 2R-2725 |
|
|
|
|
Galiojančioje Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo (toliau – Įstatymas) 95 straipsnio 4 dalies redakcijoje nustatyta, kad „[d]raudikas ir draudimo tarpininkas, sudarydami ir vykdydami draudimo sutartį, turi teisę tvarkyti apdraustojo, naudos gavėjo ir draudimo įmokų mokėtojo asmens duomenis be jų sutikimo, išskyrus specialių kategorijų asmens duomenis.“ Taigi, specialiųjų kategorijų asmens duomenys yra tvarkomi renkant žmogaus (duomenų subjekto) sutikimą. Tačiau, dėl toliau nurodytų priežasčių, šiuo metu Įstatymu įtvirtintas teisinis reguliavimas kelia abejonių dėl atitikimo Bendrajame duomenų apsaugos reglamente (toliau – Reglamentas) sutikimui keliamam reikalavimui – „duotas laisva valia“ : 1. „laisvas“ reiškia, kad duomenų subjektas turi turėti realų pasirinkimą ir kontrolę. Pavyzdžiui, įvykus draudžiamajam įvykiui traumą patyręs žmogus kreipiasi į draudiką dėl draudimo išmokos, pagal Įstatymą, išmoką jis galėtų gauti tik davęs sutikimą draudikui dėl sveikatos duomenų tvarkymo, nes draudikas turi Įstatymu nustatytą pareigą tirti aplinkybes, būtinas draudžiamojo įvykio faktui, pasekmėms ir draudimo išmokos dydžiui nustatyti. Taigi, kad galėtų gauti draudimo išmoką žmogus neturi jokio realaus pasirinkimo ir privalo duoti sutikimą dėl sveikatos duomenų tvarkymo. 2. „laisvas“ taip pat reiškia, kad duomenų subjektas negali patirti žalos , jei neduotų sutikimo. Pagal aukščiau nurodytą pavyzdį, duomenų subjektui nesutikus su sveikatos duomenų tvarkymu jis netektų galimybės gauti draudimo išmokos. Vadinasi, duomenų subjektui, nedavusiam sutikimo, negalėtų būti suteikta jo paties įsigyta paslauga – įvykus draudžiamajam įvykiui gauti išmoką už patirtą traumą, t. y. duomenų subjektas patirtų neigiamas pasekmes. Pažymėtina, kad sutikimas, neatitinkantis Reglamento keliamų reikalavimų, yra negaliojantis. Tokiu atveju asmens duomenų tvarkymui turi būti ieškoma kitų teisėto asmens duomenų tvarkymo sąlygų, viena iš kurių, asmens duomenų tvarkymo reglamentavimas teisės aktu. Kaip pažymima Europos duomenų apsaugos valdybos (toliau – Valdyba), Europos Sąjungos institucijos, kurios užduotis, be kita ko, yra nagrinėti klausimus, susijusius su Reglamento taikymu, teikti gaires, rekomendacijas ir geriausios praktikos pavyzdžius, kad paskatintų Reglamentą taikyti nuosekliai, 2020 m. gegužės 4 d. gairių 05/2020 dėl sutikimo pagal Reglamentą 2016/679 99 pastraipoje, „[a]tvejai, kai tvarkyti duomenis „būtina siekiant įvykdyti sutartį“, 9 straipsnio 2 dalyje nėra pripažinti bendrojo draudimo tvarkyti specialių kategorijų duomenis išimtimi, todėl duomenų valdytojai ir valstybės narės, kai susiklosto tokia situacija, turėtų ištirti galimybę taikyti konkrečias 9 straipsnio 2dalies b–j punktuose nustatytas išimtis.“ Panaši situacija nagrinėta ir Valdybos 2020 m. gruodžio 15 d. gairėse 06/2020 dėl Antrosios mokėjimo paslaugų direktyvos ir BDAR santykio, kuriose pažymėta, kad, kai kalbame apie sutikimą dėl specialių kategorijų (sveikatos duomenų) tvarkymo mokėjimo paslaugų teikimu, visų pirma, reikėtų įvertinti galimybę naudotis Reglamento 9 straipsnio 2 dalies b–j punktuose nurodytomis specialių kategorijų asmens duomenų tvarkymo išimtimis. Pagal Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo Nr. IX-1737 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-447 (toliau – Įstatymo projektas) aiškinamąjį raštą, aukščiau aptartą teisinę problemą ir siekia išspręsti Įstatymo projekto rengėjai. Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija (toliau – Inspekcija) informuoja, kad Įstatymo projektas su Inspekcija buvo derintas (taip pat ir darbine tvarka). |
Nesvarstyta |
Atsižvelgiant į tai, kad komitetas siūlo išbraukti iš projekto 8, 9, 10 ir 12 straipsnius, šis pasiūlymas nesvarstomas. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2021-09-15 |
8 |
|
|
|
Argumentai: projekto 8 straipsniu buvo pripažinta netekusia galios keičiamo įstatymo 95 straipsnio 4 dalis. Atsižvelgiant į tai, kad yra siūloma išbrauti iš projekto 9 straipsnį, atitinkamai turi būti palikta galioti keičiamo įstatymo 95 straipsnio 4 dalis. Pasiūlymas: išbraukti iš projekto 8 straipsnį:
|
Pritarti |
|
2. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2021-09-15 |
9 |
|
|
|
Argumentai: Pagal projektą yra siūloma, kad draudikams ir draudimo tarpininkams būtų suteikta teisė tvarkyti apdraustojo, naudos gavėjo, nukentėjusio trečiojo asmens sveikatos duomenis be jų sutikimo. Atsižvelgiant į ypatingą sveikatos duomenų jautrumą, siūloma palikti šiuo metu galiojančią tvarką, kuomet asmuo turi duoti sutikimą, kad draudikas ar draudimo tarpininkas galėtų tvarkyti jų sveikatos duomenis. Atkreipiant dėmesį į asmens duomenų svarbą, galimybė piktnaudžiauti draudikams ar draudimo tarpininkas gaunant daugiau asmens duomenų nei tai yra reikalinga konkrečiam draudiminiam įvykiui ir iš to kylanti rizika yra per didelė atsižvelgiant į naštą asmenims duoti sutikimą tvarkyti jų sveikatos duomenis. Taip pat pritariama Seimo kanceliarijos teisės departamento pastebėjimui, kad daug draudimo sutarčių yra sudarytų iki įstatymo projekto, todėl būtų pažeistos tų asmenų teisės, kurie turėjo teisėtą lūkestį, kad sutarties galiojimo laikotarpiu jų asmens duomenys bus tvarkomi tik esant jų sutikimui.
Pasiūlymas: išbraukti iš projekto 9 straipsnį:
|
Pritarti |
|
3. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2021-09-15 |
10 |
|
|
|
Argumentai: projekto 10 straipsniu buvo pripažinta netekusia galios keičiamo įstatymo 98 straipsnio 5 dalis. Atsižvelgiant į tai, kad yra siūloma išbrauti iš projekto 9 straipsnį, atitinkamai turi būti palikta galioti keičiamo įstatymo 98 straipsnio 5 dalis.
Pasiūlymas: išbraukti iš projekto 10 straipsnį:
|
Pritarti |
|
4. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2021-09-15 |
12 |
|
|
|
Argumentai: projekto 12 straipsnyje nustatytos įstatymo projekto įsigaliojimo ir taikymo sąlygos. Atsižvelgiant į tai, kad yra siūloma išbrauti 9 straipsnį, siūloma išbraukti ir 12 straipsnį, kad visas įstatymo projektas įsigaliotų iškarto jį pasirašius.
Pasiūlymas: išbraukti iš projekto 12 straipsnį:
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A.Butkevičius, V.Gapšys.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo / kito Seimo teisės akto projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Patarėja Greta Genelienė